Hop til indhold

Svede under fødderne


Gæst Buddha
 Share

Recommended Posts

Jeg troede, at alle hunde svedte under fødderne, gennem tungen og så også ud af ørerne.

Men nu siger Anders, at slædehunde vist ikke sveder gennem tæerne? Hvis man forestiller sig, at de er i sne, vil sveden gøre, at sneen fryser til is og det er åbenbart ikke smart. Både når de løber foran slæden (man glider på is) men også når de står og damper af efter en lang tur.

 

Er det rigtigt?

 

Hvis slædehunde kun sveder gennem tunge og de ret behårede ører, så kan jeg da godt forstå Motor har haft det så varmt i sommers :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Øh? Det må da komme an på en prøve?

Motor må gå hen over et spejl på gulvet, i et opvarmet lokale...

---Og så må vi andre prøve det samme..

Jeg kan forestille mig, at Silke ville sætte aftryk på glasset i den situation..

---Måske skal spejlet opbevares koldt inden brug.....:hmm:

 

 

Teoretisk kan jeg ikke se, at det er nødvendigt for en slædehund at den ikke kan svede under poterne. For det ER vel ikke så varmt om vinteren at der er brug for at svede.

 

Og når hunden løber eller trækker så halser den jo for at nedsætte temperaturen.

 

---Der ER jo netop også lige det, at sne og is smelter på varme poter. Og den væde er nok et større problem end den smule fugt, der kan komme fra poterne når hunden sveder. Hvis slædehunde er specielle i den retning, så er det nok snarere noget med at de har koldere poter end andre, ligesom fugle... Men så sveder de selvfølgelig heller ikke på poterne:vedikke:..

 

---Du må simpelthen nulre poter på den næste kolde tur, I går sammen med andre hunde af andre racer.

Link til indlæg
Del på andre sites

:hmm: Tænk, har jeg virkelig fundet et spørgsmål HF ikke kan svare på :lol:

 

Jeg mærkede Motor på fødderne i sommers, der var de varme.

 

Spejlet er en ganske skæg ide, men så skal du jo også gøre det, Birgitta. Jeg har godt nok kun et lillebitte spejl, men kan vel findes større. Bare spejlet ikke sådan flækker under hundene :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

---Selv om Motor havde varme poter i sommers, så er det jo ikke sikkert at de også er varme om vinteren..

 

Du må ud og gå sammen med nogle andre racer i sneen om nogle måneder. Og så må du mærke poter og notere forskelle på de forskellige racer.

 

Silke er vist en ret varmpotet hund:lun:.. Hun både dugger på et spejl og hun får klumper mellem tæerne i sneen. Så må vi stoppe og tø poterne i mors hænder... Det er for ubekvemt at halte på alle fire ben.. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...

Indtil videre er der da hængt lidt klumper fast, men ikke det vilde. Har kun nulret nogle af i fanerne (lidt oppe af benene). Har ikke fået nulret fremmede hundetæer, men Motors var kølige efter den sidste tur i sne - men det er alle hundepoter vel lige for tiden?

 

Mysteriet fortsætter.. Godt der er hundetræf på søndag :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov, næ, se, den her tråd havde jeg da glemt alt om! Fuldstændig!

 

Og så har jeg lige fået svaret her for en uge siden, da jeg læste en bog!

 

Ifølge Lorna og Ray Coppinger (Dogs, A New Understanding of Canine Origin, Behavior, and Evolution), så sveder slædehunde også på poterne, hvorfor det ofte er nødvendigt at købe sko til slædehundene, hvis man vil undgå skader :-)

 

De har arbejdet med slædehunde i 20 år, tror jeg det var? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov, næ, se, den her tråd havde jeg da glemt alt om! Fuldstændig!

 

Og så har jeg lige fået svaret her for en uge siden, da jeg læste en bog!

 

Ifølge Lorna og Ray Coppinger (Dogs, A New Understanding of Canine Origin, Behavior, and Evolution), så sveder slædehunde også på poterne, hvorfor det ofte er nødvendigt at købe sko til slædehundene, hvis man vil undgå skader :-)

 

De har arbejdet med slædehunde i 20 år, tror jeg det var? :hmm:

 

Nåda? Ved godt at de bruger sko i de rigtige vinter lande, men troede det var grundet at det er så koldt at trædepuderne flækker - men det kan vist også ske ved at hunden træder på noget skarpt is.

 

Løber de med sko på i Grønland :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes at jeg oftere og oftere har set at man bruger sko til slædehunde når de trækker (så engang noget om sirius patruljen og der havde nogle af hundene sko på), men jeg forstår ikke hvorfor.

 

Er poterne blevet mere sarte pga. avl ? - er hundene blevet så værdifulde at intet må tilstøde dem ? - ER det et problem for hundene, eller bare en idé hos ejerne ? :vedikke:

 

Altså tidligere fik de jo ikke sko på og klarede vel lange-mange kilometer over sne og is, uden sko på (tænker især på Grønlændere)!

 

Misja har det perfekt på poterne om vinteren med sne og frost, sidste år lod jeg hendes potepels gro så det lå i et pænt lag hen over trædpuderne og hun fik ikke isklumper eller andre problemer af den grund (+ det beskyttede mod salt) - i år lader jeg det igen gro.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det kan hjælpe. Så kan jeg lige nævne hvordan min lille selskabshunds poter føles:mrgreen:

 

Jeg har lagt mærke til, at når vi er indenfor, så er hans poter ret så varme.

Men når vi lige kommer ind efter en gåtur, så er hans poter kolde. Dette uden, at han reagerer, som om han fryser.

 

Var det ikke bl.a. noget af det du undrede dig over ift andre hunde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe, Karina, du skriver lige det jeg har tænkt på. Ja, hvorfor har hundene sko på.. Tror måske det er fordi man kan? Og måske fordi man kører langt efter et løb, og det ville jo være SÅ ærgeligt hvis hunden så ikke kunne løbe grundet en flækket trædepude.

 

Om de er blevet mere sarte? Ja altså, logisk tænkt, så kunne det da sagtens være en af grundene. Også bare grundet asfalt, fortove og nu også vejsalt :hmm:Og så bliver man vel nemt mere pylret og når nu man kan sikre sig at undgå en skade?

 

Ingen anelse :genert: Gentager bare hvad jeg læste :genert:

Im not shooting the messenger :kys: Spekulerede bare højt, sorry.

 

Hvis det kan hjælpe. Så kan jeg lige nævne hvordan min lille selskabshunds poter føles:mrgreen:

 

Jeg har lagt mærke til, at når vi er indenfor, så er hans poter ret så varme.

Men når vi lige kommer ind efter en gåtur, så er hans poter kolde. Dette uden, at han reagerer, som om han fryser.

 

Var det ikke bl.a. noget af det du undrede dig over ift andre hunde?

 

Mjaeh altså, Motors poter bliver jo også kolde :vedikke:

Fatter hat. Nogen siger de sveder, andre siger de ikke gør. Det var nu ikke fordi han ikke MÅ svede, men umiddelbart kunne jeg jo godt se det smarte i at han ikke gjorde. Tror jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...