Hop til indhold

Hjælp - min hund sover ikke om natten!


Bankov
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen.

 

Jeg har fået et kæmpeproblem med min snart 10 år gamle shiba-han, Fuji. Han sover ikke om natten, men går istedet og piver, smasker højlydt og laver helt overdrevne synkelyde. Det eneste han har i sit lille hoved er at komme ud i haven om natten (han løber hen til havedøren), men det synes vi jo selvfølgelig ikke er en god idé - især ikke når det nogle nætter stadig er meget koldt. Så vi lukker ham ikke ud, når han "beder" om det om natten, hvilket tilsyneladende får ham til at gå helt i selvsving med den ovenfor beskrevne adfærd.

Vi mennesker er selvfølgelig ved at blive sindsyge af at høre på ham og vi kan ikke sove. De 2 andre hunde, 2 shiba-tæver, bliver naturligvis også påvirket af hans larm om natten. Hvis vi siger "Nej" til ham, stopper han kun i ½-1 min. og så begynder "festen" ellers igen. Hvis vi ignorerer ham fuldstændig bliver han ved i timevis! Dette problem opstod for første gang for ca. 1 år siden, men da var det i meget mindre målestok. I lange perioder har der ikke været søvnproblemer, men nu er det ved at gå helt over genvind!

 

Vi har tjekket om det er fordi han skal tisse/pølle, men det er det ikke. Vi mener selv, at han har en rimelig aktiv hverdag med fodersøg, træning, spændende gåture, kæl osv. Han er ellers en glad og velfungerende hund om dagen - men altså en rigtig umuligus om natten.

 

Vi har prøvet at lukke døren, så han ikke kan komme ind i soveværelset og larme, men det hjælper ikke, da vi stadig kan høre ham og han begynder at kradse på døren.

 

Undskyld, at indlægget blev så rodet, men kl. er snart 2.30 og det er svært at tænke klart lige nu :oops:

 

Please, har I nogle gode idéer til at løse dette underlige problem? :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst achoj

Hej.

 

Det jeg ville gøre, hvis det var mig, er at lave noget mentalt udfordrende for ham om aftenen ex. fodersøg i haven, så kan han undersøge haven grundigt inden sengetid. Udover det ville jeg sørge for at han ikke ligger og sover for meget hen ad aftenen, Og måske flytte nogle af jeres aktiviteter til efter spisetid, hvis i ikke allerede gør det.

 

Det med at lukke ham ude fra soveværelset synes jeg ikke er nogen god ide, da det fortæller ham, at i ikke vil hjælpe ham med hans "problem" og så er han nød til at prøve hårdere for at få jer til at forstå.(men kan godt forstå at i har prøvet)

 

Er det konstant eller kun nogle gange han gør det?

 

Venligst jannie

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for dit svar :-)

 

Han laver altid fodersøg i haven med sin aftensmad, og han har rig mulighed for at undersøge den. Så vidt jeg kan se, vil han bare ud og ligge i haven om natten - han snuser ikke rundt eller noget. Jeg har prøvet at lave særlige udfordrende aktiviteter med ham i løbet af aftenen (klikkertræning, problemløsning osv.) + gået gode ture på snuse-gode steder, men det har ikke givet nogen effekt. Han går selv i seng ved ca. 22-tiden om aftenen, men vågner så når vi går i seng et par timer senere.

 

Det med lukke ham ude fra soveværelset har absolut kun også været af nød (vi skal jo sove bare lidt :-)) Men det har heller ikke hjulpet på noget...

 

I de sidste par uger har det stort set været hver nat...

 

Hej.

 

Det jeg ville gøre, hvis det var mig, er at lave noget mentalt udfordrende for ham om aftenen ex. fodersøg i haven, så kan han undersøge haven grundigt inden sengetid. Udover det ville jeg sørge for at han ikke ligger og sover for meget hen ad aftenen, Og måske flytte nogle af jeres aktiviteter til efter spisetid, hvis i ikke allerede gør det.

 

Det med at lukke ham ude fra soveværelset synes jeg ikke er nogen god ide, da det fortæller ham, at i ikke vil hjælpe ham med hans "problem" og så er han nød til at prøve hårdere for at få jer til at forstå.(men kan godt forstå at i har prøvet)

 

Er det konstant eller kun nogle gange han gør det?

 

Venligst jannie

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det lyder som om, han har smerter.

Er det ham der er blevet behandlet for dårlig ryg/hofter?

Ellers kunne det lyde som noget mavenoget

 

Ja, han har haft problemer med knæ og hofter tidligere. Jeg har overvejet det med smerter, men lagt det lidt på hylden igen, da han jo er frisk som en havørn om dagen.

 

Han har altid fine pøller, så jeg har ikke tænkt på noget med maven... Hvad kunne der f.eks. være galt med maven (som ikke kan ses ellers)? Vi har ikke skiftet foder.

 

Jeg vil bestille en tid hos dyrlægen og få ham tjekket generelt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan der ikke være en tæve i løbetid??? Så han simpelthen bare er forelsket? :lun: Hvis det har stået på et par uger passer det jo meget godt... ;-)

 

 

Det var også min første indskydelse - kærlighed ;-)

 

Ellers kunne han jo simpelthen have det for varmt :???: Cille opførte sig på samme måde de første dage hun var hos mig - hun er vant til at sove i hundegård derhjemme, og hos mig skulle hun sove inde - det løste sig ved at hun fik adgang til nogle kølige rum

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan der ikke være en tæve i løbetid??? Så han simpelthen bare er forelsket? :lun: Hvis det har stået på et par uger passer det jo meget godt... ;-)

 

Nej, desværre er det ikke bare det :blink:. Han er kastreret og har aldrig været særlig påvirket af løbetæver - han har jo selv to dejlige piger herhjemme, som han ikke er interesseret i når de er i løbetid :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Ja, han har haft problemer med knæ og hofter tidligere. Jeg har overvejet det med smerter, men lagt det lidt på hylden igen, da han jo er frisk som en havørn om dagen.

 

Han har altid fine pøller, så jeg har ikke tænkt på noget med maven... Hvad kunne der f.eks. være galt med maven (som ikke kan ses ellers)? Vi har ikke skiftet foder.

 

Jeg vil bestille en tid hos dyrlægen og få ham tjekket generelt.

 

Han kan have sure opstød - for meget mavesyre.

 

Denne smasken kommer typisk forud for nogle former for opkast, så det ville jeg nok lige teste.

Link til indlæg
Del på andre sites

...Jeg har selv haft en hanhund, der ikke kunne sove om natten... Han sad og pustede og kikkede mig ind i ansigtet.....

 

Så en morgen var han RIGTIG snottet. Der flød grøn pus ud af snuden på ham.

...Dyrlæge.. Han fik antibiotika. Og var rask i 14 dage...

 

Så blev han syg igen. Denne gang fik han voldsom næseblod....

Det viste sig så at være en svampeinfektion i snuden.. :(

 

Hunde kan jo godt have hovedpine ligesom mennesker. Eller "snudepine".. :shock:

 

Problemet er jo, at den arme hund ikke kan fortælle hvor det gør ondt..

Har du taget temperatur?

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige en hurtig update om Fuji's natte-roderi:

 

Vi har nu givet ham smertestillende medicin siden onsdag. Allerede første dag begyndte han at slappe meget mere af - også om dagen - og fra torsdag har han stort set været sit gode gamle jeg: Sovet stille i sin kurv INDENDØRS om natten, og bare været sød og glad :-).

Det giver jo så (desværre) også en indikation om, at der er noget fysisk galt med ham. Derfor vil jeg snarest kontakte en kiropraktor, da mit bedste gæt er, at det er bevæge-apparatet, der driller.

 

Tak for hjælpen allesammen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige en hurtig update om Fuji's natte-roderi:

 

Vi har nu givet ham smertestillende medicin siden onsdag. Allerede første dag begyndte han at slappe meget mere af - også om dagen - og fra torsdag har han stort set været sit gode gamle jeg: Sovet stille i sin kurv INDENDØRS om natten, og bare været sød og glad :-).

Det giver jo så (desværre) også en indikation om, at der er noget fysisk galt med ham. Derfor vil jeg snarest kontakte en kiropraktor, da mit bedste gæt er, at det er bevæge-apparatet, der driller.

 

Tak for hjælpen allesammen :-)

 

Det lyder da ikke rart, at det har været tegn på smerter. :( Håber en kiropraktor kan hjælpe. God bedring med ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Lige en hurtig update om Fuji's natte-roderi:

 

Vi har nu givet ham smertestillende medicin siden onsdag. Allerede første dag begyndte han at slappe meget mere af - også om dagen - og fra torsdag har han stort set været sit gode gamle jeg: Sovet stille i sin kurv INDENDØRS om natten, og bare været sød og glad :-).

Det giver jo så (desværre) også en indikation om, at der er noget fysisk galt med ham. Derfor vil jeg snarest kontakte en kiropraktor, da mit bedste gæt er, at det er bevæge-apparatet, der driller.

 

Tak for hjælpen allesammen :-)

 

Så langt så godt, kan godt forstå at næste skridt er en kiropraktor, de er gode til at finde problemet!

 

God bedring med ham :kys:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Lige en hurtig update om Fuji's natte-roderi:

 

Vi har nu givet ham smertestillende medicin siden onsdag. Allerede første dag begyndte han at slappe meget mere af - også om dagen - og fra torsdag har han stort set været sit gode gamle jeg: Sovet stille i sin kurv INDENDØRS om natten, og bare været sød og glad :-).

Det giver jo så (desværre) også en indikation om, at der er noget fysisk galt med ham. Derfor vil jeg snarest kontakte en kiropraktor, da mit bedste gæt er, at det er bevæge-apparatet, der driller.

 

Tak for hjælpen allesammen :-)

 

Det er godt, at i er på vej til at finde ud af hvordan fuji kan få det bedre. Han er sikkert glad for, at han kan finde hvile igen - flot af jer, at i fandt ud af hvad der foregik med ham :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Lige en hurtig update om Fuji's natte-roderi:

 

Vi har nu givet ham smertestillende medicin siden onsdag. Allerede første dag begyndte han at slappe meget mere af - også om dagen - og fra torsdag har han stort set været sit gode gamle jeg: Sovet stille i sin kurv INDENDØRS om natten, og bare været sød og glad :-).

Det giver jo så (desværre) også en indikation om, at der er noget fysisk galt med ham. Derfor vil jeg snarest kontakte en kiropraktor, da mit bedste gæt er, at det er bevæge-apparatet, der driller.

 

Tak for hjælpen allesammen :-)

 

Dejligt for jer at der nu er noget at fokusere på.

God bedring til ham :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...