Hop til indhold

Kattespørgsmål om hundemad !


Gæst Lusen
 Share

Recommended Posts

JOw jow overskriften en såmen god nok... :blink:

 

Efter at have læst at os med katte er syge så har jeg drøftet sagen med vores katte... dem i stalden virker nu nærmest ligeglade men Celeste som bor herinde sammen med os og hundene, har taget sagen meget alvorligt :stupid:

 

Hun har altid været meget kræsen (læs MEGET) og i den sidste tid har hun nægtet at spise noget der bær navnet "kattemad", ligemeget om det er tør kost eller vådfoder. Jeg har prøvet ALT.. ligefra billigt foder fra div dagligvarebutikker og til samtlige produkter fra dyrhandler og dyrlæger.. (dyr dame :evil:).

MEN... nu har hun fundet ud af at lykken er hundetørfoder, RC´s specialfoder til chihuahua, da jeg bruger den til Jill er den i huset og forleden ville hun prøvesmage.. jeg prøvede for sjov at give hende lidt i skålen og VUPTI.. skålen var tom på NO TIME... hun mijauer som en gal efter mere og hun vil KUN spise den hundefoder.

 

Helt ærlig... gør det noget at hun lever på det ? Hun er jo voksen (7 år) og steril., hun har en fin afføring og ingen grim lugt fra bakken, hendes pels er blank og hun er stadig hyperaktiv :slem:

Men kan det på sigt være skadeligt for hende :vedikke: ?? Jeg kan nemlig ikke få hende til at spise andet nu. Ikke engang tun i vand, kogt kylling eller luksus dåsemad kan få hende til at tænke på andet end Jill´s tørkost.. :damn:

 

 

(nu med hund i katteskikkelse)

Link til indlæg
Del på andre sites

Er netop ved at undersøge om det kan fåes som et evt kosttilskud til hende..

 

Kopi:

 

Taurin:

Aminosyren Taurin er en essentiel aminosyre hos katte - dvs. katte kan ikke klare sig uden at der bliver tilsat Taurin i foderet. Hundefoder har ofte et meget lavt indhold af Taurin.

Taurin blev først isoleret i 1827 fra oksegalde og sammenføjer galdesyrer til dannelsen af galdesalte.

 

 

 

Taurinmangel kan medføre:

  • Retina læsioner - irreversibel
  • Dilateret cardiomyopati - reversibel
  • Neurologiske problemer
  • Reproduktionsproblemer
  • Immunologiske problemer

Taurinkilder Ingredienser Taurin (mg/kg)

Kyllingekød..... 337

Lammekød...... 473

Oksekød......... 362

Svinekød........ 496

Torsk............ 314

Østers........... 698

Muslinger...... 2400

 

 

 

Hmm...:hmm: mon et par muslinger om ugen kan råde bod på det ??

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du prøvet at blande chi-foderet med noget tørkost til katte?

Så kan man lige så langsomt trappe ned på chi-foderet, uden katten opdager det. :-D

 

Ja... SUK... :???: og kattetørfoderet ligger tilbage i skålen... :damn:

 

Men fandt ud af at der er 300 mg pr kg chihuahua foder.. det er vist ikke helt nok.

 

Ingredienser:

Ris, tørret fjerkrækød, vegetabilsk proteinisolat, animalsk fedt, hydrolyseret animalsk protein, roetrævler, vegetabilske fibre, mineraler, vegetabilske olier (soja og borago), fiskeolie, frugto-oligosakkarider, natriumpolyfosfat, taurin, DL-methionin, L-tyrosin, hydrolysat af krebsdyr, ekstrakt af grøn te og vindruer (polyfenolkilde), L-carnitin, morgenfrueekstrakt (luteinkilde), hydrolysat af brusk.

 

Hundefoder kattefoder - Ipaper

Link til indlæg
Del på andre sites

synes det er fabelagtigt med sådan en hund i katteklæder... :klap:

håber at vitaminerne kan give hende hvad hun mangler :5up:

 

Hun er vist ikke klar over at hun tilhører en anden race for hun vil ikke have omgang med de andre katte og hun går kun tur sammen med mig og hundene, uanset om vi går i skoven eller ned over markerne, så daffer hun troligt med hele vejen ud og hjem. Hun færdes max 200 m fra huset og kommer fluks når der kaldes... så det med Mijau og søm i vanterne må vist være en fejl fra naturens side :slem::slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Et andet problem er jo fordelingen af næringsstoffer i hundefoderet. Katte er jo kun kødædere, så alt det der korn og grøntsager, det er bare unyttigt fyld (jeg ved ikke om det kan gøre dem tykke, men har en mistanke om det, da den eneste fede kat vi har, er hende der kun vil have tomat og melon og agurk). Hun skulle gerne have meget mere protein end der findes i hundemad.

 

Jeg ville nok tage en hurtig snak med dr. dyr, de har forstand på, hvad der kan ske ved at fodre med hundemad. :vedikke: Og de kan nok også hjælpe dig med tilskud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har tidliger talt med dyrlægen og de var efterhånden på bar bund efter vi havde forsøgt alt og intet ville hun æde, hun blev bare tyndere og tyndere.

Ingen tvivl om at hun er en underlig skabning for en klat lækkert råt oksekød kan såmen ikke engang friste lille Frk.Kræsenpind :stupid:

 

Men de forslog at jeg kunne finde noget hun ville æde og derefter få en ½ årlig vitamin indsprøjtning, men om dette så også gælder nu hvor hun har kastet sin kærlighed og madlyst på hundemad.. ja det ved jeg ik :vedikke:

 

Om ikke andet så kan jeg se på en del pakker af kattemad, at de ikke kun indeholder kød, der er både korn, grøntsager o.l. i dem også.

 

Underligt nok så er det KUN den tørfoder til chihuahua hun vil spise, de to andre slags vi har til de andre hunde, dem vil hun ikke engang snuse til ... mokke !! :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine katte gider altså heller ikke røre kød - råt eller tilberedt. Nej, stik dem noget melon eller en tomat, så er de tilfredse. :vedikke:

Sære kræ.

 

Og det er da heller ikke kødet på pizzaen de stjæler, det er champignonerne. Så jeg har selv været meget i tvivl omkring den der myte om, at katte er kødædere... :hmm:

 

Men det er vel bedre at leve af slik og pizza end at leve af luftfrikadeller og skysovs... eller, i dette tilfælde, hundemad. :roll: Og hvis dr. Dyr siger god for kostplanen, så er der vel intet i vejen for det. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du prøvet det RC Exigent? Det er lavet til kræsne katte og jeg kender ikke nogen, der ikke kan lide det. Mange af de orientalske racer er nemlig også meget kræsne. Der er jo smagsgaranti i f.eks maxi zoo på de store sække (så du får pengene tilbage, hvis hun ikke vil have det). Jeg synes det er forsøget værd. Hvis altså du ikke har prøvet det selvfølgelig.

 

Jeg ville ikke turde med hundefoderet. Men ellers ville jeg gøre som dyrlægen anbefaler. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du prøvet at råfodre den??

 

De fleste dyr elsker råt kød, men katte kan være lidt svære. Især gamle, kræsne sære katte..

 

Da jeg skiftede til BARF prøvede jeg også kattene.

Den lille sorte, Mitte, æder ALT (men det er generelt vist), Snehvide-missen kan lide ca. 60-70% af det kød hun får tilbudt (hun nægter f.eks at æde nogle former for hest) og Sorteper er kun på med omkring 40% - dog hjælper det at blande lidt tun eller æg i.

 

Men jeg ville bare prøve at fodre katten med råt. Du kan evt. supplere mellem råt kød og hundefoder, så hun får mad, men stadig får det hun har brug for. Og som I tidligere har opdaget i tråden, er taurin naturligt i kød, og hun har ikke brug for større mængder end det hun får når hun får et almindeligt måltid egnet til en carnivore :)

 

Jeg fodrer i øvrigt også mine katte (og hund) med daggamle kyllinger.

Mitte går amok og forsøger at kradse mine ben til blods for at komme til dem. Sorteper slikker og bider lidt i den (forudsat at den ER skåret over).

Og Snehvide snuser til den, og forsøger derefter at dække dem til for det MÅ da være affald!

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du prøvet med påskekyllinger? I barf-butikken har de sådan nogle små gule kyllinger, med fjer og det hele, alle katte jeg har givet sådan en er blevet helt vilde (men nb det sviner ad h... til)

 

jeg har faktisk prøvet med kyllinger fra vores rugemaskine, hvis de evt går til kort efter klækning, men hun vil ikke engang snuse til dem... dette lyder måske barsk men jeg forsøgte engang med en frisk og levende... den går og gokker i hønsegården nu og hedder Miss.Mis :blink:

 

Har du prøvet det RC Exigent? Det er lavet til kræsne katte og jeg kender ikke nogen, der ikke kan lide det. Mange af de orientalske racer er nemlig også meget kræsne. Der er jo smagsgaranti i f.eks maxi zoo på de store sække (så du får pengene tilbage, hvis hun ikke vil have det). Jeg synes det er forsøget værd. Hvis altså du ikke har prøvet det selvfølgelig.

 

Jeg ville ikke turde med hundefoderet. Men ellers ville jeg gøre som dyrlægen anbefaler. :vedikke:

 

Det gør du så nu... hun hedder Celeste og burde sige Vov :slem:

 

Har du prøvet at råfodre den??

 

De fleste dyr elsker råt kød, men katte kan være lidt svære. Især gamle, kræsne sære katte..

 

Jeps... og hun er vist både gammel, kræsen og i den grad sær :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...