Gæst survivorman Skrevet September 13, 2010 Rapporter Share Skrevet September 13, 2010 når vi møder vand og jeg har min hund i snor blir han helt vild hvis han ikke kommer i vandet . stresser helt op. er det noget og evt hvordan kan det trænes væk ?? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret September 13, 2010 Rapporter Share Besvaret September 13, 2010 når vi møder vand og jeg har min hund i snor blir han helt vild hvis han ikke kommer i vandet . stresser helt op. er det noget og evt hvordan kan det trænes væk ?? Kan du forklare lidt mere? Hvad gør du nu feks? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret September 13, 2010 Rapporter Share Besvaret September 13, 2010 Hvis han har en forventning om at komme i vandet er det denne forventning som kører ham op. Hvis han ikke har lært lidt selvkontrol er dette også med til at køre ham op. Du skal nok beskrive noget mere før nogen kaster sig ud i lange forklaringer som svar på et 1½ linie kort indlæg Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst bøvle Besvaret September 13, 2010 Rapporter Share Besvaret September 13, 2010 jeg kunne også godt tænke mig at høre mere om reaktionen og en evt. situation der kunne være opstået på et tidspunkt...hvordan reagerer du når du nærmer dig vandet?:hmm::blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret September 13, 2010 Rapporter Share Besvaret September 13, 2010 Hvis det er varmt og mine har løbet sig varme, så flyder de også ud i alle vand og mudderhuller. Hvis du har valgt en vandhunderace, så er det bare sådan . Måske kan intensiv træning med ubetinget lydighed i indkald forhindre dette mudderbad.????? Det kræver træning og tid. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mk101 Besvaret September 13, 2010 Rapporter Share Besvaret September 13, 2010 Hvis det er varmt og mine har løbet sig varme, så flyder de også ud i alle vand og mudderhuller. Hvis du har valgt en vandhunderace, så er det bare sådan . Måske kan intensiv træning med ubetinget lydighed i indkald forhindre dette mudderbad.????? Det kræver træning og tid. Dit svar forvirrer mig lidt. Men måske jeg tager det fejlagtigt når jeg læser, at du nærmere svarer på om det er OK ens hund er glad for vand og dermed bliver våd og beskidt? Blot fordi man har en hund, der er glad for vand, skal man vel ikke acceptere at den gør og ter sig, så snart der er vand i nærheden. Det handler vel om at hunden skal lære impulskontrol, ligesom den skal det i alle mulige andre situationer. Det er de færreste af os der kan holde ud, at vores hunde gør, højlydt og vedvarende når der er noget de VIL have? Ligeså lidt som vi spanielfolk ikke gider blive slæbt afsted af vores hunde, selvom det er en stødende jagthund vi har købt os... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret September 14, 2010 Rapporter Share Besvaret September 14, 2010 Dit svar forvirrer mig lidt. Men måske jeg tager det fejlagtigt når jeg læser, at du nærmere svarer på om det er OK ens hund er glad for vand og dermed bliver våd og beskidt? Blot fordi man har en hund, der er glad for vand, skal man vel ikke acceptere at den gør og ter sig, så snart der er vand i nærheden. Det handler vel om at hunden skal lære impulskontrol, ligesom den skal det i alle mulige andre situationer. Det er de færreste af os der kan holde ud, at vores hunde gør, højlydt og vedvarende når der er noget de VIL have? Ligeså lidt som vi spanielfolk ikke gider blive slæbt afsted af vores hunde, selvom det er en stødende jagthund vi har købt os... Det er jeg enig i. Min vandelskende lab får dækket sit behov for badning, da jeg bor tæt på stranden, men han får ikke ubetinget lov at gå i. Vi bor ved en kyst hvor vandet ofte er ulækkert, det kan være for koldt mm. og så skal Pelle bare ikke i. Der er ingen problemer med at holde ham oppe. Hvis han var en"skriger" omkring vand ville han ikke få lov at gå i før han udviste selvbeherskelse Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst survivorman Besvaret September 14, 2010 Rapporter Share Besvaret September 14, 2010 hej ja var nok lidt hurtigt.- i starten gik vi plads ved fod til ca 8 mtr til vandet. enten ved strand sø eller mose. der kunne jeg godt se på ham at han meget gerne ville afsted. så smuttede han selv om jeg så råbte nej plads knurrede og løb den anden vej, så skulle han ned i vandet først,det er desvæærre sket mange gange. så tænkte jeg at jeg skulle ha ham i snor så han ikke kunne smutte afsted,det gør så at der blir trukket godt i snor og piven. vi kommer så ikke i vandet og han skal nærmest trækkes afsted og har svært at falde ned igen bagefter akkurart som har han hilst på en lækker tæve. impulskontrol? hvordan trænes det? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret September 14, 2010 Rapporter Share Besvaret September 14, 2010 hej ja var nok lidt hurtigt.- i starten gik vi plads ved fod til ca 8 mtr til vandet. enten ved strand sø eller mose. der kunne jeg godt se på ham at han meget gerne ville afsted. så smuttede han selv om jeg så råbte nej plads knurrede og løb den anden vej, så skulle han ned i vandet først,det er desvæærre sket mange gange. At knurre hjælper ikke Hvad er din hund for en og hvor gammel er han? så tænkte jeg at jeg skulle ha ham i snor så han ikke kunne smutte afsted, Ja det gør så at der blir trukket godt i snor og piven. vi kommer så ikke i vandet og han skal nærmest trækkes afsted og har svært at falde ned igen bagefter akkurart som har han hilst på en lækker tæve. Er han generelt højt kørende? impulskontrol? hvordan trænes det? Først og fremmest sikrer man sig at hunden er tilpas stimuleret, så den ikke har overskudsenergi eller viser underskud i stimuleringen ved at køre op. Dette betyder at hunden ikke skal have boldleg (eller tilsvarende), den skal bruge noget tid dagligt på at søge sit foder og have behovet for at løbe, undersøge, lege og lære dækket. Dernæst sætter du en læringssituation du kan styre udfaldet af og sikrer at det der frister din hund er så svagt, at han ikke når op i det røde felt. Så beder du ham om at udføre noget der er nemt for ham f.eks. at sætte sig (kun ét signal) og straks han sætter sig uden at pibe/gøgiver du tilladelsen til at han må gå til fristelsen. Dette gentager du over tid så mange gange at han forstår budskabet : At han kun får tilladelse til det han ønsker lige nu ved tasamarbejde med dig. Selv anvender jeg øjenkontakt som signal, da dette kan bruges i alle situationer og jeg på min hunds blik kan se om han er tilstede eller ikke. Derfor ville jeg bruge øjenkontakt i stedet for "sit", men sit kan være nemest at starte op med for nogle hunde. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst survivorman Besvaret September 14, 2010 Rapporter Share Besvaret September 14, 2010 18 md sort han lab. ja er er godt til den varme side. lyder som om der er et langt stykke arb at gøre, men tænker om det er for sent? eller kan den rettes? og bare af ren nyss ville en fuldvoksen osse kunne?? hvordan citere du enkelte linier? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mk101 Besvaret September 14, 2010 Rapporter Share Besvaret September 14, 2010 18 md sort han lab. ja er er godt til den varme side.lyder som om der er et langt stykke arb at gøre, men tænker om det er for sent? eller kan den rettes? og bare af ren nyss ville en fuldvoksen osse kunne?? hvordan citere du enkelte linier? Det kan sagtens lade sig gøre - og det er ALDRIG for sent (groft sagt) at lære hunden nye takter. Sally vi overtog i foråret i en alder af 2,5 år var udelukkende brugt som jagthund, og havde meget, meget svært ved at tøjle sig selv i mange situationer. Duer på dagens gåture, når hun blev sluppet fri, når døre blev åbnet og når der bliver kastet apporter. Bare for at nævne et par ting, der skulle sættes skik på. Det er principelt indlært på samme måde som Ninjamor beskriver. Ved dørene er de blevet lukket igen, hvis hun var ved at smutte ud uden at have fået lov. Og hvis hun knaldapporterede tog medhjælper blot dummy op igen, så der ikke var noget at hente. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts