Hop til indhold

Hunden er underlig


Gæst gibbi
 Share

Recommended Posts

Hejsa.

Jeg har en dejlig rottweilerhan på knap 3 år,han har altid været dejlig, kærlig og legesyg. Men i den sidste uge har han kommet hen for at blive kælet med MEN pludselig uden varsel knurrer og markerer han med tænderne hvis vi rører ham på hovedet, bagefter skynder han sig at slikke på os ligesom han vil sige undskyld, vi ved ikke hvad vi skal gøre er der nogen som har nogle gode råd, for vi ved snart ikke om vi tør kæle med ham:cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa.

Jeg har en dejlig rottweilerhan på knap 3 år,han har altid været dejlig, kærlig og legesyg. Men i den sidste uge har han kommet hen for at blive kælet med MEN pludselig uden varsel knurrer og markerer han med tænderne hvis vi rører ham på hovedet, bagefter skynder han sig at slikke på os ligesom han vil sige undskyld, vi ved ikke hvad vi skal gøre er der nogen som har nogle gode råd, for vi ved snart ikke om vi tør kæle med ham:cry:

 

Jeg ville få ham til dyrlæge eller kiropraktor... det kunne lyde som om han har ondt et sted...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa.

Jeg har en dejlig rottweilerhan på knap 3 år,han har altid været dejlig, kærlig og legesyg. Men i den sidste uge har han kommet hen for at blive kælet med MEN pludselig uden varsel knurrer og markerer han med tænderne hvis vi rører ham på hovedet, bagefter skynder han sig at slikke på os ligesom han vil sige undskyld, vi ved ikke hvad vi skal gøre er der nogen som har nogle gode råd, for vi ved snart ikke om vi tør kæle med ham:cry:

 

Det markerede - få ham undersøgt hos en dyrlæge, der er noget galt med ham, når han pludselig ændre sig som du skriver, det kan evt. være der er noget galt med ørerne ??.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det har vi også tænkt på at få gjort allerede på mandag, for 14 dage siden fik han et mærkeligt sår på snuden med betændelse, vi har også overvejet om det evt kan have været en skovflåt som har været på ham og det måske har gjort noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Der er flere muligheder og det er altid godt af få sin hund undersøgt hvis den pludselig ændrer adfærd. Men jeg tænker også i lidt andre baner: Racen og hans alder samt hvordan han er opdraget.

 

Berøring på oversiden er noget hunden selv skal synes er OK, da det ellers kan tages som en udfordring.

Hvis mennesker og hunde har uafklarede relationsproblematikker vil det vise sig senest når hunden bliver mental moden.

Med dette mener jeg, at hvis hunden dybest set ikke ser sine mennesker som gode "lederfigurer" vil den på et tidspunkt sige fra på forskellige områder, eller kun på et område, som f.eks. kan være soignering, at skulle flytte sig, over mad eller andet.

 

Så hvis dyrlæge/kiropraktor ikke finder noget var dette hvad jeg ville se

på.

 

I mellemtiden så undlad at fremprovokere situationen og vent med at røre ham til han selv beder om det :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er flere muligheder og det er altid godt af få sin hund undersøgt hvis den pludselig ændrer adfærd. Men jeg tænker også i lidt andre baner: Racen og hans alder samt hvordan han er opdraget.

 

Berøring på oversiden er noget hunden selv skal synes er OK, da det ellers kan tages som en udfordring.

Hvis mennesker og hunde har uafklarede relationsproblematikker vil det vise sig senest når hunden bliver mental moden.

Med dette mener jeg, at hvis hunden dybest set ikke ser sine mennesker som gode "lederfigurer" vil den på et tidspunkt sige fra på forskellige områder, eller kun på et område, som f.eks. kan være soignering, at skulle flytte sig, over mad eller andet.

 

Så hvis dyrlæge/kiropraktor ikke finder noget var dette hvad jeg ville se

på.

 

I mellemtiden så undlad at fremprovokere situationen og vent med at røre ham til han selv beder om det :-D

 

Til det markerede....

 

Mener du at hvis hunden har lidt mistillid til ejeren eller hvorn skal det forstås??? Det jeg tænker af det du skriver er at du mener hunden mener den bestemmer og ikke vil finde sig i alting manglende respekt??? Tror jeg misforstår det du skriver derfor jeg lige spørger af nysgerrighed :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Til det markerede....

 

Mener du at hvis hunden har lidt mistillid til ejeren eller hvorn skal det forstås??? Det jeg tænker af det du skriver er at du mener hunden mener den bestemmer og ikke vil finde sig i alting manglende respekt??? Tror jeg misforstår det du skriver derfor jeg lige spørger af nysgerrighed :engel:

 

Du misforstår det ikke...

 

Hvis en hund med en stærk vilje ikke gennem sin opvækst oplever at overgive sig totalt til sine menneskers påfund i tillid til at det er OK, altså finde sig i f.eks. at få klippet kløer, renset sår, flytte sig når den bliver bedt om det og sådanne tiltag omkring ressourcer, kan den vise dette meget stærkt, når den bliver voksen.

 

Det handler ikke om at hunden generelt vil bestemme, men at den klart bestemmer hvad den vil finde sig i af bestemte aktiviteter/situationer. Dette kommer typisk til udtryk når hunden bliver "håndteret" og kælet for og er iøvrigt ofte relateret til en bestemt person, aktivitet eller et bestemt sted.

 

Begrebet kaldes direkte oversat fra engelsk "dominansaggressivitet". Vi har ikke et dækkende dansk ord for det og jeg bruger ikke gerne dette udtryk, da der er rigelig misforståelse omkring dominansbegrebet i forvejen.

Samme hund kan i alle andre situationer vise passende samarbejdsvilje og underdanighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du misforstår det ikke...

 

Hvis en hund med en stærk vilje ikke gennem sin opvækst oplever at overgive sig totalt til sine menneskers påfund i tillid til at det er OK, altså finde sig i f.eks. at få klippet kløer, renset sår, flytte sig når den bliver bedt om det og sådanne tiltag omkring ressourcer, kan den vise dette meget stærkt, når den bliver voksen.

 

Det handler ikke om at hunden generelt vil bestemme, men at den klart bestemmer hvad den vil finde sig i af bestemte aktiviteter/situationer. Dette kommer typisk til udtryk når hunden bliver "håndteret" og kælet for og er iøvrigt ofte relateret til en bestemt person, aktivitet eller et bestemt sted.

 

Begrebet kaldes direkte oversat fra engelsk "dominansaggressivitet". Vi har ikke et dækkende dansk ord for det og jeg bruger ikke gerne dette udtryk, da der er rigelig misforståelse omkring dominansbegrebet i forvejen.

Samme hund kan i alle andre situationer vise passende samarbejdsvilje og underdanighed.

 

Tak for god forklaring :5up:

 

Nu giver det mening og jeg kan sove lidt på det :mrgreen:... Egentlig et spændende område tænker jeg sån lidt et sidespring i tråden men ved du evt. hvor man kan læse lidt om "dominansaggressivitet" engelske forslag er også okay.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Tak for god forklaring :5up:

 

Nu giver det mening og jeg kan sove lidt på det :mrgreen:... Egentlig et spændende område tænker jeg sån lidt et sidespring i tråden men ved du evt. hvor man kan læse lidt om "dominansaggressivitet" engelske forslag er også okay.

 

Selv tak. Du kan læse om emnet i Applied Dog Behaviour And Training Vol. ll kap. 8

 

 

Det er faktisk et spændende emne og også spændende at få integreret "lederskabet" uden hunden føler sig mast og at bevare balancen, så hunden både har selvtillid og initiativ men samtidig respekt og tillid til ejers kompetencer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Selv tak. Du kan læse om emnet i Applied Dog Behaviour And Training Vol. ll kap. 8

 

 

Det er faktisk et spændende emne og også spændende at få integreret "lederskabet" uden hunden føler sig mast og at bevare balancen, så hunden både har selvtillid og initiatov men samtidig respekt og tillid til ejers kompetencer.

 

Helt enig :5up:

 

ja synes selv det et rigtig spændende emne som jeg absolut vil gi mig i krig med og få fat i noget læsestof til de kolde aftener :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har Bailey været hos dyrlægen og han HAVDE infektion i begge ører, den stakkel så nu må vi håbe at det var årsagen til hans underlige adfærd...:hmm:

 

Det tror jeg næsten i kan være helt sikre på at det har været, det gør jo ondt sådan at have infektion i begge ører :ae:

 

Godt I fandt ud af det :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg fik godt nok også dårlig samvittighed over at vi ikke havde opdaget det, men han har ikke vist tegn på at ørene generede ham inden han begyndte at markere over for os:oops:

 

Ja de tanker vil man nok altid sidde med, men det vigtigste er jo at i fandt ud af at han havde ondt og har fået gjort noget ved det :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Så har Bailey været hos dyrlægen og han HAVDE infektion i begge ører, den stakkel så nu må vi håbe at det var årsagen til hans underlige adfærd...:hmm:

 

Det var det nok.

Infektion - og så i begge sider - gør jo afsindigt ondt. Godt I fik det undersøgt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Til trods for dyrlægens udtalelse om at "sådan en hund skal man ikke have" er jeg glad for at vi trodsede ham, Bailey er så småt ved at have det bedre, jeg kan nu røre ham lidt på hovedet, uden han siger eller gør noget, GODT vi gav ham en chance....Elsker den hund:hjerte: Håber andre vil følge mit eksempel hvis hunden ændrer adfærd og lige får den undersøgt om der er noget fysisk galt:vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Til trods for dyrlægens udtalelse om at "sådan en hund skal man ikke have" er jeg glad for at vi trodsede ham, Bailey er så småt ved at have det bedre, jeg kan nu røre ham lidt på hovedet, uden han siger eller gør noget, GODT vi gav ham en chance....Elsker den hund:hjerte: Håber andre vil følge mit eksempel hvis hunden ændrer adfærd og lige får den undersøgt om der er noget fysisk galt:vuf:

 

Hvor var det godt at I fulgte jeres egne meninger og ikke dyrlægens, men utroligt ærgeligt at dyrlægen ikke ved mere om adfærd...

 

Og dejligt at han allerede nu ser ud til at have det bedre, nu skal I nok bare stille og roligt vænne ham til at blive berørt på hovedet, da han jo nok stadig vil have en forventning om at det vil gøre ondt :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Til trods for dyrlægens udtalelse om at "sådan en hund skal man ikke have" er jeg glad for at vi trodsede ham, Bailey er så småt ved at have det bedre, jeg kan nu røre ham lidt på hovedet, uden han siger eller gør noget, GODT vi gav ham en chance....Elsker den hund:hjerte: Håber andre vil følge mit eksempel hvis hunden ændrer adfærd og lige får den undersøgt om der er noget fysisk galt:vuf:

 

Nemlig.

 

Dyrlægen, eller andre, skal da heller ikke blande sig i hvilken hund man har så længe den er lovlig.

 

Hvordan tog han at blive behandlet af dyrlægen?

Link til indlæg
Del på andre sites

han blev lagt i fuld narkose for at dyrlægen kunne undersøge og rense ørene ordentligt. men beskeden om at sådan en hund skal man ikke have fik jeg over telefonen da jeg ringede for at bestille tid...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
han blev lagt i fuld narkose for at dyrlægen kunne undersøge og rense ørene ordentligt. men beskeden om at sådan en hund skal man ikke have fik jeg over telefonen da jeg ringede for at bestille tid...

 

Hold da op, en sær dyrlæge i har!!!

Kan se i er fra samme område som mig, så har en mistanke om hvem i har været hos, der kan finde på at komme med den type udtalelser.... :roll:

 

Men pyt nu med det, find en anden dyrlæge der ikke dømmer på den måde - Det dur' bare ikke - Jeg ville i hvertfald selv miste tilliden til en dyrlæge der udtalte sig sådan om mine hunde.

 

Men hvor er det dejligt, at behandlingen hjælper og at det blev opdaget før i fik nogle rigtig ubehagelige oplevelser.

 

Det er SÅ tit, der ligger sygdomme eller ubehag bag ved så pludselige adfærdsændringer - Så det er godt at i tog rådene til jer og kom til dyrlæge.

Og jeg håber at flere bliver opmærksomme på det, ved bla. at læse denne tråd. :5up:

 

I det hele taget altid dejligt, med en positiv historie!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
han blev lagt i fuld narkose for at dyrlægen kunne undersøge og rense ørene ordentligt. men beskeden om at sådan en hund skal man ikke have fik jeg over telefonen da jeg ringede for at bestille tid...

 

Man kan kun sige: Vorherre bevares... Og så finde en anden dyrlæge uden sådanne fordomme.

 

Sikkert godt for den lille hundemand at sove under oprensningen af ørene

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...