Hop til indhold

Begår hunde selvmord?


Gæst Dogue1
 Share

Recommended Posts

Begår hunde selvmord? - Vi med hund - BT.dk

Hmmmm...

 

Der er to ting jeg ike helt er med på...

 

Citat..:

Så når man overvejer selvmord blandt hunde, skal man, ifølge Stanley Coren, først spørge sig selv, om hunde forstår begreberne liv og død. Vi ved, at hundens sind fungerer på samme niveau som et to-årigt barn. Børn på den alder har ikke noget begreb om liv og død, og intet tyder på at hunden har det. Stanley Coren understreger, at det er klart, at en deprimeret hund måske vil begynde at miste interesse for sine omgivelser, som vil betyde, at hunden mister energi og styrke. Der er mange historier om ensomme, efterladte hunde, som ikke tilstrækkeligt registrerer, hvad der sker omkring dem og som ikke reagerer tilstrækkeligt på farer og problemer.

Ja altså de skal forstå koncepeted liv og død.. Klart nok. Men her mener denne Stanley at hunde ikke fatter brikker..

 

MEN..

citat..:

ogle hunde vil ifølge Coren sågår komme ind i en halvbevidst trancetilstand, hvor de falmer hen. Stadig understreger han dog, at idéen om deprimerede hunde, der kaster sig ud foran biler eller hopper ud fra høje klipper for at tage sit eget liv, er svær at acceptere. Når hunde kommer ud for faretruende situationer burde deres overlevelsesinstinkt nemlig overskygge deres depressive tilstand. Overlevelsesinstinktet er meget stærkt hos alle dyr.

Nu fatter de ligpludseligt brikker alligevel, for her vil de kæmpe for overlevelse altså hellere leve end dø...hmmm.. Er det ikek lige det som de ikke kunne fatte, altså liv vs død!??

Link til indlæg
Del på andre sites

Begår hunde selvmord? - Vi med hund - BT.dk

Hmmmm...

 

Der er to ting jeg ike helt er med på...

 

Citat..:

 

Ja altså de skal forstå koncepeted liv og død.. Klart nok. Men her mener denne Stanley at hunde ikke fatter brikker..

 

MEN..

citat..:

 

Nu fatter de ligpludseligt brikker alligevel, for her vil de kæmpe for overlevelse altså hellere leve end dø...hmmm.. Er det ikek lige det som de ikke kunne fatte, altså liv vs død!??

 

Det er jo rent instinktivt - ligesom at række hænderne ud for at afbøde et fald. Det kræver ikke nogen form for omtanke.

 

Jeg ved ikke om der rent faktisk findes eksempler på at hunde har kastet sig ud fra høje steder for at begå selvmord, og jeg nægter ærligt talt at tro på det. Jeg har høje tanker om hundes følelsesliv og intelligens, men konceptet liv/død tror jeg dog ikke at de forstår.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo rent instinktivt - ligesom at række hænderne ud for at afbøde et fald. Det kræver ikke nogen form for omtanke.

 

Jeg ved ikke om der rent faktisk findes eksempler på at hunde har kastet sig ud fra høje steder for at begå selvmord, og jeg nægter ærligt talt at tro på det. Jeg har høje tanker om hundes følelsesliv og intelligens, men konceptet liv/død tror jeg dog ikke at de forstår.

 

Min "Lille P". har et par gange forsøgt selvmord. Da han blev opereret i albuen fik jeg nogle smertestillende piller med hjem, de skulle vare en uge. Første dag åd han dem alle, men sølvpapir og det hele. Det var tilfældigvis samme dag som Michael Jackson også døde en medicindød.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min "Lille P". har et par gange forsøgt selvmord. Da han blev opereret i albuen fik jeg nogle smertestillende piller med hjem, de skulle vare en uge. Første dag åd han dem alle, men sølvpapir og det hele. Det var tilfældigvis samme dag som Michael Jackson også døde en medicindød.

 

Jeg har også høje tanker om dig Kim. Derfor tager jeg ikke det indlæg helt seriøst ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også høje tanker om dig Kim. Derfor tager jeg ikke det indlæg helt seriøst ;-)

 

Jomen, den er god nok. Jeg måtte afsted straks da jeg opdagede at pillerne var væk, og han fik en gang brækmedicin. Sølpapiret kom den anden vej.

Om det har været for at begå selvmord, eller bare tossrier skal jeg ikke kunne sige.

Men det var tilfældigvis den dag Michael Jackson også fik noget medicn han ikke skulle have haft.

Han havde kort forinden med stort besvær fået fat på en forlængeledning med strøm på som jeg ellers havde gemt godt af vejen.

 

Om hunde er villige til at styrte sig ud fra store højder for at tage deres liv, jeg har oplevet at mine hunde bestemt ikke har højdeskræk, og muligvis er i stand til at vurdere den risiko der er forbundet med en stor højde.

Dog synes jeg det er en god egenskab for dyr at have i naturen, og når jeg går langs klinterne her finder jeg, eller hundene aldrig vildt der er styrtet ned.

 

Måske er mine hunde virkelig ved at begå selvmord?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke hunde hopper ud foran toget eller hænger sig selv, eller går i medicin skuffen for at tage piller, men jeg tror at hunde kan ligge sig til at dø, eller miste livsysten så meget at de dør ved ikke at tage vand og føde til sig.

 

Jeg tror i modsætning til mange andre, bestemt at hunde og dyr ved mere om liv og død, end vi mennesker gør. Hunde er ofte udmærket klar over hvis deres ejer er død, anden hund de bor med osv.

 

Da min morfar døde, blev han begravet på en kirkegård. Min mormor tog en dag hunden med derop, og til trods for den aldrig havde været der, gik den lige ned og satte sig foran min morfars gravsten.

 

 

Min mors veninde havde en hund der lagde sig til at dø, da de havde købt en ny hvalp. Den gamle hund var ikke syg, bare gammel, en dag de kom hjem havde den lagt sig på trappen og var sovet ind. Jeg tror den godt vidste at dens tid var kommet.

 

 

I det hele tagete tror jeg vi stærkt undervudere vores dyrs viden om død og liv. Man ved jo også at dyr frastøder deres unger hvis de er syge, ergo må de jo vide at de dør. Ligesom at hun dyr kan sørge længe over tabet af en unge.

 

Dyr har ingen fordomme, ingen faktabog, intet leksikon, til gengæld har de alle sanser åbne uden forbehold og jeg tror faktisk de ved mere om liv og død end vi mennesker nogle gange gør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke på at hunde bevidst kan tænke tanken selvmord.Men jeg tror på at ensomhed , at efterlades i ugevis kan gøre en hund så pzykisk ulykkelig og ustabil, at den vælger f.eks et hop fra en altan som skrevet står.

Instinktmæssig og mht til at hurtigt gearer op har jeg da haft hunde, der nok uden tøven var sprunget i Københavns havn, efter f.eks en bold,en måge eller en and, selv om vandspejlet måske lå 3 meter under kaj og mulighed for at komme op ,ikke var til at se. De ville springe uden at være bange og uden at se konsekvensen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...