Hop til indhold

Bøde på over 10.000


Lonny
 Share

Recommended Posts

En hundeejer fra Aarsballekanten står til en klækkelig bøde, efter at hundeejerens tre hunde fredag hærgede en andegård på en ejendom i området. Mindst fem-seks ænder blev dræbt, oplyser vagtchefen hos Bornholms Politi.

Bøden bliver stor - i hvert fald et godt stykke over 10.000 kr., gætter vagtchefen. Det skyldes, at der på grund af problematikken med kamphunde er sket en betydelig stramning af hundeloven.

Vagtchefen oplyser, at det lykkedes ejeren af andegården at indfange de tre hunde. Falck blev sendt af sted for at hente hundene. I mellemtiden henvendte også hundeejeren sig til politiet for at anmelde, at de tre hunde var stukket af, oplyser vagtchefen.

tidende.dk » Hunde i blodrus:: Massakre på ænder

 

 

Så det er godt nok blevet en dyr fornøjelse ikke at have styr på sin hund...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 58
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Tror du han ville lære noget, hvis den var på 500 kr? Ja den er gevaldig.. Men måske er det, det, der skal til?

 

Jeg ved det ikke..

 

Nu behøver man vel ikke lige at gå fra 15.000 til 500...

 

Bøden kunne måske have været 5.000 kroner, det tror jeg også folk vil lære af, men de færeste vil ligefrem komme i gæld de næste par år pga. denne bøde...

 

Vi havde jo for et halvt års tid siden en hund der brød ind hos genboen og slagtede hans høns, dette var et uheld og hunden havde været bundet af, men var lykkedes at slippe fri. Jeg syntes måske ikke ligefrem at den dame fortjente en bøde på 10-15.000 kroner for det uheld, og hun har jo (selv uden politianmeldelse) sørget for at hendes hund ikke igen kan slippe fri.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Millepigen

Det er helt iorden med bøden, 1 hund 5000 kr. 3 hunde = 15000.. uanset hunderace. Hvad hvis det var vores hund det var gået udover, så syntes jeg vedkommende skulle straffes hårdere, ja undskyld, men 3 hunde der stikker af..det er ikke rart når de har denne adfærd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der står ikke hvilken race hundene er, så vi kan jo trygt regne med at det ikke er "kamphunde".

 

Jeg synes også det er en voldsom bøde - ret pæn kilopris for ænderne :shock:

 

Nu tror jeg ikke at det er ejeren af ænderne der får pengene :blink:

 

Jeg tror heller ikke det var "kamphunde", jeg tror bødens størrelse skyldes at politiet afhentede dem, så skal man jo betale for internat og lignende, og det skal ejeren så åbenbart også selvom han selv kontaktede politiet og fortalte at de var væk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er helt iorden med bøden, 1 hund 5000 kr. 3 hunde = 15000.. uanset hunderace. Hvad hvis det var vores hund det var gået udover, så syntes jeg vedkommende skulle straffes hårdere, ja undskyld, men 3 hunde der stikker af..det er ikke rart når de har denne adfærd.

 

Nu er der jo ret stor forskel på en and og en hund, så selvom disse hunde måske tog ænderne, så er det jo ikke ensbetydende med at den ville være sprunget på en hund.

 

Og denne adfærd, som du skriver, den er jo altså ret normal for flertallet af hunde, jagtadfærd er jo et ganske almindeligt instinkt hos hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Millepigen
Nu er der jo ret stor forskel på en and og en hund, så selvom disse hunde måske tog ænderne, så er det jo ikke ensbetydende med at den ville være sprunget på en hund.

 

Og denne adfærd, som du skriver, den er jo altså ret normal for flertallet af hunde, jagtadfærd er jo et ganske almindeligt instinkt hos hunde.

 

Jeg ved godt at hovedparten af hunde har denne adfærd, alligevel bryder jeg mig ikke om tanken. Nej nu var det "kun" ænder og ikke "andet" men det gør det altså ikke mindre "uheldigt" i min "verden", fair nok at du syntes at det er ok der ryger lidt til himmels:engel:, pga. 3 små søde hunde, :vinken:sådan er vi jo så forskellige

Link til indlæg
Del på andre sites

Så nu var det "kun" ænder, hvad hvis det var hr. hansen´s lille chi, de havde rykket rundt, havde bøden så været iorden ?

 

Naturlig adfærd eller ej

det havde i teorien hellere ikke været naturligt.

Man skal også passe på ikke at gøre hunde til mere "tamme" end de i virkeligheden er.

nu er det ikke kun "os" der mener der er forskel på høns/ænder og så andre hunde. Mange af disse "tilfælde" med høns ect. hører de fleste meget sjældent om fordi det sjældent er forside stof, havde denne sag været med en meget mindre bøde, havde du ikke læst om den og der havde ikke været fokus på den.

 

Havde det været en hund havde/burde der sket mere end en bøde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage

Ja 10.000 kr. er sku mange penge for ikke at have styr på sine hunde. Men jeg vil så vende den om og sige, at der er en bondemand der har fået "slagtet" en del af han ænder, det kan jo også hurtig løbe op i en stor udgift for ham. Han kan vel nemt tabe en del penge på en bunke "hundeslagtede" ænder.

Jeg syntes ikke en bøde på 5.000 kr ville være helt urimeligt for sådan et "uheld" pr. hund og nu er det så 3 hunde der har værert indblandet. Jeg syntes så at nogle af pengene skal dække bondemandens tab og ikke kun tilfalde staten.

Uanset om det er høns, ænder, katte eller andre hunde det går ud over eller hvad pokker det nu er, så er man altså nødet til at have styr på sine hunde, så sådan noget ikke sker. Og jeg tænker med sådan en bøde, så vil han forhåbentlig gøre så det aldrig sker igen.

 

Nu har jeg jo en hundepension og jeg snakker derfor dagligt med mange forskellige kunder hver dag. Mange af dem lader deres hunde rende rund løs selvom de godt ved at de gang på gang stikker af. Men det gør jo ikke noget, for de kommer jo selv hjem igen, når de ikke gider at være på udflugt længere :stupid: Men det de ikke tænker på er at disse hunde altså kan være til stor gene for andre mennesker. Jeg ville være bund ulykkelig hvis jeg en dag kom til at køre en løs hund ned. De kan finde på at tage katte eller "bare" skræmme andres katte. Jeg har en veninde der bor i et områe hvor et par af naboerne ikke har særlig meget styr på hundene og de strejfer jævnligt. Hun har selv 2 hunde og en ene kan ikke fordrage andre hunde. Hun tør snart ikke bevære sig uden for sin egen grund mere, for hun kan risikere at en af de løse hunde opsøger hende når hun har hundene med og så går hendes ene hund altså til angreb. Det er jo hende der får balladen hvis hendes hund laver skade og med den nye hundelov er hun endnu mere bange, for det er en blanding uden papire. jeg syntes det er grælt at man ingen gang kan bevæge sig uden for egen matrikkel fordi andre ikke har styr på sin hund/hunde.

Mange af de kunder jeg møde i pensionen, tror ikke deres hunde er til gene når de sådan strejfer rund, men det kan de nu altså godt være i andres øjne.

 

Derfor syntes jeg det er i orden at sætte en bødestr. for løse hunde og at den gælder uanset om hunden/hundene nakker en andnen hund, en kat eller "bare" et par ænder eller høns. Så ja igen er det sku mange penge for et par slagtede ænder, men tror i ikke det er for at pointer at løse hunde bare ikke vil accepteres mere :hmm: Det tror jeg altså nærmere

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja 10.000 kr. er sku mange penge for ikke at have styr på sine hunde. Men jeg vil så vende den om og sige, at der er en bondemand der har fået "slagtet" en del af han ænder, det kan jo også hurtig løbe op i en stor udgift for ham. Han kan vel nemt tabe en del penge på en bunke "hundeslagtede" ænder.

Jeg syntes ikke en bøde på 5.000 kr ville være helt urimeligt for sådan et "uheld" pr. hund og nu er det så 3 hunde der har værert indblandet. Jeg syntes så at nogle af pengene skal dække bondemandens tab og ikke kun tilfalde staten.

Uanset om det er høns, ænder, katte eller andre hunde det går ud over eller hvad pokker det nu er, så er man altså nødet til at have styr på sine hunde, så sådan noget ikke sker. Og jeg tænker med sådan en bøde, så vil han forhåbentlig gøre så det aldrig sker igen.

 

 

Der tænker jeg jo så at hvis en flok hunde kan komme ind, så kan Mikkel og kompagni også, så det er vel den risiko man må leve med :blink:

- ikke at jeg på nogen måder synes at det er ok med sådan tre hunde på fællesjagt!

Men synes stadig at bøden er i overkanten... Måske man kunne give en mindre bøde og krav om en forsvarlig hundegård til de tre :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Så nu var det "kun" ænder, hvad hvis det var hr. hansen´s lille chi, de havde rykket rundt, havde bøden så været iorden ?

 

Naturlig adfærd eller ej

 

Som Lonny skriver så er det væsentligt mere vigtigt at holde os til de aktuelle probematikker og ikke spørge til hvad der ville være ok eller ikke.

 

Det er i mine øjne ikke ok at hundene er stukket af og heller ikke t det gik ud over en flok ænder. Ligesom det ikke ville være i orden uanset hvilket dr det kunne have været gået ud over.

 

Men en bøde i den størrelses orden kan faktisk få familier til at går fra hus og hjem alt efter deres situation og derfor finder jeg den i overkanten. Det er så ikke en stadfæstet bøde men blot en vurdering.

 

Bøder bør i alle tilfælde afspejle skaden der er forvoldt og samfundets følelse af rets sikkerhed, og det er igen og igen påvist at store bøder ikke pr definition har en afskrækkende effekt på ting der sker som uheld.

 

Et par ænder er ikke at sammenligne med et andets menneskes hund eller barn for den sags skyld, og at spørge til " hvad nu hvis " er i mine øjne, at retfærdiggøre en urimelig stor bøde.

Vender vi den om og det var en andens hund!

Hvad skal bøden så være?

Hvis 3-5 ænder + Falck+politi+hvad der eller var af omkostninger som kommer oven i, er 15.000 værd. Hvad skal bøden så være for et overfald på et menneske eller en hund?

Det handler om proportioner og ikke om følelser, da følelser i disse situationer er med til at forplumre retfærdigheden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bøder kan man altid få lov at afbetale, så det får næppe en familie til at gå fra hus og hjem...

 

Tror faktisk at bøder i denne størrelse kan have en ganske præventiv virkning.

 

Er helt sikker på denne "sag" kommer på samtlige hundeforums og der skal nok være en del, der lige tjekker haven en ekstra gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage
Der tænker jeg jo så at hvis en flok hunde kan komme ind, så kan Mikkel og kompagni også, så det er vel den risiko man må leve med :blink:

- ikke at jeg på nogen måder synes at det er ok med sådan tre hunde på fællesjagt!

Men synes stadig at bøden er i overkanten... Måske man kunne give en

mindre bøde og krav om en forsvarlig hundegård til de tre :vedikke:

 

Jeg har lige tildføjet lidt mere til mit indlæg. Men selvfølgelig har du ret og så alligevel ikke. Efter vi har fået hegnet vores ejendom ind (i ganske alm. havehegn) har vi ikke ræve i vores have mere, det havde vi tit før hen. Men vores hegn er ikke mere sikker end at en hund kan bide sig igennem. Tror ikke en ræv bider sig igennem hegn og hvis den gør er det jo om natten den er på "jagt" og der har bondemanden højst sandsnyligt lukket dem forsvarlig inde, ligesom man gør med høns. Det er vel ikke fair at han ikke kan have dem ude om dagen, i frygt for andres hunde :vedikke: Så de kan godt være sikret for ræve og lign. men ikke nødvendigvis for hunde der i dagtimerne kan finde på at bide sig igennem hegnet. Men nu står der ikke noget om i artiklen om hvorvidt de har bidt sig ind til ænderne eller om bondemanden ikke har "passet" godt nok på dem.

 

Men igen, jeg syntes også det er en voldsom bøde, men tror nu mere det er for at slå fast at løse hunde bare ikke KAN og VIL accepteres mere. Og med sådan nogle bødestr. passer folk måske bedre på sine hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Millepigen
Som Lonny skriver så er det væsentligt mere vigtigt at holde os til de aktuelle probematikker og ikke spørge til hvad der ville være ok eller ikke.

 

Det er i mine øjne ikke ok at hundene er stukket af og heller ikke t det gik ud over en flok ænder. Ligesom det ikke ville være i orden uanset hvilket dr det kunne have været gået ud over.

 

Men en bøde i den størrelses orden kan faktisk få familier til at går fra hus og hjem alt efter deres situation og derfor finder jeg den i overkanten. Det er så ikke en stadfæstet bøde men blot en vurdering.

 

Bøder bør i alle tilfælde afspejle skaden der er forvoldt og samfundets følelse af rets sikkerhed, og det er igen og igen påvist at store bøder ikke pr definition har en afskrækkende effekt på ting der sker som uheld.

 

Et par ænder er ikke at sammenligne med et andets menneskes hund eller barn for den sags skyld, og at spørge til " hvad nu hvis " er i mine øjne, at retfærdiggøre en urimelig stor bøde.

Vender vi den om og det var en andens hund!

Hvad skal bøden så være?

Hvis 3-5 ænder + Falck+politi+hvad der eller var af omkostninger som kommer oven i, er 15.000 værd. Hvad skal bøden så være for et overfald på et menneske eller en hund?

Det handler om proportioner og ikke om følelser, da følelser i disse situationer er med til at forplumre retfærdigheden.

 

Ja undskyld mig, men nu bliver jeg sørme nødttil at digte ud i fremtiden igen..

 

Det vil sige at alle fulde bare skal køre i bilen hjem, og det er ok hvis ikke de ramler ind i andre dyr/mennesker ? for når vi ikke må "digte" hvad der KUNNE ske, så kære fulderikker værsko, til dem der vil gå med våben værsko, det er åbenbart ok, for vi er mennesker, og vi må ikke bruge hjernen, og tænke fremad:damn: hvad nu hvis ???

og det med hus og hjem, så har jeg kun at (digte) hvad skal man med 3 hunde, hvis ikke man har råd til at betale 15000 ?? hvad hvis en bliver syg, bare ærgeligt.. SÅ VI BLIVER ALTSÅ NØDTIL AT KUNNE TÆNKE LIDT UD I FREMTIDEN, OS DER KAN:stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...