Hop til indhold

BARF - det naturlige valg


Gæst Chicca
 Share

Recommended Posts

Gæst Daisie L
Endnu en god grund til, at hvis man vil barfe, så skal man gøre det med menneskemad.

 

---Jeg har lige stået og "fedtet" med en pakke hjortekød fra Pansen. Det var altså lige så lyst som kylling og så fedtet, så det nærmest var som at stå med en pakke rent, klumpet fedt. :badr:

---Der var altså ikke mange gram rent protein i DEN pakke!

 

En god grund til at købe danske produkter. :-D

 

Der er temmelig skrappe regler omkring det at producere Barf produkter her i landet og det SKAL være i kategori 3, iflg fødevaredirektoratet, trods vi er under EU. :cool:

 

http://www.foedevarestyrelsen.dk/Kontrol/Autorisation/Non-food/Kategorisering/forside.htm

 

Citat:

 

13.

Tillader forordningen fodring af selskabsdyr med råt foder?

Forordningen om animalske biprodukter fastslår, at kun animalske biprodukter af kategori 3 må anvendes til

foder, og at foder til selskabsdyr skal produceres i et anlæg, der er godkendt efter forordningens artikel 18.

Som generelt princip kræver forordningen, at foder til selskabsdyr skal være forarbejdet (se bilag VIII,

kapitel II). Den tillader dog brug af råt foder til selskabsdyr afledt af dele af slagtede dyr, der er egnet til

konsum i henhold til Fællesskabets lovgivning, men som af kommercielle grunde ikke er bestemt til konsum.

I artikel 1, stk. 2, fastslås at forordningen ikke finder anvendelse på -

a) råt foder til selskabsdyr hidrørende fra detailhandlere eller i lokaler ved salgssteder, hvor opskæring

og opbevaring udelukkende finder sted med henblik på direkte salg til forbrugeren det pågældende

sted; og

b) råt foder til selskabsdyr, som er til brug på stedet og er afledt af dyr slagtet på oprindelsesbedriften til

brug som foder alene af landmanden eller dennes familie i overensstemmelse med national

lovgivning.

Forordningen giver mulighed for brug af råt, men sikkert foder til selskabsdyr og sikrer desuden at materiale,

der kan udgøre en ubetydelig mulig risiko, ikke udelukkes fra brug, forudsat at det har været underkastet

minimumsnormer for forarbejdning og mikrobiologisk testning. Sådanne minimumsnormer for forarbejdning

og testning er nødvendige for at undgå sundhedsrisici for dyrene og i sidste instans for disses ejere.

http://ec.europa.eu/food/food/biosafety/animalbyproducts/guidance_faq_da.pdf

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 344
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har kun købt glukosaminSULFAT til os. Men vi fejler heller ikke noget. Det er kun for at forebygge.

Der står meget på den side om, hvordan det virker. Så du kan måske selv se, hvilke stoffer du skal bestille..

Du skal være opmærksom på, at glucosamin er lavet af skaldyr. Hvis man ikke kan tåle skaldyr så kan man ikke tåle glucosamin.

 

Chondroitin er lavet af hajbrusk. Det er ret meget dyrere. Og der kan være forskellige bivirkninger...

 

MSM er et ugiftigt svovlpræparat, der er mere almindeligt forekommende i mange fødevarer, så det er kun hvis du har lyst til at give din hund et ekstra boost af stoffet, at du behøver købe det.

 

Glucosamin er også ugiftigt uden nogen bivirkninger, selv hvis man kommer til at tage for meget. Det er nærmest en slags sukker. Og det er ganske små mængder, der anbefales. Jeg mener det er ½ gram til Silke 30 kg, og godt det dobbelte til mig.

 

Jeg har købt nogle glukosamin piller på apoteket. Jeg fik at vide et sted, at hunde skulle have 1500 mg (2500 mg i starten), Luna får 1600 mg. Men det bliver for dyrt i længden samt besværligt, da jeg står og pulveriserer dem hver dag i kaffekværnen:lol:

 

Jeg tror jeg vil prøve med glukosamin og msm til at starte med, for som du siger, så er chondroitinen MEGET dyr. Faktisk 3 gange så dyrt som glukosaminen..

Link til indlæg
Del på andre sites

Du må meget undskylde, men DBC's produkter ser da ikke meget anderledes ud. Ihvertfald gjorde de ikke for 6 mdr siden, da jeg fodrede med det..

 

Der har det da også samme farve næsten alle produkterne.. Så det med at købe dansk har ikke meget at sige i det tilfælde *S*

 

Så skulle du måske prøve igen, det er løsfrossent og pakkes ikke som sådan op og jeg oplever ikke produkter der KUN er lyst og ren fedt. ;-)

 

Hvis det kun var ren fedt, mon så ikke mine hunde efter 1½ år var blevet temmelig overvægtige og mangle den struttende sundhed som de har. :-P

Redigeret af Daisie L
Link til indlæg
Del på andre sites

Så skulle du måske prøve igen, for jeg oplever ingen produkter lukkes op og det alt sammen er lyst og er kun ren fedt. ;-)

 

Hvis det kun var ren fedt, mon så ikke mine hunde efter 1½ år var blevet temmelig overvægtige :-P

 

Det med fedtet er jeg enig i:-)

 

Men jeg synes nu nok det havde den samme farve de varer jeg købte.. Om det så var hest eller kalkun, rensdyr eller andet:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med fedtet er jeg enig i:-)

 

Men jeg synes nu nok det havde den samme farve de varer jeg købte.. Om det så var hest eller kalkun, rensdyr eller andet:-)

Nahhh der er forskel i farverne, der udvikles jo hele tiden efter det der råbes på man godt vil have og det nye valg af rensdyrkød/ben er helt rødt og meget mere groft, kalkun er lyst som kalkun nu er og hestekødet er mere mørkt og lugter sødt.

 

Hvis der er noget der er ens så er det and og kanin, men det er det kød jo også på dyrene inden de forarbejdes. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

---Jeg ved ikke rigtig, hvad jeg skal sige... Du tror at Olivers lyver mht. hvor ingredienserne kommer fra. Det er da muligt. Men det tror jeg ikke kan betale sig for Olivers.

Foderet er importeret fra Canada. Og det kontrolleres af en række organisationer, hvoraf nogle kontrollerer petfood, og andre kontrollerer fødevarer til mennesker, f.eks. CFIA.

 

Så vi er bare ikke enige.

 

Om en hund skal have mere eller mindre end 25 % protein, det lader jeg være op til de mennesker, der ved mere om DET. --Der er så 15% fedt i det foder, du nævner (Olivers Adult?), og det er langt mindre end der er i visse BARF-produkter. Og BARF-produkterne er ikke varedeklarerede, så man aner ikke, hvor meget fedt der er i produktet når man køber det. DET er en stor mangel. Når man køber hundemad som færdigfrosne halv- og hel-kilospakninger, så er man jo ikke i stand til at vurdere, hvor fedt det er. Endnu en god grund til, at hvis man vil barfe, så skal man gøre det med menneskemad.

 

---Jeg har lige stået og "fedtet" med en pakke hjortekød fra Pansen. Det var altså lige så lyst som kylling og så fedtet, så det nærmest var som at stå med en pakke rent, klumpet fedt. :badr:

---Der var altså ikke mange gram rent protein i DEN pakke!

 

Mht. Olivers, så er det et faktum at gældende dansk lovgivning siger, at om det så er en oksesteg, så bliver det øjebliklig til animalsk biprodukt i samme øjeblik det skal laves til mad til selskabsdyr ( hunde, katte m.m. ), så derfor så er det en løgn :-)

 

Hvis du køber barf hos DBC, så kan du sagtens få oplyst fedtprocenten, m.m. i det du køber, f.eks. så står der på kassen med oksemix, at det er okse, oksefedt, lever samt struber i.

 

Hvis det er lige så lyst som kylling, er der altså noget galt, da hjortekød er rødt/mørkt kød.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke nødvendigt med chrondrotin hvis man fodre med råt, da det er i råt kød :-)

Hvis det er meget slemt, så kan man give ekstra chrondrotin, for at få "turbo" effekt.

 

Jeg spiser altså selv rimelig sundt, da jeg gerne skulle kunne holde til at give mine dyr et godt liv ;-)

Faktisk så spiser jeg primært råt, og er det en luksusdag for dyrene og mig, så får de lige en smagsprøve på et stykke råt kalvemørbrad, når jeg skærer ud til mig selv :-) og nej, jeg har ikke... øøøhhh... numsen fuld af penge, men lidt luksus skal der være plads til indimellem :-)

Til gengæld så bruger jeg ikke penge på slik og sodavand, og det er forbløffende hvad kiloprisen er på den slags :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har snakket med en af mine 2 "guruer", og har besluttet at starte ud med glukosamin og msm.

 

Så prøver jeg det i 6-8 uger og så tilsætter jeg chondroitin, hvis nødvendigt. Chondroitin virker smertelindrende lærte jeg i går. Samtidig kan det også give dårlig mave, så jeg skal passe meget på, da Luna har haft tendens til dårlig mave..

 

Jeg spiser ikke råt kød. I det hele taget spiser jeg nok ikke nok kød:???:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Hej derinde :-)

 

Har i tjekket Ziwipeak ?? Min lab med lagermide allergi er startet op og det er ganske fantastisk. Så slipper jeg også for BHT og BHA ( hvis I ikke ved hvad det er så prøv at google det og læs det bag på jeres standard foder med småt - Det er ganske uhyggelig læsning )

 

Det er barf - råt kød der ikke har været varmet op, men lufttørret. Det kræver ikke plads i fryseren og det og ligeså nemt som tørfoder. Jeg er tilmed sikker på at der ikke er bakterier eller andet i og det er afstemt med mineraler...... NEMMERE BLIVER DET BARE IKKE :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Hej derinde :-)

 

Har i tjekket Ziwipeak ?? Min lab med lagermide allergi er startet op og det er ganske fantastisk. Så slipper jeg også for BHT og BHA ( hvis I ikke ved hvad det er så prøv at google det og læs det bag på jeres standard foder med småt - Det er ganske uhyggelig læsning )

 

Det er barf - råt kød der ikke har været varmet op, men lufttørret. Det kræver ikke plads i fryseren og det og ligeså nemt som tørfoder. Jeg er tilmed sikker på at der ikke er bakterier eller andet i og det er afstemt med mineraler...... NEMMERE BLIVER DET BARE IKKE :-D

 

Hej og velkommen til.

 

Så vidt jeg har kunne læse mig til så er det blot endnu en fuldfoder importeret fra fjerne lande.

Om det er godt eller bedre aner jeg ikke.

Jeg fodrer kun råt. Skulle jeg en dag prøve noget andet så ville det næppe blive et produkt der kommer fra den anden side af jorden. Vi bør i disse tider nok tænke lidt over at en eventuel transport også er en del af den belastning der påføres naturen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej og velkommen til.

 

Så vidt jeg har kunne læse mig til så er det blot endnu en fuldfoder importeret fra fjerne lande.

Om det er godt eller bedre aner jeg ikke.

Jeg fodrer kun råt. Skulle jeg en dag prøve noget andet så ville det næppe blive et produkt der kommer fra den anden side af jorden. Vi bør i disse tider nok tænke lidt over at en eventuel transport også er en del af den belastning der påføres naturen.

og finanskrisen:-P

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig med priceman...

 

Heste, køer ol. er herbivore

Katte er rene carnivore, da de ikke kan overleve på vegetardiæter.

Hunde hører under 'ordenen' carnivore, men er en omnivore da den reelt kan udnytte kulhydrater og rent faktisk kan overleve på vegetardiæter.

 

men men men, det er noget som hele tiden blive diskuteret; omnivore vs. carnivore.

 

Jeg har absolut intet mod barf-fodring. Zoologiske haver har benyttet det i lange tider. Men med især store hunderacer i vækst skal man passe på...

 

Barf-klinikkerne har mange eksempler på hunde som er 'fejlernæret' på tørfoder. Dyreklinikkerne har masser af eksempler på hunde som er 'fejlernæret' på barf-foder. Realistisk set findes der både dårlig barf-fodring og dårligt tørfoder samt ejere som har misforstået fodringsanvisningerne...

 

Man skal bare have forstand på barf hvis man gør det, tro mig, det har de også i de zoologiske haver, de smider ikke bare noget kød ud til dyrene, det er nøje afstemt med vitaminer, mineraler, kalk osv...

 

Og nej, selve mave-tarmkanalen har ikke ændret sig siden vores hunde var ulve. Hele det 'indre' har faktisk ikke ændret sig synderligt. Ser man på kortsnudede racer, som bokser, fransk bulldog mm., så kan det godt være snuden er kort ud ad til, men den bløde gane er stadig lige så lang som på de langsnudede. Den bløde gane ligger bare lag på lag og det er det som gør at de raller som mange af dem gør.

 

Fodringsmæssigt går jeg ind for at folk folk finder det foder som passer til deres hund, om så det er barf eller tørfoder :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig med priceman...

 

Heste, køer ol. er herbivore

Katte er rene carnivore, da de ikke kan overleve på vegetardiæter.

Hunde hører under 'ordenen' carnivore, men er en omnivore da den reelt kan udnytte kulhydrater og rent faktisk kan overleve på vegetardiæter.

 

men men men, det er noget som hele tiden blive diskuteret; omnivore vs. carnivore.

 

Jeg har absolut intet mod barf-fodring. Zoologiske haver har benyttet det i lange tider. Men med især store hunderacer i vækst skal man passe på...

 

Barf-klinikkerne har mange eksempler på hunde som er 'fejlernæret' på tørfoder. Dyreklinikkerne har masser af eksempler på hunde som er 'fejlernæret' på barf-foder. Realistisk set findes der både dårlig barf-fodring og dårligt tørfoder samt ejere som har misforstået fodringsanvisningerne...

 

Man skal bare have forstand på barf hvis man gør det, tro mig, det har de også i de zoologiske haver, de smider ikke bare noget kød ud til dyrene, det er nøje afstemt med vitaminer, mineraler, kalk osv...

 

Og nej, selve mave-tarmkanalen har ikke ændret sig siden vores hunde var ulve. Hele det 'indre' har faktisk ikke ændret sig synderligt. Ser man på kortsnudede racer, som bokser, fransk bulldog mm., så kan det godt være snuden er kort ud ad til, men den bløde gane er stadig lige så lang som på de langsnudede. Den bløde gane ligger bare lag på lag og det er det som gør at de raller som mange af dem gør.

 

Fodringsmæssigt går jeg ind for at folk folk finder det foder som passer til deres hund, om så det er barf eller tørfoder :-)

Er enig i det meste du siger:5up:

 

men uhh du skulle bare vide hvad de "kloge" mennesker laver i zoologiske haver, selv Darwin ville vende sig i sin grav:rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman

 

Barf-klinikkerne....

 

Alene der ville jeg løbe skrigende væk. Ordet klinik har i min bog noget med sygdom og behandkling at gøre, ikke foder.

Men dem om det.

 

Og nej, selve mave-tarmkanalen har ikke ændret sig siden vores hunde var ulve. Hele det 'indre' har faktisk ikke ændret sig synderligt.

 

Herinde vil du så nok opleve at der stilles tvivl ved om hundens evner til at optage foderemner har ændret sig.

 

Fodringsmæssigt går jeg ind for at folk folk finder det foder som passer til deres hund, om så det er barf eller tørfoder.

 

Holder mig bare væk fra begge dele.

Fodrer kun råt og syntes de ting jeg har fundet ud af bestyrker mit valg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...