Hop til indhold

Hjælp til indendørs aktivering – uden foder!


Gæst Frigga
 Share

Recommended Posts

Laki bliver ikke aktiveret nok i sin hverdag pt. Han giiiider ikke mad, og spiser det kun af ren overlevelse. Når vi endelig får fat i noget lækkert, han kan lide, så går der et par dage og så gider han det ikke mere og vil bare spytte det ud, og man kan ikke bruge det mere end et par gange i træk ved træning, for så er det samme resultat. Træning foregår derfor i ultrakorte sessioner her, så jeg tror ikke det giver særlig meget rent mentalt. Han er dog heldigvis lærenem!

 

I lang tid fungerede det med at fodre ham hans mad i Nina Ottosens aktivitetslegetøj, men han gider ikke rigtig spise sit foder mere, så der går et par dage imellem hans reelle måltider (dyrlæger siger det er helt fint og han er tjekket), så ingen aktivering dér. Jeg er godt klar over, at det vil hjælpe i en periode når vi får skiftet foder, men jeg har fået forbud mod at købe nyt indtil vi er blevet færdige med posen (og gæt hvem der købte 15 kg :stupid:).

 

Er der andre herinde med hunde, der absolut ikke er madglade, og som har fundet på gode ideer at aktivere på? Jeg tror Laki ville elske, hvis han bare blev aktiveret med pivedyr og træklege, men det er vist ikke ligefrem mental aktivering, er det? Jeg har prøvet at tage pivedyrene med på gåturene, så han kan finde dem, men så snart vi er udenfor matriklen, så er de medbragte tøjdyr ret kedelige, medmindre der er tale om træklege. Jeg har overvejet at pakker hans pivedyr ind i en masse aviser og så binde bast omkring, men er det mental aktivering eller bare ren destruktionsleg? Det skal lige siges, at han er en rigtig sporhund og elsker at snuse, så det burde være muligt for mig at finde på et eller andet til ham indendørs.

 

Gode inputs til indendørs mental aktivering uden godbidder modtages meget, meget gerne!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er altså sjovt så stor forskel der er på om en hund spiser alene eller om der er konkurrenter til stede... Laki ÅD de par dage han var her :lol: han løb faktisk tør for sit eget foder allerede torsdag aften fordi han bare blev ved med at tigge om mere :shock: tror måske at bevidstheden om at skipper ellers ville hugge det var nok til at få ham igang med at spise :hmm::mrgreen:

 

Men ligefrem anbefale jer at købe hund nr 2 for at få nr 1 til at spise er nok lidt drastisk :lol:

 

Jeg har desværre ingen forslag til aktivering :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis han er glad for pivedyr og trækkeleg, kan du måske bruge det som belønning, når I træner og på den måde få trænet i længere sessioner?

 

Du kan også prøve at gemme pivedyrene i lejligheden eller lære ham at skelne mellem de forskellige pivedyr ved at give dem forskellige navne. Når han så finder/kommer med det rigtige pivedyr, kan belønning være, at I leger med det sammen.

 

Hvis han kan lide at bruge næsen, kan du også prøve at gemme teposer rundt omkring i lejligheden, som han skal snuse sig frem til. Belønningen for at finde teen kan så evt. igen være leg, hvis han ikke gider godbidder.

 

SKAL det være indendørs aktivering? For hvis han bliver aktiveret mentalt udendørs, gør det jo ikke så meget, at han ikke bliver aktiveret indendørs. Igen tænker jeg, at du skriver, at han er glad for at bruge næsen, så måske ville han synes, at det er sjovt at gå spor? Måske kunne et blodspor fange hans interesse?

 

Det er i hvert fald forslag, men jeg ved ikke, om det vil være noget for Laki. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Søge the-poser

 

Belønne med trækleg for at han har lavet sit-dæk-osv

 

Gå leverpostejs spor - ok, måske ikke indenfor, men nu ved jeg jo ikke hvor renlig du er :lol:

 

Lære ham at finde penge, nøgler, telefon og apportere det tilbage til dig. Ros for at udføre det korrekt, eventuelt lidt træk eller en kastet bold (hvis han gider det).

 

Lære ham at rydde op, altså hans eget legetøj - eller, han kan vel også godt rydde jeres ting op.

 

Små ting som trække strømper af dine fødder, finde sutskoen, aflevere ting fra dig til din kæreste - og igen, ros og måske 2 sekunders leg for det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, det lyder som om at jeg ikke har tænkt kreativt nok vist. Jeg gik bare lidt død i ideerne, fordi jeg har haft lidt svært ved at se hvordan man belønner med legetøj - hvor lang tid skal man ca. lege så, er der en regel om det? Jeg tænker bare, så han ved, at det er belønningen og ikke at vi er gået i legemode for så virker det jo nok ikke som afstressende aktivering, det han lige har udført? Også bare hvis det skal bruges i en træningssession, så nytter det jo ikke, at han er mere fokuseret på at få fat i pivedyret igen end at udføre kommando.

 

Ideen med gemme tøjdyret, som han skal finde, og som vi så leger med, er ret god. Hvordan lærer jeg ham lige, at den har et navn? Er det bare at ligge det foran ham, og så snart han tager det i munden, så sige "Elle" og trække lidt?

 

Alle ideerne er rigtig gode. Jeg kan gode se, hvad det er jeg skal arbejde lidt henimod. Synes bare det ville være 1000 gange lettere at træne med godbidder, må jeg indrømme.

 

Skipper-Odense, anede ikke at han kunne være sådan en slugetrold, når der bare er andre hunde til stede. Må låne nogle andre hunde hver gang det er spisetid :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

er der slet ingen godbidder, han gider?

 

halfdan er sletslet ikke madglad, og som laki spiser han sjældent et rigtigt måltid. vi har også været igennem en del fodermærker, og han mister hurtigt interessen. men tørret/stegt kød, indmad og den slags, det vil han gøre hvadsomhelst for. altså indtil han bliver træt af det, og så finder vi på noget nyt :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

er der slet ingen godbidder, han gider?

 

halfdan er sletslet ikke madglad, og som laki spiser han sjældent et rigtigt måltid. vi har også været igennem en del fodermærker, og han mister hurtigt interessen. men tørret/stegt kød, indmad og den slags, det vil han gøre hvadsomhelst for. altså indtil han bliver træt af det, og så finder vi på noget nyt :roll:

Jo han vil godt nogle i en meget kort periode. Pt. har en økologisk lammesalami med rosmarin holdt i rimelig god tid herhjemme med stor succes, men jeg bruger den til når han skal være alene hjemme, så tør næsten ikke risikere at han bliver træt af den ved også at bruge den til træning eller aktivering.

 

Skinketern var et stort hit i en lille uges tid og nu kigger han bare på mig, når jeg har smidt det på græsset og så går han videre. Dét gider han da ikke søge efter, selvom han ikke har spist i 1 døgn. Jeg synes bare det er svært at blive ved med at finde på og vi bruger en masse penge på at købe hundegodbidder, som han ikke engang gider snuse til. Det var derfor det var så fantastisk, da vi gik over til Markus Mühle, som han var så vild med at vi i 2-3 uger rent faktisk kunne fodre ham med det OG træne med det.

 

Men hvad gør I så med Halfdan? Hvilke godbidder får han f.eks pt? Og hvordan har I f.eks aktiveret ham i dag og i går?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo han vil godt nogle i en meget kort periode. Pt. har en økologisk lammesalami med rosmarin holdt i rimelig god tid herhjemme med stor succes, men jeg bruger den til når han skal være alene hjemme, så tør næsten ikke risikere at han bliver træt af den ved også at bruge den til træning eller aktivering.

 

Skinketern var et stort hit i en lille uges tid og nu kigger han bare på mig, når jeg har smidt det på græsset og så går han videre. Dét gider han da ikke søge efter, selvom han ikke har spist i 1 døgn. Jeg synes bare det er svært at blive ved med at finde på og vi bruger en masse penge på at købe hundegodbidder, som han ikke engang gider snuse til. Det var derfor det var så fantastisk, da vi gik over til Markus Mühle, som han var så vild med at vi i 2-3 uger rent faktisk kunne fodre ham med det OG træne med det.

 

Men hvad gør I så med Halfdan? Hvilke godbidder får han f.eks pt? Og hvordan har I f.eks aktiveret ham i dag og i går?

 

jeg har brugt hele aftenen på at tørre lever i ovnen. det har en "skøn" stærk duft (sikkert også smag, men det lader jeg altså hunden om), og det er det, der virker bedst med ham. han elsker dem! det er bøvlet og lidt klamt, men billigt, og vi laver store portioner ad gangen, som vi fryser ned. i det hele taget er hans bedst med ting, der har en meget kraftig lugt, f.eks. kallun og tørret fisk. og så råt kød. almindelige tyggeting, dentastix og den slags, gider han slet ikke.

 

til fodersøg skifter jeg mellem lever og torskerogn, makrel i tomat og stegt kylling eller kalkun. og noglegange ost. bruger ikke det samme for mange gange i træk, så mister han lysten. har også haft god held med de billige cocktailpølser fra netto, skåret i småbidder.

 

i dag har halfdan fået et fodersøg med makrel i tomat på græs, det går fint, men han skal hjælpes lidt for ikke at miste interessen. desuden har jeg gemt nogle levergodbidder i bogreolen, som han har ledt efter her til aften. har også trænet lidt med nogle tørrede godbidder, som han godt vil tage, men spytter ud igen, når han har suttet på dem :roll:

 

men jeg forstår din frustration. sidst min kæreste var til hvalp, havde han taget torskerogn med, og endte med at mere eller mindre opgive træningen, fordi halfdan var totalt græskkatolsk. tossede hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

En ordentlig klat leverpostej i en 1½ liter flaske. Fyld den med vand, ryst og læg i køleskabet natten over.

 

Næste dag har du en deeeejlig konsistens af noget ganske klamt.. :mrgreen:

Jeg laver 3-4 spor på den flaske, men min skal ikk have for lange spor, så glemmer han hvad han laver :blink:

 

Først lige, så når han er bevet skrap avancerer du med knæk og snoninger. Og mon ikk at beløning med en lille klat leverpostej i enden vil virke :klap:

 

Har Carlo gået 3-4 spor er han helt væk i 3timer.... :slem:

 

Men vil nok som Buddha foreslå at det foregår udendørs

Link til indlæg
Del på andre sites

mht godbidder ,hvad nu hvis han ikke ved hvad der kommer- altså hvis du har 3-4 syltetøjsglas med hver sin godbid og når du træner så tager du lidt fra hver- så det bliver et godbidsmix.......mht lever skal man huske på at hunden ikke må få mere end en protion indmad pr uge..............jeg laver godbider af tun og torskerogn , (og hjerte men her gælder en portion jo også) og en sjælden gang lidt cocktailpølser.

torskerogn er blandet med ris, blendet og æltet med mel til det ikke klistrer mere- i lange pølser og bage ved 150 grader, skær ud i små knapper.

 

mht belønning så er det da oplagt at komme igang med klikkertrænning

 

og jeg ville også klart vælge mere udendørs stimulation (mange flere valg- balance og agilitylignende ting i skoven, ved vand, have hjælper med og svære spor lege osvosv- så det bare er råhygge, leg og hvile indendørs

Link til indlæg
Del på andre sites

min er helt vild med at spille bold med de bolde hvor der er godbidder i- det er meget sjovere åbenbart at spise når der skal arbejdes for sagen end når pillerne ligger i skålen- desuden findes der bræts med lignende funktioner(måske man selv kan opfinde nye muligheder):klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft afprøvet leverpostej på flaske til spor udenfor, og det er fungeret ud over alle forventninger.

 

Jeg mangler stadig at finde ud af hvordan jeg lærer ham, hvad tøjdyrene hedder. Så tips modtages gerne. Jeg skal også have kigget på en af de mange te-brevs-tråde, som jeg ved findes herinde og så i gang med det.

 

Hmm, hvad ellers? Jo, vi har forsøgt at belønne ham med en pind at gnave i, så han lige fik et enkelt gnav som belønning. Det fungerede fint, men vi gjorde det kun i 5. min. tid og har ikke gjort det efterfølgende. Og så har jeg ellers ofret hans alene-hjemme-pølse til spor indendørs. Det er jeg ked af at have gjort, da jeg er bange for at han snart mister lysten til dem, for han er allerede holdt op med at lege med foderbolden når han er alene nu - det er ikke let med en anoretisk hund. Jeg skal også have afprøvet om vi kan gemme hans pivedyr i et viskestykke.

 

Spix, mange tak for ideerne. De involverer godt nok mad, og det går ikke rigtig. Han har fastet i 4 dage nu og er først begyndt at spise fordi jeg har givet efter og blandet hans mad med leverpostej. Men ja, ellers har det tidligere virket at bruge Nina Ottosens aktiveringslegetøj - dem gider han bare ikke mere, da det involverer mad/godbidder. Han har ingen mad-motivation medmindre der er tale om leverpostej ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

mht godbidder ,hvad nu hvis han ikke ved hvad der kommer- altså hvis du har 3-4 syltetøjsglas med hver sin godbid og når du træner så tager du lidt fra hver- så det bliver et godbidsmix.......mht lever skal man huske på at hunden ikke må få mere end en protion indmad pr uge..............jeg laver godbider af tun og torskerogn , (og hjerte men her gælder en portion jo også) og en sjælden gang lidt cocktailpølser.

torskerogn er blandet med ris, blendet og æltet med mel til det ikke klistrer mere- i lange pølser og bage ved 150 grader, skær ud i små knapper.

 

mht belønning så er det da oplagt at komme igang med klikkertrænning

 

og jeg ville også klart vælge mere udendørs stimulation (mange flere valg- balance og agilitylignende ting i skoven, ved vand, have hjælper med og svære spor lege osvosv- så det bare er råhygge, leg og hvile indendørs

 

Jeg synes, at det er en super idé med de forskellige godbidder, så hunden aldrig ved, hvad der kommer. :5up: Det virker så måske ikke på Laki, siden han er så anorektisk :blink: - men jeg er sikker på, at andre kan få glæde af det tip. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mangler stadig at finde ud af hvordan jeg lærer ham, hvad tøjdyrene hedder. Så tips modtages gerne.

 

Jeg ved faktisk ikke helt, hvordan du bedst lærer ham det, når han nu er så ligeglad med godbidder. :genert:

 

Men hvis han er meget glad for at lege med dem, kan du måske bruge den metode, jeg brugte til Tyson, og så bare bytte godbidder ud med leg? :vedikke:

 

Jeg tog i starten kun ét tøjdyr af gangen og lagde det foran ham. Det skal så siges, at han i forvejen er meget glad for og vant til at bære rundt på sine tøjdyr og kan apportere. Så det var meget naturligt for ham, at løfte tøjdyret op i munden, når jeg lagde det foran ham, og han skulle gætte, hvad det var, jeg ville have ham til. Når han så tog tøjdyret i munden, sagde jeg tøjdyrets navn, roste og gav godbid. Da det kørte, startede jeg med at sige tøjdyrets navn, når jeg lagde det, så han hørte navnet, inden han tog det i munden. Efterhånden begyndte jeg at lægge tøjdyret længere og længere væk, så han skulle gå hen og hente det, når jeg sagde navnet. Til sidst kunne jeg også begynde at gemme det.

 

Senere introducerede jeg så et nyt tøjdyr og gjorde det samme, og så begyndte jeg at træne, at begge tøjdyr lå der, og han skulle tage det rigtige. Hvis han tog det forkerte, sagde jeg "hov", lagde det ud igen og lod ham prøve en gang til.

 

Det skal så siges, at jeg faktisk aldrig har fået trænet denne øvelse ordenligt færdig med Tyson. :oops: Så længe der kun var ét tøjdyr, var der ingen problemer, men han havde svært ved at skelne, når der kom to på banen, og det virkede som om, at han tit bare prøvede at gætte, hvilket et der var det rigtige. Så jeg burde i virkeligheden nok selv træne det noget mere. :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså vi er enige om at ødelægge papkasser ikke er mental aktivering, vel? Han er bare så glad for det, så det ville gøre det let, hvis det var...:genert::oops:

 

Jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvad man skal gøre med de her to styk legetøj:

 

Din web browser tillader ikke dette web site at bruge cookies

 

Din web browser tillader ikke dette web site at bruge cookies

 

Er det noget som helst aktivering?? Kan ikke se om det bare er bidedyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså vi er enige om at ødelægge papkasser ikke er mental aktivering, vel? Han er bare så glad for det, så det ville gøre det let, hvis det var...:genert::oops:

 

Jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvad man skal gøre med de her to styk legetøj:

 

Din web browser tillader ikke dette web site at bruge cookies

 

Din web browser tillader ikke dette web site at bruge cookies

 

Er det noget som helst aktivering?? Kan ikke se om det bare er bidedyr.

 

Det ligner at den øverste er et pivedyr, og den nederste er sådan en kaste ting.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...