Hop til indhold

Hanhunde og løbetid


Dina
 Share

Recommended Posts

Mange hanhunde bliver ramt af døvhed og blindhed, når de lugter en tæve i løbetid. Jeg har hørt mange forslag til løsning af problemet, men personligt har jeg kun oplevet, at parring har været effektivt, naturligvis lige med undtagelse af de dage, hvor tæven er højløbsk.

 

Jeg spurgte efter forslag i en anden tråd og her er et af dem.

 

Lidt OT, ja undskyld, men man kan bruge løbetidstis som naturlig forstærker, dvs hunden skal frivilligt (altså uden du siger eller gør noget) give øjenkontakt f.eks., i starten kun et splitsekund og som hunden lærer at forstå hvad det går ud på, kan man gøre tiden længere - godbidden for øvelsen er fri til at snuse i så lang tid den nu lyster.

Har også set en video, hvor en hund skulle hente en apport - godbid for veludført øvelse var, at den fik lov at løbe hen og snuse til en løbsk tæve en anden fører stod med - den er måske lige vild nok den øvelse, dog var jeg imponeret over, at hunden forstod det OG kunne kaldes væk til en ny øvelse bagefter.

 

Udover det, har jeg opdaget, at hvis Motor får lov at snuse færdig (og det kan godt tage 10 min!) når han snubler over en løbetidsplet, så er han ikke lige så frustreret når vi går videre som hvis jeg siger nej og videre.

Er der andre, der har erfaring enten med ovennævnte råd eller evt. med andre råd, som har vist sig virksomme?

Link til indlæg
Del på andre sites

Den tror jeg ikke lige på, fordi netop nok duften at løbetidstæver vil fremme produktionen af hanhundeparrings hormonet. Som så kan løbe løbst efter et par døgn i fuld parringvigør.

Jeg er nok meget tilbøjelig til at give dig ret. Jo mere de sniffer, jo "skørere" bliver de.

 

Teorien stammer nok fra det dersens doggie-zen, hvor hunden skal gøre et eller andet og så som belønning får lov til det, de i virkeligheden har lyst til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...