Hop til indhold

Stor beslutning skal tages vedr. Aflivning


Gæst Chili Con Caia
 Share

Recommended Posts

Gæst *By Frey*

Carina :megaked:

 

Jeg ved slet ikke hvad jeg skal sige...

 

Tænker du har tjekket om hun har ondt noget sted ?

Det er adfærd jeg aldrig ville have troet fra hende ? :( Måske hun simpelthen er kørt i et SÅ højt gear at hun er blevet presset af situationen - at Tyson kom for tæt på ??

 

For helvede.... sikke ngoet rod.l

 

I har alle mine tanker !!!! :(

 

Sig til hvis der er noget vi kan gøre for dig / jer !!!!!!

 

Kram herfra !!!!!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 83
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Puha, sikke en oplevelse.. :cry:

 

Men jeg synes hverken du skal aflive eller droppe AG.

På mit gamle AG hold med Sitto havde vi en hund (en tæve) som ikke kunne fordrage andre tæver, udover hende hun boede sammen med - hun var ikke bleg for at bide hvis nogen kom for tæt på, og hun var på ingen mulig måde glad for Sitto, tværtimod, der blev knurret og vist tænder til den helt store guldmedalje HVER gang.

 

Men vi tog vores forholdsregler - hun løb agility og vi andre holdt os på afstand, med hundene i snor. Har aldrig oplevet hende bide en hund til træning, bortset fra Sitto - og det startede Sitto selv.. Så det kan altså lade sig gøre at træne med en hund som ikke bryder sig om andre hunde tæt på, evt. bare når der arbejdes, hende her var det dog helt generelt med i alle situationer, man skal bare tage sine forholdsregler og forklare det til dem man er sammen med. Hun løb endda AG konkurrence, dog bare på hyggeplan. :5up:

 

Som sagt blev Sitto dog bidt af hende, hun havde jo knurret og vist tænder af Sitto hver gang hun så hende - en dag gjorde hun det mens Sitto sad hos mig og siden den dag så Sitto rødt når hun så hende, var de blevet sluppet løs tror jeg ikke nogen af dem var stoppet før den ene var livsløs.. Vi tog vores forholdsregler og holdt dem på afstand af hinanden. En dag må Sitto dog have haft brug for at få hendes vrede ud - hunden sad med siden til Sitto, og hun sendte på ingen måde fjendtlige tegn til Sitto, udover alle de forgangne episoder, men Sitto må have set rødt og ville nu sætte hende på plads.. vi havde som altid hundene på afstand, men desværre ikke langt nok. Jeg satte Sitto med ryggen til hende, tog linen af og i samme øjeblik jeg sagde "Fremad!" vendte Sitto om og fløj direkte hende til hunden for at bide hende - Sitto nåede knap at få fat før hun nærmest havde Sittos hoved inde i munden, hun var jo over dobbelt så stor som Sitto, vi fik dem hevet fra hinanden - og siden den dag holdt Sitto sig på LANG afstand af alt der bare lignede en stor sort hund! Men ingen af hundene blev aflivet af den grund, vi var bare endnu mere opmærksom på at tage afstand til hinanden.

 

Sitto angreb af en grund - ikke noget som foregik nu og her, for den anden hund sad bare med siden til hende og kiggede ikke engang på hende - men Sitto huskede nok de andre episoder og ville nu have sat hende på plads, det blev bare omvendt i stedet for.. jeg tror ingen sunde og velfungerende hunde bider uden grund - der er en grund ET eller andet sted, men den kan være svær at finde..

 

Forstår dog godt dine tanker - men Caia fortjener en chance, hun har begået én fejl - jeg har begået mange, men lever stadig.. :5up:

Jeg har også sparket én, men for fanden - han provokerede mig.. :engel:

 

:ae: til jer alle sammen, håber i kommer jer over oplevelsen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Der er flere her i tråden som har talt for at Caia fortsætter agilitytræningen, nu vil jeg så sige noget IMOD agility!

 

Hvis en aktivitet alene kan få en ellers venlig hund så højt op at køre at den glemmer alle regler for god opførsel hunde imellem, så er der noget galt med aktiviteten!!

 

En ting er, at ingen hund kan vise en side af sig den ikke har i sig - den lader jeg lige stå et øjeblik - noget andet er, at en aktivitet der forsøges indlært, som virker så ophidsende på en hund at den ligefrem bider en hund den ellers godt kan enes med, ikke er en god aktivitet for hunden, ikke hvis indlæringssituationen får hunden til at se rødt eller stresse op, så den ikke kan bevare overblikket.

 

Vi ved sikkert alle at en vis "påhed", opmærksomhed og motivation skal til for at en hund lærer og tager til sig, men der skal også være ro til at lære. Hjernen skal kunne bearbejde og lagre de rigtige indtryk og kassere resten. Selve dette er en af årsagerne til at man ikke korrigerer sin hund i en ophidset situation - den lærer intet af det ønskede i denne situation.

 

Derfor, som agility beskrives i denne tråd, ville jeg anbefale at Caia stopper med det.

Hvis agility skal bruges som aktivitet bør forhindringerne læres i langsomt tempo som ikke kører hende/hunden op ud over sans og samling. Som når vi lærer et fremmed sprog: Først den korrekte udtale, derefter tempoet.

 

En flok gøende tilskuerehunde er efter min mening et helt forkert miljø for en hund at skulle lære i, det kan kun være stressinducerende. Udover det irriterende for os at høre på denne gøen, så opfatter den trænende hund også tonen og budskabet i de andres gøen og dette er med til at opgejle en stemning hos alle hundene. De pisker hinanden op.

 

I flere tråde her på HF har forskellige medlemmer fortalt om overfald til netop agility, om gøende hunde som står og hepper med fra sidelinien, så det er åbenbart lige så normalt som jeg mente det var - og også selv har oplevet, selvom jeg fik nogle drabelige hug i trynen for at påpege dette efter jeg overværede et AG stævne sidste forår.

Det er altså ikke en god situation at sætte nogen hund i! :shock:

 

Nu har Caia vist en side af sig, som ingen tidligere har set, nu er denne side fremme i lyset, så nu handler det om at få denne del af hende under kontrol og dertil kræves ro og overblik ikke ophidselse.

 

Jeg håber du, CCC, vil have ovenstående med i dine overvejelser om hvad der herefter skal planlægges for Caia :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan kun være enig med Ninjamor.

 

Jeg løber selv agility med Bamse og det med de larmende gøende hunde kan nogle gange blive for meget for selv ham...:damn:

 

Og ja larmen er med til at køre nogle hunde helt derop hvor der sker den slags ting, som Caia og Tyson, det var enuheld som ingen har nogen skyld i , men derfor skal man stadig reagere på det.:stupid:

 

Mener ikke du skal droppe agilityen helt men træne hende et sted hvor der er ro og måske max et kvarter også videre med noget andet.:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kære CCC

Sikke en oplevelse.... mange tanker til jer og Sonja & Tyson.

Har Tyson det godt igen?

 

Det er en rigtig kedelig oplevelse... har selv prøvet nogenlunde det samme og havde samme tanker som dig lige bagefter... men sådan en oplevelse må man lære af og man bliver nødt til at forsøge, ikke at sætte sin hund i en lignende situation....

 

Vi er dog kun mennesker og kan ikke kontrollere alle andres hunde, men man kan tage mange forholdsregler med sin hund, så man beskytter den mest muligt.... I starten er det hårdt, men stille og roligt så bliver det bare en vane.... så må man acceptere at der en nogle ting man ikke kan gøre med sin hund og må så leve med det...

 

Jeg synes at kiropraktik lyder som en rigtig god ide... jeg kan helt sikkert anbefale Lone Jørgensen fra www.thetouch.dk Hun er virkelig dygtig og giver sig rigtig god tid til den enkelte hund....

 

Caia skal ikke aflives - men I må tage jeres forbehold i fremtiden..... Så skal I nok få et langt og lykkeligt liv sammen ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia

Som jeg skrev i et af mine tidligere indlæg, gik jeg og tumlet med om vi skulle gå til AG.

 

Da vi valgte en Aussie var det ikke med henblik på at skulle dyrke AG på højt plan eller noget. Det skulle være for sjovt, og på et hygge plan hvis det endelig var.

 

Det der skete på træningspladsen kom som et chok for mig, og det har ikke været nemt siden episoden. Tankerne er fløjet rundt.

 

Min kæreste og jeg er ENIGE om at vi ikke vil risikere noget, og derfor skal Caia og jeg ikke gå på noget AG hold. Selvom jeg kunne fortælle HELE holdet at de skal have styr på deres hunde når Caia og jeg løber, er det ingen garanti for at der ikke vil ske noget. Der er mange hunde til AG som ikke er lydighedstrænet godt nok efter min mening, og hvis hun er tændt og arbejder og der kommer en lalle glad hund i hendes løberetning, vil det måske gå galt igen. Den chance kan jeg ikke tage.

 

Jeg føler selv at jeg har en god kontrol over min hund, da vi trænede der nede sammen med Sonja, var hun i ro imellem øvelserne, jeg bad hende om at dække, sitte osv. Det der skete kan ikke bortforklares, og det er mit ANSVAR at der ikke sker noget med hverken Caia eller nogen anden hund. Vi var uopmærksomme i et split sekund, og det kan jeg bebrejde mig selv for resten af livet.. Hvilket der ikke kommer så meget godt ud af..

 

Jeg vil dog stadig fortsætte som træner føl nede i klubben, og så tage der ned fra tid til anden og træne lidt med hende ALENE. I takt med at jeg får et bedre indblik i hvad AG går ud på, jo bedre vil hende og jeg også kunne træne det sammen. For hun har talent for det, og det ser ud til at hun synes det er sjovt.

 

Caia er stadig MIN helt igennem vidunderlige, dejlige, smukke, kærlige hund. Hun er den bedste træningskamerat, og vi har det sjovt når vi træner. Jeg elsker hende ikke mindre efter i tirsdags.

Vi træner HTM på et seriøst plan, og så længe vi hygger os med det, fortsætter vi:blink: Så bare fordi døren bliver lukket i forhold til AG hold træning, er der fortsat et par døre der fortsat står åbent for hende og jeg.

 

 

Endnu engang vil jeg gerne takke for alle jeres meninger, trøstende ord, osv. Jeg sætter stor pris på dem. Så tak!

 

Og en dejlig nyhed er også at Tyson er i bedring:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg skrev i et af mine tidligere indlæg, gik jeg og tumlet med om vi skulle gå til AG.

 

Da vi valgte en Aussie var det ikke med henblik på at skulle dyrke AG på højt plan eller noget. Det skulle være for sjovt, og på et hygge plan hvis det endelig var.

 

Det der skete på træningspladsen kom som et chok for mig, og det har ikke været nemt siden episoden. Tankerne er fløjet rundt.

 

Min kæreste og jeg er ENIGE om at vi ikke vil risikere noget, og derfor skal Caia og jeg ikke gå på noget AG hold. Selvom jeg kunne fortælle HELE holdet at de skal have styr på deres hunde når Caia og jeg løber, er det ingen garanti for at der ikke vil ske noget. Der er mange hunde til AG som ikke er lydighedstrænet godt nok efter min mening, og hvis hun er tændt og arbejder og der kommer en lalle glad hund i hendes løberetning, vil det måske gå galt igen. Den chance kan jeg ikke tage.

 

Jeg føler selv at jeg har en god kontrol over min hund, da vi trænede der nede sammen med Sonja, var hun i ro imellem øvelserne, jeg bad hende om at dække, sitte osv. Det der skete kan ikke bortforklares, og det er mit ANSVAR at der ikke sker noget med hverken Caia eller nogen anden hund. Vi var uopmærksomme i et split sekund, og det kan jeg bebrejde mig selv for resten af livet.. Hvilket der ikke kommer så meget godt ud af..

 

Jeg vil dog stadig fortsætte som træner føl nede i klubben, og så tage der ned fra tid til anden og træne lidt med hende ALENE. I takt med at jeg får et bedre indblik i hvad AG går ud på, jo bedre vil hende og jeg også kunne træne det sammen. For hun har talent for det, og det ser ud til at hun synes det er sjovt.

 

Caia er stadig MIN helt igennem vidunderlige, dejlige, smukke, kærlige hund. Hun er den bedste træningskamerat, og vi har det sjovt når vi træner. Jeg elsker hende ikke mindre efter i tirsdags.

Vi træner HTM på et seriøst plan, og så længe vi hygger os med det, fortsætter vi:blink: Så bare fordi døren bliver lukket i forhold til AG hold træning, er der fortsat et par døre der fortsat står åbent for hende og jeg.

 

 

Endnu engang vil jeg gerne takke for alle jeres meninger, trøstende ord, osv. Jeg sætter stor pris på dem. Så tak!

 

Og en dejlig nyhed er også at Tyson er i bedring:5up:

 

Ja, Caia virkede også i ro og under kontrol efter min mening. Faktisk havde I jo netop holdt en pause. Hun virkede ikke opkørt, stresset eller udfarende (hun havde jo været tæt på både Tyson og Lumi flere gange i løbet af træningen), og hun og Tyson har jo været sammen masser af gange uden problemer, hvilket selvfølgelig er grunden til, at ingen af os forudså det.

 

Jeg bebrejder også mig selv, at jeg ikke havde mere styr på Tyson i dét øjeblik. Tanken var slet ikke faldet mig ind, at der kunne ske noget, men set i bakspejlet burde jeg naturligvis have taget alle forholdsregler.

 

Sket er sket - vi kan desværre ikke gå tilbage i tiden og ændre det, vi kan kun ændre på, hvordan vi griber tingene an fremover.

 

Jeg synes, at det er en fornuftig beslutning, du har taget i forhold til AG. Det er jo et lille areal, og vi arbejder ret tæt. Jeg har jo haft halvdelen af kursisterne på det hold, du og Caia ville skulle på, og der er et par af hundene, der godt kunne risikere at stikke af og smutte over til Caia, mens hun arbejdede. Det skal de selvfølgelig ikke, men risikoen er der, og derfor synes jeg, at det er en ansvarlig beslutning fra din side. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Ja, Caia virkede også i ro og under kontrol efter min mening. Faktisk havde I jo netop holdt en pause. Hun virkede ikke opkørt, stresset eller udfarende (hun havde jo været tæt på både Tyson og Lumi flere gange i løbet af træningen), og hun og Tyson har jo været sammen masser af gange uden problemer, hvilket selvfølgelig er grunden til, at ingen af os forudså det.

 

Jeg bebrejder også mig selv, at jeg ikke havde mere styr på Tyson i dét øjeblik. Tanken var slet ikke faldet mig ind, at der kunne ske noget, men set i bakspejlet burde jeg naturligvis have taget alle forholdsregler.

 

Sket er sket - vi kan desværre ikke gå tilbage i tiden og ændre det, vi kan kun ændre på, hvordan vi griber tingene an fremover.

 

Jeg synes, at det er en fornuftig beslutning, du har taget i forhold til AG. Det er jo et lille areal, og vi arbejder ret tæt. Jeg har jo haft halvdelen af kursisterne på det hold, du og Caia ville skulle på, og der er et par af hundene, der godt kunne risikere at stikke af og smutte over til Caia, mens hun arbejdede. Det skal de selvfølgelig ikke, men risikoen er der, og derfor synes jeg, at det er en ansvarlig beslutning fra din side. :5up:

 

Nemlig Sonja - Igen siger du nogen kloge ting... :slem:

 

Caia og jeg har rig mulighed for at træne der nede alene, og det er jeg ganske tilfreds med.

 

Nu er det vigtigste at Tyson kommer sig, at Caia og ham får mødt hinanden igen, så han ikke skal være bange for hende.

 

Skid hul i at Caia og jeg ikke bliver de nye AG champs. Hun er min champ... og det er det vigtigste...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...