Hop til indhold

Opfedning af hund


Hailey
 Share

Recommended Posts

Kom lige i tanke om noget andet. Du kan eventuelt give ham probiotika som tilskud?

 

Samtidigt med at det kan skabe en god bakterie balance i tarmsystemet, hjælper det med fordøjelsen og hvor meget ernæring der indtages fra foderet. Så måske kan det hjælpe ham med at få mere ud af maden? Plus, det hjælper kroppen til bedre at kunne bekæmpe sygdom.

 

Hvis du er interesseret i at give det som tilskud, kan jeg tilføje, at jeg selv fik at vide, at det er en god ide at kigge efter 'colony forming units' (CFU). Det probiotika produkt som man køber, skal gerne indeholde mindst flere billioner CFU per servering (millioner er ikke godt nok). Det står foran på produktet.

 

Vinter får omkring 11-12 billioner CFU fordelt over en uge, hvor en smule drysses over hendes mad. Den første uge, er der nogle som giver dobbelt den mængde.

Nu har jeg købt noget probiotic, og det inderholder 2,1 x 109 CFU - du kan se mere her

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 82
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst mulline
1st Choice Performance http://www.1stchoice.dk/

Nutro Performance http://www.nutro.dk/

Kronch Pemmikan http://www.henne-pet-food.dk/

 

 

Takker:-D

 

Som udgangspunkt, vil du jo gerne beholde det foder du bruger, og jeg ville heller ikke kunne sige at du får mere glæde af et andet:-)

 

Men det som slår mig er at når man kalder foderet for højt ydende, at man så har forholdsvis lette kilder i, kyllingefedt og planteolier, samt at en stor del af proteinet kommer fra majs.

 

Der er rigtig meget vegetabilsk indhold i foderet, og det harmonere ikke rigtigt med vores hundes behov for animalsk indhold, som menneskeføde ville det være fint:mrgreen:

 

Nå men for at prøve at afhjælpe problemet lidt tror jeg at jeg ville tilsætte noget animalsk fedt til foderet inden serveringen, hælde noget smeltet smør over feks.

Hunden har brug for de ting der er i animalsk fedt, som vi mennesker er så bange for at få for meget af, men for hunden er de altså nødvendige:-D

 

Mængden af smør må du prøve dig frem med, du kan heldigvis hurtigt regulere det.:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Takker:-D

 

 

 

Nå men for at prøve at afhjælpe problemet lidt tror jeg at jeg ville tilsætte noget animalsk fedt til foderet inden serveringen, hælde noget smeltet smør over feks.

Hunden har brug for de ting der er i animalsk fedt, som vi mennesker er så bange for at få for meget af, men for hunden er de altså nødvendige:-D

 

Mængden af smør må du prøve dig frem med, du kan heldigvis hurtigt regulere det.:-)

Sommetider i løbetider, især når den ene tæve efter den anden "løber", kan mine hanhunde godt tabe sig rigtig meget. Jeg giver dem piskefløde i foderet i måske 2-3 uger. Og det kan faktisk få vægten et helt kilo op.

Da vi overtog dobermannen vejede han 22 kg.. Han fik fløde i 2 måneder og endte på 40 kg. Løverne får 1 dl 2xdgl.. Doberen fik ½literx2 dgl..

Link til indlæg
Del på andre sites

Takker:-D

 

Som udgangspunkt, vil du jo gerne beholde det foder du bruger, og jeg ville heller ikke kunne sige at du får mere glæde af et andet:-)

 

Men det som slår mig er at når man kalder foderet for højt ydende, at man så har forholdsvis lette kilder i, kyllingefedt og planteolier, samt at en stor del af proteinet kommer fra majs.

 

Der er rigtig meget vegetabilsk indhold i foderet, og det harmonere ikke rigtigt med vores hundes behov for animalsk indhold, som menneskeføde ville det være fint:mrgreen:

 

Nå men for at prøve at afhjælpe problemet lidt tror jeg at jeg ville tilsætte noget animalsk fedt til foderet inden serveringen, hælde noget smeltet smør over feks.

Hunden har brug for de ting der er i animalsk fedt, som vi mennesker er så bange for at få for meget af, men for hunden er de altså nødvendige:-D

 

Mængden af smør må du prøve dig frem med, du kan heldigvis hurtigt regulere det.:-)

 

Da sheila skulle tage på, hældte jeg ogs kyllingefedt over hendes mad.. eller al anden kødfedt, der var tilovers fra madlavning. Det hjalp:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

ej, altså... Vent lige med flere kosttilskud, til der er svar på den blodprøve..... :-P

Alverdens kosttilskud hjælper ikke, hvis det er medicin, der skal til.

 

Forhøjet stofskifte kan kontrolleres med en lille pille hver dag..

 

I morgen er der svar på blodprøven...

 

---Hvis han så er kommet på en kost med fedt, olie og piskefløde, --så ender han altså med at kunne trille... :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mulline
ej, altså... Vent lige med flere kosttilskud, til der er svar på den blodprøve..... :-P

Alverdens kosttilskud hjælper ikke, hvis det er medicin, der skal til.

 

Forhøjet stofskifte kan kontrolleres med en lille pille hver dag..

 

I morgen er der svar på blodprøven...

 

---Hvis han så er kommet på en kost med fedt, olie og piskefløde, --så ender han altså med at kunne trille... :lol:

 

Jeg synes nu Hailey lyder som om hun har rigtig godt styr på det med vægten, så han kommer nok ikke ligefrem til at trille:-D

 

Jeg har selv haft en lab. med stofskifte problemer og der følger andre symptomer end vægten med, så jeg tror ikke blodprøven viser noget væsentligt:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Takker:-D

 

Som udgangspunkt, vil du jo gerne beholde det foder du bruger, og jeg ville heller ikke kunne sige at du får mere glæde af et andet:-)

 

Men det som slår mig er at når man kalder foderet for højt ydende, at man så har forholdsvis lette kilder i, kyllingefedt og planteolier, samt at en stor del af proteinet kommer fra majs.

 

Der er rigtig meget vegetabilsk indhold i foderet, og det harmonere ikke rigtigt med vores hundes behov for animalsk indhold, som menneskeføde ville det være fint:mrgreen:

 

Nå men for at prøve at afhjælpe problemet lidt tror jeg at jeg ville tilsætte noget animalsk fedt til foderet inden serveringen, hælde noget smeltet smør over feks.

Hunden har brug for de ting der er i animalsk fedt, som vi mennesker er så bange for at få for meget af, men for hunden er de altså nødvendige:-D

 

Mængden af smør må du prøve dig frem med, du kan heldigvis hurtigt regulere det.:-)

Det med at tilsætte fedt, har jeg af og til gjort. Hvis der er fedtkanter på det kød jeg skal tilberede, så skærer jeg det af, og smider i hundenes skål.

 

Jeg har godt nok ikke tænkt på smeltet smør, da jeg regnede med at det kunne give en seriøs dårlig mave.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes nu Hailey lyder som om hun har rigtig godt styr på det med vægten, så han kommer nok ikke ligefrem til at trille:-D

 

Jeg har selv haft en lab. med stofskifte problemer og der følger andre symptomer end vægten med, så jeg tror ikke blodprøven viser noget væsentligt:-)

Det mener jeg også selv :blink: Jeg har haft 9 hunde, heraf 3 lab-X, og INGEN af dem har på noget tidspunkt være overvægtig :-)

Det eneste jeg har ændret på nuværende tidspunkt, er at jeg prøver at give ham probiotic :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mulline
Det med at tilsætte fedt, har jeg af og til gjort. Hvis der er fedtkanter på det kød jeg skal tilberede, så skærer jeg det af, og smider i hundenes skål.

 

Jeg har godt nok ikke tænkt på smeltet smør, da jeg regnede med at det kunne give en seriøs dårlig mave.

 

Hvis du lagde blidt ud, og gav han en teske fuld pr måltid, så kunne du jo se hvordan maven reagerede:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har nu fået svar på den sidste blodprøve.

 

Der var ikke noget unormalt at se, så nu er undersøgelserne færdige. Jeg skal bare bruge ham helt normalt, og lade ham spise "alt" - forudsat at hans mave kan tåle det.

 

Han er bare en hund med en meget høj forbrænding, så det passer åbenbart at hunden ligner sin ejer :blink:

 

Dyrlægen vil dog stadigvæk godt, at jeg kontrolvejer ham med jævne mellemrum, da han IKKE må blive tyndere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mulline
Jeg har nu fået svar på den sidste blodprøve.

 

Der var ikke noget unormalt at se, så nu er undersøgelserne færdige. Jeg skal bare bruge ham helt normalt, og lade ham spise "alt" - forudsat at hans mave kan tåle det.

 

Han er bare en hund med en meget høj forbrænding, så det passer åbenbart at hunden ligner sin ejer :blink:

 

Dyrlægen vil dog stadigvæk godt, at jeg kontrolvejer ham med jævne mellemrum, da han IKKE må blive tyndere.

 

Dejligt at høre at Hero er sund og rask:5up:

:mrgreen:

Redigeret af mulline
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har nu fået svar på den sidste blodprøve.

 

Der var ikke noget unormalt at se, så nu er undersøgelserne færdige. Jeg skal bare bruge ham helt normalt, og lade ham spise "alt" - forudsat at hans mave kan tåle det.

 

Han er bare en hund med en meget høj forbrænding, så det passer åbenbart at hunden ligner sin ejer :blink:

 

Dyrlægen vil dog stadigvæk godt, at jeg kontrolvejer ham med jævne mellemrum, da han IKKE må blive tyndere.

 

:neutral:Selvfølgelig er det da ok at Heros blodprøver er normale.....

 

Hvis så bare han osse selv har det ok...

Det var altså nemmere, hvis dyrlægen havde fundet noget, der kunne "repareres" med nogle piller...

 

Hvad hvis han stadig taber sig? Har dyrlægen flere forslag? :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

Jeg ville se om jeg kunne finde noget i nogle bøger, men der var ikke en 'general' opskrift til hvordan man feder en hund lidt op - fordi der kan være så mange forskellige årsager.

 

Et par ting som jeg fandt, som jeg ikke ved om kan hjælpe;

 

- Undersøgelser viser, at det faktisk er sundt for hunde ikke at få for meget, og endda ok for dem at være lidt under deres vægt. En undersøgelse med hunde, fra hvalp til død, har faktisk vist at hundene har færre sygdomme, men også lever længere end gennemsnittet, når de får lidt mindre end det anbefalede (på posen).

http://www.news.cornell.edu/Chronicle/02/12.12.02/dog-diet.html

 

- Hvis der skal tages på i vægt, så gælder det ikke bare om at give hunden ekstra fedstoffer (og dermed kalorier). Kalorier kan fås fra mange kilder, og det er ikke alle hunde, som kan håndtere en masse ekstra fedstoffer. Trin 1 er simpelthen at give en smule mere af det foder Hero allerede får og se om det virker. Trin 2 er at give lidt tilskud til Heros foder: dagligt f.eks. 1 tsk olie eller 1 banan eller lidt kogt havre, ris, pasta, eller en gang i mellem lidt fedt kød eller fisk.

Men kun lidt, så han måske tager et kilo på om måneden (mit gæt).

 

- Hvis han har en høj forbrænding er det måske en god ide at fodre ham oftere. Det er ikke noget jeg har læst, men som jeg gætter mig til pga hvordan mennesker håndterer samme problem. Flere, mindre måltider - og eventuelt en snack før han skal sove.

 

- En bog skriver noget om, at det er fint at give olier, men som med alt andet skal man også tænke på hvad ellers man giver med denne olie. F.eks. en tsk levertran giver fedstoffer (og kalorier), men samtidigt også et højere antal A vitaminer end hunden har brug for dagligt - og sammen med foderet, kommer man hurtigt op på et usundt antal A vitaminer. Mange andre olier har dog ikke så mange vitaminer o.l. Jeg læste, at en vegetabelsk olie ville være god - ved dog ikke hvorfor...

 

- Kom i tanke om noget, som jeg ikke ved hvor jeg har læst - men kan huske, at jeg engang har læst noget med at indenfor border collies er der nogle gange nogle linjer (?) indenfor border collies, som simpelthen ikke holder vægten nær så godt som andre border collies. Ved ikke om du kan bruge det til noget og ved heller ikke hvor korrekt det er, da jeg ikke kan huske kilden ;)

 

Det er ikke meget, men håber det kan hjælpe lidt ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det giver da lidt stof til eftertanke :-)

 

En nogenlunde typisk fodring for Hero ser således ud:

Han får som sagt en MEGET stor portion aftensmad, Jeg er begyndt at give ham probiotic 1 gang dagligt. Han får også jomfru olivenolie 1 gang dagligt. Når jeg tager hjemmefra og når jeg går i seng, så får han en snack, som kan variere, griseører, tyggeben eller noget helt andet.

Desuden får han træningsgodbidder i løbet af dagen.

 

Den med de "tynde" linier er jeg ikke så sikker på, da far Hailey og bror Hogan IKKE har problemet. Hans mor er heller ikke synderlig tynd.

Trin 2 er at give lidt tilskud til Heros foder: dagligt f.eks. 1 tsk olie eller 1 banan eller lidt kogt havre, ris, pasta, eller en gang i mellem lidt fedt kød eller fisk.
Det er noget jeg ikke har tænkt på! Det lyder ikke som noget der kunne SÆTTE sig.
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Det giver da lidt stof til eftertanke :-)

 

En nogenlunde typisk fodring for Hero ser således ud:

Han får som sagt en MEGET stor portion aftensmad, Jeg er begyndt at give ham probiotic 1 gang dagligt. Han får også jomfru olivenolie 1 gang dagligt. Når jeg tager hjemmefra og når jeg går i seng, så får han en snack, som kan variere, griseører, tyggeben eller noget helt andet.

Desuden får han træningsgodbidder i løbet af dagen.

 

Den med de "tynde" linier er jeg ikke så sikker på, da far Hailey og bror Hogan IKKE har problemet. Hans mor er heller ikke synderlig tynd.

Det er noget jeg ikke har tænkt på! Det lyder ikke som noget der kunne SÆTTE sig.

 

 

Det er da godt :)

 

Jeg ved egentligt ikke hvorfor der fokuseres mere på den slags kalorier (ikke kun rene fedstoffer, men mere kogt havre eller frugt o.l - bagte kartofler var forresten en anden mulighed, kan jeg huske).

 

Jeg håber, han bliver en lille 'tyksak' snart :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Det er da godt :)

 

Jeg ved egentligt ikke hvorfor der fokuseres mere på den slags kalorier (ikke kun rene fedstoffer, men mere kogt havre eller frugt o.l - bagte kartofler var forresten en anden mulighed, kan jeg huske).

 

Jeg håber, han bliver en lille 'tyksak' snart :mrgreen:

 

Jeg ved at nogen har god erfaring med hjemmelavet hundemad som jeg m.fl. laver det :-)

 

Fx ved jeg at flere barf hunde og også tørkostfodrede hunde, som ikke har kunnet holde vægten, har haft glæde af et tilskud hjemmelavet hundemad på fx brune ris, grønt og kød :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det giver da lidt stof til eftertanke :-)

 

En nogenlunde typisk fodring for Hero ser således ud:

Han får som sagt en MEGET stor portion aftensmad, Jeg er begyndt at give ham probiotic 1 gang dagligt. Han får også jomfru olivenolie 1 gang dagligt. Når jeg tager hjemmefra og når jeg går i seng, så får han en snack, som kan variere, griseører, tyggeben eller noget helt andet.

Desuden får han træningsgodbidder i løbet af dagen.

 

Den med de "tynde" linier er jeg ikke så sikker på, da far Hailey og bror Hogan IKKE har problemet. Hans mor er heller ikke synderlig tynd.

Det er noget jeg ikke har tænkt på! Det lyder ikke som noget der kunne SÆTTE sig.

 

Jeg tror osse, at du skal fodre ham mindst to gange om dagen...

Det er ikke ubetinget sundt kun at fodre én gang. Mavedrejninger opstår typisk efter et stort måltid..

Nu er Hero jo i god form, så han er næppe i risiko for at få mavedrejning...

--Og alligevel... Hvis han mangler lidt af musklerne til at holde mavesækken på plads, så KAN det gå galt en dag..

Har han ingen problemer når han har spist så stort et måltid? (stakåndethed, udspilet mave, uro..)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Jeg tror osse, at du skal fodre ham mindst to gange om dagen...

Det er ikke ubetinget sundt kun at fodre én gang. Mavedrejninger opstår typisk efter et stort måltid..

Nu er Hero jo i god form, så han er næppe i risiko for at få mavedrejning...

--Og alligevel... Hvis han mangler lidt af musklerne til at holde mavesækken på plads, så KAN det gå galt en dag..

Har han ingen problemer når han har spist så stort et måltid? (stakåndethed, udspilet mave, uro..)

 

Det tænker jeg også, og så skrev du det :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mulline
Jeg ville se om jeg kunne finde noget i nogle bøger, men der var ikke en 'general' opskrift til hvordan man feder en hund lidt op - fordi der kan være så mange forskellige årsager.

 

Et par ting som jeg fandt, som jeg ikke ved om kan hjælpe;

 

- Undersøgelser viser, at det faktisk er sundt for hunde ikke at få for meget, og endda ok for dem at være lidt under deres vægt. En undersøgelse med hunde, fra hvalp til død, har faktisk vist at hundene har færre sygdomme, men også lever længere end gennemsnittet, når de får lidt mindre end det anbefalede (på posen).

http://www.news.cornell.edu/Chronicle/02/12.12.02/dog-diet.html

 

- Hvis der skal tages på i vægt, så gælder det ikke bare om at give hunden ekstra fedstoffer (og dermed kalorier). Kalorier kan fås fra mange kilder, og det er ikke alle hunde, som kan håndtere en masse ekstra fedstoffer. Trin 1 er simpelthen at give en smule mere af det foder Hero allerede får og se om det virker. Trin 2 er at give lidt tilskud til Heros foder: dagligt f.eks. 1 tsk olie eller 1 banan eller lidt kogt havre, ris, pasta, eller en gang i mellem lidt fedt kød eller fisk.

Men kun lidt, så han måske tager et kilo på om måneden (mit gæt).

 

- Hvis han har en høj forbrænding er det måske en god ide at fodre ham oftere. Det er ikke noget jeg har læst, men som jeg gætter mig til pga hvordan mennesker håndterer samme problem. Flere, mindre måltider - og eventuelt en snack før han skal sove.

 

- En bog skriver noget om, at det er fint at give olier, men som med alt andet skal man også tænke på hvad ellers man giver med denne olie. F.eks. en tsk levertran giver fedstoffer (og kalorier), men samtidigt også et højere antal A vitaminer end hunden har brug for dagligt - og sammen med foderet, kommer man hurtigt op på et usundt antal A vitaminer. Mange andre olier har dog ikke så mange vitaminer o.l. Jeg læste, at en vegetabelsk olie ville være god - ved dog ikke hvorfor...

 

- Kom i tanke om noget, som jeg ikke ved hvor jeg har læst - men kan huske, at jeg engang har læst noget med at indenfor border collies er der nogle gange nogle linjer (?) indenfor border collies, som simpelthen ikke holder vægten nær så godt som andre border collies. Ved ikke om du kan bruge det til noget og ved heller ikke hvor korrekt det er, da jeg ikke kan huske kilden ;)

 

Det er ikke meget, men håber det kan hjælpe lidt ;)

 

Grunden til at jeg skrev det med fedtstoffet var at der var ønske om, at bibeholde det pågældende foder...... og der er også rigtig mange gode ting i foderet, men meget lidt animalsk fedt:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Mange andre olier har dog ikke så mange vitaminer o.l. Jeg læste, at en vegetabelsk olie ville være god - ved dog ikke hvorfor...

 

På grund af Omega 3, 6 og 9, vegetabilske olier har en større procent umættede fedtsyrer end animalsk fedt

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...