Gæst Atlasbp Skrevet September 18, 2010 Rapporter Share Skrevet September 18, 2010 Hej er der nogen her der er gode til at læse hvad der må være i hundefoder eller ikke?? Min schæfer kan ikke tåle det vi bruger nu (Chappi).. Derfor skal vi finde noget andet foder. Han klør sig, har "dårlige" øre, dårlig mve og kaster op, gtim pels. Vi ved ikke med sikkerhed om det er proteinallergi? :hmm: Vi har faktisk kigget på disse 3 forskellige.. Nogen der kan se om et af dem kunne være god til ham?? Pronature No corn pronature Lam og ris Fromm adult gold holistisk hundefoder ikke testet på dyr glycosamin lichitin Ved ikke hvad jeg skal kigge efter?? Håber der er nogle kloge hoveder på foder.. Vh Atlasbp Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Malene Nielsen Besvaret September 18, 2010 Rapporter Share Besvaret September 18, 2010 Det kan være alt mulig allergi eller bare reaktion på foderet - Chappi er ikke et foder, ret mange anbefaler at bruge. I første omgang ville jeg anbefale dig, at sætte ham over på et skånefoder (fx hvid fisk og kogte kartofler eller kylling og kogte kartofler) og så hurtigst muligt få en tid ved en god dyrlæge, da din hund muligvis har behov for noget hjælp til at nedkæmpe irritationen (det kan være svamp eller en infektion). Din dyrlæge vil evt kunne vurdere om det er en foderbetinget allergi og om der skal tages nogle prøver. Jeg har selv haft allergihund i nogle år og tog skridtet fuldt ud og startede ham op på råt - det var et rigtig godt foder til min hund, men det er ikke sikkert, at det er et foder for din Men start ud med noget skånefoder og gerne fra i dag :5up: EDIT - Hvis du har hestekød, så er det klart at foretrække fremfor fisk eller kylling Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst gitte1976 Besvaret September 18, 2010 Rapporter Share Besvaret September 18, 2010 Atlasbp skrev: Hej er der nogen her der er gode til at læse hvad der må være i hundefoder eller ikke?? Min schæfer kan ikke tåle det vi bruger nu (Chappi).. Derfor skal vi finde noget andet foder. Han klør sig, har "dårlige" øre, dårlig mve og kaster op, gtim pels. Vi ved ikke med sikkerhed om det er proteinallergi? :hmm: Vi har faktisk kigget på disse 3 forskellige.. Nogen der kan se om et af dem kunne være god til ham?? Pronature No corn pronature Lam og ris Fromm adult gold holistisk hundefoder ikke testet på dyr glycosamin lichitin Ved ikke hvad jeg skal kigge efter?? Håber der er nogle kloge hoveder på foder.. Vh Atlasbp Hejsa. Det der med protein-allergi er en gammel skrøne. En hund kan kun få for mange proteiner, hvis man propper den med tørrede godbidder m.v. Jeg vil anbefale dig at give din hund et godt foder uden korn og ris i. F.eks. Orijen, Acana (Pacifica, Grasslands, Wild Prarie), Wolfsblut, Fish4dogs eller Gourmix, som jeg selv har brugt til at få min allergihund på fode igen. :klap: Held og lykke. :5up: Mvh. Gitte Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Klüssendorf Besvaret September 18, 2010 Rapporter Share Besvaret September 18, 2010 Vi har en hund der ikke kan tåle okse- og svineprotein. Han kan derimod tåle alt andet spiseligt, og klare sig derfor fint på almindeligt High Premium foder, hvilket Chappi vist ikke er. Får han okse- og svine kød, hæver hans mule og bliver tomatrød om snuden, lige som hans immunforsvar tager et dyk. Men den eneste måde, hvor vi kom frem til dette, var ved hjælp af udelukkelsesmetoden. Dyrlægen gav os noget allergifoder som han var på, til han var symptomfri, hvorefter vi blandede kød i foderet over tre dage. Slog han ud, var han allergisk. Derefter fik han atter kun allergifoder til han var symptomfri og vi kunne prøve med en ny slags kød / proteinkilde. Det tog ret lang tid, men vi fandt frem til synderen og sørger nu for at undgå de proteinkilder. Du tester al foderallergi på samme måde, da der, så vidt jeg ved, ikke findes en simpel test for foderallergi hos dyrlægen. Du vil dog med stor sandsynlighed se en forbedring på din hund, hvis du skifter til et High Premiun foder og går udenom den billige fra supermarkeder, som indenholder en del kød-biprodukter. Du kommer dog ikke udenom en tur til dr. dyr, som Malene Nielsen skriver, når han har dårlige øre, for så er immunforsvaret sandsynligved godt oppe at køre. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Atlasbp Besvaret September 18, 2010 Rapporter Share Besvaret September 18, 2010 Hej.. Vi har allerede været til dyrlæge.. Hun sagde at vi skulle starte på skånekost, så det har han fået siden torsdag.. Ris og kogt kylling eller fisk skulle vi gi.. Hun sagde ikke noget om at han skulle have noget, andet end at give ham skånekost i 7 dage og derefter skifte til et allergi venligt foder.. Kender i nogen af de produkter jeg skrev om?? Vh Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Klüssendorf Besvaret September 18, 2010 Rapporter Share Besvaret September 18, 2010 Nej, jeg kender desværre ikke nogle af dem. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Malene Nielsen Besvaret September 18, 2010 Rapporter Share Besvaret September 18, 2010 Atlasbp skrev: Hej.. Vi har allerede været til dyrlæge.. Hun sagde at vi skulle starte på skånekost, så det har han fået siden torsdag.. Ris og kogt kylling eller fisk skulle vi gi.. Hun sagde ikke noget om at han skulle have noget, andet end at give ham skånekost i 7 dage og derefter skifte til et allergi venligt foder.. Kender i nogen af de produkter jeg skrev om?? Vh Alletiders at du allerede har været omkring dyrlægen :5up: Overvej at skifte risen ud med kartoffel - ris bliver brugt i meget hundefoder og kan godt give allergisymptomer. Jeg kender fodret fra Fromm, men har ikke haft gode erfaringer med det til min allergihund - de andre hunde vi har, der ikke har allergi, har dog fungeret godt på det. Jeg ville finde et foder uden oksekød, ris, majs, soya, hvede, byg, havre, rug og uden diverse tilsætningsstoffer. Mht proteinallergi, så går jeg ud fra, at der menes allergi mod et bestemt protein (fx protein fra oksekød eller soya) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Atlasbp Besvaret September 18, 2010 Rapporter Share Besvaret September 18, 2010 Er der nogle bestemte foder du kunne anbefale?? VH Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Malene Nielsen Besvaret September 18, 2010 Rapporter Share Besvaret September 18, 2010 Atlasbp skrev: Er der nogle bestemte foder du kunne anbefale?? VH Nej, jeg kan ikke anbefale noget tørfoder - jeg har ikke rigtig fulgt med på det marked de sidste år, da jeg råfodrer... råfodring kan jeg så tilgengæld anbefale. Men surf på nettet og tjek de forskellige fodermærker ud og tjek ingredienslisten grundigt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Atlasbp Besvaret September 18, 2010 Rapporter Share Besvaret September 18, 2010 Ja.. Men jeg er desværre så dårlig til det med ingredienslisten.. Synes nogen gange det står så besværligt... :-( Men vil meget gerne høre hvis andre kan anbefale et godt foder.. VH Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Malene Nielsen Besvaret September 18, 2010 Rapporter Share Besvaret September 18, 2010 Atlasbp skrev: Ja.. Men jeg er desværre så dårlig til det med ingredienslisten.. Synes nogen gange det står så besværligt... :-( Men vil meget gerne høre hvis andre kan anbefale et godt foder.. VH Ja det er besværligt og det tager noget tid, men det vil det jo gøre for alle Her er den, på det foder du efterlyser fra Fromms: NGREDIENSER: Kylling, kyllingekødmel, byg, brune ris, havre, hvide ris, andemel, kyllingefedt (konserveret med en blanding af tokoferoler og citronsyre), roetrævler, æg, Menhaden fiskemel, hørfrø, ost, tørret ølgær, monosodium phosphate, salt, kaliumklorid, DL-methionin, cikorierodekstrakt, glucosamin hydrochloride, choliklorid, yucca schidigera ektrakt, chondroitin sulfat, lactobacillus acidophilus, bifidobacterium longum, lactobacillus plantarum, lactobacillus salivarius, enterococcus faecium, vitamin A, D3, E, B12 tilskud, niacin, pantothensyre, askorbinsyre, riboflavin, thiaminmononitrat, pyridoxinhydrochlorid, folinsyre, menadione sodium bisulfate (Vitamin K) biotin, zinksulfat, jernkarbonat, manganoxyd, kobberoxyd, cobaltcarbonat, calciumiodat, sorbinsyre, sodium selenite Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret September 18, 2010 Rapporter Share Besvaret September 18, 2010 Atlasbp skrev: Ja.. Men jeg er desværre så dårlig til det med ingredienslisten.. Synes nogen gange det står så besværligt... :-( Men vil meget gerne høre hvis andre kan anbefale et godt foder.. VH har du overvejet orijin? jeg ved intet om foderallergi, men det er i hvert fald et kvalitetsfoder, og indeholder ikke nogle af de ingredienser, som malene har listet. det findes i flere varianter. du kan købe det nemt og og meget billigere end i danmark på Tierbedarf, Futter, Tiernahrung günstig kaufen bei zooplus.de. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Atlasbp Besvaret September 18, 2010 Rapporter Share Besvaret September 18, 2010 Jo har faktisk kigget på det.. :0) Men hvad er forskellen på Orijen og Acana?? Hvad er det ene godt for frem for det andet? VH Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Miss_menelli Besvaret September 18, 2010 Rapporter Share Besvaret September 18, 2010 Vi fodre selv med Orijen fish efter at have været omkring Fromm og Acana + de aml. kendte mærker som Royal canin og eukanuba. Nogle har rigtig gode erfaringer med alle de forskellige typer foder - Andre har dårlige. Så det handler meget om den enkelte hund. Bamse som har tendens til at reagere på korn og bestemte typer proteiner efter mange år på dårligt foder (bla. Chappi) fungere på både Acana og Orijen. Men på Fromm som ellers for rigtig mange hunde, er et godt foder, var afføringen og fældningen helt overdreven. Kaia som får dårlig mave af alle de andre mærker, fungere helt perfekt på Orijen Fish. Så det blev det foder vi bruger. Orijen er i forhold til Acana mere proteinrigt, men ellers skal man ind og nærlæse de enkelte varianter for at finde forskellen - Men det er individuelt fra hund til hund, hvad den fungere bedst på. Men du går ikke helt galt i byen med hverken Acanas eller Orijens fiskevarianter, som en start og så må du jo se om din hund fungere på det - Det tager mindst 3 uger før du reelt kan se om det har en god effekt eller ej og husk at skifte over en periode, da det kan give dårlig mave at skifte for hurtigt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Atlasbp Besvaret September 18, 2010 Rapporter Share Besvaret September 18, 2010 Hej... Jeg havde kigget lidt på orijen Adult.. Ville den også være fin nok? Vh Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ina Besvaret September 18, 2010 Rapporter Share Besvaret September 18, 2010 Jeg vil foreslå Arden Grange Sensitiv enten den med fisk eller den med kylling. Mine hunde får den med kylling i øjeblikket - det er et super godt foder. Det med kløe på den måde kan være pga. korn indholdet i det foder han får nu. Protein allergi findes ikke som sådan - men hvis der er for meget purin kan skade nyrerne på en hund hvis de er disponeret for urinsten f.eks. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Atlasbp Besvaret September 18, 2010 Rapporter Share Besvaret September 18, 2010 Men så forstår jeg ikke det med protein?? For i fx acana er protein indholdet ¨33% og i orijen helt oppe i 42%.. Det er jo meget højt proteinindhold.. Det kan jo ikke være skadeligt, når disse 2 foder skulle være nogle af de bedste.. :0) VH Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ina Besvaret September 18, 2010 Rapporter Share Besvaret September 18, 2010 Når man taler om purin - så er der meget purin i oksekød og grisekød hvor i mod at purin indholdet er meget lavere i kylling og fisk - dette er bare nogle eksempler. Da jeg selv har haft en hund som fik urinsten og senere døde af nyresygdom - så er køddelen noget af det jeg passer mest på når jeg skal vælge foder til mine hunde. Du kan læse dette link her - det var det som blandt andet gjorde mig klogere. Sprgsml og svar om hundens sundhed og sygdom Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret September 26, 2010 Rapporter Share Besvaret September 26, 2010 har selv en allergi hund, så har været omkring en del foder. Min erfaring dels med egen og dels med kunder jeg rådgiver der hvor jeg arbejder, så er foder med fisk en rigtig god ide til mange hunde med symptomer som din. Det skyldes bla det høje indhold af omega 3 og 6 fedtsyrer. Jeg kan anbefale olivers selected fish som den bedste jeg kender. kronch fra Henne petfood er der også mange hunde der bliver rigtig fine igen på. Dernæst har dyrlægen et foder som din hund med garanti kan tåle da proteiner deri er forarbejdet på en måde så hunden ikke kan "genkende" dem. Men det er monster dyrt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret September 26, 2010 Rapporter Share Besvaret September 26, 2010 Min første hund, en lille coton, havde også allergi, hvilket viste sig i form af øreproblemer. Hun blev aldrig allergitestet, men via "udelukkelsesmetoden" kunne jeg se at hun konsekvent fik det af foder der indeholdt kylling. Jeg skiftede over til Henne Pet Food's Basic, som har fisk som proteinkilde, og det fik hun resten af sit liv, og kørte rigtig godt på det. Mine to nuværende får det også, og det fungerer super. Indimellem har hundene også fået Marcus Mühle, som min allergikerhund også kunne tåle. Hvis jeg overhoved skulle skifte foder så blev det til Marcus Mühle. Men nu er jeg jo tilfreds med Henne's, så det er ikke aktuelt lige nu! MVH Korvis Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tonks Besvaret September 26, 2010 Rapporter Share Besvaret September 26, 2010 Jeg vil anbefale Applaws! Det er 75% kød og lige så godt som de andre mærker! Jeg kan i hvertfald tydeligt mærke forskel på min lille hund! Det er dog lidt dyrt hvis man har en stor hund der spiser meget. Men afgjort pengene værd. :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts