Hop til indhold

Motivationskursus'et


Bamseida
 Share

Recommended Posts

Nu er det selvf. Sonja du spørger.. Men derfor kan jeg jo godt svare på det også:blink:

 

Jeg roste Caia med min stemme for at støtte hende i den position vi trænede, og så også for at vise hende at det hun havde gang i var rigtig godt.

 

Selvfølelig er det ok at du svarer :mrgreen:

 

Hvis vi nu tager et eksempel, bare for nemhedens skyld :-D

 

I øjeblikket er jeg ved at lærer Luna at lukke skuffer med næsen (jvf. månedens udfordring), hun har lært at skubbe lidt til skuffen, men jeg vil jo gerne have at hun lukker skuffen med kun ét skub, og det har hun da også gjort et par gange, men har ikke helt forstået konceptet endnu.

 

Jeg vil gerne give Luna jackpot for at skubbe så hårdt til skuffen, at den lukker med et skub, men Luna vælger i stedet at skubbe til skuffen så den kun rykker et par cm. Hun har udført øvelsen korrekt, men jeg mener ikke at det er en jackpot værd, men hun skal jo stadig have en belønning, da hun jo har gjort det rigtigt.

 

Hvad gør man så her, nøjes med at rose, og sætter øvelsen op igen eller...?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 50
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Jeg syntes, at det var sjovt, så velovervejet Tyson var, da vi skulle rate belønning. :mrgreen: Hver gang jeg præsenterede ham for to godbidder, snuste han til dem begge, og tog så den, som han foretrak. Og han var 100 pct. konsekvent i sine valg. Det samme med legetøjet, han løb ud og snusede til dem begge to, og valgte så det, han foretrak (undtagen når jeg havde pivbolden fremme, der ænsede han ikke det andet stykke legetøj, men drønede direkte ud og tog pivbolden. Men det vidste jeg på forhånd, at han ville gøre, det er hans ultimative belønning, selvom han generelt ikke er super interesseret i legetøj som belønning).

 

Den hund, vi partnerede med (en lab/golden blanding), valgte for øvrigt konsekvent æble og gulerod frem for kylling, selvom ejeren på forhånd havde troet, at kylling var den ultimative belønning for hunden. :shock: Resten af kurset arbejdede den nok så flot for gulerødder og æbler. :mrgreen:

 

 

 

Jeg arbejdede mest med, at Tyson skal følge mig med energi og tempo i plads og følge med uden at hænge, selvom jeg skifter tempo. Jeg fik faktisk ret meget ud af det. Bl.a. fandt jeg ud af, at jeg startede med at være kedelig, når jeg satte ham i gang i plads, og så første begyndte at være sjov (med stemme og kropssprog), når han allerede var begyndt at hænge lidt (dvs. at jeg jo faktisk belønnede for at hænge). Hvis han så begyndte at hænge, skulle jeg blive super kedelig, men så snart han kom i rigtig position/tempo igen, blev jeg igen sjov. Ja, det er jo ikke raketvidenskab, og jeg ved det jo godt i teorien - men det er jo ikke altid det samme, som at det er det, man reelt gør. :blink:

 

Jeg skulle altså være sjov fra the get-go. Og faktisk allerede før det. Mens han stod klar i plads, inden vi begyndte at bevæge os, skulle jeg stå og køre ham lidt op med begejstret stemme ("jaaah, er du klar, er du klar, nu skal vi"). Det virkede vildt godt, til sidst stod han simpelthen og trippede for at få lov til at starte, og når jeg så gik det første skridt fremad, sprang han med fremad med super energi. Og så skulle jeg belønne med det samme, dvs. for det første skridt, hvis han gjorde det med den energi, jeg ønskede. Selv hvis han "tyvstartede", skulle jeg faktisk belønne, fordi det i denne træning var energi og tempo, jeg fokuserede på, ikke præcision (præcision kunne jo også have været et kriterium, men det var ikke det, jeg havde valgt at fokusere på). Ved en tyvstart fik han så måske bare en enkelt nr. 4 godbid givet fra hånden, mens han ved "korrekt" start med super energi fik flere nr. 1 godbidder eller pivbolden kastet.

 

Den sidste øvelse med springet, hvor man så gik videre i plads, fungerede også godt for os, det var helt klart, at han overførste energien og motivationen fra springet til pladsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jooo, du kunne da sagtens bruge metoden mht. afstandsbelønning ved det skilt med at sidde foran :-) Du skal bare vide hvad MÅLET er inden I går i gang med lave en øvelse. Skal hun klikkes for at tage kontakt, skal hun klikke for at sidde super flot inde foran osv. osv.

 

Så dvs jeg kan godt fra starten af beslutte at hun først bliver klikket, når øvelsen er helt færdig og hun sidder på plads?

 

Damn jeg trænger vist til et klikkerkursus oveni oss:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skriver at I kun brugte det som jackpot, men hvad gjorde I så hvis det hunden gjorde var godt, men ikke exceptionelt?

 

Fik hunden så ingen belønning, men kun ros, eller fik den så en anden, men dårligere belønning eller...?

 

Jeg roste løbende, og i det øjeblik, at jeg syntes, at Tyson gjorde noget virkelig godt, fik han lov at løbe ud til bøtten.

 

Selvfølelig er det ok at du svarer :mrgreen:

 

Hvis vi nu tager et eksempel, bare for nemhedens skyld :-D

 

I øjeblikket er jeg ved at lærer Luna at lukke skuffer med næsen (jvf. månedens udfordring), hun har lært at skubbe lidt til skuffen, men jeg vil jo gerne have at hun lukker skuffen med kun ét skub, og det har hun da også gjort et par gange, men har ikke helt forstået konceptet endnu.

 

Jeg vil gerne give Luna jackpot for at skubbe så hårdt til skuffen, at den lukker med et skub, men Luna vælger i stedet at skubbe til skuffen så den kun rykker et par cm. Hun har udført øvelsen korrekt, men jeg mener ikke at det er en jackpot værd, men hun skal jo stadig have en belønning, da hun jo har gjort det rigtigt.

 

Hvad gør man så her, nøjes med at rose, og sætter øvelsen op igen eller...?

 

Her ville jeg klikke og belønne, men ikke med en super belønning. Hvis hun så kommer til at lukke den med ét skub, SÅ ville jeg give jackpot. Det andet skal selvfølgelig også belønnes, for det er jo rigtigt nok, og hun har jo ikke helt forstået øvelsen endnu. Men hvis hun så "ved et uheld" gør det rigtige, og du jackpotter hende, skulle hun jo gerne kunne mærke, at det altså var ekstra godt. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger en snor uden håndtag og ringe.. fordi det siger min træner er det bedste:genert:

 

Nu bruger jeg også klikker.. I dag prøvede jeg at have klikker og snor i samme hånd.. Åh gud jeg er håbløs:mrgreen:

 

Hmm :hmm: Jeg har en sort, rund, simpel line med håndtag (uden ringe), det er altså ret smart at man bare kan have den rundt om håndledet.

Men hvis du alligevel har højre hånd fri, kan klikkeren vel være i den? Du kan vel godt have klikker og godbid i samme hånd? (Tænkte at du måske endda skal skifte mellem hvilken hånd godbidden er i, for Luna regner vel hurtigt ud at du bare har byttet :-D).

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm :hmm: Jeg har en sort, rund, simpel line med håndtag (uden ringe), det er altså ret smart at man bare kan have den rundt om håndledet.

Men hvis du alligevel har højre hånd fri, kan klikkeren vel være i den? Du kan vel godt have klikker og godbid i samme hånd? (Tænkte at du måske endda skal skifte mellem hvilken hånd godbidden er i, for Luna regner vel hurtigt ud at du bare har byttet :-D).

 

Jeg har snor og klikker i højre hånd.. For så er venstre hånd fri til guffer:-D Men jeg må vel kunne lære, så at have snoren i venstre nogle gange..

 

Åh jeg forvirrer vist bare mig selv:mrgreen: Jeg synes det er rigeligt svært bare det at skulle træne med snor på:lol: Ja der er minusser ved at have hunden løs det meste af tiden, har jeg fundet ud af;-):lol:

 

Tror vi pt fokuserer på afstandsbelønning og kontakt.. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for beskrivelsen og dejligt, at I havde en god dag!

 

"Distraktionscirklen" er super, super god! Det var nok Bianca van der Post, de gav æren for den - meeeen princippet i den blev allerede brugt i Morgan Spectors bog fra..... '99 måske? Hundens frie valg i forbindelse med indlæring og vedligeholdelse af en korrekt pladsposition er en kæmpe fordel, hvis man vil arbejde med fri ved fod! Lige pt. arbejder jeg med en 4 måneder gammel aussiehvalp - som går den flotteste, koncentrerede fri ved fod, selv om jeg karter rundt og forsøger at lokke ham af med et stykke legetøj! Og han har helt selv valgt det!

 

Hele idéen med at arbejde med afledning (som både cirklen og afstandsbelønning egentlig er) er, at gøre hunden bevidst om, at ved at vælge det gode fra og udføre noget, kan den få belønningen. Det gør, at hunden er langt mere bevidst om a. at der skal udføres noget og b. hvad den udfører. Det gør, at man kan arbejde med en synlig belønning (afstandsbelønningen) og få glæde af den motivation, det giver, uden at lokke eller gøre hunden afhængig af en godbid i hånden. Hunden fokuserer ofte sin energi på en helt anden måde - fordi den er nødt til at "koncentrere" energien væk fra belønningen (aktivt vælge den fra, for at opnå den) og hen på arbejdet i stedet for. Som jeg skrev i rallytråden, bruger jeg også meget at forsøge at lokke hunden ud af f.eks. pladspositonen ved at have legetøj/godbidder ude i strakte arme - eller ovre i højre hånd.

 

Jeg har heller aldrig formået at lave en liste over godbidder ved mine hunde - jeg tror egentlig ikke de tænker så meget over godbiddens smag. Selve godbidden er derimod betinget = godt udført arbejde. Jep - det er bagvendt, da det jo fra starten var sådan, at f.eks. klikkeren er betinget på godbidderne! Men jeg oplever - i hvert fald med mine hunde - at godbidden på sigt bliver "ligegyldig", men den værdi godbidden har - den tæller! Dvs. det er ikke så vigtigt, hvilken godbid, der er tale om. Jeg arbejder i stedet ud fra, om min belønning har høj nok værdi for hunden - dvs. jeg laver en øvelse som hunden kan (f.eks. plads) og belønner. Tiden, der går indtil hunden igen tilbyder øvelsen, giver mig så et hint om, hvorvidt hunden synes det er "lønnen" værd. Ideelt set, skal hunden jo tilbyde øvelsen igen umiddelbart efter, for at få mer mer mer!

Redigeret af Splinten, mor og mig
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Hele idéen med at arbejde med afledning (som både cirklen og afstandsbelønning egentlig er) er, at gøre hunden bevidst om, at ved at vælge det gode fra og udføre noget, kan den få belønningen. Det gør, at hunden er langt mere bevidst om a. at der skal udføres noget og b. hvad den udfører. Det gør, at man kan arbejde med en synlig belønning (afstandsbelønningen) og glæde af den motivation, det giver, uden at lokke eller gøre hunden afhængig af en godbid i hånden. Hunden fokuserer ofte sin energi på en helt anden måde - fordi den er nødt til at "koncentrere" energien væk fra belønningen (aktivt vælge den fra, for at opnå den) og hen på arbejdet i stedet for.

 

Rigtig god beskrivelse! Tak for den..

 

Og hunden bliver langt mere intens i sin fokusering

 

Jeg har heller aldrig formået at lave en liste over godbidder ved mine hunde - jeg tror egentlig ikke de tænker så meget over godbiddens smag. Selve godbidden er derimod betinget = godt udført arbejde. Jep - det er bagvendt, da det jo fra starten var sådan, at f.eks. klikkeren er betinget på godbidderne! Men jeg oplever - i hvert fald med mine hunde - at godbidden på sigt bliver "ligegyldig", men den værdi godbidden har - den tæller! Dvs. det er ikke så vigtigt, hvilken godbid, der er tale om.

 

Dette er også min oplevelse. Det er det at blive belønnet der tæller. Derfor kan man også belønne med kedeligt tørfoder eller gulerødder hos de hunde som har set "lyset".

 

Og set i relief er det dobbelt fortvivlende at nogle hundeejere må knokle for at få deres hunde til at gide æde culottesteg :megaked:Det er det sociale i at blive belønnet, samspillet med ejeren omkring belønningen, der skal være det væsentlige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dette er også min oplevelse. Det er det at blive belønnet der tæller. Derfor kan man også belønne med kedeligt tørfoder eller gulerødder hos de hunde som har set "lyset".

 

Og set i relief er det dobbelt fortvivlende at nogle hundeejere må knokle for at få deres hunde til at gide æde culottesteg :megaked:Det er det sociale i at blive belønnet, samspillet med ejeren omkring belønningen, der skal være det væsentlige.

 

Jep - hvis vi ser på den gængse definition af godbidder som en primær forstærker, burde alle hunde jo kunne belønnes med godbidder, da mad = overlevelse og ikke behøver betinges. Men der går rigtigt mange hunde derude, der ikke kan motiveres på godbidder - og her er min (upopulære) holdning, at det er fordi godbidderne er blevet kontra-betinget. Hele situationen omkring godbidsbelønning er blevet - i bedste fald ligegyldig og i værste fald direkte negativ. Ofte vil der være én eller anden form for stressreaktion med inde over dette - og ganske, ganske ofte en fører, der har "presset" hunden ved massiv lokning, uklare krav og uønsket fysisk kontakt.

 

I de situationer, er det påfaldende, at hunden ofte godt vil spise godbidder givet i form af afstandsbelønning!

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi træner da det helt forkerte sted, kan jeg godt se.. Jeg prøvede at nævne at vi var startet på afstandsbelønning, i går til træning.. Responsen var: Godt

 

Ingen hjælp - ingenting.. Jeg aner ikke engang om jeg gør det korrekt.. Det er kun noget, jeg har læst mig til her og på et andet forum, og jeg har mange gange svært ved det "tekniske" på skrift.. Det er bedre i billeder:-D

 

Men jeg må bare knokle på og håbe vi gør det rigtige:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jep - hvis vi ser på den gængse definition af godbidder som en primær forstærker, burde alle hunde jo kunne belønnes med godbidder, da mad = overlevelse og ikke behøver betinges. Men der går rigtigt mange hunde derude, der ikke kan motiveres på godbidder - og her er min (upopulære) holdning, at det er fordi godbidderne er blevet kontra-betinget. Hele situationen omkring godbidsbelønning er blevet - i bedste fald ligegyldig og i værste fald direkte negativ. Ofte vil der være én eller anden form for stressreaktion med inde over dette - og ganske, ganske ofte en fører, der har "presset" hunden ved massiv lokning, uklare krav og uønsket fysisk kontakt.

 

I de situationer, er det påfaldende, at hunden ofte godt vil spise godbidder givet i form af afstandsbelønning!

 

Det tror jeg helt sikkert du har ret i.

 

Jeg har jo selv samme problem, Luna arbejder ikke specielt godt ved godbidder fra hånden, men jeg kan lave en afstandsbelønning (næsten) ud af hendes tørfoder, og hun syntes den er fantastisk...

 

Jeg har tænkt meget over grunden til dette, og da jeg ikke har brugt lokning eller fysisk kontakt, så ligger vores problem ikke her. Derimod tror jeg at godbidder er blevet brugt alt for meget som kontrabetingning, Luna har jo væres meget syg, og er dagligt blevet udsat for noget hun ikke bryder sig om, hvorefter hun er blevet "belønnet" med en "fantastisk" godbid... F.eks. kan jeg ikke længere få hende til at hoppe op i sofaen hvis jeg sidder med en godbid, da dette jo nok betyder at hun igen skal holdes fast og udsættes for noget hun ikke bryder sig om...

 

Så jeg tror bestemt at man skal tænke over hvordan man bruger sine godbidder i det daglige, og hvilken effekt dette kan have på ens træning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jep - hvis vi ser på den gængse definition af godbidder som en primær forstærker, burde alle hunde jo kunne belønnes med godbidder, da mad = overlevelse og ikke behøver betinges. Men der går rigtigt mange hunde derude, der ikke kan motiveres på godbidder - og her er min (upopulære) holdning, at det er fordi godbidderne er blevet kontra-betinget. Hele situationen omkring godbidsbelønning er blevet - i bedste fald ligegyldig og i værste fald direkte negativ. Ofte vil der være én eller anden form for stressreaktion med inde over dette - og ganske, ganske ofte en fører, der har "presset" hunden ved massiv lokning, uklare krav og uønsket fysisk kontakt.

 

I de situationer, er det påfaldende, at hunden ofte godt vil spise godbidder givet i form af afstandsbelønning!

 

Der er i mine øjne ingen tvivl om at mange hunde føler et pres fra ejers side i godbidssituationer. Især hunde som ikke er supervillige, men har ladet sig lokke af lækre godbidder

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
F.eks. kan jeg ikke længere få hende til at hoppe op i sofaen hvis jeg sidder med en godbid, da dette jo nok betyder at hun igen skal holdes fast og udsættes for noget hun ikke bryder sig om...

 

Så jeg tror bestemt at man skal tænke over hvordan man bruger sine godbidder i det daglige, og hvilken effekt dette kan have på ens træning.

 

Lige præcis i nævnte situation er belønning ude af situationen meget gavnlig f.eks. at man sammen med hunden "går i køleskabet" og derved får en lang, positiv beløningsituation et andet sted end der hvor hunden oplevede ubehaget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige præcis i nævnte situation er belønning ude af situationen meget gavnlig f.eks. at man sammen med hunden "går i køleskabet" og derved får en lang, positiv beløningsituation et andet sted end der hvor hunden oplevede ubehaget.

 

Ja, og der har jeg kvajet mig Big Time, jeg har medbragt belønningen, og vist hende den for at få hende lokket til at komme hen til mig :damn:

 

Men nu gør vi det, at jeg gør hvad der skal gøres, og derefter løber vi sammen ud i gangen og henter hendes yndling legetøj, som hun derefter får lov at lege med i 5-10 minutter, så helt uden at vide at det var den korrekte måde at gøre det på, så har jeg rent faktisk gjort præcist hvad du skriver herover :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, og der har jeg kvajet mig Big Time, jeg har medbragt belønningen, og vist hende den for at få hende lokket til at komme hen til mig :damn:

 

Men nu gør vi det, at jeg gør hvad der skal gøres, og derefter løber vi sammen ud i gangen og henter hendes yndling legetøj, som hun derefter får lov at lege med i 5-10 minutter, så helt uden at vide at det var den korrekte måde at gøre det på, så har jeg rent faktisk gjort præcist hvad du skriver herover :-D

 

Vi kan jo øve den, når vi mødes til selvtræning i december :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænkte på "distraktionscirklen", som SMM kalder den :-D

 

 

Ok, den tror jeg såmænd allerede at jeg kender, jeg kalder det så bare "omvendt lokning", hvor jeg bevidst forsøger at lokke hende ud af position og belønner hende for alligevel at blive i position.

 

Men du er velkommen til at lege distraktion imens vi træner, det mangler vi nemlig lidt, altså en der bevidst forstyrrer :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Ja, og der har jeg kvajet mig Big Time, jeg har medbragt belønningen, og vist hende den for at få hende lokket til at komme hen til mig :damn:

 

Men nu gør vi det, at jeg gør hvad der skal gøres, og derefter løber vi sammen ud i gangen og henter hendes yndling legetøj, som hun derefter får lov at lege med i 5-10 minutter, så helt uden at vide at det var den korrekte måde at gøre det på, så har jeg rent faktisk gjort præcist hvad du skriver herover :-D

 

Og du ser en positiv forandring?

Link til indlæg
Del på andre sites

Og du ser en positiv forandring?

 

Vi har kun gjort det i 4 dage, så jeg har ikke rigtig set nogen forandring endnu. Hun har jo heldigvis været medicin fri siden juni, og skulle nu have 5 dages smertestillende via en sprøjte (jeg sprøjter det ind i munden).

 

Men 4 dage er ikke nok til at veje op for knapt et halvt med daglig medicinering hun ikke brød sig om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg sidder og læser og læser og læser.......og glemmer hver gang at sige jer TAK! :5up:

 

 

TAK for jeres gode og forstålige forklaringer og fortællinger fra kurset mv., det er super spændende at læse om :blink:

 

Lige mine ord. Fedt at I giver jer tid til at dele jeres erfaringer og nye viden med os andre.:5up:

TAK:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...