Hop til indhold

Langhårede / krølhårede hvalpe


Amocca
 Share

Recommended Posts

Hvornår bliver en langhåret hvalp langhåret? Altså fx de små løver, de er jo helt glatte som bittesmå... hvornår bliver de langhårede?

 

Og hvad med pudler? Bliver de også født glatte? eller kan det ses med det samme at deres pels bliver "krøllet"?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvornår bliver en langhåret hvalp langhåret? Altså fx de små løver, de er jo helt glatte som bittesmå... hvornår bliver de langhårede?

 

Og hvad med pudler? Bliver de også født glatte? eller kan det ses med det samme at deres pels bliver "krøllet"?

Løverne er født helt glatte/korthåret... Pelsen begynder at vokse med det samme. Så når de er 2 uger kan man se det er blevet længere ved ørerne og på halsen.. 4 uger gamle er det nok 1½ cm.. når de flytter (10 uger) er det omkring 5-7 cm langt. Alt efter hvilken farve og hvilken linie de er fra. Fra 10 ugers-alderen og fremover vokser pelsen 2-3 cm om måneden.. Langsomt om sommeren, hurtigere om vinteren.. Igen afhængig af farve og linie :-P

Link til indlæg
Del på andre sites

tak for svar... er der nogen puddelejere der tør byde på hvornår sådanne pudelkrøller slår igennem ved hvalpene? når jeg søger på google synes jeg er de nyfødte hvalpe ser glathårede ud, men allerede ved en 4 ugers tid er de godt krøllede....

 

men om folk har sat de rette betegnelser på deres billeder er jo ikke til at vide....

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvornår bliver en langhåret hvalp langhåret? Altså fx de små løver, de er jo helt glatte som bittesmå... hvornår bliver de langhårede?

 

Og hvad med pudler? Bliver de også født glatte? eller kan det ses med det samme at deres pels bliver "krøllet"?

 

Man kan godt fornemme en smule krøl hos Pudel, vedhæfter lige et af Groa hvor hun er 4 uger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du blander en langhåret med en Pudel er det ikke sikkert der kommer krøller. Blander du en korthåret og en Pudel kan der forekomme krøl hvis man lader pelsen gro.
Hvis man blander en korthåret (fx ægte beagle) med en pudel bliver alle hvalpene korthåret. Kort hår er dominant. De kan kun blive langhårede hvis beaglen (bare for at tage en race) bærer genet for langt hår.. For at blive langhårede SKAL hvalpen have genet fra både mor og far
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man blander en korthåret (fx ægte beagle) med en pudel bliver alle hvalpene korthåret. Kort hår er dominant. De kan kun blive langhårede hvis beaglen (bare for at tage en race) bærer genet for langt hår.. For at blive langhårede SKAL hvalpen have genet fra både mor og far

 

så hvis man blander en puddel / cavalier blanding med en cavalier - så får den ikke krøller?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man blander en korthåret (fx ægte beagle) med en pudel bliver alle hvalpene korthåret. Kort hår er dominant. De kan kun blive langhårede hvis beaglen (bare for at tage en race) bærer genet for langt hår.. For at blive langhårede SKAL hvalpen have genet fra både mor og far

Speedys mor var en rød korthåret Garvhund, og faren en grå Pudel. Speedu havde rød pels, og så voksede der noget gråt ud som var krøllet. Jeg kunne så klippe det grå af, det røde blev aldrig langt.

Link til indlæg
Del på andre sites

så hvis man blander en puddel / cavalier blanding med en cavalier - så får den ikke krøller?

cavalier har lidt lang pels, så måske den får lidt krøl. Vores Mega fik nærmest en form for slangekrøller.

Vil du have en krøllet hund der ikke fælder skal du vælge en ren Pudel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo det vil jeg tro.. Krøller er dominant.. Og bølger er recessivt.. Så hvis man parrede en løve og en pudel burde de blive krøllede alle sammen

 

hmmm.... moren er krøllet men babyerne er helt glatte - men det kan selvfølgelig nå at ændre sig...

 

Krøllede hunde skal vel klippes? eller trimmes går jeg ud fra? De fælder vel ikke på samme måde som glatte hunde.... Havde jo hele tiden tænkt jeg skulle have en glat / korthåret hund... må hellere gå i tænkeboks :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

hmmm.... moren er krøllet men babyerne er helt glatte - men det kan selvfølgelig nå at ændre sig...

 

Krøllede hunde skal vel klippes? eller trimmes går jeg ud fra? De fælder vel ikke på samme måde som glatte hunde.... Havde jo hele tiden tænkt jeg skulle have en glat / korthåret hund... må hellere gå i tænkeboks :lol:

 

Speedy var helt korthåret da vi fik hende. Man kan sagtens klippe selv når, det gjorde jeg ved både Speedy og Mega.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror da at den vil fælde.. En Cavalier fælder da?

 

ja jo... det kan du jo have ret i.... Det er heller ikke fældningen jeg ser som et problem, nærmere det modsatte.... om man så må sige... Er lidt betænkelig ved om jeg kan hitte ud af det det klipning / trimning selv.... har hele tiden gået efter en glathåret / korthåret hund....

 

Men hey - man er vel ikke kvinde hvis man ikke skifter mening i ny og næ :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...