Hop til indhold

Sille har hjertelunge orm, en hel del.


tantemaier
 Share

Recommended Posts

Sådan noget møg. Sille har hjertelunge orm. :megaked: Der var en hel del i prøverne. Nu har jeg fået milbemax (12,5 mg Milbemycin Oxime, 125 mg Praziquantel).

Dem starter vi med at give hende i morgen og så om en uge igen og om en uge igen og om en uge igen. Så vi har fået 4 piller med hjem, som hun skal have med en uges mellemrum i en måned. Undskyld hvis jeg skriver lidt mystisk, men jeg er helt rundt på gulvet.

Jeg er bare så nervøs for hvor mange skader der er sket og om der sker noget når vi starter behandlingen i morgen. Hun kan jo få blodpropper og blive rigtig dårlig når kroppen skal til at "rydde" op.

Jeg er virkelig bange for hvad der sker.

Er der nogen der har nogle erfaringer med det?

Link til indlæg
Del på andre sites

God bedring med hende, det skal nok gå :ae:

 

Da Misja fik behandling for samme for et par måneder siden, kom hun samtidig på antibiotika/penicillin (kan ikke huske hvilke) for at hjælpe hendes krop når ormene begyndte at blive udstødt.

 

Jeg fik taget røntgenbilleder af Misjas lunger og scannet hendes hjerte, det var lungerne den var gal med og det kan tage op til ½ år yderligere, før der ikke er forandringer at se der. Hun fik taget kontrol billeder for få uger siden og der var det (forandringerne) endnu ikke væk, men hun virker ikke plaget eller påvirket så det er jo fint nok :-)

 

 

Ud over det, så er det meget blandet hvad jeg har hørt fra andre som har været turen igennem. Jeg tror bare at du skal tro på det og så tage et skidt ad gangen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan noget møg. Sille har hjertelunge orm. :megaked: Der var en hel del i prøverne. Nu har jeg fået milbemax (12,5 mg Milbemycin Oxime, 125 mg Praziquantel).

Dem starter vi med at give hende i morgen og så om en uge igen og om en uge igen og om en uge igen. Så vi har fået 4 piller med hjem, som hun skal have med en uges mellemrum i en måned. Undskyld hvis jeg skriver lidt mystisk, men jeg er helt rundt på gulvet.

Jeg er bare så nervøs for hvor mange skader der er sket og om der sker noget når vi starter behandlingen i morgen. Hun kan jo få blodpropper og blive rigtig dårlig når kroppen skal til at "rydde" op.

Jeg er virkelig bange for hvad der sker.

Er der nogen der har nogle erfaringer med det?

 

 

Nårh... :ae:.... Selvfølgelig er det noget af et chock. Men milbemax er en god mild ormebehandling, så det kan hun sikkert godt klare. Det fik Silke osse sidste gang hun havde H/L-orm i januar 2010..

 

Da Silke fik møgsygdommen første gang for 8 år siden, var der ikke så stor erfaring endnu. Hun skulle have ormebehandling i 21 dage, og den behandling var ret skrap ved hende. Derfor var der også brug for både antibiotika og for binyrebarkhormon, "medrol", samtidig. Alligevel fik kuren ikke udryddet ormene, og hun måtte have en ny 21-dages kur en måneds tid senere...

Man har nu fundet ud af, at i mange tilfælde er det lige så godt med milbemax. OG så skal man selvfølgelig holde øje.

 

For der kan stadig sidde æg i hunden, som klækkes på et senere tidspunkt. Og hunden kan jo også ret nemt blive smittet igen.

Det er selvfølgelig sneglene, der overbringer lortene til hundene. Jeg tror ikke på, at selve sneglenes slim skulle kunne indeholde larver.. SÅ små er de altså heller ikke... Men sneglene laver jo nogle små lorte. Og DE kan sagtens indeholde larver. Så alt, hvad snegle spiser af, bliver forurenet med sneglelort. Det er især nedfaldsfrugt, der er et problem. Men også hestepærer og græs og næsten alt hvad der ligger på jorden, som en hund måske vil lege med, kan der være sneglelort på.

 

Vi herovre i Nordsjælland har jo levet med sygdommen i en årrække. Så dyrlægerne kender den. Og vi er så vant til at få rutinetestet hundene et par gange om året.

 

Se at få skrevet ind i kalenderen at Sille skal testes 2 gange om året...

 

Åja, Silkes hjerte og lunger var helt fine og raske da hun blev røngtenfotograferet et halvt år efter. Og hun var altså MEGET hårdt ramt.....

 

 

Hvorfor venter du til i morgen med ormekuren?:confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er nødt til at vente til i morgen, fordi jeg fik af vide at det var bedst der var nogle ved hende hele tiden efter hun har fået medicinen, så vi kan holde øje med om hun bliver dårlig.

Vi kan holde øje med hende hele dagen i morgen på skift. Derfor...

 

Dejligt at høre at det er gået godt med Silke, så er der da lidt håb forude, selv om det er meget svært at få øje på lige nu.

 

Skriver det i kalenderen med det samme...

Er lidt bekymret for den anden hund vi har. Prøven var negativ, men hvad nu hvis det var en fejl? Jeg får hende testet igen om 2 mdr. sammen med Sille. Jeg har læst at det tit er flere hunde der får det når de bor sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har Sille fået sin første pille kl. 7.30.

Jeg er godt nok nervøs, kan jo læse der kan være nogle ret slemme reaktioner ved medicinen når den begynder at virke. Det er næsten ikke til at holde ud at vente.

Jeg føler hun har fået en dødsdom i de parasitter, men jeg føler samtidig at jeg også har givet hende en dødsdom, ved at give hende medicinen, da jeg kan se hvor slemt nogen reagerer. Jeg ved ikke hvordan jeg skal komme igennem dagen... :megaked:

 

Det er endda hendes fødselsdag i dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har Sille fået sin første pille kl. 7.30.

Jeg er godt nok nervøs, kan jo læse der kan være nogle ret slemme reaktioner ved medicinen når den begynder at virke. Det er næsten ikke til at holde ud at vente.

Jeg føler hun har fået en dødsdom i de parasitter, men jeg føler samtidig at jeg også har givet hende en dødsdom, ved at give hende medicinen, da jeg kan se hvor slemt nogen reagerer. Jeg ved ikke hvordan jeg skal komme igennem dagen... :megaked:

 

Det er endda hendes fødselsdag i dag.

 

Hey - ro på :ae:

 

Sille skal nok klare det her, og det skal du osse - ikke gå i panik, du har gjort din research, det er godt, så ved du hvordan og hvorledes det kan forløbe, men bare fordi det kan gøre noget, er det ikke sikkert at det gør.

 

Så ro på, et skridt ad gangen, og så går det alt sammen, skal du se :ae:

 

Selvfølgelig er det ikke rart at se sin sunde og raske hund have det dårligt - men det bedste du kan gøre for hende og dig selv er at bevare roen, og så tage det oppefra og ned - og ja det er nemmere sagt end gjort :ae:

 

Og hvilket alternativ har du, hun er syg, skal have sin medicin, får hun den ikke, bliver hun mere syg - sygdom sker, og nu hjælper du hende til at få det bedre ........ :-D

 

Rigtig god fødselsdag til Sille-pigen :tillykke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak skal I have.

 

Jeg har snakket med dyrlægen i dag. Jeg skal forvente at hun nok vil kunne få det dårligt inden for den næste måned, hvor hun jo får kuren, for de der skide orm kan bevæge sig ned og genere lungerne når de udskilles af kroppen.

Hun sagde også at hun ikke ville give pincilin/antibiotika med det samme, men vente og se hvis hun fik symptomer på sløvhed eller hoste. Der var mange orm, men hun mente at hun kunne klare sig uden pincilinen/antibiotikaen hvis hun ikke får symptomer.

 

Jeg fortalte dyrlægen at jeg var lidt bekymret over at Molly var testet negativ, selvfølgelig er det dejligt, men er jo lidt bange for om det kunne være en falsk negativ test, for de færdes altid sammen og er de samme steder og spiser græs de samme steder. Vi blev så enige om at give Molly en ormekur også, men én der ikke er så voldsom som Silles og så få lavet afførings testene når Sille også skal have dem lavet. Jeg er jo bekymret for Mollys dårlige hjerte, så sådan nogle møg orm ville jo ikke gøre det bedre...

 

Jeg forsøger at slappe lidt af, men det er næsten umuligt...

Hun har haft det fint indtil videre og vi har været ude på en lang tur her til middag, hvor hun piskede af sted og nød det. Nu ligger hun og sover.

 

Jeg er rigtig glad for at I forsøger at berolige mig, for det er ret svært når man ikke ved så meget om det og ikke kender nogle der har prøvet det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da Silke fik ormekur for 8 år siden, begyndte hun at hoste voldsomt allerede i løbet af få timer... Og hun fortsatte med at hoste uafbrudt det første døgn.

 

Hvis Sille ikke er begyndt at hoste voldsomt endnu, så bliver hun nok slet ikke syg på samme måde:ae:.

 

Det er en anden behandling, de giver i dag. Den er mere skånsom og forhåbentlig mere effektiv.

 

Hvor gamle er dine hunde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, det kunne jo være rart hvis der ikke vil være noget der generer hende.

Jeg kunne forstille mig at du må have haft frygtelig ondt af stakkels Silke da hun hostede.

 

Molly er 4 1/2 år og er mor til Sille som er 2 år (det blev hun i går).

 

Jeg har fået én pille til Molly som jeg giver hende i morgen. Så håber jeg bare at der ikke sker noget og at testen virkelig var negativ.

 

Har Silke det fint i dag? Ingen mén eller andre skavanker?

 

Jeg havde mega dårlig samvittighed over at vente til dagen efter med at give hende medicinen, men jeg havde jo fået af vide at jeg skulle vente til jeg var hjemme ved hende hele dagen...

Men hold da op jeg sov ikke ret meget om natten. Hver eneste gang hun bevægede sig, drak vand, fnyste eller bare et lille hår der bevægede sig på hende, så var jeg panisk vågen og lytte efter hende og endte med at gå ind i gæsteværelset ved en 3-4 tiden og putte med hende :-)

 

Måske var det derfor hun var så urolig om natten, fordi hun kunne mærke at jeg var panisk bange for at hun pludselig skulle blive enormt syg, fordi jeg ventede med at give hende medicinen...

 

Hun har haft det fint indtil videre, så jeg krydser fingre for hende.

 

Fik du noget af vide hos dyrlægen om, at hun skulle slappe lidt af, eller der var noget hun ikke måtte? Det blev jeg nemlig spurgt om til hundetræning i dag og det har jeg ikke fået noget at vide om. Jeg vil jo helst ikke gøre det værre, men hun skal jo også have lov at være hund :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke så tit at ældre hunde får h/l-orm for første gang. Det er som om at hvis de ikke har haft det som helt unge, så får de det heller ikke senere... Jeg har dog mødt en 13-årig pudel, der fik orm (hun blev osse helt rask)...

Sille har sikkert haft sygdommen i flere måneder.

 

Silke begyndte at blive syg da hun var omkring 7 måneder. Vi fik først konstateret orm da hun var et år.

 

Så det var i lang tid, hun ikke rigtig spiste og hendes udvikling gik i stå.

ALLE sagde, at jeg bare skulle være glad for at have en retriever, der ikke var "et madøre".. Og hun var ellers rask og livlig, så jeg troede på det..:oops:

Silke er lidt lille i dag, men hendes hjerte og lunger fejler ikke noget. Hun kan bare nemt få orm igen.

 

Jeg fik besked på at Silke ABSOLUT IKKE måtte få nogen motion ud over de allermest nødvendige gåture..... i snor! Og jeg overholdt det! I næsten 2 måneder:roll:.

 

Du må altså IKKE gå til træning før Sille er rask igen. Sille må ikke løbe løs. Se det som en hjertesygdom, --som hun heldigvis kan komme over... Men lige nu skal du passe meget på hende. Hele tiden.

 

Silke fik røngtenfotograferet hjerte og lunger da hun var allermest syg. Man kunne se forandringerne på billederne. Blodårerne var meget tydelige fordi de var tykke og udspilede...

Et halvt år senere blev hun fotograferet igen.. Da var billederne helt normale.

 

Sille skal nok blive rask igen. Du skal bare passe på hende så længe hun ikke er raskmeldt. Hun HAR en masse små orm siddende inde i hjertet...:cry: Det ER en belastning for hjertet... Hun er ung og stærk, så hun kan klare det, men ikke ekstra motion.

 

Dyrlægerne ovre hos jer har ikke så meget erfaring endnu. De har måske endnu ikke set ret mange af de rigtig grimme tilfælde. Så de ved måske ikke, at de skal råde patienterne til masser af ro.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Puha det lyder grimt.

Jeg må hellere ringe til dyrlægerne i morgen. Nu bliver jeg helt bange. Hun har jo været med til træning i aften. I snor dog og vi går kun tur med hende i snor. Jeg håber ikke jeg har gjort noget der kan skade hende. :megaked:

 

Bassil har også fået kur for hjerteorm i sommers (piller i 20 dage) - og vi fik ikke instruktioner om at han ikke måtte noget.

 

Så vi gjorde bare som vi plejer. Ture i snor som vi plejer og nogle gange ture på stranden uden snor.

 

Han var ikke påvirket af ormene og havde ingen symptomer udover madlede, og var heller ikke påvirket af medicinen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bassil har også fået kur for hjerteorm i sommers (piller i 20 dage) - og vi fik ikke instruktioner om at han ikke måtte noget.

 

Så vi gjorde bare som vi plejer. Ture i snor som vi plejer og nogle gange ture på stranden uden snor.

 

Han var ikke påvirket af ormene og havde ingen symptomer udover madlede, og var heller ikke påvirket af medicinen.

 

Havde Bassil mange orm i afføringen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Puha det lyder grimt.

Jeg må hellere ringe til dyrlægerne i morgen. Nu bliver jeg helt bange. Hun har jo været med til træning i aften. I snor dog og vi går kun tur med hende i snor. Jeg håber ikke jeg har gjort noget der kan skade hende. :megaked:

 

Hey bare rolig :ae: Du har ikke ødelagt hende. Dyrlægen har højst sandsynligt givet dig en kur hun skal have over 4 gange, for at udskillelsen ikke bliver for voldsom.

 

Hvordan går det med hende i dag?!

Link til indlæg
Del på andre sites

Je, jeg har fået Milbemax vet som hun skal have 4 gange.

 

Jeg har lige haft ringet og snakket med dyrlægen (for 5. dag i træk, men de er vældig søde og tager mig seriøst :genert: hver gang), og hun sagde at det mest er hos hunde/katte der har kliniske symptomer at man skal passe ekstra på.

Jeg må gerne gøre det vi plejer med Sille, med undtagelse af de ting der virkelig får hjertet op at køre, så som at kaste med bold/pind osv. hvor hun skal løbe en hel masse (det er nu heller ikke noget vi plejer, for det gider hun som regel ikke i ret lang tid).

Jeg har ellers ligget i nat og overvejet hvad vi gjorde med hensyn til water walkeren, for det kan hun jo ikke undvære med de hofter hun har og den tur vi har om morgenen, om den skulle deles op osv.

Men jeg skal selv føle efter og sige fra på hendes vegne, hvis jeg tror det bliver for meget.

 

Så nu prøver jeg at tage den lidt med ro igen :-)

 

Skal også lige nævnes at vi træner Rally og at det foregår i snor, så det er ikke den vilde udfoldelse og det er jo så godt nok, de tager dog nogle vældige drøneturer når vi går tur sammen med de andre (inden vi træner), så måske skal vi springe den tur over til hun er færdig med kuren og der ikke er flere orm.

 

Sille er en glad hund og vi kan overhovedet ikke mærke nogen forskel på hende :-D (indtil videre, så vi håber det bliver ved sådan).

Hun er glad når hun vågner om morgenen og vil gerne lege med sit legetøj til vi går tur.

Det eneste problem er, at hun nok er ved at blive lidt for vant til at jeg kommer ind og putter sammen med hende i gæstesengen midt om natten :-D. I nat sagde hun vravr og ventede så med store hundeøjne på at jeg kom ind til hende :oops:

Tror hellere vi må stoppe den vane selv om det er hyggeligt (manden vil ikke have sand i sengen, derfor sover de ved siden af, men de ved godt at man godt må sove i gæstesengen :-).

 

Tak for alt jeres hjælp og erfaringer, det har virkelig været en god hjælp. Jeg skriver hvis der sker nogle ændringer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Puha det lyder grimt.

Jeg må hellere ringe til dyrlægerne i morgen. Nu bliver jeg helt bange. Hun har jo været med til træning i aften. I snor dog og vi går kun tur med hende i snor. Jeg håber ikke jeg har gjort noget der kan skade hende. :megaked:

 

Næ. Hvis du havde skadet hende, så var hun faldet død om... De er seje, de vappere...

Da Silke havde gået i snor i 6 uger, prøvede jeg at tage snoren af hende, når der ikke var andre hunde............. Selvfølgelig var der en hjort der sprang ud for næsen af os... Og væk var Silke.. Jeg skreg som en gal på hende, selv om jeg godt vidste, at hun bliver døv når hun bruger snuden... Og jeg var overbevist om at jeg skulle ud og lede efter en kollapset hund... --Så kom hun tilbage, glad og fræk og frejdig... --Det var nok snarere mig selv, der var nær ved et hjertestop:lol:.

 

--Men jeg har kendt hunde, der bare faldt om... Og diagnosen lød på "sandsynligvis hjerteorm". Det er dyrt at få obduceret en hund der er død af ukendte årsager..

 

Sille HAR fået konstateret hjerteormen. DET er den vigtigste del af en helbredelse.

Men hold hende i ro...

 

Måske kan hun tåle motion, måske ikke... Hvis dyrlægen har undersøgt hende, så ved han sikkert bedst.

 

Men på den anden side, så kan du ikke bruge DET til noget, hvis hun ikke kan tåle motionen.. --Der ER jo det med den race og hjertefejl... Du skriver at Molly har dårligt hjerte... Og Sille er hendes datter...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...