Hop til indhold

At få hunden til at "lave" i haven


Gæst kratos' mor
 Share

Recommended Posts

Gæst kratos' mor

Jeg håber at I kan hjælpe mig :-)

Hvordan får man sit lille vidunder til at "lave" i haven?

Han stoppede konsekvent med at have afføring i haven som 6 mdr. gammel ca. Vi var heldige at det i ny og næ skete indtil 8 mdrs alderen.

Han kan også kun til nøds urinere i haven og i så¨fald skal jeg helst gå med ham. Han er MEGET renlig. Var komplet renlig som 11 uger, selvom han intet træning havde fra "opdrætter" Vi gik i haven med ham når han havde spist, drukket, leget, sovet og deslige. Allerede om aftenen den først dag han var hjemme, havde han uheld lige ved havedøren og havde altså til hensigt at nå udenfor. Han var meget meget let at gøre renlig.

Nu er mit problem at jeg har en fysisk sygdom og tiltider er afhængig af at venner og familie kommer. Det skal lige siges at jeg ikke havde fået hund, hvis jeg havde haft en diagnose da vi fik ham. Vi troede at det kunne kureres. Og jeg vidste heller ikke at jeg skulle være "alene hundemor" på daværende tidspunkt.

Nå men.. Tror at han ikke vil lave i haven, fordi at han anser den som en del af hjemmet. Og fik ham kun til at tisse i den, fordi jeg havde en hund på besøg til at strinte den lidt til:engel:

Selvom jeg har det godt PT er det jo vigtigt at han lærer det, til de perioder jeg ikke har det godt, for jeg kan jo desværre ikke forvente at folk kan hjælpe hver gang. Hvad pokker kan jeg gøre?

Jeg har leget med en idé om at låne en pølse af hans legekammerat og placere i haven. Ville dette have en effekt?

hvordan får I Jeres til at "lave" i haven.

I er mere end velkommen til at spørge om de ting i finder relevante i forbindelse med "opklaringen" Jeg ville blot skåne Jer for en hel roman... Nu er det kun en halv:drille:

 

På forhånd tak:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan en hund har jeg også haft, altså sådan en der heller ville sprænges end, at lave i haven og det var rigtig rart:oops: ingen risiko for, at overse en lort og slæbe den med ind under skoen:evil:

 

I din situation kan jeg dog godt se det er upraktisk. Jeg tror jeg ville indrette det fjernest hjørne af haven til hunde toilet. Lave et afgrænset område med det underlag, som din hund fortrækker at sk*de på. Så ud og samle et par lorte både fra din egen og fra andre hunde og så bliver du jo nok nødt til at presse ham lidt ved f.eks ikke at lufte ham om morgen men istedet vise ham "toilettet" og så masser af ros når/hvis han laver noget.

 

Ingen ide om det virker men det er lige det der falder mig ind men, som du beskriver ham bliver det sikkert ikke en nem opgave hverken for ham eller dig men held og lykke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst kratos' mor
Sådan en hund har jeg også haft, altså sådan en der heller ville sprænges end, at lave i haven og det var rigtig rart:oops: ingen risiko for, at overse en lort og slæbe den med ind under skoen:evil:

 

I din situation kan jeg dog godt se det er upraktisk. Jeg tror jeg ville indrette det fjernest hjørne af haven til hunde toilet. Lave et afgrænset område med det underlag, som din hund fortrækker at sk*de på. Så ud og samle et par lorte både fra din egen og fra andre hunde og så bliver du jo nok nødt til at presse ham lidt ved f.eks ikke at lufte ham om morgen men istedet vise ham "toilettet" og så masser af ros når/hvis han laver noget.

 

Ingen ide om det virker men det er lige det der falder mig ind men, som du beskriver ham bliver det sikkert ikke en nem opgave hverken for ham eller dig men held og lykke.

Mange tak for din respons. Og det er klart et forsøg værd:5up: Han vil aller helst i begravet helt ind i buske, hvilket både gør det svært at samle op og også at indrette toilettet. Men måske det vil hjælpe med noget jord og så den hæk vi har om haven:hmm: Tusind tak for din idé i hvert fald:-D:-D

Og du har helt ret i at det er dejligt at være hømhøm fri i haven og ikke skulle spekulere over hvor man træder:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gracie er heller ikke pjattet med at bruge have til toiletbesøg, men det er blevet meget bedre efter jeg har lært hende kommandoen "tisse". Selvfølgelig kan du ikkesom sådan bestemme om hunden skal lave eller ej, men du kan opfordre den til det.

Jeg begyndte at sige "tisse" til hende på vores gåture, når hun satte sig i stilling, hvad enten hun skulle det ene eller det andet, og bagefter roste jeg.

Nu siger jeg det til hende om morgenen, når jeg lukker hende i haven, og i stedet for at vende om og stå og glo ind ad terassedøren, går hun nu på toilettet i haven.

Jeg synes faktisk "tisse" er et godt ord til opmundring, da man kan sige det i en høj tone.

Min mor render derimod og råber "pølse" efter sin hund, eller "gå hen og s*id". men men der er ingen grund til at gøre det så kompliceret.:lol:

Gracie tisser i hvert fald med glæde en lort, når jeg siger hun skal.:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har 3 hunde - de to af dem har jeg haft fra 8 ugers alderen. De er således vænnet til at man godt kan lave i haven. Den yngste er begyndt at lave udenfor haven - men han foretrækker dog stadig det hjemlige.

 

Min ældste beagle er genplacering og han lavede ikke i haven - det store altså - han ville godt tisse. Her det seneste års tid er han dog også begyndt at lave det store når han skal.

 

Jeg har altid haft vanen at mine hunde skulle gå tur på bestemte tider - dette har nu ændret sig efter jeg fik min seneste hvalp her i forsommeren. Gå turene har forrykket sig i andre tider - og det har klart haft den betydning at Charlie nu også finder det i orden at lave det store i haven.

 

Der har været perioder hvor han bare skulle nu og så har han forlangt at komme ud og så fået det lavet.

 

Jeg har ikke som sådan et råd - andet at jeg selv tror meget af det er vane. Hvis hunden er vænnet til at den kommer ud et bestemt tidspunkt så vil den på dette tidspunkt bare skulle af med både det ene som det andet.

Så måske er det et spørgsmål om at du laver nogle vaner om :vedikke:

 

Men måske handler det også om at mine hunde hver i sær ser at de besørger i haven forskellige steder. Så det er muligt at hvis du lægger en bæ et sted at han lærer at det er i orden

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, her i huset SKAL herren sprede siin duft UDEN for haven.

 

Og han kan SAGTENS holde sig i 24 timer tror jeg :hmm:

 

Det er kun hvis det VIIIRKELIG presser på, eller at han har dårlig mave, at det foregår i haven.

 

 

Og faktisk tror jeg ikke du kan gøre noget ved det.

 

Indse det, lorten bestemmer hunden bare selv over :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Eddie havde også en periode hvor han pludseligt IKKE ville sætte sig i haven. Så satte jeg mig ud i haven med en kop kaffe og en stor portion tålmodighed om aftenen og ventede og ventede indtil han til sidst satte sig. Herefter er han lige så stille begyndt også at klare tingene i haven, når det er nødvendigt.

Og jeg skulle altså hilse og sige en bulldog er DRØN stædig, men det lykkedes for os tilsidst.

Held og lykke med det...:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst kratos' mor

Mange tak for råd :-) Jeg vil forsøge at få lidt mere rutine i tidspunkterne og håbe at det kan skubbe lidt på, kombineret med hundetoilettet :blink:

Han kan på nuværende tisse på kommando, så måske jeg skal forsøge det med det store også. Mange tak skal i have i hvert fald. Jeg klør på og håber at det vil lykkedes. Og det er super skønt ikke at træde i afføring, men det er ikke så godt på sygedagene:cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...