Hop til indhold

to sider af samme sag?


Amocca
 Share

Recommended Posts

Nu har jeg lige læst Halgrens bog "shaping", fin lille bog :-) men er det ikke det samme som klikkertræning? Blot med fløjte i hans bog fra 1990?

 

Eller er det mig der er for "grøn" til at kunne se forskel :oops: ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg lige læst Halgrens bog "shaping", fin lille bog :-) men er det ikke det samme som klikkertræning? Blot med fløjte i hans bog fra 1990?

 

Eller er det mig der er for "grøn" til at kunne se forskel :oops: ?

 

Jeg har ikke læst den, men ved at fløjten og klikkeren kan bruges på nogenlunde samme måde. Og shaping er bestemt også noget man snakker om indenfor klikker træning.

 

Hvis han bruger den således at han fløjter når hunden gør noget rigtigt/godt og så giver godbider efterfølgende, så jo det er ligesom med klikkeren :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke læst den, men ved at fløjten og klikkeren kan bruges på nogenlunde samme måde. Og shaping er bestemt også noget man snakker om indenfor klikker træning.

 

Hvis han bruger den således at han fløjter når hunden gør noget rigtigt/godt og så giver godbider efterfølgende, så jo det er ligesom med klikkeren :)

 

det er præcis det han gør.... det var også derfor jeg mente det lignede klikkertræning til forveksling...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

"Shaping" er skrevet før klikkertræning blev kendt.

 

Betingningen er lidt anderledes idet fløjtelyden holdes fra før godbid serveres til godbidden er slugt.

 

Ved klikkerbetingning klikker man først og giver derefter godbid - eller klik og godbid samtidig.

 

Ellers er det det samme

Link til indlæg
Del på andre sites

I princippet jo... men alligevel er fløjten ikke optimal at bruge som shaping, ligesom klikkeren. Den giver nemlig ikke altid den samme lyd, da det afhænger af hvordan du fløjter i fløjten, og det kan aldrig blive helt ens hver gang...

 

Men man kan betinge fløjten på samme måde som klikkeren, og lære hunden signalere som højre og venstre osv. med fløjten. Men at bruge den på samme måde som klikkeren i belønningsfasen, det ville jeg ikke selv gøre!

 

:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

"Shaping" er skrevet før klikkertræning blev kendt.

 

Betingningen er lidt anderledes idet fløjtelyden holdes fra før godbid serveres til godbidden er slugt.

 

Ved klikkerbetingning klikker man først og giver derefter godbid - eller klik og godbid samtidig.

 

Ellers er det det samme

 

Okay, det vidste jeg så ikke. At lyden blev holdt så længe....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

I princippet jo... men alligevel er fløjten ikke optimal at bruge som shaping, ligesom klikkeren. Den giver nemlig ikke altid den samme lyd, da det afhænger af hvordan du fløjter i fløjten, og det kan aldrig blive helt ens hver gang...

 

Men man kan betinge fløjten på samme måde som klikkeren, og lære hunden signalere som højre og venstre osv. med fløjten. Men at bruge den på samme måde som klikkeren i belønningsfasen, det ville jeg ikke selv gøre!

 

Før klikkeren kom til anvendte jeg shapingfløjte - en lydløs fløjte, og det fungerede fuldt på højde med klikkeren.

 

Selvom min finger smutter på klikkerpladen og lyden bliver "dump", ved Pelle godt det er et "klik", det er jo hele situationen de tager ind i indlæringssituationen.

 

Fløjten har endvidere den fordel, at de hunde som begynder at køre enormt højt på klikket, kan fløjtes i stedet fordi fløjtelyden er et roligere signal.

 

Dette hænger sammen med betingningen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Okay, det vidste jeg så ikke. At lyden blev holdt så længe....

 

Det BEHØVER du heller ikke, men sådan er det i bogen.

 

Det bevirker, at hunden som fløjtes handler roligere end hunden som klikkes ofte gør.

 

Klikket giver hunden en FORVENTNING om godbidden.

 

Fløjten giver hunden FORNEMMELSEN af godbidden.

 

Men ellers fungerer det helt ens.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det BEHØVER du heller ikke, men sådan er det i bogen.

 

Det bevirker, at hunden som fløjtes handler roligere end hunden som klikkes ofte gør.

 

Klikket giver hunden en FORVENTNING om godbidden.

 

Fløjten giver hunden FORNEMMELSEN af godbidden.

 

Men ellers fungerer det helt ens.

 

Arh okay :) Så har jeg lært noget nyt i dag.

 

Tak :kys:

Link til indlæg
Del på andre sites

Før klikkeren kom til anvendte jeg shapingfløjte - en lydløs fløjte, og det fungerede fuldt på højde med klikkeren.

 

Selvom min finger smutter på klikkerpladen og lyden bliver "dump", ved Pelle godt det er et "klik", det er jo hele situationen de tager ind i indlæringssituationen.

 

Fløjten har endvidere den fordel, at de hunde som begynder at køre enormt højt på klikket, kan fløjtes i stedet fordi fløjtelyden er et roligere signal.

 

Dette hænger sammen med betingningen.

:5up:

Jeg har bruger den med fløjten, kanon råd du gav.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst scheindel

Jeg har ikke læst bogen, men jeg synes ikke shejping sådan som jeg synes man plejer definiere det er detsamme som klikkertræning. det er vel snarere sådan at man når man klikkertræner ofte bruger shejping. shejping er en metode man kan bruge til at forme adfærd, men klikkertræning er mere end det.

 

Jeg synes også det er lidt ligegyldigt om man bruger klikker eller fløjte, det kan vare "klikkertræning" selv om man bruger fløjte istedet for klikker, hvis man ellers bruger klikkertræningens principper, men det bliver ikke nødvændigvis klikkertræning bare fordi at man kommer til at bruge en klikker en gang imellem når man træner.

 

klikkertræning er mere et set regler, eller en filosofi om hvordan man træner effektivt, der til stor del bygger på betingning og nogle principper for operant indlæring, og hvor shejping er en vigtig del.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...