Hop til indhold

et par spørgsmål ang hvalpe


Gæst immer
 Share

Recommended Posts

vi havde hvalpe i vores Bella hund her i sommerferien. Det var hendes første kuld og det gik bare rigtig rigtig fint. Vi nød alle at have hvalpe i huset.

 

Vi overvejer om hun skal ha hvalpe igen allerede næste gang hun kommer i løbetid.

 

Hvor længe går der ca til hun blir løbsk igen?

Er det synd for hunden at lade hende få hvalpe to gange i træk?

Har hørt noget om at det skulle forebygge kræft i livmoderen hvis hunden få kuld nr. 1 og 2 lige efter hinanden... men er det ikke en skrøne?

 

Bella er 2 år.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique
vi havde hvalpe i vores Bella hund her i sommerferien. Det var hendes første kuld og det gik bare rigtig rigtig fint. Vi nød alle at have hvalpe i huset.

 

Vi overvejer om hun skal ha hvalpe igen allerede næste gang hun kommer i løbetid.

 

Hvor længe går der ca til hun blir løbsk igen?

Er det synd for hunden at lade hende få hvalpe to gange i træk?

Har hørt noget om at det skulle forebygge kræft i livmoderen hvis hunden få kuld nr. 1 og 2 lige efter hinanden... men er det ikke en skrøne?

 

Bella er 2 år.

 

Der går som regel ca. et halvt år mellem løbetider.

 

JEG kan ihvertfald sige at jeg ALDRIG ville købe hvalpe af en tæve der havde to kuld i træk - eller mere end fire kuld i sin levetid. Tævens krop skal have ro til at komme sig og der skal være min en løbetid imellem kuld.

 

Det er en skrøne at det skulle have noget som helst at gøre med livmoderkræft...

Link til indlæg
Del på andre sites

vi havde hvalpe i vores Bella hund her i sommerferien. Det var hendes første kuld og det gik bare rigtig rigtig fint. Vi nød alle at have hvalpe i huset.

 

Vi overvejer om hun skal ha hvalpe igen allerede næste gang hun kommer i løbetid.

 

Hvor længe går der ca til hun blir løbsk igen?

Er det synd for hunden at lade hende få hvalpe to gange i træk?

Har hørt noget om at det skulle forebygge kræft i livmoderen hvis hunden få kuld nr. 1 og 2 lige efter hinanden... men er det ikke en skrøne?

 

Bella er 2 år.

 

Jeg ville vente en løbetid.

 

Det med forebyggelse af kræft i livmoderen er en skrøne. Det eneste, der sikkert forebygger kræft i livmoderen er fjernelse af livmoderen = sterilisation. Hverken 1 eller 2 kuld (uanset hvor hurtigt de kommer) forebygger noget som helst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tæver tager ikke skade af 2 kuld efter hinanden.

 

At det kun er hvalpefabrikker, der laver 2 kuld efter hinanden, er nok lige at udtale sig over evne.. Nogen tæver går kun i løb 1 gang om året, og et kuld 2 år i træk, er ikke skadeligt for en udviklet hund.

 

Men i betragtning af hendes unge alder, ville jeg nok vælge at springe en løbetid over.

Hun har jo masser af tid til at få næste kuld..

 

Og at det skulle forebygge nogen sygdomme, det må være en skrøne.. Den har jeg i hvert fald aldrig hørt før

 

Du kan læse lidt mere om DKK's meninger om etisk avl

 

http://dansk-kennel-klub.cms123.com/419

Link til indlæg
Del på andre sites

Tæver tager ikke skade af 2 kuld efter hinanden.

 

At det kun er hvalpefabrikker, der laver 2 kuld efter hinanden, er nok lige at udtale sig over evne.. Nogen tæver går kun i løb 1 gang om året, og et kuld 2 år i træk, er ikke skadeligt for en udviklet hund.

 

Men i betragtning af hendes unge alder, ville jeg nok vælge at springe en løbetid over.

Hun har jo masser af tid til at få næste kuld..

 

Og at det skulle forebygge nogen sygdomme, det må være en skrøne.. Den har jeg i hvert fald aldrig hørt før

 

Du kan læse lidt mere om DKK's meninger om etisk avl

 

http://dansk-kennel-klub.cms123.com/419

 

Jeg er lidt i tvivl om hvad du mener med at "udtale sig over evne" (leve over evne, ja men ikke det andet udtryk), men jeg omformulerer mig gerne til TS: hvis din tæves løbetider er som tævers er flest (uden at kunne statistikken i hovedet), er det min helt private mening, baseret på den viden jeg har om hunde, at det er for tidligt at parre den i første løbetid efter et kuld.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er lidt i tvivl om hvad du mener med at "udtale sig over evne" (leve over evne, ja men ikke det andet udtryk), men jeg omformulerer mig gerne til TS: hvis din tæves løbetider er som tævers er flest (uden at kunne statistikken i hovedet), er det min helt private mening, baseret på den viden jeg har om hunde, at det er for tidligt at parre den i første løbetid efter et kuld.

jeg er helt enig, :-D

Det er en stor belastning at opfostre et kuld hvalpe, hos mig skal der gå minimum 1 år imellem, dvs for de fleste tæves vedkommende 1 løbetid;-)

Noget helt andet er så at tiderne lige nu ikke er særlig gode for salg af hvalpe, noget man da også bør tage med i sine overvejelser:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

hvis din tæves løbetider er som tævers er flest (uden at kunne statistikken i hovedet), er det min helt private mening, baseret på den viden jeg har om hunde, at det er for tidligt at parre den i første løbetid efter et kuld.

 

Når du skriver en sådan kommentar:

Pyyh, læs lige nogle bøger om opdræt, det er kun på hvalpefabrikker man parrer tæver i første løbetid efter drægtighed

Så er du nok lige hurtig nok ude med riven..

 

Der er rigtig mange tæver, der ikke har "normale" perioder mellem løbetiderne..

Men ville aldrig selv accepterer 2 kuld inden for 1 år.

 

Min tæve gik der 12-13 mdr mellem løbetiderne.. Gudskelov..

Link til indlæg
Del på andre sites

Når du skriver en sådan kommentar:

Pyyh, læs lige nogle bøger om opdræt, det er kun på hvalpefabrikker man parrer tæver i første løbetid efter drægtighed

Så er du nok lige hurtig nok ude med riven..

 

Der er rigtig mange tæver, der ikke har "normale" perioder mellem løbetiderne..

Men ville aldrig selv accepterer 2 kuld inden for 1 år.

 

Min egen gik der 12-13 mdr mellem.. Gudskelov..

 

der vil jeg lige indskyde, at det er ikke det almindelige, 6-10 mdr vil være det mest almindelige, og jeg ville ikke lade en tæve få 2 kuld så tæt på hinanden, som minimum bør der være 1 år mellem kuldene, og for mig bør der også være minimum 1 tom løbetid så alle tævens hormoner kan komme rigtig på plads:5up:

Rent bortset fra tæven, jeg vil også gerne kunne se hvordan det første kuld udvikler sig før jeg tager stilling til OM tæven overhovedet skal have fler hvalpe ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Når du skriver en sådan kommentar:

Pyyh, læs lige nogle bøger om opdræt, det er kun på hvalpefabrikker man parrer tæver i første løbetid efter drægtighed

Så er du nok lige hurtig nok ude med riven..

 

Der er rigtig mange tæver, der ikke har "normale" perioder mellem løbetiderne..

Men ville aldrig selv accepterer 2 kuld inden for 1 år.

 

Min tæve gik der 12-13 mdr mellem løbetiderne.. Gudskelov..

 

Jeg respekterer din ret til din mening, men holder stadig fast i at når TS overvejer at parre en 2-års tæve under de omstændigheder, så ville det være godt at læse et par bøger om emnet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg respekterer din ret til din mening, men holder stadig fast i at når TS overvejer at parre en 2-års tæve under de omstændigheder, så ville det være godt at læse et par bøger om emnet.

 

Her er jeg fuldstændig enig med dig. Som det også kan læses i mit første indlæg..

 

der vil jeg lige indskyde, at det er ikke det almindelige, 6-10 mdr vil være det mest almindelige

 

Hvis 6-10 mdr er mest almindeligt, så er 12 mdr nok ikke sjældne tilfælde.. Jeg har da mødt flere af dem..

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er jeg fuldstændig enig med dig. Som det også kan læses i mit første indlæg..

 

 

 

Hvis 6-10 mdr er mest almindeligt, så er 12 mdr nok ikke sjældne tilfælde.. Jeg har da mødt flere af dem..

Jeg synes vi kører lidt i ring nu, og det er den slags tråde jeg selv bliver enormt træt af at læse, så jeg hopper af nu, ikke af manglende respekt, men fordi der ikke er noget nyt.:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er rovdrift, hvis en tæve inden for et år skal føde og passe 2 kuld.Og jeg selv prøvet det, da Dr Dyr´s sterilisation af hanhund ( udtagning og underbinding af sædstreg)ikke virkede og voksede sammen.

Denne tæve er kun 2 år og netop lige pzykisk fuldt udviklet.

Lad hende dog være hund og ikke fødemaskine.

Lidt alder på tæven kan også give bedre mere stabile hvalpe, for en 2 årig hund har jo også brug for kropslig udfoldelse og masser af sjove oplevelser.

Og de fleste tæver har brug for genoptræning af muskulatur inden næste drægtighed, for ikke at få slap hængeryg og andre kedelige skavankler.

En ordenlig motioneret tæve kan som 10 årig , hvis generne er OK, have flot stram velbygget ryglinie uden gener for bevægelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...