Hop til indhold

Trænede hanhunde, tak


Gæst Sigurd
 Share

Recommended Posts

Du må da virkelig ha været ude for nogle kedelige hanhundeejere..

 

Mit mål er i hvert fald at Cody med tiden skal lærer at klare ærterne rimelig hurtig.

Ikke fordi jeg er menneskefjensk eller noget. Men at sku afsætte en hel eftermiddag til besøg af tæve, er ikke lige det min tid skal gå til..

 

Og det du beskriver med at holde tæven pga en fjumset hanhund, går næppe ind under de flestes betegnelse af tvang. Hun vil jo gerne, og skal bare holdes helt i ro, så fjollegøjen kan finde vej.

 

Og så kunne jeg jo vende den igen og sige at hvis tæveejere nu trænede deres tæver i at stå stille, ville der jo aldrig være spørgsmål om "holde-tvang"

 

Så træn din tæver i at stå musestille.. Så vil du aldrig blive beskyldt for tvangsparring..

 

Det kan du tro at jeg gør. STÅ og BLIV er de vigtigste komandoer her i huset. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 235
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Når en hanhund skal parre for første gang, kan det da sikkert godt ske, at han fjumrer, selvom tæven er parat og villig. Der vil vel ingen sige, at man ikke må give en hjælpende hånd. Det var eksemplet med en uvillig tæve, der partout skulle bedækkes, der stødte folk.

 

Mht dit ønske om, at hanhundeejerne skulle støtte, hjælpe og træne deres hunde, så er jeg uenig. Jeg lagde dengang hanhund til og forventede, at både han og tæven nok selv skulle kunne finde ud af noget så grundlæggende som videreførelse af arten. Når man tænker på, at selv bananfluer kan finde ud af det, så burde højtstående dyr som hunde altså også kunne. Og hvis ikke....så er det nok ikke meningen, at der skal komme noget ud af den kombination.

 

Men du svarede ikke på mit spørgsmål om, hvorfor du ikke vil fortælle,hvilken race du opdrætter?

 

Nu er bananfluer jo ikke skabt af mennesker.

Men selvfølgelig er det da at foretrække, at hundene selv kan finde ud af det, det er så bare altså ikke altid tilfældet, og så ser jeg da ikke noget galt i, at ejerne hjælper lidt til.

Alternativet kunne jo blive at al formering fremover skete via kunstig befrugtning eller kloning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Først er der ingen grund til, at en evt. voldsom ivrig hanhund skal have lov til at springe på min tæve før hun er parat

Jeg får vist nogle forkerte billeder her. Mener du, at en voldsom hanhund kan "springe på" = parre din tæve, før hun er parat? Og at du - for at undgå den situation - får taget en blodprøve af din tæve, inden I tager på besøg hos hanhunden?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg får vist nogle forkerte billeder her. Mener du, at en voldsom hanhund kan "springe på" = parre din tæve, før hun er parat? Og at du - for at undgå den situation - får taget en blodprøve af din tæve, inden I tager på besøg hos hanhunden?

 

Ingen hanhund kan parre en tæve, hvis hun ikke siger "KLAR"

 

Der menes nok at unge hanhunde, som min egen, har ingen erfaring i at dufte om tæven er helt klar..

Med det resultat at de bare springer på og forsøger parring, med risiko for et hak i tuden. Tæven skal nok sige fra, når han forsøger at putte "dyret" ind, men det blir en kedelig og måske skræmmende oplevelse for begge hunde..

 

Og ved en progesteron-måling kan dyrlægen sige med nøjagtighed, hvornår tæven er allermest klar mht ægløsning. Så spilder man hverken sin egen eller hanhunde-ejers tid på at køre til parring, uden resultat..

Link til indlæg
Del på andre sites

1) Sigurd hvad er din begrundelse for ikke at tilkendegive digselv, mens du debatere med os alle har tilkendegjort hvem vi er? Vil gerne høre dine overvejelser omkring din anonymitet, hvis du vil ridse dem op?

 

2) Sigurd, nu er du træt af at tråden har ændret sig fra det at du ønskede emne, at få hanhundeejere til at træne deres hunde til parringsakten. Grunden til at emner bl.a. er skiftet, er jo at det kun er dig der mener de kan trænes dertil... Andre herinde mener nok det mere er en noget der læres gennem erfaring... Og her er der flere gange blevet spurgt hvad du her havde forrestilt dig, i forhold til træning. I mit tilfælde ikke for at være en flab, men faktisk har jeg ingen anelse om hvordan dette skulle trænes... Så jeg søger ideer her fra dig som jeg kan give respons på?

Link til indlæg
Del på andre sites

Fordi avl er det vigtigeste i dit hus? Må jeg høre hvilket forhold du har til din hund ellers? Bare af interesse, for at forstå dig.

 

STÅ og BLIV er da også vigtige kommandoer i mit hjem. Ikke pga af avl..

 

STÅ bruges på udstilling, som er noget meget vigtigt i mit liv. Sommetider bliver det linket til BLIV, som ellers er en vigtig kommando for en apporterende unghund..

 

Men igen.. Selvom han ved ordenes betydning, blir ordrene ikke altid adlydt..

Link til indlæg
Del på andre sites

STÅ og BLIV er da også vigtige kommandoer i mit hjem. Ikke pga af avl..

 

STÅ bruges på udstilling, som er noget meget vigtigt i mit liv. Sommetider bliver det linket til BLIV, som ellers er en vigtig kommando for en apporterende unghund..

 

Men igen.. Selvom han ved ordenes betydning, blir ordrene ikke altid adlydt..

 

Jeg kritiserede ikke stå og bliv som vigtige kommandoer... Men spurgte til om det var fordi avl var det vigtigeste i hendes hus.

Slettede dog spørgsmålene igen da jeg læste tilbage og så at det var det, fordi hun havde dét som sin største hobby. Og her skrev hun også om sit forhold til sine hunde, så...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ingen hanhund kan parre en tæve, hvis hun ikke siger "KLAR"

 

.

 

Det er så IKKE rigtigt, det kender jeg flere eksempler på.

F.eks havde jeg engang en tæve som lod sig parre altid, også selvom hun ikke var i løbetid, hvis ellers hanhundene ville.

Jeg har også før haft en tæve, som blev kørt for tidligt til hanhundeejeren. Hun fik derfor aldrig ægløsning og selvom han parrede hende flere gange gik hun naturligvis tom.

Så den myte vil jeg gerne aflive.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er så IKKE rigtigt, det kender jeg flere eksempler på.

F.eks havde jeg engang en tæve som lod sig parre altid, også selvom hun ikke var i løbetid, hvis ellers hanhundene ville.

Jeg har også før haft en tæve, som blev kørt for tidligt til hanhundeejeren. Hun fik derfor aldrig ægløsning og selvom han parrede hende flere gange gik hun naturligvis tom.

Så den myte vil jeg gerne aflive.

 

Så har hun jo sagt klar..

Så det jo hverken voldtægt eller tvangsparring..

Det var det jeg mente.. Tæven kan ikke parres MOD hendes vilje. Ikke uden brutal menneskelig indgriben

Link til indlæg
Del på andre sites

1) Sigurd hvad er din begrundelse for ikke at tilkendegive digselv, mens du debatere med os alle har tilkendegjort hvem vi er? Vil gerne høre dine overvejelser omkring din anonymitet, hvis du vil ridse dem op?

 

2) Sigurd, nu er du træt af at tråden har ændret sig fra det at du ønskede emne, at få hanhundeejere til at træne deres hunde til parringsakten. Grunden til at emner bl.a. er skiftet, er jo at det kun er dig der mener de kan trænes dertil... Andre herinde mener nok det mere er en noget der læres gennem erfaring... Og her er der flere gange blevet spurgt hvad du her havde forrestilt dig, i forhold til træning. I mit tilfælde ikke for at være en flab, men faktisk har jeg ingen anelse om hvordan dette skulle trænes... Så jeg søger ideer her fra dig som jeg kan give respons på?

 

Min begrundelse vil jeg meget gerne holde uden for denne tråd, for ellers er jeg bange for at snakken om et interessant emne stopper.

Som jeg har skrevet tidligere har jeg ikke selv hanhunde. Selvfølgelig har jeg talt med hanhundeejere om hvad de gør for at få deres hunde til at være gode parringshunde, men jeg har ikke selv nogen erfaring, derfor føler jeg ikke, at jeg skal "gøre mig klog" på detaljerne.

Blot vil jeg gerne med tråden opfordre ejere som annoncerer deres hanhunde til avl, om at tænke på, at det måske kræver en del forarbejde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min begrundelse vil jeg meget gerne holde uden for denne tråd, for ellers er jeg bange for at snakken om et interessant emne stopper.

Som jeg har skrevet tidligere har jeg ikke selv hanhunde. Selvfølgelig har jeg talt med hanhundeejere om hvad de gør for at få deres hunde til at være gode parringshunde, men jeg har ikke selv nogen erfaring, derfor føler jeg ikke, at jeg skal "gøre mig klog" på detaljerne.

Blot vil jeg gerne med tråden opfordre ejere som annoncerer deres hanhunde til avl, om at tænke på, at det måske kræver en del forarbejde.

 

Ok... men hvad har dem du har talt med så nævnt de gør? Det er jo svært at blive klog på hvad for noget forarbejde jeg kan gøre med min hanhund, hvis du ikke vil nævne det du har af viden...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det hr jeg været ude for i min tidlige opdrætter tid.

Trist, at en tæve, der ikke evner at sige fra over for en "voldsom hanhund", får lov at videreføre sine gener. Men det lyderaltså lidt sært, for netop en løbetidstæve er i den grad ovenpå og kan ellers nok give en overivrig hanhund klar besked om, hvornår tidspunktet er rigtigt og specielt, hvornår det ikke er.

 

Nu er bananfluer jo ikke skabt af mennesker.

Deri har du ganske ret. Kun mennesket er skabt af mennesker. Så er dét på plads.

 

Alternativet kunne jo blive at al formering fremover skete via kunstig befrugtning eller kloning.

Alternativet til at tvinge en uvillig tæve til at blive parret mod sin vilje er ikke kunstig befrugtning, ej heller kloning. Så er også dét på plads.

 

Hvad der derimod ikke er på plads, er dine svar på mit spørgsmål: Hvorfor vil du ikke fortælle, hvilken hunderace du opdrætter? Du får det faktisk til at lyde helt fordækt. :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ingen hanhund kan parre en tæve, hvis hun ikke siger "KLAR"

Deri er jeg helt enig med dig.

 

Til gengæld er jeg uenig med dig i, at en dyrlæge ved en måling med bestemthed kan sige, hvornår en tæve er helt klar. Det kan kun tæven. Jeg har haft tæver på besøg, der iflg. dyrlægen (i øvrig min egen, som jeg er meget glad for og helt tryg ved) havde sagt klar om.

 

Alligevel gik der to dage, før tæven ville lade sig parre. Hun ville hellere lege med min hanhund.

 

Men da dagen så kom, nåede hun næsten ikke engang inden for havelågen, før de kom i sving.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min begrundelse vil jeg meget gerne holde uden for denne tråd, for ellers er jeg bange for at snakken om et interessant emne stopper.

Som jeg har skrevet tidligere har jeg ikke selv hanhunde. Selvfølgelig har jeg talt med hanhundeejere om hvad de gør for at få deres hunde til at være gode parringshunde, men jeg har ikke selv nogen erfaring, derfor føler jeg ikke, at jeg skal "gøre mig klog" på detaljerne.

Blot vil jeg gerne med tråden opfordre ejere som annoncerer deres hanhunde til avl, om at tænke på, at det måske kræver en del forarbejde.

 

Ærlig talt, så synes jeg ikke det er et interessant emne.. Synes flere af dine tråde kun virker som oplæg til at sku piske en stemning op. Tit kun imod dig selv, så forstår godt din anonymitet..

 

Fordi du har haft dårlige oplevelser med en parring, så skal alle hanhunde-ejere tænke over træning??

Men du kan ikke selv komme med gode råd til dit fortrinlige forslag! Synes allerede du gør dig allerhelvedes klog, bare ved at stille forslaget. Eller er det bare ikke gennemtænkt?

 

Som hanhundeejer gør jeg en hel del forarbejde i at min hund er udstillet rigtig meget og tjekket for mange arvelige sygdomme. Han er ved at bevise sit værd som brugshund også.

 

Men at jeg skal træne ham i parring? Det er sgu ikke del af et forarbejde!!

Det blir en del af hans erfaring..

Link til indlæg
Del på andre sites

Blot vil jeg gerne med tråden opfordre ejere som annoncerer deres hanhunde til avl, om at tænke på, at det måske kræver en del forarbejde.

 

Som træning af: "Klar? Parat? Tag sigte - spriiing på! Bliiiiv - omkring og ned..."

 

Ja du må undskylde, jeg kan ikke tage dig helt alvorligt. Faktisk tror jeg du tager p.. på os med dine emner og uvilje til at fortælle andet end det du vil belære os om.

 

Jeg tror jeg efterhånden giver Biene ret i at du sikkert ikke har hund :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Som træning af: "Klar? Parat? Tag sigte - spriiing på! Bliiiiv - omkring og ned..."

Så ville man da for alvor more sine naboer, hæhæ.

 

Jeg tror jeg efterhånden giver Biene ret i at du sikkert ikke har hund

Jeg begynder faktisk også at ane noget i den retning. Lidt ubehageligt at føle, at man er blevet taget ved næsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...