Hop til indhold

Pludselig piven


Gæst ENVY
 Share

Recommended Posts

Kahlúa har fået sig en underlig og meget stressende vane.

 

Hun piver......

 

- Når bilen bliver parkeret og vi skal til at ud - så stresser hun op fra det sekund nøglen drejes til hun nærmest flyver ud af døren :evil:

 

-Når vi cykler med min kæreste piver hun. I weekenden sprang hun ud af kurven fordi hun var så vild :damn: :shock: Når vi cykler alene er der ingen problemer.

 

Hvorfor er hun begyndt på det her? Det ligner hende overhovedet ikke og det er en mega stressfaktor for mig og mit tempremant kan ikke holde til det i længden :lol::lol::blink:

 

Jeg forstår ikke! Hvad skal jeg gøre? Jeg står på helt bar bund her.

Hun lukker nærmest helt af. Sådan stress agtigt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har indlært, at man først får lov at komme ud af bilen når man forholder sig i ro og har fået et "værsgo'"

 

Karla lavede nemlig også den der - hu hej nu skal jeg ud til alt det sjove. Men det har hjulpet... jeg kan godt se på hende, at det nogle gange er lige ved at slå hende ihjel :lol: men hun sidder pænt indtil hun får lov at springe ud...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst kratos' mor

Jeg kan godt nikke genkendende til det.

Min har fået samme noget så irriterende vane. Det er dog i forbindelse med opmærksomhed eller gåture. Han kan simpelthen pive i uendelighed:cry: I starten troede jeg at han nok havde dårlig mave og skulle ud. Så jeg for jo op og fandt sele og snor. Og den lurrede han jo hurtigt. Nu kan han bare sætte sig til at pive i ja... LANG tid. Min tålmodighed lider også ekstrem under det! Jeg er blevet rådet til at ignorere ham til det stopper og så gå med ham, eller give den opmærksomhed han jo synes han mangler. Men han stopper bare ikke! Og til sidst bliver man så frustreret og irriteret. Jeg er også i syv sind! Det samme på tur. Når han trækker, så stopper jeg og beder ham komme på plads og så piver han heeele vejen og bliver siddende og piver. Og jeg forsøger først at gå videre når han har været stille i 5-10 sekunder.

Må vist hellere følge med her :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Kahlúa har fået sig en underlig og meget stressende vane.

 

Hun piver......

 

- Når bilen bliver parkeret og vi skal til at ud - så stresser hun op fra det sekund nøglen drejes til hun nærmest flyver ud af døren :evil:

 

-Når vi cykler med min kæreste piver hun. I weekenden sprang hun ud af kurven fordi hun var så vild :damn: :shock: Når vi cykler alene er der ingen problemer.

 

Hvorfor er hun begyndt på det her? Det ligner hende overhovedet ikke og det er en mega stressfaktor for mig og mit tempremant kan ikke holde til det i længden :lol::lol::blink:

 

Jeg forstår ikke! Hvad skal jeg gøre? Jeg står på helt bar bund her.

Hun lukker nærmest helt af. Sådan stress agtigt!

 

Hvor gammel er hun ? Kan det ikke være noget unghundehysteri ? Jeg tror du skal træne noget tålmodighed med hende ligesom Amocca har gjort med Karla.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor gammel er hun ? Kan det ikke være noget unghundehysteri ? Jeg tror du skal træne noget tålmodighed med hende ligesom Amocca har gjort med Karla.

 

Jamen hun er snart 5 år!!!!

 

Hun er en meget velafbalanceret hund normalt - og er det stadig i alle andre situationer..

 

Hvis vi f.eks skal i Netto så skal hun jo blive i bilen. Så i det vi stopper siger jeg bare du bliver her, og så bliver hun. Men det er som om (især når vi kommer hjem) så lukker hun af. Jeg har prøvet med at hun skal sidde pænt inden hun får lov at gå ud. Det kan hun sagtens - bare ikke uden at sidde og piiiiiveeeee!!!!

 

Èn ting er at det er mega pres en anden ting er at det er farligt, for jeg stresser og orientere mig ikke ligeså godt når jeg stiger ud fordi det hele skal gå så stærkt.

 

Når vi cykler er det en umulighed. Hun kan ikke forstå at hun skal sidde stille og holde bøtte.

 

Jooo hvis det kun er hende og mig :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Lua forventer åbenbart noget helt bestemt spændende når det ikke kun er hende og dig.

 

Altså forventningspiben som er så almindelig og så p.... irriterende.

 

I samme øjeblik hun kommer med første piv vender du cyklen og cykler tilobage til hun atter er rolig = du vender cyklen og kører mod målet igen.

 

På denne måde vil Lua opdage at hun selv er herre over om hun kommer hen hvor hun vil. Det gør hun ved at være tavs. Ellers ikke.

 

I stedet for at bede hende sætte sig og holde mund, så beslut dig for at HUN selv skal finde nøglen til at komme videre med det hun vil, nøglen hedder tavshed!

 

Du skal på forhånd beslutte dig for at gøre dette med ophøjet ro og som træning, samt at du bruger den tid på det der skal til.

Med tiden vil piberiet eskalere hvis det ikke bliver stoppet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen hun er snart 5 år!!!!

Hun er en meget velafbalanceret hund normalt - og er det stadig i alle andre situationer..

 

Hvis vi f.eks skal i Netto så skal hun jo blive i bilen. Så i det vi stopper siger jeg bare du bliver her, og så bliver hun. Men det er som om (især når vi kommer hjem) så lukker hun af. Jeg har prøvet med at hun skal sidde pænt inden hun får lov at gå ud. Det kan hun sagtens - bare ikke uden at sidde og piiiiiveeeee!!!!

 

Èn ting er at det er mega pres en anden ting er at det er farligt, for jeg stresser og orientere mig ikke ligeså godt når jeg stiger ud fordi det hele skal gå så stærkt.

 

Når vi cykler er det en umulighed. Hun kan ikke forstå at hun skal sidde stille og holde bøtte.

 

Jooo hvis det kun er hende og mig :vedikke:

 

Ja, så kan man jo ikke lige just kalde hende unghund. Jeg tror alligevel du er nød til at træne tålmodighed med hende. Faktisk vel som Ninjamor foreslår....sådan efter samme princip, som da vi lærte de søde dyr at gå pænt i snor og alt det andet de bare ikke selv mener, at de har tid til....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst kratos' mor

Håber det er okay at jeg lige låner lidt af din tråd :oops:

Ninjamor:

Hvad ville du gøre, hvis du som jeg havde en der piver indendørs for opmærksomhed? Han bliver baaaare ved... Har gået en dag hvor det mere eller mindre var konstant i to timer! :evil: Og jeg kan ikke rigtig nå at reagere. For når han stopper, vil jeg jo belønne ham med at det så er der vi går eller hygger. Men han sidder eller ligger bare og lure og fare op med det samme. Så sætter jeg mig igen og så starter de dybe suk eller piv igen. Hvor lang tid skal der gå, før jeg må gå, når det er ophørt? Og hvad med den måde han farer op på, ligeså snart jeg rejser mig?

Det skal lige siges at han er 20 mdr.

Han er absolut ikke understimuleret.

Jeg går hjemme.

Han er på gåtur min. 2 timer om dagen, medmindre det regner, for der skal han tvinges med.

Han leger med aktivitetsbold og fodersøg i ca. 1-1½ time dagligt., da han KUN fodres i disse.

Der er leg og nus i mellemtiden.

Og han leger med sine venner i hvert fald 1 gang om ugen.

Desuden træner vi ca. 10 min om dagen, ud over det træning jeg kombinerer med gåturene.

Min havedør er altid åben med fri adgang.

Og han er super god til at gå og kaste og trille med sine bolde osv. selv.

Trække og kasteleg er bandlyst her, da han lider ekstremt under positiv stress.

Altså... det kan da for pokker ikke skyldes at han ikke er stimuleret nok?

Link til indlæg
Del på andre sites

Lua forventer åbenbart noget helt bestemt spændende når det ikke kun er hende og dig.

 

Altså forventningspiben som er så almindelig og så p.... irriterende.

 

I samme øjeblik hun kommer med første piv vender du cyklen og cykler tilobage til hun atter er rolig = du vender cyklen og kører mod målet igen.

 

På denne måde vil Lua opdage at hun selv er herre over om hun kommer hen hvor hun vil. Det gør hun ved at være tavs. Ellers ikke.

 

I stedet for at bede hende sætte sig og holde mund, så beslut dig for at HUN selv skal finde nøglen til at komme videre med det hun vil, nøglen hedder tavshed!

 

Du skal på forhånd beslutte dig for at gøre dette med ophøjet ro og som træning, samt at du bruger den tid på det der skal til.

Med tiden vil piberiet eskalere hvis det ikke bliver stoppet.

 

OK!

 

Det skal ikke eskalere!!!! Det skal stoppes.

Lille hund med MEGET stor stemme :shock: og en Mor der skal anstrenge sig for at bevare roen. Not good!

 

Tak for dine råd :-D Ro - ro - ro...:oops: Puha! Men jeg ved hun er til at arbejde med så det er bare om at komme igang :5up:

 

Jeg skal lige være sikker på en ting. Hvis vi alle cykler også min kæreste, så er det os alle der skal vende om ikke?

 

Jeg havde bare en lille tanke der lå og ulmede om at lige omkring cyklen var det måske noget med at vi ikke alle var på "samme" cykel og derfor var hun bange for at flokken splittedes :vedikke:

 

Men tror da lige vi skal cykle en tur i aften og starte træningen:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Håber det er okay at jeg lige låner lidt af din tråd :oops:

Ninjamor:

Hvad ville du gøre' date=' hvis du som jeg havde en der piver indendørs for opmærksomhed? Han bliver baaaare ved... Har gået en dag hvor det mere eller mindre var konstant i to timer! :evil: Og jeg kan ikke rigtig nå at reagere. For når han stopper, vil jeg jo belønne ham med at det så er der vi går eller hygger. Men han sidder eller ligger bare og lure og fare op med det samme. Så sætter jeg mig igen og så starter de dybe suk eller piv igen. Hvor lang tid skal der gå, før jeg må gå, når det er ophørt? Og hvad med den måde han farer op på, ligeså snart jeg rejser mig?

Det skal lige siges at han er 20 mdr.

Han er absolut ikke understimuleret.

Jeg går hjemme.

Han er på gåtur min. 2 timer om dagen, medmindre det regner, for der skal han tvinges med.

Han leger med aktivitetsbold og fodersøg i ca. 1-1½ time dagligt., da han KUN fodres i disse.

Der er leg og nus i mellemtiden.

Og han leger med sine venner i hvert fald 1 gang om ugen.

Desuden træner vi ca. 10 min om dagen, ud over det træning jeg kombinerer med gåturene.

Min havedør er altid åben med fri adgang.

Og han er super god til at gå og kaste og trille med sine bolde osv. selv.

Trække og kasteleg er bandlyst her, da han lider ekstremt under positiv stress.

Altså... det kan da for pokker ikke skyldes at han ikke er stimuleret nok?[/quote']

 

Måske ikke understimuli men forkert stimuli.

 

Jeg synes alle de ting du gør er rigtigt gode, men personligt træner jeg f.eks

på en anden måde med Lua. Jeg træner måske 30-40 min om dagen fordelt over 4-5 gange.

 

Får han kun 1 tur om dagen kan det også skyldes det f.eks.

Måske han ville have bedre af at få de 2 timer fordelt på 2 ture.

 

Lua f.eks har brug for meget klare linier. Ikke ment som kæft trit og retning. Men vi har faste ritualer omkring gårture - træning - leg - aktivitet osv. Hun ved præcist hvad der skal ske og ved også hvornår det slutter.

Så at jeg rejser mig fra sofaen betyder jo ikke at vi skal ud eller jeg går fra hende. Vi har indarbejdet faste rutiner så der ikke sker misforståelser.

 

Ved ikke om det giver mening - men det er mine tanker om det ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst kratos' mor

Det giver meget mening. Mange tak:5up: Tror måske at den med helt faste rutiner ville være super for Kratos også. Tak for det :-)

Jeg går med ham 3 gange om dagen. 2 ture på 30 min og 1 på 60. De dage jeg har det skidt (har en fysisk sygdom) der går jeg flere men mindre ture så vi kommer op på de 2 timer. Udover det, "forkæler" jeg med en tur rundt om kvarteret inden sengetid, så han lige kan tisse det sidste af. Man det vil jeg ikke kategorisere som en direkte gåtur, da det tager 7 min:slem:

Men mange tak for råd :-) SKØNT. Vil straks forsøge at skematisere vores rutiner lidt bedre :-)

De lege vi leger er lidt træning... Altså sådan nogle problemløsnings lege, apport træning (i legeform), at finde forskellige ting efter deres navn... hans bamser f.eks. eller bolden. Han kan snart navnene på alle hans bamser og henter næsten konsekvent den rette hver gang (selvom han dog ikke kommer og aflevere:stupid:) og så gemme... det er han tosset med og jeg har følelsen af at det styrker vores kommunikation, da det virker til at han med denne leg bliver mere opmærksom på mig... men det kan jo sagtens være ønsketænkning:oops::klap:

Mange tak for det. Og tak fordi jeg lige måtte bryde lidt ind i din gode tråd:5up:

Mht. til cyklen, tror jeg at I alle skal vende om.

Og jeg ved ikke om du har ret i din tanke om at flokken deles. Men jeg oplever at min hund er MEGET slem at gå med, såfremt vi er flere der går ture sammen. Og det undre mig også lidt. Men tror det er fordi at det er lidt sjovere og at min tolerance måske lidt større og at det så er der fejlen ligger... at han simpelt hen slipper afsted med lidt mere, fordi jeg går og snakker og ikke er ligeså opmærksom.

Tak for en god tråd i hver fald:5up:

Håber der kommer mere hjælp at hente og at det vil virke for Jer :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

OK!

 

Det skal ikke eskalere!!!! Det skal stoppes.

Lille hund med MEGET stor stemme :shock: og en Mor der skal anstrenge sig for at bevare roen. Not good!

 

Tak for dine råd :-D Ro - ro - ro...:oops: Puha! Men jeg ved hun er til at arbejde med så det er bare om at komme igang :5up:

 

Jeg skal lige være sikker på en ting. Hvis vi alle cykler også min kæreste, så er det os alle der skal vende om ikke?

 

 

Jo, vend om hele styrken :-D

 

Jeg havde bare en lille tanke der lå og ulmede om at lige omkring cyklen var det måske noget med at vi ikke alle var på "samme" cykel og derfor var hun bange for at flokken splittedes :vedikke:

 

Det er også muligt, men hun gør det jo også i bilen når I skal ud?

 

Det LYDER som forventningspiben...

 

Men naturligvis hvis hun er vant til at I følges og derefter skilles og dette går hende på så er det en mulighed.

 

Men tror da lige vi skal cykle en tur i aften og starte træningen:-)

 

Ja prøv det :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ninjamor:

Hvad ville du gøre' date=' hvis du som jeg havde en der piver indendørs for opmærksomhed?

[/quote']

 

Det ville jeg næppe komme ud for :-D

 

Han bliver baaaare ved... Har gået en dag hvor det mere eller mindre var konstant i to timer! :evil: Og jeg kan ikke rigtig nå at reagere. For når han stopper, vil jeg jo belønne ham med at det så er der vi går eller hygger.

 

Lad være med at belønne med aktivitet!

 

Fordi du skal tænke over hvad Krato oplever og ikke hvad du ser!

 

DU ser en hund som lige præcis bliver rolig, HAN oplever at han, nok ser rolig ud men ikke er helt afslappet og at det er det der skal til for at få aktivitet. At holde kroppen i ro, men være parat og oppe på dupperne i hjernen.

Det er den ene side af det.

 

Den anden side er, at på denne måde, og vi skal ikke ind på dumme lederskabsregler nu, oplever han at være initivtageren til aktivitet. For hans billede af hvordan han får aktivitet er som det jeg skrev ovenover.

Han vil altid ligge på neglene og være parat på denne måde.

 

Men han sidder eller ligger bare og lure og fare op med det samme. Så sætter jeg mig igen og så starter de dybe suk eller piv igen. Hvor lang tid skal der gå, før jeg må gå, når det er ophørt? Og hvad med den måde han farer op på, ligeså snart jeg rejser mig?

 

Ja det er møgstressende... man føler sig jaget med ikke?

 

Brug ørepropper eller musik i ørene og ignorer ham 100%, undgå så meget som at se på ham.

 

Sæt aktiviteterne i et fast mønster og sig "slut" eller lignende når aktiviteten er overstået. Med tiden vil han lære at "slut" betyder, nå ja slut...

 

Efter denne uro bør han faktisk sove eller ligge totalt afslappet før han igen får opmærksomhed/aktivitet. Ellers lærer han ikke at slappe af.

 

Det skal lige siges at han er 20 mdr.

Han er absolut ikke understimuleret.

Jeg går hjemme.

Han er på gåtur min. 2 timer om dagen, medmindre det regner, for der skal han tvinges med.

Han leger med aktivitetsbold og fodersøg i ca. 1-1½ time dagligt., da han KUN fodres i disse.

Der er leg og nus i mellemtiden.

Og han leger med sine venner i hvert fald 1 gang om ugen.

Desuden træner vi ca. 10 min om dagen, ud over det træning jeg kombinerer med gåturene.

Min havedør er altid åben med fri adgang.

Og han er super god til at gå og kaste og trille med sine bolde osv. selv.

Trække og kasteleg er bandlyst her, da han lider ekstremt under positiv stress.

Altså... det kan da for pokker ikke skyldes at han ikke er stimuleret nok?

 

Han kan være overstimuleret eller forkert stimuleret, hvad laver du af mental jogging med ham?

 

Og hvad mener du med "positiv stress"? Jeg har set dig bruge udtrykket før og vil gerne vide hvordan du definerer begrebet, så vi taler om det samme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst kratos' mor

Mange tak :-)

Det vil jeg klart prøve. Kan godt se hvad du mener med at det i det her tilfælde egentlig er "herren der bestemmer" - også uden at komme ind på hele lederskabs debatten:rolleyes:

 

Med hensyn til at mentaltræne ham, udover hans egen træning med sit aktiverings legetøj gør jeg følgende:

Jeg laver mange forskellige kontakt øvelser med ham.

Jeg beder ham finde gemt legetøj

Vi leger "Gemme" hvor jeg gemmer mig.

Så træner vi en smule apport igennem leg, da jeg er en knold til det og håber at fange hans interesse sådan.

Forsøger mig med nogle cirkustricks og nogle gange for han papkasser jeg pakker alt muligt ind i sammen med godbidder og så skal han ellers finde ud af at pakke den ud:-D

Han har 8 forskellige aktiverings legetøj til sit foder (to kan kombineres, så det bliver mere svært - Leo og Mike) og får tre forskellige om dagen og ellers fodersøg på græsset og indendørs.

 

Selvom man ikke skulle tro det (pga. ovennævnte) er han en meget rolig hund. Og har et fantastisk sovehjerte. Han er rolig når der kommer gæster (han siger kort Hej, og så siger vi slut og så ligger han sig, nusser med gæster eller går ud og leger) og er en rigtig hyggefætter, der helst vil ligge tæt og nusse hele tiden.

 

Man kan vel kalde positiv stress en slags overstimulering. Han stresser af lege som trækkelege og kaste bold/pind) Han kan ikke falde ned efter sådan noget leg. Jeg kan kun komme i kontakt med ham, hvis jeg har en pind eller bold. Han glemmer at besørge og registrerer ikke andre hunde i timer efter han har leget med dette. Derfor er det rimelig bandlyst og sker MAX 1 gang hver anden måned. Grunden til at det sker, er hvis gæster ikke respektere at han ikke må. Når det alligevel sker, søger jeg for at tage ham ud og lege MEGET længe, så der ikke er så meget mere energi. Men har efterhånden fået gæsterne til at droppe det helt, da det ligger ualmindelig lang tid i kroppen på ham bagefter. En enkelt dags leg med så langt et interval imellem, kræver flere dage at få ud af systemet på ham.

 

Og tak fordi du tager dig tid til at forsøge at hjælpe:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak :-)

Det vil jeg klart prøve. Kan godt se hvad du mener med at det i det her tilfælde egentlig er "herren der bestemmer" - også uden at komme ind på hele lederskabs debatten:rolleyes:

 

Netop fordi det ikke er et "lederskabsproblem"' date=' han vil ikke bestemme, men hans adfærd kan bliver styrende for hvad der sker

 

Med hensyn til at mentaltræne ham, udover hans egen træning med sit aktiverings legetøj gør jeg følgende:

Jeg laver mange forskellige kontakt øvelser med ham.

Jeg beder ham finde gemt legetøj

Vi leger "Gemme" hvor jeg gemmer mig.

Så træner vi en smule apport igennem leg, da jeg er en knold til det og håber at fange hans interesse sådan.

Forsøger mig med nogle cirkustricks og nogle gange for han papkasser jeg pakker alt muligt ind i sammen med godbidder og så skal han ellers finde ud af at pakke den ud:-D

Han har 8 forskellige aktiverings legetøj til sit foder (to kan kombineres, så det bliver mere svært - Leo og Mike) og får tre forskellige om dagen og ellers fodersøg på græsset og indendørs.

 

 

Okay

 

 

Selvom man ikke skulle tro det (pga. ovennævnte) er han en meget rolig hund. Og har et fantastisk sovehjerte. Han er rolig når der kommer gæster (han siger kort Hej, og så siger vi slut og så ligger han sig, nusser med gæster eller går ud og leger) og er en rigtig hyggefætter, der helst vil ligge tæt og nusse hele tiden.

 

Så vil jeg tror at der bare skal noget styring til omkring aktiveringstidspunkter og ignorering af hans piveri for at løse problemet.

 

Man kan vel kalde positiv stress en slags overstimulering. Han stresser af lege som trækkelege og kaste bold/pind) Han kan ikke falde ned efter sådan noget leg.

 

Okay. Fagligt set er dette ikke positiv stress, men tværtimod det modsatte. Hvis stress skal være positiv skal hunden stadig kunne fokusere og slappe af efterfølgende.

 

Jeg kan kun komme i kontakt med ham, hvis jeg har en pind eller bold. Han glemmer at besørge og registrerer ikke andre hunde i timer efter han har leget med dette. Derfor er det rimelig bandlyst og sker MAX 1 gang hver anden måned. Grunden til at det sker, er hvis gæster ikke respektere at han ikke må. Når det alligevel sker, søger jeg for at tage ham ud og lege MEGET længe, så der ikke er så meget mere energi.

 

Det lærer han vedholdenhed af og når han har leget så længe at der ikke er meget mere energi tilbage har du overbelastet hele hans system, så det er ikke godt i længden.

 

Men har efterhånden fået gæsterne til at droppe det helt, da det ligger ualmindelig lang tid i kroppen på ham bagefter. En enkelt dags leg med så langt et interval imellem, kræver flere dage at få ud af systemet på ham.

 

Godt, det er respektløst og flabet af gæster, men sådan er det jo tit. Jeg kender det godt

 

Og tak fordi du tager dig tid til at forsøge at hjælpe:5up:

 

Velbekomme :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, vend om hele styrken :-D

 

 

 

Det er også muligt, men hun gør det jo også i bilen når I skal ud?

 

Det LYDER som forventningspiben...

 

Men naturligvis hvis hun er vant til at I følges og derefter skilles og dette går hende på så er det en mulighed.

 

 

 

Ja prøv det :-D

 

Det er forventning tror jeg - meget af det i hvert fald.

 

Vi har lige været ude og cykle. Vi cyklede ned i parken. I det sekund vi drejede ind i parken, rejste hun sig :genert: Og jeg vender om. Hun står op et stykke tid og vi når op af vejen før hun igen sætter sig. Så vente vi om og frem og tilbage et par gange. Folk ved bussen gloede helt vildt :drille:

 

Men efter 6-7 gange sad hun sgu ned :5up: :vuf: Og jeg kunne stille cyklen og først dag jeg tog fat om hende rejste hun sig :banan:

 

Vi cykler igen imorgen formiddag :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst kratos' mor
Netop fordi det ikke er et "lederskabsproblem", han vil ikke bestemme, men hans adfærd kan bliver styrende for hvad der sker

 

 

 

 

Okay

 

 

 

Så vil jeg tror at der bare skal noget styring til omkring aktiveringstidspunkter og ignorering af hans piveri for at løse problemet.

 

 

 

Okay. Fagligt set er dette ikke positiv stress, men tværtimod det modsatte. Hvis stress skal være positiv skal hunden stadig kunne fokusere og slappe af efterfølgende.

 

 

 

Det lærer han vedholdenhed af og når han har leget så længe at der ikke er meget mere energi tilbage har du overbelastet hele hans system, så det er ikke godt i længden.

 

 

 

Godt, det er respektløst og flabet af gæster, men sådan er det jo tit. Jeg kender det godt

 

 

 

Velbekomme :lol:

 

Jeg har ikke rigtig problemer med lederskab. Vi samarbejder og vi kender hinandens "plads" og grænser - også selvom han da lige afprøver om han kan få lidt mere plads til selv at bestemme somme tider. Man er vel unghund:klap: Men jeg vil ikke mene at vores samarbejde fejler noget. Så det er rart at du heller ikke umiddelbart ser det sådan:-D

 

Nej, man kan jo så sige at det er den positive stress længere, når det går ind og bliver kronisk og altså slet ikke positiv. Men ja... du har forstået mig. Og det forsøger jeg at undgå. Jeg er glad for at du siger det med overbelastning af systemet. Jeg læste mig til at man ikke skulle lege kortvarige stress-relaterede lege, fordi at hunden var kørt op og ikke blev stimuleret hvis man stoppede legen efter kort tid... Man skal da vist ikke lige tro på alt da:roll: Og ellers har jeg da i den grad overfortolket bogens hensit:oops::stupid: O kan især se hvad du mener med at komme til at lære ham vedligeholdenhed. Godt man lærer hele tiden:5up:

 

Jeg vil forsøge at skematisere hans hverdags aktiviteter lidt bedre og ignorere piveriet:-D

 

TUSIND TUSIND TAK for hjælpen:5up::mrgreen::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst kratos' mor

Super dejligt at høre at det havde sin effekt allerede:5up::banan:

Og tak fordi jeg lige måtte låne din tråd også. Og for dit gode råd.

Hav en god aften. Og fortsat held og lykke med det:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har lige været ude og cykle. Vi cyklede ned i parken. I det sekund vi drejede ind i parken, rejste hun sig :genert: Og jeg vender om. Hun står op et stykke tid og vi når op af vejen før hun igen sætter sig. Så vente vi om og frem og tilbage et par gange. Folk ved bussen gloede helt vildt :drille:

 

Men efter 6-7 gange sad hun sgu ned :5up: :vuf: Og jeg kunne stille cyklen og først dag jeg tog fat om hende rejste hun sig :banan:

 

Vi cykler igen imorgen formiddag :5up:

 

Det kan man da kalde hurtige resultater! Fedt:klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er forventning tror jeg - meget af det i hvert fald.

 

Vi har lige været ude og cykle. Vi cyklede ned i parken. I det sekund vi drejede ind i parken, rejste hun sig :genert: Og jeg vender om. Hun står op et stykke tid og vi når op af vejen før hun igen sætter sig. Så vente vi om og frem og tilbage et par gange. Folk ved bussen gloede helt vildt :drille:

 

Men efter 6-7 gange sad hun sgu ned :5up: :vuf: Og jeg kunne stille cyklen og først dag jeg tog fat om hende rejste hun sig :banan:

 

Vi cykler igen imorgen formiddag :5up:

 

He he, fedt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Der skal ofte ikke så meget til inden de fatter det. Især ikke når der gøres brug af negativ straf. Det er en stor motivationsfaktor når der er noget de gerne vil have.

 

Sally, som vi overtog i foråret, har været rigtig, rigtig slem til at knaldapportere. Har først taget fast i problemet i sidste uge, da jeg startede selvtræning med ny makker - og makker er nødvendig for at få trænet det væk.

 

Princippet er nøjagtigt det samme. Jeg havde hunden siddende ved venstre side, og træningsmakker stod med dummy der blev kastet inden for en meters penge. Rejste hun sig før hun fik lov, blev dummy straks taget op og Sally blev roligt hentet på plads igen. Tror vi måtte gennem 4-6 forsøg inden hun havde fanget ideen.

 

Jeg fik godt nok noget af en æresrunde da hun skulle tilbage med dummy, men den del af øvelsen kan vi finpudse hjemme på egen hånd.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ved ikke om det er rigtig i jeres tilfælde, men kan det være, at jeres hund føler sig stresset over de situationer hvor der opstår piverier?

jeg ved med min, at han begynder lidt piveri, hvis der er for meget gang i den, for mange hunde eller nye ting han ikke kan kaperer, og så er det vigtigt, at jeg som ejer accepterer, at man tager det mere med ro, går/cykler et andet og mere rolig sted hen,og hvis det er okay, når du cykler alene, så kan det godt værer din hund ikke syntes det er rart, at der er to cykler omkring sig, og i kører måske hurtigere eller er ikke opmærksomme på hvad hunden er utryk ved...dette er kun et forslag da jeg ikke kender jer og situationen, men måske kan det bruges?:genert: pøj pøj

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...