Hop til indhold

Bellas "hvalpelicens"


Freudika
 Share

Recommended Posts

... Den er udløbende - og jeg kan se, at Tullen bliver mere bestemt over for hende ... det er noget der sker lige i de her dage ... Men nu er Bella jo ikke en sky lille een ... "Hvis Tulle siger noget til mig - så siger jeg noget til hende!" synes at være Bellas tankegang ... Det betyder at vi har nogle temmelig voldsomme diskussioner herhjemme hundene i mellem ... Når det ikke er leg så blander jeg mig - og fortæller dem, at jeg ikke vil ha at de slås ... Men er det "den rigtige" måde at håndtere det på? ...

 

Altså - jeg gør jo som jeg gør udfra, hvad jeg ville gøre, hvis det var små menneskesøskende jeg havde med at gøre - dem ville jeg heller ikke accpetere slåskampe imellem ...

 

Det der typisk sker er, at der opstår uenighed om en eller anden ressource - en liggeplads eller noget legetøj (typisk tyggelegetøj) ... og så bliver det noget alvorligt og så siger jeg temmelig bestemt nej! og hvis ikke det er nok - så går jeg i mellem rent fysisk og splitter dem ... Når jeg har gjort det - så går de typisk til hinanden lige efter og "ryger fredspibe" ... de stikker snuder sammen og dæmper hver især ... jeg ser det som en fredsaftale ... måske jeg ser forkert? ...

 

Kom endelig med nogle input ... hvad skal jeg gøre, hvis jeg skal gøre noget anderledes :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Uha det er svært.. det har jeg også tit tænkt, men nu er Bitten bare ikke sådan at rykke rundt med - og Dolph havde ikke nogen reel hvalpelicens..

Faktisk er hun sødere ved ham nu, end dengang!

 

Men jeg lod dem klare mange til selv, og har været heldig fordi det meget meget sjældent har udviklet sig til fysisk kontakt..

Som regel har Bitten bare fortalt at hendes ting, er hende. punktum. basta!

Og det har Dolph bare været ok med, de gange hvor han er gået over grænsen har Bitten talt med store ord i to sekunder - han trak sig og Bitten var tilfreds..

 

Så de har aldrig været oppe og slås, andet end i leg selvfølgelig.. og jeg har været så glad for at de selv har aftalt hvor skabet skal stå..

Men glæder mig til at høre hvad andre har at sige :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har i reglen ladet dem klare det selv. Så som private sovepladser skulle den anden respektere og hvis en lå med et stykke legetøj eller gnaveben så måtte den anden vente med at få det til "ejeren" forlod genstanden.

Naturligvis har de ikke fået lov til at skade hinanden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Tja, jeg synes det er tidligt, og jeg tænker lidt om Tulle er helt frisk?

 

Selv har jeg ikke oplevet at hvalpelicensen er udløbet så tidligt, hvorfor har de brug for at diskutere så meget over så mange ting?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja, jeg synes det er tidligt, og jeg tænker lidt om Tulle er helt frisk?

 

Selv har jeg ikke oplevet at hvalpelicensen er udløbet så tidligt, hvorfor har de brug for at diskutere så meget over så mange ting?

 

 

Altså - nu er Bella jo en temmelig temperamentsfuld lille en ... og Tulle finder sig i meget - men ikke alt ... Typisk er det Bella der farer på Tulle - og Tulle der svarer igen, hvis ressourcen er værd at slås for ... når jeg tænker efter er liggepladser ikke værd at slås for ... det er mad der kan tricke det - og jeg er ellers temmelig opmærksom på, at det ikke skal komme i mellem dem... og for det meste kan de jo sagtens være fælles om tingene ... lige for et øjeblik siden gik de f.eks ude i haven og lavede fælles søg helt uden problemer ...

 

Jeg tror Tulle er frisk nok - men også træt ... hun blev temmelig meget gennemtjekket da vi var i Beder i mandags - netop fordi jeg oplever at hun er træt - og iflg. den gode hundedoktor er der ikke noget at komme efter ... Så det holder jeg mig til ...

 

Og er godt 4 måneder så unormalt et tidspunkt? ...

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Og er godt 4 måneder så unormalt et tidspunkt? ...

Jeg synes godt 4 måneder er meget tidligt.. Som regel oplever jeg at "tilflytterhvalpe" begynder at miste hvalpelicensen omkring 7 månedersalderen, sommetider lidt senere. Hvor de andre begynder at stille krav til dem om bedre opførsel.. Som fx ikke at stjæle de andres ben..Ikke at dingle i de andres ører... Ikke at hoppe på de andre mens de sover og den slags..

Sovepladser plejer ikke at give problemer, da Löwchen ikke har problemer med at ligge tæt sammen.

Hvordan er det med Tulles sidste løbetid, hvornår var det? Nu kan jeg ikke huske om hun plejer at være falsk drægtig og få hvalpe.. Det kan måske være det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kender jeg jo ikke dine hunde (og det er også lidt kedeligt altid at høre,... med mine hunde, men...) Thailo var ekstrem slem ved Ascha det første stykke tid. Han gik til angreb på hende og det var virkelig voldsomt. Det resulterede i at hun måtte gå med charmeklud og halsbånd hele tiden men var alligevel fuldstændig gennemhullet rundt om halsen. En aften havde hun bare fået nok og jeg siger jer,.. han fik så hatten passede og jeg trak bare benene op i sofaen. Så var der ro bagefter og han holdt op med al det pjat,... også overfor mig.

 

Hvis Tulle er en fornuftig voksen hund, synes jeg du skal lade hende tage hånd om situationen. Når det er Bella der starter, og hvis du først griber ind når Tulle svarer, giver du måske den lille en halv "sejr". Somme tider skal man bare have is i maven og lade dem løse konflikterne selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kan det være svært at svare på, når man ikke har oplevet hundene sammen.

 

Men som jeg læser det, så er Bella til tider en lille hustyran og hun ved at hun kan gå temmelig langt i forhold til Tulle.

 

Tulle er måske for rar og det har Bella fundet ud af.

 

Så længe det ikke udarter sig til fysiske overgreb, så vil jeg give Tulle lov til at sige fra.

 

Bella tager ikke skade af lidt mundtlig irettesættelse fra Tulle.

 

Det vil kun styrke den lille Bella, at hun lærer at respektere andres grænser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Jeg synes godt 4 måneder er meget tidligt.. Som regel oplever jeg at "tilflytterhvalpe" begynder at miste hvalpelicensen omkring 7 månedersalderen, sommetider lidt senere. Hvor de andre begynder at stille krav til dem om bedre opførsel.. Som fx ikke at stjæle de andres ben..Ikke at dingle i de andres ører... Ikke at hoppe på de andre mens de sover og den slags..

Sovepladser plejer ikke at give problemer, da Löwchen ikke har problemer med at ligge tæt sammen.

Hvordan er det med Tulles sidste løbetid, hvornår var det? Nu kan jeg ikke huske om hun plejer at være falsk drægtig og få hvalpe.. Det kan måske være det?

 

Ja, sådan tænker jeg også :hmm:

 

Jeg oplever også stor tålmodighed :-)

 

Og tiden med løbetid, som jo ikke er Tulles bedste periode.

 

Jeg ville ikke sige fra så en af dem ''taber'', måske give Tulle fred, så hun kan få mere overskud til at klare det?

 

Timing er utroligt vigtigt.

 

Det er så svært når man ikke kan se det, se hvad der sker.

 

Hvor mange ressourcer har du liggende?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, sådan tænker jeg også :hmm:

 

Jeg oplever også stor tålmodighed :-)

 

Og tiden med løbetid, som jo ikke er Tulles bedste periode.

 

Jeg ville ikke sige fra så en af dem ''taber'', måske give Tulle fred, så hun kan få mere overskud til at klare det?

 

Timing er utroligt vigtigt.

 

Det er så svært når man ikke kan se det, se hvad der sker.

 

Hvor mange ressourcer har du liggende?

 

Jeg har ikke tænkt på, hvor vi var henne rent tidsmæssigt i forhold til Tulles løb - det har helt sikkert noget at sige i forhold til Tulles tålmodighed ...

 

Ressourcer har jeg ikke liggende meget af - der er legetøj - og det er Tulle meget large omkring ... klovene slås de heller ikke om - Bella giver udtryk for, at hun vil ha den Tulle har ... og nogengange får hun den - andre gange lader Tulle hende ligge og gø som besat :lol: ... og Konger kan ligge, hvis de er tomme og jeg ikke har fået fjernet dem ... og sådan en har været anledning til højrystet diskussion een gang - så nu er jeg jo bare blevet bedre til at få dem fjernet ...

 

Jeg synes jeg er ok god til at give Tulle "fri" ... tar hende f.eks jævnligt med ind i seng og sover til middag, mens Henrik laver noget andet med bettebimsen ...

 

Hvis du ikke ville sige fra, ville du så bare lade det fortsætte? :shock: Det har jeg da ikke nerver til ... Jeg er blevet bedre til at spotte, hvad det er der kan give anledning til problemer ... og vi har ikke haft noget siden jeg oprettede denne tråd altså - så det er ikke noget der sker altid og hele tiden ... og Bella får stadig lov at hænge i Tulles ører og hale (eller får lov og får lov - hun gør det og hun får ikke alvorligt skæld ud) ...

 

Jeg har endvidere set Belle gøre udfald mod Tulle - over sengepladser - vi har to kurve stående ved siden af hinanden ... Bella lå i den store - og så sagde jeg til Tulle, at hun jo bare kunne lægge sig i den anden ... da hun er på vej op i den lille kurv flyver Bella fra den store kurv - med masser af lyd på - op i hovedet af Tulle ... som trækker sig og så bare vælger at lægge sig på gulvet ... så nogengange er tålmodigheden og overskudet stort ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Jeg har ikke tænkt på, hvor vi var henne rent tidsmæssigt i forhold til Tulles løb - det har helt sikkert noget at sige i forhold til Tulles tålmodighed ...

 

Det var det jeg også tænkte på i starten af tråden, hendes ''periode'' :-)

 

Ressourcer har jeg ikke liggende meget af - der er legetøj - og det er Tulle meget large omkring ... klovene slås de heller ikke om - Bella giver udtryk for, at hun vil ha den Tulle har ... og nogengange får hun den - andre gange lader Tulle hende ligge og gø som besat :lol: ... og Konger kan ligge, hvis de er tomme og jeg ikke har fået fjernet dem ... og sådan en har været anledning til højrystet diskussion een gang - så nu er jeg jo bare blevet bedre til at få dem fjernet ...

 

Ja, kongerne skal alligevel vaskes :lol:

Hjemmelavet mad sætte sine spor :-)

 

Jeg synes jeg er ok god til at give Tulle "fri" ... tar hende f.eks jævnligt med ind i seng og sover til middag, mens Henrik laver noget andet med bettebimsen ...

 

 

Ja, det er sådan noget jeg tænker hun har brug for nu, frirum uden at hun skal tage stilling til ting, vi kender det jo fra os selv mange af os..

 

Hvis du ikke ville sige fra, ville du så bare lade det fortsætte? :shock: Det har jeg da ikke nerver til ... Jeg er blevet bedre til at spotte, hvad det er der kan give anledning til problemer ... og vi har ikke haft noget siden jeg oprettede denne tråd altså - så det er ikke noget der sker altid og hele tiden ... og Bella får stadig lov at hænge i Tulles ører og hale (eller får lov og får lov - hun gør det og hun får ikke alvorligt skæld ud) ...

 

Og det er her det bliver svært når man ikke ser hvad der sker :hmm:

Så det er svært at skrive hvad jeg selv ville gøre, du kender jo Susi, hun er så tålmodig og har været så fantastisk i opgaven at man nærmest kan sige jeg ingen erfaring har med det du spørger til.

 

Mika har været ligesådan indtil hun blev behandlet groft af en bette cairn terorrist der var gammel nok til at opføre sig pænt...

 

Det ville jeg aldrig lade ske igen (man skal lære så længe man lever), men det var så grænseoverskridende at jeg ved du er obs på det!

 

Når det ikke er sket siden du lavede tråden er det så ikke fordi du er pænt foran nu?

 

Jeg har endvidere set Belle gøre udfald mod Tulle - over sengepladser - vi har to kurve stående ved siden af hinanden ... Bella lå i den store - og så sagde jeg til Tulle, at hun jo bare kunne lægge sig i den anden ... da hun er på vej op i den lille kurv flyver Bella fra den store kurv - med masser af lyd på - op i hovedet af Tulle ... som trækker sig og så bare vælger at lægge sig på gulvet ... så nogengange er tålmodigheden og overskudet stort ...

 

Der virker hvalpelicensen da stadig må man sige :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...