Hop til indhold

Sverige - og skrankepavernes sejr!

Gæst Yvonne Frederiksen
 Share

Recommended Posts

Gæst Yvonne Frederiksen

I fortsættelse af Jannis spørgsmål vedrørende transit til Bornholm, bliver jeg lige nødt til at fortælle om denne oplevelse.

Janni skulle på udstilling med KSS på Bornholm i week-end’en med sine Löwchen, og skulle så have 2 af vores hunde med.

De kom forbi fredag eftermiddag og hentede vores hunde. Derefter over Øresundsbron og videre til Ystad med færgen i løbet af aftenen.

Ved broen stod der denne gang toldere og standsede alle biler (det er ikke første gang vi oplever det – og normalt er det jo ikke noget problem).

Men her gik det helt galt – ved ikke om det var en række novicer, der var udkommanderet i week-end’en?

Tolderne så hundene, og så begyndte det hele. Alle papirer skulle vises, og det første problem:

Der er for mange hunde med – max 5” (der var 6 hunde). NEJ, det er 5 hunde pr. person forklarede Janni. Den købte de så.

Der er jo ingen avmaskning på hundene” (ormekur). NEJ, det er slut efter 14. juni i år. Efter noget tid forstod de den også.

Nu var interessen blevet stor, og 5!! Toldere omringede bilen.

Så ville de se stamtavler og pas (det er faktisk ikke nødvendigt til Bornholm), men alle papirer blev udleveret til tolderne. Der var så en hund fra Tjekkiet. ”Den havde jo nok været udenlands – og måtte den det?” NEJ, den er købt i Tjekkiet og har været i DK i 3 år. ”Det måtte en dyrlæge jo bevise!!” – hvordan i alverden forstillede tolderne sig, at en dyrlæge vidste hvor en hund har været? – endelig købte de den også.

Og en svensk stamtavle – hvad lavede den i bilen, og hvem ejede den?” – det blev forklaret.

Og så gik det helt galt:

Hvor er rabiesvaccinationerne og titer-attesterne?”. Jannis löwchen har attester, men mine er ikke lavet endnu.

NEJ, det skal man ikke bruge til Bornholm.

JO, det er jo en indførsel, så de skal være i orden!!!!”

Herefter henviste tolderne til en hjemmeside fra Tollverket, hvor indførsel er beskrevet.

Nu ringede Janni til mig, og vi havde en snak om tingene. Hun forklarede tolderne at det IKKE er en indførsel, men en transit til Bornholm (hvilket også kan ses på hjemmesiden), og så skulle de kun se chippen samt et transit dokument (on-line eller papir).

Det var de slet ikke enige i, og jeg bad om at tale med tolderne (jeg sad med Tollverkets hjemmeside hvor Bornholm er specielt beskrevet). Janni gav telefonen til en tolder, men han smækkede låget på og gad ikke tale med nogen.

Så enden blev at Janni blev sendt retur over broen med politi-ekskorte – selvfølgelig efter at måtte betale for en retur på broen!! Det blev en billet fra Køge til Rønne senere på aftenen.

Samtidigt blev lovet, at tolderne vil sende en bøde for ulovlig indførsel af hunde i Sverige.

Jeg håber den kommer – så skal der klages, og vi vil have refunderet vores ekstra udgifter. Gad vide om det overhovedet kan lykkes.

Så arrogant og tåbeligt kan svenske toldere altså opføre sig.

Så fremover vil jeg tage udskrift af Tollverkets hjemmeside med transitreglerne.

Lige nu er jeg meget vred, men formentlig må vi nøjes med oplevelsen. Dog vil vi skrive til Tollverket under alle omstændigheder.

Peter

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Yvonne Frederiksen

Ja, vi vil helt klart klage til Tollverket, og også bede om erstatning.

Men jeg ville lige vente til den værste hidsighed lagde sig - det plejer ikke at hjælpe!

Der skal nok skrives lidt diplomatisk, men det skal nok lykkes.

Helst vil vi have et bødeforlæg. Så er der noget at holde det op på.

Det værste vil være hvis de opdager at have lavet noget lort. Så kan det være de nægter at det er sket

Link til indlæg
Del på andre sites

Virkelig godt skrevet :5up:

Her kommer så afsnit 2:

Igår da vi kom hjem skrev jeg til Fødevarestyrelsen OG Jordbruksverket...

Jordbruksverket har ikke svaret, men jeg har fået en mail fra den danske fødevarestyrelse:

"Det er korrekt at hunden ikke behøver pas når den er i transit til bornholm fra sjælland - den skal være ID mærket : chipmærket eller øretatoveret - det er ikke et krav at den skal være rabiesvaccineret ( kun ved direkte fra jylland til sverige gælder reglerne for rabies og antistoftest efter 120 dage) og ej heller et krav at den skal ormebehandles før afrejse.

ellers gælder de krav der er listet op på vores hjemmeside bl.a at den ikke må forlade bilen under transporten til bornholm og især vigtigt at have en indførelsesanmeldelse som kan fås on-line på de svenske toldmyndigheders hjemmeside.

med venlig hilsen

Med venlig hilsen

"jeg har fjernet navnet"

Af Fødevarestyrelsens svar fremgår det jo ret tydeligt at vi ikke har overtrådt reglerne..

Og jeg ser virkelig frem til at bøden kommer... Jeg betaler den nemlig IKKE.

Men agter at sende dem et ersstatningskrav på alle mine ekstraudgifter (Dyr færge fra Køge, kahyt. Både frem og tilbage) samt den dyrbare tid jeg brugte på at høre på deres ævl og kævl. Noget for svie og smerte. Så sjovt er det heller ikke at blive eskorteret over broen med strisserne som rejsekammerater. For ikke at snkke om hvor modbydeligt det er at 5 toldere står og påstår jeg er en skrækkelig hundesmugler som sætter hele Sveriges dyrebestand på dødens rand.. Hvor lang tid siden er det nu lige at Danmark har haft Rabies udbrud sidst???

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg så lige fået mail fra Jordbruksverket:

Kapitel 3

Hej!

Följande gäller för att du ska få resa med danska hundar och katter i valfri riktning mellan Bornholm och Själland via Sverige.

Djuret måste ha vistats i ett EU- eller EFTA-land under de senaste sex månaderna.

• Djuret ska vara id-märkt med mikrochip eller tatuering.
  • Du får bara färdas genom Sverige på sträckan Helsingborg-Ystad och Lernacken-Ystad.
  • Vistelsen i Sverige får inte vara längre än fyra timmar.
  • När du kommer till Ystad ska djuret transporteras direkt till Bornholm. När du kommer till Helsingborg eller Lernacken ska djuret transporteras direkt till Själland.
  • När du reser till Bornholm måste du ha reserverat plats på färjan från Ystad.
  • Du ska anmäla införseln till Sverige till tullen.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/inochutforsel/hundarochkatterinforsel/inforselfranovrigaeu/resatillochfranbornholm.4.50cb902d1234ca17a7e80001944.html

Med vänlig hälsning / Best regards

"jeg har fjernet navnet"

Nu er der vist ingen tvivl hos andre end de svenske toldere om reglerne

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er der vist ingen tvivl hos andre end de svenske toldere om reglerne

Se, det sjove er jo, at jeg også var på vej over broen fredag aften. Dog med destination mod vores sommerhus lidt oppe nordpå og altså ingen transit men en reel indførsel.

Lidt for kæk efter mange gange ind i landet uden toldere der vil se papirer, er vi begyndt på kun at have papirer i orden når hundene skal på udstilling. Rabies og diverse vacciner er på plads, men det med 4 ugers attesten og ormekur har vi længe haft et meget afslappet forhold til.

Men som den startende historie fortæller, stod der fredag aften toldere over HELE betalingsanlægget. Ikke bare som det ellers sker en bil til pynt og nogle gange nogle toldere der hænger ud. Det var ganske umuligt at komme igennem uden at blive stoppet (kilder i Malmö vil vide, at det er stoffer der er det primære mål).

Så jeg må jo brødbetynget straks fortælle, at jeg vist har glemt mine papirer, og det er jeg kommet i tanker om i det sekund jeg ser dem stå klar der. De vifter mig over til siden, og jeg giver den som søgende dum dansker i bagagerummet, for i det mindste at forsøge at foregive, at jeg ikke sådan med vilje er kørt af sted uden papirer.

Sød og venlig tolder kommer hen og spørger mig på bedste forældervis, hvorfor jeg dog ikke har sørget for papirer. Fyrer noget af om lang arbejdsuge (udseendet underbygger min forklaring!) og hurtig afgang mod sommerhus. Han vil høre mere om hvor længe vi har haft huset og så videre, mens jeg står og leder i mine "tävlingsbok" som jeg har på hundene (fin bog fra SKK, hvor man kan samle diverse ting vedr. sine hunde).

Om det er den fint illustrerede halve tilknytning til det svenske der gjorde udslaget, skal jeg ikke kunne sige. Men de næsten beklager at regler er jo regler, og jeg må hjem og finde papirer. Og så bliver jeg ellers stille og roligt eskorteret under broen og over på den anden side, uden om betalingsanlæg og uden trusler om bøde eller andre ubehageligheder - men bliver sendt hjem med et ønske om en god tur...

Noget ærgerlig over ikke at komme i sommerhus før dagen efter, men lettet over at der hverken var tale om karantæne eller bøder. Men det har måske bare været mit held, som jeg ikke skal prøve af igen en anden gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold da op hvor surt, men er ikke overrasket!

Har udover passet også selve attesten med titer-resultatet med i passet og har haft brug for det en gang i Norge og den ene gang vi tog til Bornholm (selvom passet burde være rigeligt)

Kan kun på det kraftigste anbefale at printe ALT ud fra nettet, for de der toldere er fuldstændigt blanke på sær-områderne.

Krydser fingre for at I modtager en bøde, ellers er det bare noget i har digtet ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold da op hvor surt, men er ikke overrasket!

Har udover passet også selve attesten med titer-resultatet med i passet og har haft brug for det en gang i Norge og den ene gang vi tog til Bornholm (selvom passet burde være rigeligt)

Kan kun på det kraftigste anbefale at printe ALT ud fra nettet, for de der toldere er fuldstændigt blanke på sær-områderne.

Krydser fingre for at I modtager en bøde, ellers er det bare noget i har digtet ;-)

Med rødt.. Men passet er jo slet ikke et krav, hvis man rejser i transit.. Hunden skal bare være ID mærket

Jeg har sådan en lyst til at proppe hunde i bilen og køre afsted med udprint fra Jordbruksverket og Fødevarestyrelsen, men uden pas og vaccinationer.. Og så lave en helvedes balladeved tolderne

Link til indlæg
Del på andre sites

Med rødt.. Men passet er jo slet ikke et krav, hvis man rejser i transit.. Hunden skal bare være ID mærket

Jeg har sådan en lyst til at proppe hunde i bilen og køre afsted med udprint fra Jordbruksverket og Fødevarestyrelsen, men uden pas og vaccinationer.. Og så lave en helvedes balladeved tolderne

Arh ja, jeg mente nu også generelt - uden bil er vi jo ikke transit :engel: så jeg har tænkt helt ego.

Men ja, print ud HVER gang og smid det i hovedet på dem :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Arh ja, jeg mente nu også generelt - uden bil er vi jo ikke transit :engel: så jeg har tænkt helt ego.

Men ja, print ud HVER gang og smid det i hovedet på dem :5up:

jo slevom man tager bus eller tog er man stadig i transit. Hvis man skal til Bornholm og kører direkte..altså ikke skal skifte tog eller bus. men først stiger af i Ystad ved færgen :blink:

Det kan sq da ikke være meningen at man skal printe al mulig lort ud fra internettet når man skal et eller andet

Link til indlæg
Del på andre sites

Gider du skære ud i pap - hvis jeg tager toget og skifter til færgen i Ystad...så er jeg da ikke i transit? Petrine kommer jo ud i den ubesmittede svenske natur, når vi går fra toget?
fra fødevarestyrelsens side:

Rejse med danskejede hunde og katte i personbil, lastbil, bus eller tog tillades fra Sjælland gennem svensk territorium til og fra Bornholm såfremt følgende betingelser er opfyldt:

Måske er der ingen natur lige der fra toget?:engel:

• Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

regler er jo regler, og jeg må hjem og finde papirer. Og så bliver jeg ellers stille og roligt eskorteret under broen og over på den anden side, uden om betalingsanlæg og uden trusler om bøde eller andre ubehageligheder - men bliver sendt hjem med et ønske om en god tur...

Noget ærgerlig over ikke at komme i sommerhus før dagen efter, men lettet over at der hverken var tale om karantæne eller bøder. Men det har måske bare været mit held, som jeg ikke skal prøve af igen en anden gang.

Man risikerer ikke at hunden kommer i karantæne hvis det "bare" er papirene der ikke er i orden.. Der bliver man sendt retur som du har skrevet..

Hvis man ikke har alt i orden i forhold til de normale indføringsregler er det som tidligere skrevet en rigtig god ide at printe det papir ud hvor det står.

Hvis pas og avmaskning er i orden er de langt de fleste gange tilfredse. Jeg ved godt at det ikke er påkrævet men hvis i havde kunne vise dem det stk papir fra fødevarestyrelsen eller de kunne ha' checket internettet så havde i været sparret for en masse besvær.

Ofte når der er hundeudstillinger er tolderne ude.

Link til indlæg
Del på andre sites

Afsnit 4 eller det skal blive endnu værre..

Jeg skrev jo fra min brors mail til de svenske myndigheder og bad om reglerne for transit.. der gik 3 timer fra mailen var sendt til jeg fik svaret..svaret er det der ligger længere oppe i tråden..

SÅ skrev jeg fra min egen mail:

Hej

Jeg har et spørgsmål om noget som skete i fredags ved tolden ved Øresundsbroen..

Jeg har Löwchen, en lille selskabshund og udstiller meget.. I weekenden her (28-29 august) var der udstilling på Bornholm..

Som så ofte før meldte jeg hunde til.. Alle mine hunde er rabiesvaccineret og har fået lavet blodtesten.. Så ingen problemer der! Jeg havde opdaget at ormekuren var blevet droppet.

Alle havde en indførselsanmeldelse! Og alle har pas.

Jeg kører forbi Herfølge på vejen hvor jeg skal hente 2 hunde hos en anden opdrætter. Også selskabshunde. Begge har pas og er blevet vaccineret mod rabies. Begge har indførselsblanket. Men jeg opdager senere at de ingen blodtest har.

Vi kører nu videre mod øresundsbroen. Efter endt betaling henvender vi os hos tolderen og siger vi har hunde med (hvilket jo ret tydeligt fremgår af bilen).. Den er fyldt med bure og hunde i bevægelse.

Han beder om pas på hundene..hvilket han jo får og påbegynder chipaflæsning (som alle hundene jo også har) så begynder han at tjekke pas..Og opdager at de 2 hunde som jeg har fået med fra mine venner, begge mangler blodtesten.. Hurtigt bliver der hidkaldt 5 andre toldere som:

1. påstår hundene skal have ormekur. Hvilket jeg tilbageviser og de erkender så at kravet om ormekur er bortfaldet..

2. Hundene skal have blodtesten for rabiesantistoffer.. og lige meget hvad jeg siger så er det bare sådan! Jeg ringer til mine venner som siger at de har tjekket reglerne med Fødevarestyrelsen. Jeg beder tolderne snakke med min ven, men de smækker røret på..

Det ender med at jeg bliver sendt tilbage til Sjælland med politieskorte og lovning om en klækkelig bøde, da jeg har forsøgt at smugle hunde ind som ikke havde de fornødne test.

Det skal lige indskydes at jeg havde booket og betalt færge via Ystad.. At kørslen var nøje afpasset så vi kun havde 5 kvarters ophold i Sverige..Og jeg kender reglerne med at hundene under ingen omstændigheder må forlade bilen... Som jeg forøvrigt selvfølgelig altid overholder.

Enden på det blev selvfølgelig at vi missede Ystad-færgen (vi nåede jo aldrig længere end til tolderne ved broen)..Vi måtte tage turen over Køge-Rønne i stedet for med store ekstra udgifter til følge. Og samme vej tilbage igen søndag, da jeg simpelhen ikke turde løbe risikoen at blive returneret til Bornhom...

Nu har jeg tjekket på jeres hjemmeside og der står højt og tydeligt at hunde i transit ikke behøver være vaccineret, de skal ikke engang have pas..

Tolderne fik indførselsblanketten, pas på alle hundene, færgebilletten.. og jeg var ikke for tidligt i landet... ALLIGEVEL blev jeg sendt tilbage til Danmark med store ekstra udgifter til følge..

Med venlig hilsen

fortsættes!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik denne mail retur:

Hej,

Jag har vidarebefodrat ditt mejl till enheten för hund och katt.

Med vänlig hälsning / Best regards

Dennis Adam

Jordbruksverkets kundtjänst / Swedish Board of Agriculture, Customer Service

tel: 0771-223 223/ phone: +46 771 223 223

e-mail: [email protected]

Det skulle nu pludselig være meget svært at svare når der var kommet noget konkret på bordet og ikke bare en forespørgsel om et emne..

Fortsættes!!

Link til indlæg
Del på andre sites

I dag kom så endelig svar fra hundkattenheden:

Hej Janni!

Enligt de uppgifter som vi fått blev din hund avvisad från Sverige pga

den saknade idmärkning samt hade felaktiga uppgifter ifyllt i hundens

pass. I hundens pass stod inga uppgifter om att hunden är idmärkt med

tatuering eller mikrochip. Detta är ett krav för att få resa genom

Sverige med hunden till Bornholm.

Det krävs ingen rabiesvaccination eller blodprov för hunden när den

endast transporteras genom Sverige till Bornholm via Helsingborg-Ystad

eller Lernacken Ystad. Dock stod det felaktiga uppgifter i hundens pass.

Enligt hundens pass var deno född den 5 maj 2009 ch rabiesvaccinerad 4

januari 2008, dvs innan hunden var född.

Jag bifogar de regler som gäller för att transportera hundar från

Danmark via Sverige till Bornholm.

Med vänliga hälsningar / Best regards

Anna Appel Lorentzon

Enheten för sällskapsdjur/ Division for CITES and animal Pets

Telefon: 0046 (0) 771 223 223

Fax: 0046 (0) 36 15 08 18

Læg nu lige mærke til det jeg har markeret med rødt..

For det første behøvede man ikke pas, hunden skulle bare være ID mærket.. Alle hundene er stambogsførte DKK hunde, altså hunde som inden man kan få deres stamtavle er ID-mærket..enten med chip eller tatovering...

Alle hundene blev i tolden chipaflæst..Alle hunde havde indførselspapirer hvor på ID mærket SKAL stå...

Ydermere skulle en af hundene være født den 5 maj 2009...

I følge kataloget er hundene født:

3.1.2009

3.1.2009

10.1.2006

30.1.2008

25.3.2008

19.2.2009

8.10.2009

8.1.2010

Og jeg har ikke engang en hund der er født den 5 maj 2009 :damn::damn:

Link til indlæg
Del på andre sites