Hop til indhold

BARF - det naturlige valg


Gæst Chicca
 Share

Recommended Posts

Gæst Chicca

Hejsa,

 

Min veninde åbner en ny BARF butik i Aalborg, som hedder "densundehund" - hun afholder reception lørdag d. 7 juni kl 10 - 16, så hvis nogle ikke lige ved hvad de skal lave den dag, så kig forbi butikken og få en hyggeligt hundesnak!

 

I kan tjekke hendes hjememside her: www.densundehund.dk :5up:

 

I kan også tjekke http://www.hundeeksperten.dk og http://www.rigtighundemad.dk , hvis i vil læse mere om BARF.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
  • Svar 344
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Ninjamor
Du må ikke BARF´e Aslan før han er voksen. Det er alt, alt for svært at kontrollerer om han får det han skal have af mineraler, proteiner osv for at vokse optimalt.

 

Når han bliver voksen er det en smags sag om man mener, at vovse skal BARF´es eller på tørfoder....

 

 

Det er under alle omstændigheder svært at vide om en shund får nok at både det ene og det andet ligegyldigt hvad du fodrer med.

 

I tørfoder er der en vis mængde vitaminer og mineraler, men hvorvidt hunden udnytter dem optimalt afgøres blandt andet af dens optageevne, stressniveau og helbred.

 

Jeg har en veninde som har opdrættet flere kuld hvalpe på råt og det er gået glimrende med de hvalpe :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu lyder det så også som om din veninde er en erfaren dame. Der er nu lidt forskel på, hvad en erfaren opdrætter kan vove at gøre i forhold til, hvad vi andre uden samme erfaring bør kaste os ud i. Jeg personligt ville ikke vove det med en hvalp med mindre jeg havde f.eks. en ernæringskonsulent ved min side...men det er så bare mig :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mulline
Nu lyder det så også som om din veninde er en erfaren dame. Der er nu lidt forskel på, hvad en erfaren opdrætter kan vove at gøre i forhold til, hvad vi andre uden samme erfaring bør kaste os ud i. Jeg personligt ville ikke vove det med en hvalp med mindre jeg havde f.eks. en ernæringskonsulent ved min side...men det er så bare mig :-)

 

Tænk at tørfoder industrien har fået skovlen så godt under os, at vi tvivler på om hundens naturlige fødekilde, kan dække hundens behov:mrgreen:

 

Rigtig meget af det som fyldes i tørfoderet, har hunden slet ingen glæde af, det fungere som ren fyldstof.

 

Kommer man hele vejen rundt om byttedyret, altså giver ben, kød og indmad, så er hunden fuldt og helt dækket ind:-D

 

Jeg barfer ikke, jeg rå fodre, udelukkende med kød,ben og indmad.

 

Ingen grøntsager eller anden tilsætning, og den meget lille mængde kulhydrat hunden har brug for, danner den selv i leveren, ved at spise kød:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Tænk at tørfoder industrien har fået skovlen så godt under os, at vi tvivler på om hundens naturlige fødekilde, kan dække hundens behov:mrgreen:

 

Rigtig meget af det som fyldes i tørfoderet, har hunden slet ingen glæde af, det fungere som ren fyldstof.

 

Kommer man hele vejen rundt om byttedyret, altså giver ben, kød og indmad, så er hunden fuldt og helt dækket ind:-D

 

Jeg barfer ikke, jeg rå fodre, udelukkende med kød,ben og indmad.

 

Ingen grøntsager eller anden tilsætning, og den meget lille mængde kulhydrat hunden har brug for, danner den selv i leveren, ved at spise kød:-D

 

Mit argument - og det er vist alligevel ikke kommet klart frem - er ikke at tørfoder er bedre end BARF, men at sammensætningen af BARF er en hårfin balancegang...hvor meget ben og kød ? Hvilken kvalitet er det ? Hvor meget grønt ? Skal det være en grønsagsblanding ? Skal det være frisk grønt ? Det er bare ikke godt nok at stikke hunden et kødben eller en pakke kød fra Brugsen. BARF-fodring er en kende mere avanceret end som så, hvis det skal gøres ordenligt....og just DERFOR vover jeg ikke andet end et godt tørfoder til min hvalp, men igen...det er kun MIN holdning...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mulline
Mit argument - og det er vist alligevel ikke kommet klart frem - er ikke at tørfoder er bedre end BARF, men at sammensætningen af BARF er en hårfin balancegang...hvor meget ben og kød ? Hvilken kvalitet er det ? Hvor meget grønt ? Skal det være en grønsagsblanding ? Skal det være frisk grønt ? Det er bare ikke godt nok at stikke hunden et kødben eller en pakke kød fra Brugsen. BARF-fodring er en kende mere avanceret end som så, hvis det skal gøres ordenligt....og just DERFOR vover jeg ikke andet end et godt tørfoder til min hvalp, men igen...det er kun MIN holdning...

 

Min holdning/mening er så at det ikke er så forbasket vanskeligt at fodre råt:mrgreen:

 

Som jeg skrev, så bruger jeg ikke grønt eller frugt i foderet, de får da noget hvis de vil ha det, når vi andre spiser det, men kun som snack.

 

Kvaliteten af kødet, er samme kvalitet som vi andre spiser, størsteparten er frilands kød, men det kan skam også være en aldi kylling i ny og næ.

 

Jeg vil vove den påstand, at uanset kvaliteten af det kød man fodre med, vil det altid være bedre kvalitet, end det der puttes i tørfoderet af producenten.

 

Kød og ben mængden er som den naturligt findes i dyret, det er derfor jeg siger at kommer man hele vejen rundt om dyret, så er hunden dækket 100% ind:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke vi bliver enige for så vidt angår opfodring af en hvalp, men skidt da også med det. Jeg ville absolut ikke turde BARF´e min hund før den er fuldt udvokset. Det vil du så og så må vi vist bare være enige om at være uenige, meeeeen så er en del sandelig også nået i en debat om det ømtålelige emne; Foder :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mulline
Jeg tror ikke vi bliver enige for så vidt angår opfodring af en hvalp, men skidt da også med det. Jeg ville absolut ikke turde BARF´e min hund før den er fuldt udvokset. Det vil du så og så må vi vist bare være enige om at være uenige, meeeeen så er en del sandelig også nået i en debat om det ømtålelige emne; Foder :blink:

 

Jamen vi skal da heller ikke være enige, så bliver det skam alt for kedeligt:-D

 

Jeg er uddannet indenfor ernæring og har læst mig både gul og grøn i hovedet, inden jeg gik over til råfodring;-)

 

Mine hunde er skam startet op på tørfoder, men fik jeg en hvalp i dag, ville det uden tøven blive råfodring:-D

 

Emnet foder er som du skriver ganske ømtåleligt:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mit argument - og det er vist alligevel ikke kommet klart frem - er ikke at tørfoder er bedre end BARF, men at sammensætningen af BARF er en hårfin balancegang...hvor meget ben og kød ? Hvilken kvalitet er det ? Hvor meget grønt ? Skal det være en grønsagsblanding ? Skal det være frisk grønt ? Det er bare ikke godt nok at stikke hunden et kødben eller en pakke kød fra Brugsen. BARF-fodring er en kende mere avanceret end som så, hvis det skal gøres ordenligt....og just DERFOR vover jeg ikke andet end et godt tørfoder til min hvalp, men igen...det er kun MIN holdning...

 

Må jeg stille dig et spørgsmål som ikke skal opfattes negativt?. Giver du så ikke din hvalp andet end dens tørfodder under opvæksten?. Hvis man bruger godbidder af ren kød skubber man jo også ballancen, så den ikke får hvad der står på posen at den skal have.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg giver kræet Kingsmoor som hoved-foder og pt Arion som godbidder...ingen menneske-mad, hjemmelavet hundemad oa. Kun tørfoder....

 

PS: Ja, han lever et hårdt liv, den lille slubbert...

 

PPS: Og vægten af hans godbidder trækkes fra vægten af hans hoved-foder. Vi skal jo heller ikke foræde os...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg giver kræet Kingsmoor som hoved-foder og pt Arion som godbidder...ingen menneske-mad, hjemmelavet hundemad oa. Kun tørfoder....

 

PS: Ja, han lever et hårdt liv, den lille slubbert...

 

Har du prøvet det med en hund før?. Jeg har nemlig en hjemmestrikket teori om at hunde der kun får tørfoder, får sart mave.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mulline
Har du prøvet det med en hund før?. Jeg har nemlig en hjemmestrikket teori om at hunde der kun får tørfoder, får sart mave.

 

Hjemmestrikket eller ej, vi har faktisk ikke haft en eneste dårlig hundemave siden vi skiftede:-D om det så er tilfældigt, skal jeg lade være usagt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeps, de to foregående levede på samme vis...dog den gang for en 15 års tid siden stak man dem jo alligevel de mærkværdigste ting ved siden af, men mavebesvær har de aldrig haft nogle af de her tre...jeg ved ikke...måske ham her vi har nu ville få et kulturchok hvis han fik en spegepølsemad med rugbrød og fedt...det skal jeg ikke udelukke, men altså som det kører nu er der ikke noget bøvl...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeps, de to foregående levede på samme vis...dog den gang for en 15 års tid siden stak man dem jo alligevel de mærkværdigste ting ved siden af, men mavebesvær har de aldrig haft nogle af de her tre...jeg ved ikke...måske ham her vi har nu ville få et kulturchok hvis han fik en spegepølsemad med rugbrød og fedt...det skal jeg ikke udelukke, men altså som det kører nu er der ikke noget bøvl...

 

Måske er det også bare, at hunde der har sarte maver bliver kørt over på skånetørfoder. Hvad ved jeg. :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hjemmestrikket eller ej, vi har faktisk ikke haft en eneste dårlig hundemave siden vi skiftede:-D om det så er tilfældigt, skal jeg lade være usagt.

 

Det lyder da dejligt. :mrgreen: Jeg ville også gerne barfe men det er for ulækkert at give rå fisk f.eks. Det kan jeg simpelthen ikke få mig selv til. :badr:

 

Mine hunde har fået både råt, kogt, tørfoder og rester i en pærevælling og de har da ikke haft nævneværdige problemer. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg giver kræet Kingsmoor som hoved-foder og pt Arion som godbidder...ingen menneske-mad, hjemmelavet hundemad oa. Kun tørfoder....

 

PS: Ja, han lever et hårdt liv, den lille slubbert...

 

PPS: Og vægten af hans godbidder trækkes fra vægten af hans hoved-foder. Vi skal jo heller ikke foræde os...

 

Jeg selv er ikke bekymret over at skubbe til nogen balance, så jeg skriver dette uden at "være efter dig": Ved at blande to tørfodere sammen skubber du jo til en balance...

 

Selv brugte jeg at anvende tre forskellige tørfodere fra hver sin producent og med hver sin proteinkilde (kylling, fisk og lam) til mine hunde dagligt.

Men hvis agumentet for ikke at fodre med råt eller hjemmelavet for den sags skyld er balancen, så holder det du gør ikke.

 

Jeg fodrer med 2/3 hjemmelavet foder og resten tørfoder og hvor godt dette er skal jeg fortælle når min hund bliver gammel :-D

Foder er en tillidssag og vi mener nok allesammen at vi gør det bedste for vore hunde.

Det vil tiden måske vise om vi gør :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

God morgen :-) Jeg føler ikke, at du er "efter mig". Jeg har læst foder-tråde nok hid og did på nettet til at vide, at vi næsten er på hellig grund for nogle, så jeg nøjes vist med at morer mig lidt i mit stille sind.

 

Men lad mig nu gentage, hvad jeg ellers synes jeg allerede har sagt, men åbenbart ikke tydeligt nok. JEG ville ikke vove at BARF´e en hvalp af den simple grund, at JEG ikke ville føle mig på sikker grund, fordi JEG simpelhen ikke ejer erfaring nok indenfor hundeernæring til give det som min hunds hovedfoder.

 

Det eneste jeg kan gøre, er at sætte min lid til et - efter MIN mening - godt tørfoder. Efter at have læst dette og hint om forskellige produkter, har jeg valgt Kingsmoor som hovedfoderkilde, men det gør mig hverken hellig eller religiøs på området. Var jeg det kunne min hund jo ikke komme med til stranden f.eks. Der er jo tang i Kingsmoor og hvem ved, hvad vovse går og guffer i vandkanten. Jeg kunne heller ikke tage ham med ned til min mor, fordi hun kan finde på, at stikke ham et æble eller en gulerod.

 

For MIG handler det om, at hundens hovedmåltid er et foder af en kvalitet som JEG tør stole på.

 

Så kunne man selvfølgelig kaste sig over et produkt som Just Pure. Der synes jeg bare, at kødkvaliteten er for dårlig efter, hvad jeg har kunne få oplyst. Så kunne man prøve at finde sammensætningen af Just Pure og så skifte kødet ud med kød af en kvalitet som man kunne stå inde for. Man kunne også binde an med El Kama Grøntmix og kød, man kunne selv lave mad til sin hund. Man kunne faktisk så meget, men JEG har ikke den viden, der skal til og det må JEG så bare forholde mig til.

 

Så blev jeg spurgt om mine hunde havde skrøbelige maver. Jeg kan kun svare i overensstemmelse med sandheden, nemlig at jeg ikke har oplevet noget særligt i den retning over årene. De ter sig som andre hunde; drikker af vandpytter, suser rundet i søer, gnasker i dette og hint de finder i et ubevogtet øjeblik osv og jeg synes bestemt ikke, at de har haft mere eller mindre sarte maver end så mange andre...måske tvært imod, når man tænker på alle de tråde, der findes, hvor folk efterlyser opskrifter på skånekost til deres hund.

 

Uha, nu håber jeg, at jeg har fået forklaret mig, så det er fuldt forståeligt for alle... :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for gode indlæg :blink:

 

men vi har en månedstid til at tænke i og snakke med fodder manden nede i vores BARF butik (selv om at jeg ikke stoler på butikker).

Der hvor aslan blev født, de er begyndt på BARF, og så må jeg jo lige hører deres mening, når vi kommer langt nok til at vi har en fryser :mrgreen:

 

Når i nu skriver at i laver hjemmefoder.

Hvad er det?

Pølser og hakket oksekød?

 

 

Og så vil jeg sige at Aslan lever også et ondt ondt liv....Ingen menneske føde (endnu)!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mulline
Tak for gode indlæg :blink:

 

men vi har en månedstid til at tænke i og snakke med fodder manden nede i vores BARF butik (selv om at jeg ikke stoler på butikker).

Der hvor aslan blev født, de er begyndt på BARF, og så må jeg jo lige hører deres mening, når vi kommer langt nok til at vi har en fryser :mrgreen:

 

Når i nu skriver at i laver hjemmefoder.

Hvad er det?

Pølser og hakket oksekød?

 

 

Og så vil jeg sige at Aslan lever også et ondt ondt liv....Ingen menneske føde (endnu)!

 

Jeg stoler heller ikke på Barf butikkerne:oops: og det er nu ikke personligt myntet, men på det faktum at kød og ben fra barf butikkerne er hakket i en stor pærevælling, så man ikke har en reel chance for at vide hvad hunden får:-D

Jeg fodre med hele kroppe, i den størrelse som naturligt ville være byttedyr for hunde i den størrelse mine er, dvs. kylling, hare/kanin, and osv.

 

Der har været advarsler ude omkring fodring af hvalpe, efter barf metoden, advarslen kom fra landbohøjskolens dyrlæger som fik nogle underernærede hvalpe ind, men problemet viste sig at være, at hvalpene fik alt for lidt kød og ben i forhold til mængden af grøntsager, så fodre man udelukkende på kød og ben er der ingen problemer:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mulline
Grøntsager...........er det ikke bare fyld ved hunde? Er det ikke noget med at de ikke optager det og at det bare går gennem systemet?

 

Byttet efter størrelse af hund, hvad mon vores nye naboer siger når der ligger et rådyr i haven hehe

 

Jo sådan i grove træk:-D

 

Hundene har i al fald ikke brug for grøntsagerne, for at være dækket ind, der er alt i kødet de skal bruge:-D

 

P/S mine egne hunde er altså vokset op på tørfoder og havde det fint, de har det bare bedre på råfoderet nu, jeg er bestemt ikke modstander af tørfoder:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo sådan i grove træk:-D

 

Hundene har i al fald ikke brug for grøntsagerne, for at være dækket ind, der er alt i kødet de skal bruge:-D

 

P/S mine egne hunde er altså vokset op på tørfoder og havde det fint, de har det bare bedre på råfoderet nu, jeg er bestemt ikke modstander af tørfoder:-D

 

Kan du prøve at beskrive, hvordan dine hunde har det bedre ? Og det er heller ikke et stikkende spørgsmål. Det er et nysgerrigt spørgsmål...man skal jo trods alt lære så længe man lever...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mulline
Kan du prøve at beskrive, hvordan dine hunde har det bedre ? Og det er heller ikke et stikkende spørgsmål. Det er et nysgerrigt spørgsmål...man skal jo trods alt lære så længe man lever...

 

Ja selvfølgelig:-D

 

Jeg vil gerne lige skynde mig at skrive, at mine hunde på intet tidspunkt har fungeret dårligt på tørfoder:-D

 

Og forandringen er nok størst, når man også har set sine hunde på tørfoder, i det at tørfoderet er noget længere om at blive fordøjet ( 24 timer ) end det rå ( 4 timer)

Mine hunde drak meget vand, og sov i flere timer efter fodring, og hvis ikke de sov, så var de direkte dovne, ide man tydeligt kunne mærke at energien blev brugt på fordøjelsen.

 

På det rå foder har de ikke de store energi udsving, de virker ikke tynget af at have spist, de leger og laver spillopper efter måltidet.

 

De dufter anderledes, mere neutralt, ikke at de lugtede grimt før, men alligevel.

 

De springer aldrig et måltid over:mrgreen:

 

Mængden af afføring er reduceret til 1/4 del ca. og ingen dårlige maver, på tørfoderet kunne de godt danne for meget mavesyre, som så blev kastet op.

 

De prutter og bøvser ikke mere.

 

Og ikke at forglemme, den glæde man ser lyse i deres øjne, når der er mad:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...