Hop til indhold

Brugshund kontra "alm." hund


Lonny
 Share

Recommended Posts

Man hører tit at folk skal tænke sig meget om før de anskaffe sig en brugshund, og jeg siger selv det samme, men jeg har aldrig haft en brugshund, så jeg ved egentlig ikke hvad jeg taler om :oops:

 

Mange racer kommer jo i hhv. show linier og brugs linier, men ud over at dem fra brugslinier som regel skal trænes/aktiveres mere for at være tilfredse med deres liv, hvad er så egentlig forskellen, og er der overhovedet anden forskel?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 70
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Popular Days

Top Posters In This Topic

Man hører tit at folk skal tænke sig meget om før de anskaffe sig en brugshund, og jeg siger selv det samme, men jeg har aldrig haft en brugshund, så jeg ved egentlig ikke hvad jeg taler om :oops:

 

Mange racer kommer jo i hhv. show linier og brugs linier, men ud over at dem fra brugslinier som regel skal trænes/aktiveres mere for at være tilfredse med deres liv, hvad er så egentlig forskellen, og er der overhovedet anden forskel?

 

Altså tænker du en given race og så brugslinje kontra showlinje eller bare brugshunde generelt??

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså tænker du en given race og så brugslinje kontra showlinje eller bare brugshunde generelt??

 

Bare brugshunde generelt

 

Jeg har f.eks. en idé om at brugshunde måske har større anlæg for at reagerer udfarende mod andre hunde fordi at deres drifter er større end hos "alm." hunde, men er dette overhovedet korrekt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare brugshunde generelt

 

Jeg har f.eks. en idé om at brugshunde måske har større anlæg for at reagerer udfarende mod andre hunde fordi at deres drifter er større end hos "alm." hunde, men er dette overhovedet korrekt?

 

Det tror jeg ikke det er. Men det man ofte ser, er at brugshunde kører højt i drift og arbejder meget koncentrerede og så bliver der altså ikke set venligt på at der eks. tropper en fremmed hund op og vil blande sig. Min hvalp på 5 måneder kan faktisk allerede nu lige knurre lidt, hvis fremmede hunde kommer og blander sig imens vi træner.

 

Jeg har ikke så meget erfaring med brugshunde udover de hyrdehunde og her kan jeg klart sige at jeg personligt foretrækker brugslinjer, pga. det jeg skal bruge en hund til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Brugshunde er generelt mere lærenemme og har en facon som passer til det arbejde de bruges til.

Men både brugs- og udstillingshunde skal holdes inden for regler i racens standard.

 

Ja, altså det er da sandt nok, men netop for mange brugslinjer er udseendet mindre vigtigt (altså jvf. racestandard). Eks hos borderen, hvor udstillingsresultater ikke er påkrævet for avlsgodkendelse. En god arbejdshund kan nemlig godt være mindre køn - den skal bare være sund og kunne arbejde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det tror jeg ikke det er. Men det man ofte ser, er at brugshunde kører højt i drift og arbejder meget koncentrerede og så bliver der altså ikke set venligt på at der eks. tropper en fremmed hund op og vil blande sig. Min hvalp på 5 måneder kan faktisk allerede nu lige knurre lidt, hvis fremmede hunde kommer og blander sig imens vi træner.

 

Jeg har ikke så meget erfaring med brugshunde udover de hyrdehunde og her kan jeg klart sige at jeg personligt foretrækker brugslinjer, pga. det jeg skal bruge en hund til.

 

Men hvad er det så der gør at du foretrækker brugslinier, og kunne det du foretrækker være noget du ville advare andre uden samme erfaring imod?

 

Og hvad betyder det egentligt, at de kører højt i drift?

 

Jeg går udfra at det er din border du taler om, og jeg ved ikke om de findes i hhv. brugs og show linier, men hvis de gør, hvori ligger forskellen så?

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvad er det så der gør at du foretrækker brugslinier, og kunne det du foretrækker være noget du ville advare andre uden samme erfaring imod?

 

Og hvad betyder det egentligt, at de kører højt i drift?

 

Jeg går udfra at det er din border du taler om, og jeg ved ikke om de findes i hhv. brugs og show linier, men hvis de gør, hvori ligger forskellen så?

 

Ja - det er borderen jeg taler om (ikke tæppetisseren:blink:)

 

De findes i dén grad i to linjer. Udseendemæssigt kan man groft forklare det ved at udstillingsborderen ligner en arbejdsaussie og arbejdsborderen ligner en.. tja, en arbejdsborder. De er lettere og ofte knapt så pelsede.

 

Jeg har meget lidt forstand på rene udstillingslinjer men har mødt rigtig mange skønne hunde af blandede linjer. Personligt vil jeg gerne have arbejdslinjer, fordi jeg skal bruge min hund til lydighed. LP er nok en af de discipliner der kræver mest af hunden (altså ift. eks. rally og agility). Mange af øvelserne er enormt kontrollerede og det kræver altså sin hund at gå et eliteprogram på et kvarter uden nogen form for belønning. Det kræver altså en hund der elsker at arbejde for at nå til tops. En hund hvor arbejdet næsten er lønnen i sig selv. Jeg vil have tempo og arbejdsiver og har derfor valgt rene arbejdslinjer.

 

Samtidig har jeg oplevet at arbejdslinjerne har langt mindre tendens til stress end udstillingslinjerne. En hund der skal kunne arbejde på får i flere timer om dagen skal altså kunne slappe af når den ikke er "på", ellers kan den ikke holde til arbejdet.

 

Det er kun mine betragtninger og ikke noget jeg har vanvittig erfaring i, men jeg har aldrig fortrudt mit valg. Jeg vil nok fraråde de fleste at få brugshunde generelt. Jeg ser desværre rigtig mange på træningspladsen, der har fået den forkerte hund til deres livsstil. Man skal være indstillet på at en brugshund - hvadenten den er af udstillings- eller arbejdslinjer - skal bruges! Og man kan have nok så gode intentioner i starten, men man skal altså gøre op med sig selv om man gider det... også i det lange løb.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja - det er borderen jeg taler om (ikke tæppetisseren:blink:)

 

De findes i dén grad i to linjer. Udseendemæssigt kan man groft forklare det ved at udstillingsborderen ligner en arbejdsaussie og arbejdsborderen ligner en.. tja, en arbejdsborder. De er lettere og ofte knapt så pelsede.

 

Jeg har meget lidt forstand på rene udstillingslinjer men har mødt rigtig mange skønne hunde af blandede linjer. Personligt vil jeg gerne have arbejdslinjer, fordi jeg skal bruge min hund til lydighed. LP er nok en af de discipliner der kræver mest af hunden (altså ift. eks. rally og agility). Mange af øvelserne er enormt kontrollerede og det kræver altså sin hund at gå et eliteprogram på et kvarter uden nogen form for belønning. Det kræver altså en hund der elsker at arbejde for at nå til tops. En hund hvor arbejdet næsten er lønnen i sig selv. Jeg vil have tempo og arbejdsiver og har derfor valgt rene arbejdslinjer.

 

Samtidig har jeg oplevet at arbejdslinjerne har langt mindre tendens til stress end udstillingslinjerne. En hund der skal kunne arbejde på får i flere timer om dagen skal altså kunne slappe af når den ikke er "på", ellers kan den ikke holde til arbejdet.

 

Det er kun mine betragtninger og ikke noget jeg har vanvittig erfaring i, men jeg har aldrig fortrudt mit valg. Jeg vil nok fraråde de fleste at få brugshunde generelt. Jeg ser desværre rigtig mange på træningspladsen, der har fået den forkerte hund til deres livsstil. Man skal være indstillet på at en brugshund - hvadenten den er af udstillings- eller arbejdslinjer - skal bruges! Og man kan have nok så gode intentioner i starten, men man skal altså gøre op med sig selv om man gider det... også i det lange løb.

 

Men hvad betyder det, at den skal bruges?

 

Hvis vi nu tager Luna, som absolut ikke er en brugshund, så skal jeg for at stille hende tilfreds gå med hende 1-1,5 time om dagen, og hun skal trænes/aktiveres mentalt ca. en times tid om dagen, og så er hun glad :-D

 

Hvad skal der til for at stille din hund tilfreds?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke begejstret for ægte brugshunde, så lidt fordomsfuldt synes jeg, de har et MEGET højt stressniveau og de tænder på et splitsekund - det kan så af den rette ejer rettes mod fornuftigt brug og med den forkerte bliver det til aggression og destruktion.

 

Det var netop sådan noget jeg tænkte på kunne være risikoen ved dem, men det er jo kun hear-say, jeg har aldrig haft en brugshund og har aldrig rigtig været sammen med nogen...

 

Og hvad skal den rette ejer så gøre for at forhindre dette, er det nok at bruge deres energi på noget fornuftigt, eller skal der andet til?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke begejstret for ægte brugshunde, så lidt fordomsfuldt synes jeg, de har et MEGET højt stressniveau og de tænder på et splitsekund - det kan så af den rette ejer rettes mod fornuftigt brug og med den forkerte bliver det til aggression og destruktion.

 

Har du mødt Chili Con Caias Caia? Hun er jo brugsaussie og har et dejligt sind, synes jeg. Jeg synes så også personligt bedre om hendes lettere og mere atletiske look med mindre pels, end de tungere og mere pelsrige udstillingsaussier. Jeg ved ikke, om jeg selv ville kunne opfylde kravene til en brugshund, men når jeg ser på Caias arbejdsiver, drive og fantastiske kontakt, kan jeg godt tænke, at sådan en lækker brugsaussie gad jeg da også godt at have. :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Omkring schæferen, så prøve om du i morgen kan få Egos far i tale omkring forskellene på højavls- og brugslinier - han ved et eller andet ;-)

 

Ego får du forresten ikke at se igen, han er blevet solgt :cry: men så får du nok enten Fero :lun: (kuldbror til Dolus) eller Cazan at se :hjerte:

 

Nu har jeg ikke den store erfaring med højavlsschæfere :genert: men jeg synes ikke, at "de grå" kræver det store i aktivering :vedikke: Jo, de kører højere i drift, og den drift skal de have lov til at udtrykke, den skal ikke bare dæmpes og dæmpes - får de lov til at give udtryk for deres drift, fx. gennem bidearbejdet - så er de altså ret nemme at have med at gøre :lun:

 

Den højere drift gør, at de er mere "på" og klar til at arbejde/træne/fjolle - de skal ikke lige "trækkes op" først :???:

 

Selvfølgelig, kan den højere drift virke voldsomt, men når man først lære at styre den, er den et kæmpe plus, som man kan skrue op og ned for efter behov :5up:

 

Omkring skarphed har jeg ikke bemærket den store forskel blandt schæfere - nej, en løs hund skal ikke løbe hen til en hund i gang med bidearbejdet, det kan hurtigt ende galt, hvis figuranten ikke er vågen - men det uanset linier.

 

Alle schæfere der avlskåres skal på skue, derved sikres at den fysiske skabelon overholdes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvad betyder det, at den skal bruges?

 

Hvis vi nu tager Luna, som absolut ikke er en brugshund, så skal jeg for at stille hende tilfreds gå med hende 1-1,5 time om dagen, og hun skal trænes/aktiveres mentalt ca. en times tid om dagen, og så er hun glad :-D

 

Hvad skal der til for at stille din hund tilfreds?

 

For at stille min hund tilfreds, så skal den bruges. Det vil sige trænes mentalt hver dag og have lov til at strække ud. Jeg ved godt at nogle udstillingsbordere er meget rolige, men generelt er det ikke min opfattelse at der er den store forskel på aktivitetsniveauet. De skal bruges - uanset linjer:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du mødt Chili Con Caias Caia? Hun er jo brugsaussie og har et dejligt sind, synes jeg. Jeg synes så også personligt bedre om hendes lettere og mere atletiske look med mindre pels, end de tungere og mere pelsrige udstillingsaussier. Jeg ved ikke, om jeg selv ville kunne opfylde kravene til en brugshund, men når jeg ser på Caias arbejdsiver, drive og fantastiske kontakt, kan jeg godt tænke, at sådan en lækker brugsaussie gad jeg da også godt at have. :genert:

 

Jeg spørger så igen, hvad er kravene?

 

Jeg siger altid det samme som dig, men egentlig så ved jeg ikke hvad kravene er :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke begejstret for ægte brugshunde, så lidt fordomsfuldt synes jeg, de har et MEGET højt stressniveau og de tænder på et splitsekund - det kan så af den rette ejer rettes mod fornuftigt brug og med den forkerte bliver det til aggression og destruktion.

 

 

Det synes jeg så slet ikke!! Jeg synes netop at brugshunde ofte har et lavere stressniveau end udstillingshunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

For at stille min hund tilfreds, så skal den bruges. Det vil sige trænes mentalt hver dag og have lov til at strække ud. Jeg ved godt at nogle udstillingsbordere er meget rolige, men generelt er det ikke min opfattelse at der er den store forskel på aktivitetsniveauet. De skal bruges - uanset linjer:-D

 

Altså, jeg vil have det mere konkret :oops:

 

Luna bliver jo også (ifølge mig) brugt hver dag, men ville din border være tilfreds med Luna's dagligdag?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg spørger så igen, hvad er kravene?

 

Jeg siger altid det samme som dig, men egentlig så ved jeg ikke hvad kravene er :vedikke:

 

 

Det kommer vel helt vildt an på det enkelte individ, men jeg tror altså i bund og grund at inden for hyrdehunde er der ikke den store forskel på hvilke krav arbejds- og udstillingslinjer stiller. Der er tilgengæld forskel på måde de arbejder.

 

Sådan kort ridset op så går vi 20 minutter morgen og 40 minutter eftermiddag. Og så træner vi 3-4 gange om ugen. Derudover er der fri adgang til haven og daglig træning i stuen eller haven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, jeg vil have det mere konkret :oops:

 

Luna bliver jo også (ifølge mig) brugt hver dag, men ville din border være tilfreds med Luna's dagligdag?

 

Hvis du jævnligt bruger hende mentalt, ja - så ville den. Den kræver mentale udfordringer og trives bedst med at blive brugt indenfor en sport (også fordi det ofte motiverer ejer til træning). Så dyrkede du nu LP to gange om ugen, så er jeg sikker på at du kunne opfylde en borders krav.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du jævnligt bruger hende mentalt, ja - så ville den. Den kræver mentale udfordringer og trives bedst med at blive brugt indenfor en sport (også fordi det ofte motiverer ejer til træning). Så dyrkede du nu LP to gange om ugen, så er jeg sikker på at du kunne opfylde en borders krav.

 

Luna går til træning to gange om ugen, og jeg træner ca. 15-20 minutter (3 x 10 minutter) om dagen med hende, udover det så bliver hun mentalt aktiveret med fodersøg, spor, godbidstæppe, eller hvad jeg nu kan finde på. Hos Luna er motion ikke så vigtig, men hvis du fjerner hendes mentale aktivering, så bliver hun en hystade :blink:

 

Så det lyder jo egentlig til at Luna er en brugshund :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det synes jeg så slet ikke!! Jeg synes netop at brugshunde ofte har et lavere stressniveau end udstillingshunde.

 

Nok mig der bruger et forkert ord :oops: har oplevet med hyrdehunde generelt (især border), rottweilere etc at de kan miste fokus på den træning, de har gang i og pludsligt kaste sig over en tilfældig hund / genstand i nærheden, at de efter en opgave har svært ved at indse at NU er det slut og så retter de energien mod noget 'forkert'.

 

Accelerationen fra 0 til max ydelse hos en brugshund er meget hurtigere end hos en hyggehund.

 

Men jeg tilstår, min opfattelse er klart præget af min antipati overfor hyrdehunde (de er garanteret pragtfulde, jeg er bare for dum til at forstå dem :oops:)

 

Lonny - er det du efterlyse en opskrift på forskellen? For så er det at Luna kan tage en slapper-dag eller en slapper-uge, hvor en brugshund skal underholdes hver dag (og ihvertfald ikke kan tage en hel uge som slapper-hund)...sagt udfra alle mine fordomme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det synes jeg så slet ikke!! Jeg synes netop at brugshunde ofte har et lavere stressniveau end udstillingshunde.

Sådan synes jeg ihvertfald ikke det er indenfor jagthundene. Ofte ser man at folk der skal have en hund til jagt, køber en FT udgave eller en hund af jagtlinie, som de så bliver nødt til at bruge fysisk magt og straf overfor, for bare at få en lille smule kontrol over hunden. Ærgerligt når fart bliver det man primært har fokus på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...