Hop til indhold

Kontaktøvelser


Eris
 Share

Recommended Posts

Hvilke kontaktøvelser bruger I, når i træner jeres hund?

Min hund har svært ved at holde fokus, vil derfor gerne træne med hende.

De øvelser vi bruger, er at tage hånden op til øjnene (med godbid i). "Eris Fokus", når hun så har kigget i øjnene i få sekunder belønner jeg hende meget! Vi er inde på et roligt værelse, når kontakt øvelserne finder sted. Hun er ihvertfald ikke klar til at lave dem udenfor, eller med tilstedeværelse fra andre mennesker og hunde.

Hvilke øvelser bruger I, og hvad virker bedst for JERES hund? :mrgreen::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lab'Buddy

Når i øver fokus inde på værelset. Så pas på med du ikke roser hende for meget. For meget ros, og hun vil risikere at miste sit fokus. Det vil så medføre, hver gang du roser hende. Så vil hun miste sit fokus, også udenfor værelset.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej selvfølgelig ikke ;)

Jeg tænkte det også mere som en start. Så bagefter udvikle øvelsen. Nogle gange har jeg også taget hænderne om på ryggen først. Hun skal også lige forstå kommandoen! Men den lille tøs er meget utålmodig og har sin egen vilje :damn:- Der er altid noget der er mere spændende!

Nøøj hvor skal vi træne :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

men lige nu lærer hun jo at kommandoen "kontakt" betyder "følg mors hånd op til ansigtet", ikke nødvenigvis det samme som ægte øjenkontakt. Det hele ser jo derved anderledes ud for hende, når din hånd pludselig er på ryggen.

Hvis du indlærer det med klikker/præcis timet ros på den måde jeg beskrev, tager hun selv initiativ til øjenkontakten, og kommandoen kommer først på når hun er blevet sikker i øvelsen, og derved ved hvad der forventes af hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

du vil få meget mere ud af at træne frivilig adfærd, dvs lad være med at bruge lokkemidel, lad være med at bruge kommando, start med hunden i snor og i ro, hold hunden i kort snor så den ikke kan gøre andet end at sitte, den må ikke kunne snuse:-D

Så venter du bare, siger intet, så snart hunden løfter hovedet mod dig, ikke nødvendigvis kikker på dig i starten men bare løfter hovedet, så siger du dygtig og giver en lille godbid, lille og god er vigtigt, dvs fx 1/4 kødbolle eller ligen.

Nu udvider du langsomt lader hunden kikke mere og mere op før den får dygtigt og til sidst kikker den i dine øjne, når den gør det udvider du ved at lade den kikke lidt længere før den belønnes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusinde tak for respons :) Det giver meget mening, det I siger.

Hun er fx meget dygtig til at kigge op og vente på kommando, når hun skal over vejen. Det er jo også en god øvelse. Så i stedet for at rose hende for at sætte sig, så rose når hun kigger op.

Nu kommer vi snart hjem fra weekend besøg hos onkel Kenzo (labrador) Så skal vi virkelig fokusere på kontakten. Man kan jo sådan set sætte kontakt øvelser på alt hvad man gør med hunden.

Tak for god inspiration og idéer:klap::klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvilke kontaktøvelser bruger I, når i træner jeres hund?

Med en terrier får man ikke megen kontakt forærende, så jeg besluttede, at Sofus helt starten skulle lokkes til selv at kigge op på mig.

 

Med en skål guffer på køkkenbordet og en klikker i hånden tog jeg ham i snor ude i køkkenet og så ventede jeg tålmodigt og uden et ord på, at han skulle undre sig over, hvorfor i alverden vi dog stod der og bare stod.

 

Og det varede da heller ikke særligt længe, før han kiggede nysgerrigt op på mig, og flux klikkede/belønnede jeg - stadig uden et ord. For en sikkerheds skyld smed jeg godbidden væk fra mig, så han ikke endte med bare at sidde og stirre non-stop og med åbent gab op på mig.

 

Der gik faktisk ikke mange dage, før han kunne gå ved siden af mig og kigge op på mig hele tiden, og denne sympatiske vane sørger jeg så for at holde vedlige. :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er enig med PP og Kleo.

 

Jeg bruger også det, at tage en godbid i hver hånd og holde hænderne ud til siden. Når hunden så giver kontakt får den en godbid fra den ene eller anden hånd, og her er det vigtigt, at der ikke er noget mønster i hvilken side godbidden kommer fra.

 

Den har jeg også altid kørt! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Igår da Eris og jeg ankom hjemme experimenterede jeg lidt. :mrgreen:

Det virker bedst for Eris at holde godbidder i hver side! Der gik ikke lang tid før hun forstod, hvad hun skulle. Efter det, kigger hun generalt bare mere på mig og afventer kommando (fx, når vi skal over vejen). Det er super fedt. Så tusinde tak :klap::klap:

Min hund forstår heldigvis meget hurtigt, hvad jeg vil have hende til. :engel:

Det er dejligt med kontakten.

Link til indlæg
Del på andre sites

hejsa

nu har jeg læst lidt her på denne tråd . jeg er ejer af lupo på knap 4 mdr :hjerte:

han har været misrøgt og er derfor lidt mintal tilbage :cry: jeg har haft svært ved at træne ham og så var det jeg tænkte at klikkertræning måske kunne hjælpe og det gjore det:klap:,:klap:

vi startet for 4 dage siden . han fandt hurtig ud af at når han kigger på mig så er der god bid, altså når vi er inde . jeg kan ikke få ham til at kigge på mig når vi er ude så det er det vi træner med lige pt. jeg har i rigtig mange år trænet efter dch. metode og synes den er fin :cool:

men det lystre han ikke . så er begyndt at tage e-mail klikkerkursus fra www.canis.no og den virker . det går bare ikke så hurtig men bare det går fremad så er jeg glad :banan:.:banan:.:klap:.:klap:

 

 

gør det noget at hvis nu han laver noget jeg gerne vil have at jeg så siger en kommando samtidig med at jeg klikker .:confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...