Hop til indhold

En sund racehund?


skipper-odense
 Share

Recommended Posts

Inspireret af tråden om ekstreme racehunde er jeg blevet lidt nysgerrig efter hvor mange racer man kan sige der gennemgående er sunde :vedikke:

 

Jeg synes jeg kan komme i tanke om arvelige sygdomme der plager de fleste racer, men det kan vel ikke passe at der ikke er nogen der generelt er sunde :confused:

 

Som TS vil jeg have lov til at bestemme at diskussioner om hvorvidt blandingshunde er sundere må tages i en anden tråd :blink: ikke fordi det ikke er et interessant emne men nu er det racehundene jeg er nysgerrig omkring :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Sjovt nok sad jeg og tænkte det samme da jeg læste den tråd...

 

Det kan godt være at det ikke lige er pga. udseende at racehundene har problemer, men så vidt jeg ved, så har flertallet af dem så problemer af andre årsager?

 

Min egen race har problemer med allergi og Ataxia, og desuden har jeg så senere hen fundet ud af at de åbenbart også kan have problemer med halsen (dette står der så bare ikke noget om nogen steder...). Og jeg tror at flertallet af racehunde har deres at slås med, men forhåbentlig tager jeg fejl og folk kan fortælle mig hvilken race jeg skal have næste gang :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Löwchen skulle efter sigende være en sund race... Ellers har jeg heller ingen bud :genert:

 

Men har de ikke problemer med patella (det der med knæene) ligesom mange af de små racer? Jeg mener da jeg har læst Jannie skrive at hun tester for det før hun avler på sine hunde... Men jeg ved selvfølgelig ikke om det er et større problem for racen :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Svensk laphund, shikoku, shiba, ja, alle de japanske spidser faktisk. Canaan er også meget sund og har vist ingen arvelige lidelser, faktisk skulle den endda være fuldstændig modstandsdygtig over for parasitter, lopper osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men har de ikke problemer med patella (det der med knæene) ligesom mange af de små racer? Jeg mener da jeg har læst Jannie skrive at hun tester for det før hun avler på sine hunde... Men jeg ved selvfølgelig ikke om det er et større problem for racen :genert:

 

Jo, det er de vist også i risiko for, men som jeg har forstået det er det ikke et udbredt problem -måske netop fordi de blir testet for det, før der avles...

Link til indlæg
Del på andre sites

Har en veninde der opdrætter Volpino Italiano, og hun siger at de er sunde. Ved ikke engang hvad jeg ville kalde min egen race, bordercollien... "Sådan-ok-normal-sund"...???

 

MVH Korvis

 

Nu så jeg du er fra Nordfyn - så din veninde, kunne det være Susanne der også opdrætter spinone? :mrgreen:

 

Jeg har generelt den opfattelse, at de fleste spidser er rimelig sunde? Uden egentligt at vide det.

 

Men Volpino Italiano har jeg valgt, da jeg også har fået det billede, at det er en forholdsvis sund race. Jeg har endnu ikke hørt noget om problemer i racen, bortset fra at det er en lille race, så man skal passe på med indavl... :vedikke: Og så har jeg valgt fra øjenlyste linjer, så måske kan der være lidt der?

 

Frigga - er du sikker med hensyn til den der Canaan? For så skulle man næsten have sådan én - slut med lopper! :banan::banan::banan::blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu så jeg du er fra Nordfyn - så din veninde, kunne det være Susanne der også opdrætter spinone? :mrgreen:

 

Jeg har generelt den opfattelse, at de fleste spidser er rimelig sunde? Uden egentligt at vide det.

 

Men Volpino Italiano har jeg valgt, da jeg også har fået det billede, at det er en forholdsvis sund race. Jeg har endnu ikke hørt noget om problemer i racen, bortset fra at det er en lille race, så man skal passe på med indavl... :vedikke: Og så har jeg valgt fra øjenlyste linjer, så måske kan der være lidt der?

 

Frigga - er du sikker med hensyn til den der Canaan? For så skulle man næsten have sådan én - slut med lopper! :banan::banan::banan::blink:

 

Jada, det er Susanne! Du skriver at du "har valgt Volpino" - skal du ha én? Fra Susanne?

 

MVH Korvis

Link til indlæg
Del på andre sites

Frigga - er du sikker med hensyn til den der Canaan? For så skulle man næsten have sådan én - slut med lopper! :banan::banan::banan::blink:

Jeg er sikker :lol: Altså så sikker som man kan være uden selv at have haft racen og kun har info fra bøger, net og opdrættere. Men jeg vil da tro de hårløse racer også er loppefrie :-D Faktisk mener jeg, at den amerikanske hårløse terrier også er en sund race, så der er igen en sund OG loppefri race :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jada, det er Susanne! Du skriver at du "har valgt Volpino" - skal du ha én? Fra Susanne?

 

MVH Korvis

 

 

Nej, hvor skægt! :banan::banan::banan:

Ja, jeg er på hvalpeliste til skønne Thisbes kommende hvalpe. :klap: Jeg er temmelig begejstret over det.

Jeg har altid haft fordomme omkring små hunde, de fleste virker meget hysteriske og reserverede (hvilket jeg også skulle forvente af Volpinoen, da det jo er en spidshund, fik jeg at vide af en anden opdrætter), og jeg har så mødt Thisbe - hun gjorde simpelthen alle mine fordomme til skamme. :banan:

Jeg havde knap sat mig, før hun var hoppet op på skødet af mig og skulle putte og slikke og nusses. Hendes små kærligheds-nap er da heller ikke til at stå for... :oops:

Og efter det, ja, så kunne det jo ikke være anderledes. :roll:

Og Susanne kunne vidst også godt lide mig, men det var måske mine hjemmebagte småkager der gjorde udfaldet hende. :slem:

I hvert fald står jeg som nr. 3 på hvalpelisten, så jeg krydser fingre og tæer for nok hvalpe. :x:Ellers må jeg jo kidnappe skønne Thisbe... :slem::blink:

 

Jeg skal formodentligt op og besøge Susanne og hundene igen i en af de kommende weekender, når man først har mødt dem alle er det jo svært at holde sig væk... :lol:

Og så glæder jeg mig især til at det er hvalpekuller i huset, med både Angie og Thisbes hvalpe. Det bliver en fest! :banan::banan:

 

Ja, undskyld off topic og de mange dansende bananer... :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er sikker :lol: Altså så sikker som man kan være uden selv at have haft racen og kun har info fra bøger, net og opdrættere. Men jeg vil da tro de hårløse racer også er loppefrie :-D Faktisk mener jeg, at den amerikanske hårløse terrier også er en sund race, så der er igen en sund OG loppefri race :blink:

 

Jeg troede, at de fleste hårløse racer havde mange tandproblemer - mangelfuldt tandsæt osv. :confused:

Og nu synes jeg ikke, at hårløse hunde er specielt kønne - hunde skal have PELS, PELS, PELS! :banan: Og en masse af det! :mrgreen:

Ja, undskyld, jeg er lidt overgearet lige nu, det er hvalpeskruk der banker på, nu hvor jeg blev mindet om det. :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst FrøkenWhipsy

whippets er heldigvis stadig er sund race. ingen problemer med HD, allergier osv.

Ellers så tænker jeg også finsk lapphund og hmmm....faktisk er det lidt trist jeg ikke bare sådan kan komme med nogle hurtige skud fra hoften. Desværre har de fleste racer jo en eller anden skavank :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, hvor skægt! :banan::banan::banan:

Ja, jeg er på hvalpeliste til skønne Thisbes kommende hvalpe. :klap: Jeg er temmelig begejstret over det.

Jeg har altid haft fordomme omkring små hunde, de fleste virker meget hysteriske og reserverede (hvilket jeg også skulle forvente af Volpinoen, da det jo er en spidshund, fik jeg at vide af en anden opdrætter), og jeg har så mødt Thisbe - hun gjorde simpelthen alle mine fordomme til skamme. :banan:

Jeg havde knap sat mig, før hun var hoppet op på skødet af mig og skulle putte og slikke og nusses. Hendes små kærligheds-nap er da heller ikke til at stå for... :oops:

Og efter det, ja, så kunne det jo ikke være anderledes. :roll:

Og Susanne kunne vidst også godt lide mig, men det var måske mine hjemmebagte småkager der gjorde udfaldet hende. :slem:

I hvert fald står jeg som nr. 3 på hvalpelisten, så jeg krydser fingre og tæer for nok hvalpe. :x:Ellers må jeg jo kidnappe skønne Thisbe... :slem::blink:

 

Jeg skal formodentligt op og besøge Susanne og hundene igen i en af de kommende weekender, når man først har mødt dem alle er det jo svært at holde sig væk... :lol:

Og så glæder jeg mig især til at det er hvalpekuller i huset, med både Angie og Thisbes hvalpe. Det bliver en fest! :banan::banan:

 

Ja, undskyld off topic og de mange dansende bananer... :oops:

 

Lidt mere OT kommer her... Un'kyl'... :oops: Thisbe er simpelthen lækker!!! Ufatteligt kvik og lærenem lille hund! Susanne er sådan en rigtig god "hunde-dame", med begge ben på jorden og med en god portion sund fornuft. Så det kan du glæde dig til!

Link til indlæg
Del på andre sites

whippets er heldigvis stadig er sund race. ingen problemer med HD, allergier osv.

Ellers så tænker jeg også finsk lapphund og hmmm....faktisk er det lidt trist jeg ikke bare sådan kan komme med nogle hurtige skud fra hoften. Desværre har de fleste racer jo en eller anden skavank :hmm:

 

Jeg troede faktisk også at mynder havde nogle skavanker. Men det skyldes måske primært deres "ekstreme" ydre.

Det eneste jeg dog kan påpege, er at jeg har fået fortalt, de aldrig må ligge direkte på gulvet, da de er så tynde at knoglerne knækker eller noget lignende?

 

 

Lidt mere OT kommer her... Un'kyl'... :oops: Thisbe er simpelthen lækker!!! Ufatteligt kvik og lærenem lille hund! Susanne er sådan en rigtig god "hunde-dame", med begge ben på jorden og med en god portion sund fornuft. Så det kan du glæde dig til!

 

Ja, de punkter kan jeg jo ikke udtale mig om efter et enkelt møde - men skøn, det er den lille dame uden tvivl! Det var kærlighed ved første blik.. :lun::hjerte:

 

Susanne virker også rigtig sød og fornuftig, vi fik snakket rigtig meget sammen, om dit og dat, så det var bare super hyggeligt. Ikke noget med, at snakken var limited til kun at omhandle hundene. Det er skønt, når det ikke føles som en forretning. :banan: Hun har mange spændene historier at fortælle. :-D

Men det bliver super fedt at indlede et samarbejde med hende. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Den dansk/svenske gårdhund er en sund race, der ikke umiddelbart lider af de store skavanker... men det er jo også en relativ "ny race", hvilket betyder, at der selvfølgelig indtil videre ikke er det voldsomme arvemateriale at teste på ednu...

 

Ikke ment at den er "ny" - det er jo en tudsegammel hunderace - men ny som i ny i FCI sammnehænge :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Den grønlandske slædehund er også en sund race.

Ikke nødvendigvis dem der avles på i udstillingssammenhæng, men dem der avles på som brugshunde er.

 

Fysiske skavanker accepteres simpelthen ikke og en hund, der ikke er 100% i orden bliver aldrig brugt i avl - Typisk vil de enten blive brugt som kæledyr eller også bliver de aflivet.

 

Brutalt, men det er en ret sund race endnu, fordi syge/mindre brugbare hunde ikke får mulighed for at reproducere sig og der fokuseret overhovedet ikke på udseende men udelukkende brugsegenskaber.

 

Foxterrieren skulle eftersigende være næsten fri for arvelige sygdomme, det samme med DSG'en og mange af mynderacerne.

 

Men samtlige racer kan jo have nogle sygdomme...

Næsten alle store racer kan få problemer med HD og mange af de små racer har problemer med patella.

 

Den helt sygdomsfri race findes vist ikke.

Men synes denne side er OK, til at skabe et rimelig overblik, selvom man måske kan diskutere hvor præcis den er:

Canine Health Problems by Breed

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo været en af de rigtig uheldige med mine schæfere, som er en af de racer der er mange skavanker hos :cry: Desværre :cry:

 

Derfor var et af mine største kriterier da jeg skulle finde mig en ny race, at det skulle være en sund race, både fysisk og psykisk. Dette var også en af grundene til at valget faldt på Vizsla´en.

 

Det er ikke en særlig udbredt race herhjemme, og derved ikke ødelagt som nogle af de populære og mere udbredte racer.

 

Dog er jeg meget spændt på, når han skal have fotograferet hofter, da jeg også vil have hans albuer fotograferet, hvilket man normalt ikke gør hos Vizsla´er... Men umiddelbart er jeg ikke så nervøs ;-)

 

 

Men har man bare én gang mistet en hund, pga. en arvelig eller "race-specifik" (håber I forstår hvad jeg mener, kan ikke lige finde et andet ord) sygdom - så er man virkelig ude med antennerne i både valg af race, linierne i stamtavle, osv. Og alligevel kan man være drøn uheldig - har jeg bittert erfaret :cry:

 

Så håber at heldet er med os denne gang, og jeg har valgt rigtigt med Gizmo :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...