Hop til indhold

jeg forstår hende ikke..knurren


Gryn
 Share

Recommended Posts

Når Groa sidder hos mig må andre hunde ikke kom hen til os, mennesker må gerne.

Hvis jeg sætter hende ned på gulvet/jorden må hundene gerne komme hen til mig. Maggie, Karumski's hund, er den eneste Groa accepterer der kommer hen når hun sidder hos mig.

Jeg kan ikke helt forstå hvad det går ud på, mon der er hjælp at hente her inde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når Groa sidder hos mig må andre hunde ikke kom hen til os, mennesker må gerne.

Hvis jeg sætter hende ned på gulvet/jorden må hundene gerne komme hen til mig. Maggie, Karumski's hund, er den eneste Groa accepterer der kommer hen når hun sidder hos mig.

Jeg kan ikke helt forstå hvad det går ud på, mon der er hjælp at hente her inde.

 

Uden at skal gøre mig klog - vil jeg sige, at vi er ude i noget zoneforsvar her :???: a la hvis hun knurrer, når hun ligger i sofaen, og skal trænes væk på samme måde

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Som jeg ser det, er der tre muligheder: Zone/ressourceforsvar eller at Groa føler sig utryg ift. andre hunde fordi hun ikke har alle 4 ben på jorden.

 

Sidder hun ved siden af dig, på skødet af dig eller holder du hende, altså nærmest bærer på hende i situationerne?

 

Den tredje mulighed jeg ser er træthed, at hun vil hvile i fred?

Link til indlæg
Del på andre sites

Uden at skal gøre mig klog - vil jeg sige, at vi er ude i noget zoneforsvar her :???: a la hvis hun knurrer, når hun ligger i sofaen, og skal trænes væk på samme måde

Ok, nogen har sagt hun måske forsvarer mig = jeg ejer mor, men er lidt i tvivl. Jeg må jo have gjort noget galt når hun er sådan:oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, nogen har sagt hun måske forsvarer mig = jeg ejer mor, men er lidt i tvivl. Jeg må jo have gjort noget galt når hun er sådan:oops:

 

Det absolut eneste jeg kan se, du eventuelt skulle have gjort galt er ikke at gøre hende tryg til at have andre hunde i nærheden, når hun er på skødet - men så igen skødet er jo hendes helle, og det er vel på en eller anden måde acceptabelt - om end ikke altid lige praktisk - at hun forsvarer hendes helle :confused:

 

Al den psykologi der er i hundeadfærd /-opdragelse det er til at gøre en rundtosset :???::confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg ser det, er der tre muligheder: Zone/ressourceforsvar eller at Groa føler sig utryg ift. andre hunde fordi hun ikke har alle 4 ben på jorden.

 

Sidder hun ved siden af dig, på skødet af dig eller holder du hende, altså nærmest bærer på hende i situationerne?

 

Den tredje mulighed jeg ser er træthed, at hun vil hvile i fred?

 

Hun sidder på skødet, men gør det aldrig hvis Jan sidder med hende, og så er det som skrevet KUN over for hunde, dog ikke Maggie. Det er begyndt efter Speedy ikke er her mere. Når hun begynder at knurre sætter jeg hende ned.

Hun er begyndt på ressouceforsvar, ret meget synes jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Hun sidder på skødet, men gør det aldrig hvis Jan sidder med hende, og så er det som skrevet KUN over for hunde, dog ikke Maggie. Det er begyndt efter Speedy ikke er her mere. Når hun begynder at knurre sætter jeg hende ned.

Hun er begyndt på ressouceforsvar, ret meget synes jeg.

 

OK. Det med at der er sammenfald med at hun er alenehund nu og starten på forsvaret behøver ikke have noget med hinanden at gøre. Men kan naturligvis godt have det.

 

God strategi at sætte hende ned, når hun viser adfærden :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
OT: Ninjamor kom lige til at se på din signatur

 

Jeg har nemlig spist rababertærte idag :mums: :mums:

 

God? Stort stykke? Med flødeskum????? :ivrig:

 

Piv piv piv :sut:

Link til indlæg
Del på andre sites

OK. Det med at der er sammenfald med at hun er alenehund nu og starten på forsvaret behøver ikke have noget med hinanden at gøre. Men kan naturligvis godt have det.

 

God strategi at sætte hende ned, når hun viser adfærden :-)

 

OK, det vil jeg så forsætte med. Men hvorfor gør hun det så ikke ved Jan?

Hun gør det også med pinde og legetøj, har snakket med Pia og Gudrun om det, de synes begge to det er i orden. Men jeg vil ikke acceptere hun knurrer når hun ligger/sidder hos mig.

men alt i alt går det godt med hende, hun er faldet meget til ro.

Link til indlæg
Del på andre sites

God? Stort stykke? Med flødeskum????? :ivrig:

 

Piv piv piv :sut:

 

Ejjj.. nu kan jeg altså ikke klare det mere :blink: Jeg er simpelthen så nysgerrig :oops: HVAD hvad hvad er historien med det citat om kagen? :lol:

 

 

Jeg har tænkt over det siden jeg oprettede mig som bruger :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Ok, nogen har sagt hun måske forsvarer mig = jeg ejer mor, men er lidt i tvivl. Jeg må jo have gjort noget galt når hun er sådan:oops:

 

Ja ja storesøster påtag du dig bare hele "skylden" :-D

 

Nej lad være med det!

 

Hun beskytter dig ud fra en følelse hun har og ikke fordi du har gjort/ikke gjort noget.

 

Hvis hun ser dig som sin ejendom er det som ressourcegiver og så er det denne ressource hun beskytter og ikke dig som person.

Resultatet ser ens ud, men alligevel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
OK, det vil jeg så forsætte med. Men hvorfor gør hun det så ikke ved Jan?

Hun gør det også med pinde og legetøj, har snakket med Pia og Gudrun om det, de synes begge to det er i orden. Men jeg vil ikke acceptere hun knurrer når hun ligger/sidder hos mig.

men alt i alt går det godt med hende, hun er faldet meget til ro.

 

 

Der kan være forskellige forklaringer og det vil jo kun være teorier.

Men hun kan føle sig mere sikker hos Jan - eller vide at den går ikke hos ham, uden hun nogensinde har forsøgt sig.

 

Knurrer hun ikke hvis hun ligger selv i sofaen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Ej ups, så ikke din kommentar :oops: Undskyld :-)

 

 

Skidt Gryn kan tage det :-D

 

Det var såmænd ikke andet end at jeg fik "smæk" over at have skrevet noget i stil med "Rabarber med smuldredej og flødeskum" i min signatur.

Så blev de "sure" fordi de blev lækkersultne :roll: så jeg slettede signaturen :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Skidt Gryn kan tage det :-D

 

Det var såmænd ikke andet end at jeg fik "smæk" over at have skrevet noget i stil med "Rabarber med smuldredej og flødeskum" i min signatur.

Så blev de "sure" fordi de blev lækkersultne :roll: så jeg slettede signaturen :lol:

 

Hihi tak for det - nu kan jeg sove roligt i nat :lol: Jeg blev nu også lidt lækkersulten :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der kan være forskellige forklaringer og det vil jo kun være teorier.

Men hun kan føle sig mere sikker hos Jan - eller vide at den går ikke hos ham, uden hun nogensinde har forsøgt sig.

 

Knurrer hun ikke hvis hun ligger selv i sofaen?

 

Tak for dine svar.

Nej, hun knurrer ikke i sofaen. Det sker kun når hun er oppe hos mig, den ene gang var hun træt. Senere lå hun på asfalten og slappede af, her kunne folk gå lige forbi, hun blev liggende. Men kom der en hund rejste hun sig for at hilse.

Tror jeg hælder til den sidste, Jan er nemlig ret god til at være ligeglad når hun gør de ting vi ikke bifalder. Så som at når hun vimser omkring så holder han sig i ro og siger nærmest: OK, fis du rundt, jeg gider dig bare ikke når du gør sådan.

Når vi er nogle steder og hun er utryg søger hun til mig, og er hun sulten er det mig. Men når vi skal putte i sengen, så er det far, eller lege "vildt", det er også far.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det absolut eneste jeg kan se, du eventuelt skulle have gjort galt er ikke at gøre hende tryg til at have andre hunde i nærheden, når hun er på skødet - men så igen skødet er jo hendes helle, og det er vel på en eller anden måde acceptabelt - om end ikke altid lige praktisk - at hun forsvarer hendes helle :confused:

 

Al den psykologi der er i hundeadfærd /-opdragelse det er til at gøre en rundtosset :???::confused:

Ja, man kan godt blive forvirret. I min verden må en hund gerne forsvare sin helle, så som kurven eller sit bur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender godt til situationen. Toffi er ikke konsekvent omkring det, men er mere tilbøjelig til det hvis hun er træt og vil være i fred.

Jeg sætter hende også gerne ned på gulvet i situationen, eller -hvis hun er træt- så giver jeg hende fred i transporttasken. Det er nemlig primært på langture jeg ser det.

 

Det er også som om det kommer i perioder. Men hun svinger jo også med sin hormonbalance og sine ubalancer.

 

Jeg har også et par gange oplevet at hun har knurret min træners ene hund væk, hvis Toffi er gået hen for at sige goddaw og blive nusset, og så hendes hund kommer og gerne vil være med.

 

Og jeg har tænkt: Hvis ikke vi kan tillægge vores hunde en menneskelig følelse som jalousi, hvad er det mon så der sker i hovedet på hunden?

 

Jeg er ikke sikker på at jeg oplever det som forsvar af en ressource. Men jeg ved det ikke.

 

Jeg har haft spurgt i chihuahua-gruppen på hg, fordi jeg havde på fornemmelsen at det kunne være en chihuahua-ting. Og ganske rigtigt, langt de fleste kendte til fænomenet i større eller mindre grad.

 

Så derfor tror jeg også det kan have noget at gøre med kropszone, som jo er ret udtalt hos chi´er.

 

Jeg ved jo iøvrigt ikke om det er helt det samme der sker for Groa og for Toffi.

 

De interesserede kan finde chi-tråden her: http://www.hundegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?Msg_ID=177740

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for dine svar.

Nej, hun knurrer ikke i sofaen. Det sker kun når hun er oppe hos mig, den ene gang var hun træt. Senere lå hun på asfalten og slappede af, her kunne folk gå lige forbi, hun blev liggende. Men kom der en hund rejste hun sig for at hilse.

Tror jeg hælder til den sidste, Jan er nemlig ret god til at være ligeglad når hun gør de ting vi ikke bifalder. Så som at når hun vimser omkring så holder han sig i ro og siger nærmest: OK, fis du rundt, jeg gider dig bare ikke når du gør sådan.

Når vi er nogle steder og hun er utryg søger hun til mig, og er hun sulten er det mig. Men når vi skal putte i sengen, så er det far, eller lege "vildt", det er også far.

 

Jeg tror at Jan er mere klar i sit kropsprog end du måske er. Jan mener det når han siger fis du bare rundt, jeg gider dig ikke når du gør sådan. Det forstår og acceptere Groa.

 

Du er nok den mere omsorgsfulde der trøster, derfor søger hun til dig når hun er utryg.

 

At hun søger til far, når der skal leges vildt er vel meget naturlig. Det er mænd ofte bedre til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at Jan er mere klar i sit kropsprog end du måske er. Jan mener det når han siger fis du bare rundt, jeg gider dig ikke når du gør sådan. Det forstår og acceptere Groa.

 

Du er nok den mere omsorgsfulde der trøster, derfor søger hun til dig når hun er utryg.

 

At hun søger til far, når der skal leges vildt er vel meget naturlig. Det er mænd ofte bedre til.

 

Det vil jeg helt sikkert give dig ret i.

Har snakket med Jan om jeres svar, han mener bestemt hun ser mig som en ressouce, og det er det hun vil forsvare. Det er lidt uheldigt, men heldigvis er det ikke over for mennesker hun er sådan. Jeg er trygheden og madmor, Jan er ham der leger og går de lange ture. Jeg går også meget med hende, men er nok mere den omsorgsfulde.

Hun ser jeg laver maden, gad vide om der er en sammenhæng? Ja ja jeg spørger meget;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker lidt, udover det der er nævnt, om ikke Groa bare føler sig så tilpas sikker når hun sidder i din favn, at hun tør sige fra overfor de andre hunde. Vel og mærke de hunde, hun er usikker på?

 

Nu har jeg jo ikke nærstuderet Groa, men når jeg har set hende hilse på hunde, har hun været en smule utryg... Og får hun tilstrækkelig selvtillid af at sidde på skødet af dig, så tør hun måske bede de andre om at holde afstand.

 

Men jeg ville fortsætte med at sætte hende ned, når hun knurrer og så måske langsomt vende hende til og bellønne hende for at sidde på skødet og at først du, kan snakke med en anden hund og dernæst en hund hun er tryg ved og har hilst på på jorden, lige kort kan hilse på, mens hun sidder på skødet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...