Hop til indhold

Avl - væsentlige størrelsesforskelle


Gæst Buddha
 Share

Recommended Posts

Hvilke størrelses hvalpe kommer der hvis mor er meget stor og far er meget lille? Altså grand danois-chihuahua, bare for at udpensle det. Ok måske moder natur ville have noget imod lige dén blanding, men i forstår nok hvad jeg mener.

 

Kan der være problemer som hvalpene er for små i forhold til hvad tæven ville føde hvis hun blev parret med 'egen størrelse'? Såsom at hvalpene har for små munde til at kunne die.

 

Hvor stor forskel kan der overhovedet være, ved nogen det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Håber egentlig det er noget, vi aldrig finder ud af.

 

En hurtig google-søgning gav mig en beretning om GD/gravhundeblandinger, hvor hvalpene ikke var levedygtige. Fx. var hovederne alt for store til at deres hals kunne bære dem.

 

Sådan af ren nysgerrighed, er der en speciel grund til, at du tænker over det, eller var det bare en strejftanke?

Link til indlæg
Del på andre sites

Puha, nu tør jeg slet ikke google :-(

Det var en tanke, i forbindelse med en der vist ikke havde forstået at det ikke var toy pudlen man bruger i labradodle.....!

 

Mærkeligt at de hvalpe du nævner overhovedet er blevet født. Det havde jeg nok håbet ikke kunne lade sig gøre, fra naturens side.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved ikke helt om det er den størrelsesorden du er ude efter, men der er en på HG, som nogle gange har mops - bearded collie hvalpe til salg. Moderen er mops. Hvalpene bliver større end man lige skulle tro. Jeg vil gætte på at de svarer til størrelsen på en dværgschnauzer eller lidt større (nok større).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har hørt om og kendt til hunde der levede længe og hunde der ikke levede længe og hvalpe der lige nåede at blive født for så at dø, pga blandinger mellem store og små hunde.

 

Hver gang jeg høre om sådan en blanding, håber jeg at moderen var den store hund :cry:

 

Her ude møder jeg nogen gange en labrador med gravhundeben, han ser spøjs ud men er lige så krudtet og mobil som begge racer er det. Han ser ud til at trives, men om alt er okay inden i kan kun tiden vis da ejere ikke bekymre sig om den slags...

 

For mange år siden havde jeg en kollega hvis lille hund måtte aflives kun få år gammel, dens indre organer viste sig at være for store til dens krop og - såvidt jeg husker - blev den kun 3 år. Ret pludseligt, kunne kroppen ikke længere fungere og sådan gik det også for de andre af kuldet min kollega stadig havde kontakt til :cry:

 

Jeg har igennem de seneste 20-25 år hørt og kendt til for mange af den slags blandinger til, at jeg egentlig bryder mig om dem. For mange af dem går det galt med om ikke kort tid efter fødsel, så måneder eller få år efter og ikke nok med at det er en sorg for de mennesker der har købt sådan en hvalp og knyttet bånd til den, men hvad har hunden så måtte gennemleve af evt. smerter :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Her ude møder jeg nogen gange en labrador med gravhundeben, han ser spøjs ud men er lige så krudtet og mobil som begge racer er det. Han ser ud til at trives, men om alt er okay inden i kan kun tiden vis da ejere ikke bekymre sig om den slags...

kan det ikke være han er krydset med corgi? Der er jo ikke ret stor størrelsesforskel i kroppen, bare korte ben :-D

 

 

jeg kender en hund som er ud af to blandingsforældre. Mor var labrador/grand danois og far var labrador/D-S gårdhund. Den er sådan lidt Karla-agtig af udseende og størrelsesmæssigt ca midt mellem lab og DSG.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

jeg har hørt om hvalpe af collie - rotte blanding...

 

hvalpene virkede til ikke at fejle noget - lige indtil den dag de skulle skifte tænder. De havde fået snude og kæbeparti fra collien, men de store tænder fra rotten... så kæberne sprang..:megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og jeg har hørt om en race, hvor tæverne ikke selv kan føde deres hvalpe. En anden race, som ikke selv kan vaske sig bag i. Eller hvad med den race, hvor gennemsnitslevealderen nu er nede på 7 år? Og så er der dem der må leve med mider og svamp pga alt for store folder. Nu må jeg heller ikke glemme dem der har svært ved at trække vejret fordi snuden er for kort.

Godkendte, fine racer der bliver avlet på.

DET er da grotesk......

Link til indlæg
Del på andre sites

Og jeg har hørt om en race, hvor tæverne ikke selv kan føde deres hvalpe. En anden race, som ikke selv kan vaske sig bag i. Eller hvad med den race, hvor gennemsnitslevealderen nu er nede på 7 år? Og så er der dem der må leve med mider og svamp pga alt for store folder. Nu må jeg heller ikke glemme dem der har svært ved at trække vejret fordi snuden er for kort.

Godkendte, fine racer der bliver avlet på.

DET er da grotesk......

 

Hvad der sikkert heller ikke er nogle, der vil benægte, men nu var emnet; Hvad sker der, når man blander...

Link til indlæg
Del på andre sites

kan det ikke være han er krydset med corgi? Der er jo ikke ret stor størrelsesforskel i kroppen, bare korte ben :-D

 

 

jeg kender en hund som er ud af to blandingsforældre. Mor var labrador/grand danois og far var labrador/D-S gårdhund. Den er sådan lidt Karla-agtig af udseende og størrelsesmæssigt ca midt mellem lab og DSG.

De siger selv en gavhund, men jeg vil da ønske de tager fejl-husker forkert-ikke ved hvad de snakker om :genert: og det i virkeligheden er en Lab/Corgi.

 

For du har ret i at corgien er meget større i kroppen og at man derfor kan håbe, tingene passer sammen inden i og uden på :-)

 

Ham her er også drøn charmerernde, han minder af sind meget om labben synes jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

De siger selv en gavhund, men jeg vil da ønske de tager fejl-husker forkert-ikke ved hvad de snakker om :genert: og det i virkeligheden er en Lab/Corgi.

 

For du har ret i at corgien er meget større i kroppen og at man derfor kan håbe, tingene passer sammen inden i og uden på :-)

 

Ham her er også drøn charmerernde, han minder af sind meget om labben synes jeg.

 

Jeg har også mødt en laorador/gravhundeblanding, som vist havde det fint. Den virkede i hvert fald vældig glad. Men det så nu sjovt/mærkeligt ud, når den havde tungen til at hænge ud af munden, for den slæbte nærmest tungen hen ad jorden.:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...