Hop til indhold

Feder fedt?


Gæst Buddha
 Share

Recommended Posts

Gæst The dogfather

har lidt samme problem med Pablo...han er jo en hund med ILD I RØVEN...der er jo smæk på den Pab altid...:klap:...tror så også han har en jævnt høj forbrænding, for selvom jeg har prøvet flere typer højenergi foder og han får rigeligt, så synes jeg han forbliver et lille kilo for slank...

 

Nå men pointen var at jeg lige vil følge tråden...:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 56
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

har lidt samme problem med Pablo...han er jo en hund med ILD I RØVEN...der er jo smæk på den Pab altid...:klap:...tror så også han har en jævnt høj forbrænding, for selvom jeg har prøvet flere typer højenergi foder og han får rigeligt, så synes jeg han forbliver et lille kilo for slank...

 

Nå men pointen var at jeg lige vil følge tråden...:engel:

 

Måske du også skal i gang med lidt hjemmelavet?

 

Og ellers er Motor ret glad for de okseklove med lammefedt jeg fandt på dogshop.dk :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
Måske du også skal i gang med lidt hjemmelavet?

 

Og ellers er Motor ret glad for de okseklove med lammefedt jeg fandt på dogshop.dk :-D

 

 

De lyder som noget der ville blive spist med stor fornøjelse herhjemme...:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Vi laver også menneske mad til hende, som du siger, men hun spiser kun kødet, og ikke ris, leverpostej eller gulerødder som vi blander i og varmer. Vi har prøvet rigtig mange forskellige kombinationer, men indtil videre kun kød. Og så har vi lokket hende til at spise noget hundemad på dåse blandet med tun og fedt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi laver også menneske mad til hende, som du siger, men hun spiser kun kødet, og ikke ris, leverpostej eller gulerødder som vi blander i og varmer. Vi har prøvet rigtig mange forskellige kombinationer, men indtil videre kun kød. Og så har vi lokket hende til at spise noget hundemad på dåse blandet med tun og fedt.

 

Og hun spiser også kun til hun er mæt? Hvad med det vi mennesker laver til stegt flæsk (hedder det ikke bare flæsk når det er råt?), det kan Motor riiiigtig godt lide, så det giver vi ham mere af nu. Ser ud som om det har hjulpet faktisk.

 

Alaskan huskyer skal jo være tynde, men ved ikke hvor tynde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Og hun spiser også kun til hun er mæt? Hvad med det vi mennesker laver til stegt flæsk (hedder det ikke bare flæsk når det er råt?), det kan Motor riiiigtig godt lide, så det giver vi ham mere af nu. Ser ud som om det har hjulpet faktisk.

 

Alaskan huskyer skal jo være tynde, men ved ikke hvor tynde?

 

Ja det lader det til. Hun spiser i hvert fald det hele, så længe der ikke er for meget mad i skålen, for så bliver det for uoverskueligt:???:

Men jo det lyder godt det vil jeg prøve.:-D

Og jo de skal være tynde, og veje mellem 17-20kg, men som du selv startede dit indlæg med, var din hund ikke for tynd, men den kunne godt bruge lidt. Og det kan Yassi også godt for hun vejer 17,2kg og er meget kræsen så jeg ville ikke klage hvis hun tog 1-2kg på

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det lader det til. Hun spiser i hvert fald det hele, så længe der ikke er for meget mad i skålen, for så bliver det for uoverskueligt:???:

Men jo det lyder godt det vil jeg prøve.:-D

Og jo de skal være tynde, og veje mellem 17-20kg, men som du selv startede dit indlæg med, var din hund ikke for tynd, men den kunne godt bruge lidt. Og det kan Yassi også godt for hun vejer 17,2kg og er meget kræsen så jeg ville ikke klage hvis hun tog 1-2kg på

 

Nej, undskyld - det var ikke ment som at jeg ikke troede du vidste om hun var for tynd, jeg spekulerede bare højt. Så dine billeder i den anden tråd, men man kan ikke rigtigt se noget ud fra billeder. Jeg mente bare, de SER meget slanke ud, men selvfølgelig skal man jo sørge for at de ikke bliver tynde.

 

Men i hvert fald, de klove fyldt med lammefedt (og nu er der ikke flere tilbage på den hjemmeside jeg fandt dem :damn: - og ellers skal jeg købe 50 stk for 450 kr, og garanteret at Motor så bliver træt af dem), og så købeflæsk, det synes jeg har hjulpet.

Vi laver hjemmelavet til ham 1 gang ugentligt, forskelligt hvad vi blander i. Men det er ikke bare ris/pasta og kød, vi blander alt muligt i, såsom smatter det ind i makrel i tomat + a38 + ost + hvad end vi har i køleskabet der er lidt fedtet ud. Han gider heller ikke skånekost mere end en dag eller 2 hvis der ikke er A38 i :fornaermet:

 

Noget andet, har i også lagt mærke til hvor forfærdeligt mange fedtfattige godbidder der er kommet på markedet?! Why? Det gør det jo ikke rigtigt nemmere når man prøver at få mere sul på hunden ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Som Aslan skriver kan man få energi plader der hedde Pemmikan, det bruges til hårdtarbejdende hunde, der er alt det i som hunden skal bruge.

 

Test af ydeevne med Kronch Pemmikan

 

Problemet (her i hvert fald) er bestemt ikke at han ikke har energi. Men at han åbenbart bruger alt det han får indenbords, til dét - og ikke til et lille fedtlag. Ved godt at det hænger sammen, men uh, energiplader lyder bare som noget... han får mere energi af :genert:

Men måske jeg misforstår?

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet (her i hvert fald) er bestemt ikke at han ikke har energi. Men at han åbenbart bruger alt det han får indenbords, til dét - og ikke til et lille fedtlag. Ved godt at det hænger sammen, men uh, energiplader lyder bare som noget... han får mere energi af :genert:

Men måske jeg misforstår?

Jeg kan huske fra et andet forum, at flere har været glade for netop pemmikan i forb. med for tynde/slanke hunde - så mon ikke det dur bare til det, uden at Motor går hen og bliver speedbåd? :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan huske fra et andet forum, at flere har været glade for netop pemmikan i forb. med for tynde/slanke hunde - så mon ikke det dur bare til det, uden at Motor går hen og bliver speedbåd? :lol:

 

Ja speedbåd er nemlig skræk scenariet :mrgreen::lol:

 

Men nu går det jo ret fint med det ekstra fedt og det hjemmelavede :-D Han er i hvert fald ikke ligeså mager mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Noget andet, har i også lagt mærke til hvor forfærdeligt mange fedtfattige godbidder der er kommet på markedet?! Why? Det gør det jo ikke rigtigt nemmere når man prøver at få mere sul på hunden ;-)

 

Det er måske fordi vi er endnu flere med hunde, som ABSOLUT ikke har brug for yderligere fedt på sidebenene:vedikke:

 

Aargh, hvis bare Ricki kunne få lov til at æde sig mæt hver dag:vuf::damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er måske fordi vi er endnu flere med hunde, som ABSOLUT ikke har brug for yderligere fedt på sidebenene:vedikke:

 

Aargh, hvis bare Ricki kunne få lov til at æde sig mæt hver dag:vuf::damn:

 

Hehe. Måske en ferie med Motor ville hjælpe? Motor tager jo ikke "gider ikk lige lege liiiige nu" for et særligt gældende svar :engel:

Troede bare, at hunde generelt havde meget godt af lidt fedt, undrer mig at det minder mere og mere om menneske-mad tilstandende, fedtfattigt over det hele.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe. Måske en ferie med Motor ville hjælpe? Motor tager jo ikke "gider ikk lige lege liiiige nu" for et særligt gældende svar :engel:

Troede bare, at hunde generelt havde meget godt af lidt fedt, undrer mig at det minder mere og mere om menneske-mad tilstandende, fedtfattigt over det hele.

 

Faktisk fodrer jeg ham med ca. 30 % fedt, så fedt, det får han. Men hvis jeg kan give ham ekstra godbidder og gnaske-ting fordi de ikke indeholder så meget fedt, jamen så :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet (her i hvert fald) er bestemt ikke at han ikke har energi. Men at han åbenbart bruger alt det han får indenbords, til dét - og ikke til et lille fedtlag. Ved godt at det hænger sammen, men uh, energiplader lyder bare som noget... han får mere energi af :genert:

Men måske jeg misforstår?

 

Du skal give pemmikan så han netop bruger dette som energikilde, og IKKE al hans kropsfedt/fedtlag... Så han netop ikke taber sig, og kroppen skal bruge ekstra ressourcer, altså fedtlaget så han bliver for tynd.

Og pemmikanen skal jo bare gives umiddelbart inden at han skal ud at løbe, og altså ikke som et fast dagligt tilskud :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Hej, nu ser jeg du har skrevet om de krunch plader, og vi tænkte vi kunne prøve dem på Yassi, men det lader ikke til vi kan finde dem nogen steder, vil du ikke være venlig og gi os et link eller hint? :D..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke så meget idé til hvordan du feder ham op, men har dog læst en masse om at hvis man giver for meget fedt, så kan det resultere i en bugspytkirtel betændelse og det er ikke noget at spøge med. Men ellers spørg dyrlægen til råds.

Håber den "stakkels" hund får mere sul på kroppen ;-)

(tror nu ikke han lider nogen nød... :-D)

Link til indlæg
Del på andre sites

der er dobbelt så mange kalorier i fedt som i protein og kulhydrater, men det er en dårlig ide at give hunden rent fedt som fedekur. Får en hund for fed kost over længere tid,kan det give en betydelig risiko både for bugspytkirtlen sætter ud eller/og nyresygdomme.

 

Hunde kan dø af for fed mad.

 

Derudover giver det fedt på organer og blodkar. Vægtøgning (og specielt for hurtig fedtøgning) er bedre som jævn øgning over hele kroppen, både muskler og let fedtvæv

 

Jeg ville trække fat i godbiderne istedet- og bruge nogle med meget energi i - men på den gode måde. Det er jo samtidig en lejlilghed til at træne mere ro på i de situationer du har problemer med, og andre ting du vil have rettet ind. En win win.

- godbider, kunne være hjemmelavede med fed fisk (tunkiks feks) andebider eller lignende og i rigelige mængde og blandet- så han ikke ved hvad der kommer næste gang. Når han så er mere rund igen, så er øvelserne indlært og du kan gå tilbage til det du plejer.

Link til indlæg
Del på andre sites

der er dobbelt så mange kalorier i fedt som i protein og kulhydrater, men det er en dårlig ide at give hunden rent fedt som fedekur. Får en hund for fed kost over længere tid,kan det give en betydelig risiko både for bugspytkirtlen sætter ud eller/og nyresygdomme.

 

Hunde kan dø af for fed mad.

 

Derudover giver det fedt på organer og blodkar. Vægtøgning (og specielt for hurtig fedtøgning) er bedre som jævn øgning over hele kroppen, både muskler og let fedtvæv

 

ja det ved jeg godt, vi giver ham bare en skive fedt nogle gange om ugen, ikke store portioner.

men han får mere hjemmelavet mad, og ser ud som om det hjælper :-D

 

han er godt sulten når han har været godt aktiv. så vi prøver at give ham det hjemmelavede de dage hvor vi ikke trækker eller løbetræner.

 

 

Jeg ville trække fat i godbiderne istedet- og bruge nogle med meget energi i - men på den gode måde. Det er jo samtidig en lejlilghed til at træne mere ro på i de situationer du har problemer med, og andre ting du vil have rettet ind. En win win.

- godbider, kunne være hjemmelavede med fed fisk (tunkiks feks) andebider eller lignende og i rigelige mængde og blandet- så han ikke ved hvad der kommer næste gang. Når han så er mere rund igen, så er øvelserne indlært og du kan gå tilbage til det du plejer.

 

han interesserer sig ikke sådan vildt meget for godbidder. tror vi har været igennem ALLE der findes i europa. han er rigtig glad for frolic og for yumeez, så dem har vi et ton af.

 

vi giver ham altid 2-4 bidder i stedet for én, så synes han får okay mange på en dag. laver også små godbidssøg og han har sådan en aktivitets-halløj hvor han også får godbidder i.

er endda gået over til godbidder med korn i, for tykhedens skyld.

 

har skam lavet et hav af hjemmelavede godbidder, tun og lever og kylling, skinke, steg (motor gad ikke engang spise verdens lækreste grydesteg!) og så videre. måske tænker i at jeg er en elendig kok, men altså, de andre hunde vil da rigtig gerne spise dem :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo mange spidshundes lod, at de ikke er superspisere og mange bliver for tynde.

Det med det rene fedt, skal du nu alligvel passe på med.

 

Min er jo også spids,Buddha ,han kan også stå forventningsfuld og vente på en godbid-- men hvis den ikke passer ham, kan han ligsomfolde tungen sammen og langspytte den ud, mens han forarget ser op.

 

Men vi er kommet om det ved at jeg altid har forskellige godbider med, så han ikke ved hvad der kommer.

Her i byen er der en dyrehandler som er så forelsket i ham at hun altid kommer efter os med nye godbidder, en af de nye typer er tynde strimler af tørret and- det er stort - de er bare dyre- nogen gange klipper jeg kalun ud i små bidder - de stinker bare på fingrerne.

 

Så er der hjemmebagte torskerognsknapper og tunkiks, hennepets lakseknapper,som han også kan lide (bare det ikke er for ofte). Ellers bruger vi kyllinge pølser, fiskefrikadeller og ren laks eller små ostetern(når det er svært)

 

Men en god blanding i godbidsposen, og bliver han alligevel for nysgerrig efter hvad der dukker op, når han fortjerner en guf.

 

Det giver nogle brugbare og gode kalorier, frem for en skive fedt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender godt det der med en kresen lidt for tynd hund....

 

Med en gordon der er meget aktiv men ikke har den store spise lyst og ment kan smide 1½-2 kg på en måned så har man altså prøvet meget. Hos os har det hjulpet at få hund nr. 2 og ellers så lidt lige som de andre siger skrifte tit og ofte mellem godbidder og maden. Har også en en stor respekt for fedt råt men husker man som det lyder til på dig at man ikke giver for meget kan det være godt... Danny får preæstationsfoder 2x anbefalet daglig potion med forskællige olier på og de ben han kan komme igennem for tænderne, og jeg vælger ikke dem der er skåret ind til benet.

 

Men en nr. 2 hund er guld vær så der kom lidt konkurrance...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo mange spidshundes lod, at de ikke er superspisere og mange bliver for tynde.

Det med det rene fedt, skal du nu alligvel passe på med.

Men så forstår jeg ikke, hvorfor får andre slædehunde fedt? Er det i virkeligheden skidt for dem?

 

 

 

Men en god blanding i godbidsposen, og bliver han alligevel for nysgerrig efter hvad der dukker op, når han fortjerner en guf.

Det giver nogle brugbare og gode kalorier, frem for en skive fedt.

Jaa.. men tro mig nu når jeg skriver, at vi faktisk har været igennem alt hvad der kan kaldes for godbid. vi har blandet, bagt, kogt, stegt, købt, købt og købt. min mor er heldigvis en god aftager af poser med godbidder og tyggeting, hendes hunde er alt spisende :blink:

 

Men en nr. 2 hund er guld vær så der kom lidt konkurrance...

 

:banan: Nummer 2 er også under opsejling, men selvfølgelig ikke grundet motors manglende madindtag. dog virker det ikke med gæstehunde, vi har lige været sammen med 4 hunde i 5 dage, det ændrede ikke rigtigt motors indstilling til mad.

 

ville give dem allesammen en tørret knaseting, de 4 andre hunde savlede og sprang rundt som vilde bananer, motor var meeeeget eftertænksom og først lige gået i gang med hans tyggeting da de andre var færdige :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Vi bruger som tidligere skrevet fedt til hundene.

 

Vi fodrer jo med råt og de fleste udskæringer er rimelig magre - derfor får de ofte en klump fedt (lam eller gedefedt) derudover.

 

Jeg syntes at jeg kan se på pelsen, når de i en periode ikke har fået dette tilskud - her i vinterhalvåret får de lidt ekstra.

 

Vi bruger også fedt, når hundene er til konkurrencer og jeg føler det er tydeligt, at se forskellen på deres præstation med/uden, når de har været på det meste af dagen og lige skal yde det sidste.

 

Jeg kender efterhånden et par stykker der også har taget det med fedtet, til bla konkurrencer, til sig og de mærker det samme ekstra overskud.

 

Jeg er ikke nervøs for ødelagte nyrer eller lign. - ser man på tørfoder, så er der meget tørfoder, der indeholder en del fedt, sammenlignet med fx gede/kanin/hestekød der har en fedtprocent på 2-4% :-)

 

Jeg holder på, at man ikke kan generalisere mht hunde og deres foder, men at man derimod bør kigge på den enkelte hund og se om den trives :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...