Hop til indhold

Hund udenfor


Gæst Lisette - slettet bruger
 Share

Recommended Posts

Gæst Lisette - slettet bruger

Hejsa

 

Min mand og jeg er de næsten lykkelige ejere af to hunde:engel:. Vi er lidt træt af at de sover i soveværelset, da de laver en del støj og er fuldstændig vilde om morgenen så snart vi begynder at vågne. Derfor vil vi gerne have dem ud af soveværelset og sove et andet sted. Vi kan ikke rigtig lukke dem ud i gangen, hvilket ellers ville være et oplagt valg, men der er en kattelem som de desværre begge kan komme ud af.

 

Så vi tænkte på om man kan bygge et isoleret hundehus udenfor som de kan bo i? Vi vil meget gerne høre fra nogen der har erfaringer med at holde hund udendørs, og hvordan det fungerer i hverdagen, så vi kan se om det er noget for os.

 

Vi har nok givet hundende for løse tøjler fra starten, da de må være over hele huset og ligge i sofaen. Det betyder en del svineri og rod indendøre, fordi de selv går ud og ind af kattelemmen (som egentlig er en lille hundelem). Hvis de fortsat skal være indendøre, vil vi gerne ændre på dette. Kan man evt. gøre det sådan at de kun skal være i gangen indenfor?

Fortæl gerne hvordan jeres hunde bor og hvor de får lov at være.

 

Vores hunde er forresten en flatter/border blanding, tæve på 16 mdr. og en foxterrier/gravhund/ukendt han på 9 mdr. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Velkommen til Lisette :-)

 

Du vil gerne vide hvordan andre holder hunde. OK, here we go...

 

Mine hunde (har pt kun en) må være overalt i boligen, ligge i møblerne, sove i min seng...

 

Jeg ville som person ikke have det godt med at udelukke ham fra mit selskab da hunde er flokdyr OG fordi jeg vil have så meget indflydelse på ham som overhovedet muligt. Dette kræver samvær - og nærvær :-)

 

Uanset om jeg har haft en hund eller 5 har der altid været frit tilgængelighed til soveværelset.

 

Jeg synes ikke, det er en god ide at lade dine hunde flytte ud i haven - væk fra resten af "flokken".

De kan synes det er i orden fordi de trods alt er to, men de vil også knyte sig endnu mere til hinanden netop fordi de kun er de to.

Det kan få den konsekvens at du skal arbejde hårdt på at blive en vigtig faktor i deres liv omkring opdragelse og træning, som derved KAN blive sværere.

 

Noget andet er at hvis dine hunde er alene hjemme i dagtimerne, bliver det voldsomt lang tid alene uden "flokken" også at være alene om natten.

 

Hvordan støjer hundene om morgenen?

 

I kan stoppe den vilde afærd ved at have nogle tygge/spiseting parat til at give om morgenen FØR de bliver vilde.

At de bliver vilde skal ses som tegn på at de er glade over at I nu vågner og kan være noget for dem. Og at de har et indlært mønster samt en del opsparet energi de vil af med.

 

Hvor mange katte har du?

 

Ville det være muligt at holde kattelemmen lukket om natten, så må kattene finde ud af at vente med at komme ind til om morgenen?

 

Tilføjelse: Jeg ville personligt ikke give mine hunde fri adgang til haven i form af en lem, både pga. evt griseri men mest fordi der kan opstå et meget højt alarmberedskab hos hunde som mener, de skal holde styr på hvad der sker i haven eller udenfor.

Dette alene kan give "vildskab"

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lisette - slettet bruger

Hejsa, mange tak for dit hurtige svar :-D

 

Jeg er også bange for at de vil føle det som at blive udelukket fra flokken ved at være ude. Men har set andre med flere hunde som havde dem udenfor, derfor tænkte jeg at det måske var en mulighed. De er allerede stærkt knyttet til hinanden, så det er nok bedst ikke at forstærke det så.

 

Lige nu er jeg konstant hjemme, men skal starte på et nyt studie efter ferien, men jeg vil stadig være hjemme de fleste dage og de dage jeg skal afsted er det kun korte dage. Så det er ikke vildt meget de skal være alene.

 

Det de gør om morgenen er at begynde at runsle rundt, gabe højlydt (vores han Max kan seriøst konkurrere med både søløver og hyæner med hans gab, tror han overdriver med vilje :???:) de hopper op i sengen, piver og går rundt. Når man så åbner døren ud til gangen flyver de bogstaveligt talt begge ud af døren som raketter, og drøner ud af kattelemen så man tror den går i stykker. VILDT irriterende og larmende :mad:. Udenfor drøner de hen til den nærmeste hestefold og gør vildt af hestene for at få dem til at løbe. De bliver selvf. omgående stoppet og kaldt ind. Dog er det faktisk kun min mand de gør sådan ved, for hvis det er mig der står først op (:oops:) så er jeg altid opmærksom på at forhindre at de styrter ud på den måde.

 

Vi har 3 katte, hvoraf den ene kun kommer ind og spiser om natten, fordi den ikke kan lide Max (han jagter den). Så derfor er vi kede af at skulle lukke lemmen til.

 

Du har helt ret i at de tror de skal styre alt hvad der sker, både ude og inde, og det er især svært at styre med den lem. Men jeg ved simpelthen ikke hvad vi ellers kan gøre, for kattene var her først og de skal også have lov at komme ind.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1

Så vi tænkte på om man kan bygge et isoleret hundehus udenfor som de kan bo i? Vi vil meget gerne høre fra nogen der har erfaringer med at holde hund udendørs, og hvordan det fungerer i hverdagen, så vi kan se om det er noget for os.

Det kan jo sagtens lade sig gøre, hundene vil på ingen måde tage skade af det. MEN eftersom de får meget samvær med hinanden både i dag timerne når i er på arbejde og om natten vil de danne et meget tætter bånd til hinanden end til jer. Det bliver 16-18timer i døgnet de har alene uden kontakt til jer så "indbyrdes" flok dannelse vil være uundgåelig:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Du har helt ret i at de tror de skal styre alt hvad der sker, både ude og inde, og det er især svært at styre med den lem. Men jeg ved simpelthen ikke hvad vi ellers kan gøre, for kattene var her først og de skal også have lov at komme ind.

 

Jeg skrev at de vil holde styr PÅ hvad der sker. Være med overalt. Ikke helt det samme som at villle styre :-D

 

Når de oplever, at deres adfærd om morgenen fører til aktivitet, så bevarer de den adfærd - fordi det er den som FØRER til aktivitet. Tror de.

Altså har de lært et mønster, som de ikke selv kan rive sig ud af.

 

Problemet kan løses ved at sørge for at de ikke begynder på adfærden samt at sørge for, at de IKKE kommer ud af lemmem om morgenen, men gennem døren som åbnes for dem. Og ikke som det første.

 

Som du beskriver "vågnesituationen" er de allerede i "alarmberedskab" da - parate til at fare ud at gø ad hestene. Det er åbenbart DERES dagsorden.

Da der så er to hunde vil de konkurrere om at komme først og så har du balladen.

 

Jeg ville dels give dem noget at tyggge på, når de vågner og så ikke rejse mig fra sengen før de er i ro. Kan tage noget tid.

 

Herefter ville jeg forhindre at de kan fare ud af kattelemmem og senere lukke hundene ud en af gangen eller gå med dem, så de ikke kan køre deres mønster.

Kun ved at bryde mønsteret kan du få dem på andre tanker.

Det er mønstret som kører med hundene og dine hunde har ike en reel chance for selv at stoppe op og ændre adfærd.

 

Dette vil give dig roligere hunde.

 

De kunne for eksempel starte deres morgen med at søge foder/godbidder i haven en halv times tid evt i lang line, så de IKKE smutter til hestene og gør.

 

Rigelig og god aktivering i løbet af dagen vil holde dem fra at falde tilbage i deres mønstre.

Overskudsenergi er ikke godt for hunde og slet ikke med den adfærd du fortæller om :-)

 

Både flatter og terriers er stressfølsomme, så det gælder om at holde opkørtheden nede for ikke at skabe stressbomber.

 

Det gab du beskriver er et frustrations gab "kom nu, kom nu", og det fortæller at hunden allerede der er vældig intens på dette tidspunkt.

Giver det mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

Kunne man ikke ligge noget atraktivt ind i stuen som de gerne vil ligge/sove på? Så er de da ude af soveværelset.

 

Begge de hunde mine forældre har haft har sovet inde ved os, og på et tidspunkt er de gået ind i stuen og har sovet.

 

Nu er Aslan jo kun en hvalp, og stuen er liiiiiiiiiige indtil vores soveværelse, men han gr ind og sover i stuen i løbet af natten, der er nemlig bødere a ligge (måske!?!?!?)

 

Og med hensyn til svineriet, så luk kattelemmen. :blink:

Er det ondt at skrive katten eller svineriet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lisette - slettet bruger

Aslan, det var faktisk en god ide med at prøve at få dem til at sove i stuen, men gad vide om de så bare begynder at lave ulykker i stedet..:confused:

 

Hvordan kan man evt. vænne dem til at sove derinde? Der er et rum imellem soveværelse og stue.

 

Ang. kattenene, så foretrækker jeg at beholde dem, og desværre så også svineriet:blink: men måske man kunne gøre noget andet. Vi har lige snakekt om at prøve og lukke kattelemmen om dagen i stedet, på den måde kan hundene ikke selv gå ud og ind, og kattenene kan stadig komme ind om natten.

 

Ninjamor, ja det giver mening ;-) det er også mest min mand der "har" problemet, for det er ham der for tiden skal tidligt op om morgenen. han glemmer simpelthen bare at han skal være på vagt overfor at de ikke gør det, og han kan ikke ligge i sengen og vente på at de slapper af for han skal jo afsted. Det er heller ikke hver eneste morgen det går galt, men tit og det er bare så irriterende at skulle passe på der når man står op der, man kan jo slet ikke nyde sin morgen i ro og mag. det er derfor vi gerne, hvis det kunne lade sig gøre, ville have hundende ud af soveværelset ;-).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero

Kan I måske anskaffe Jer en kattelem, der er så lille at hundene ikke kan bruge den?! Eller få én af de kattelemme, der kun åbner for husets egne katte - altså hvor kattene vist nok har et halsbånd på der åbner for kattelemmen?

Bare en tanke :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lisette - slettet bruger

Vi har prøvet en lille kattelem, men den ødelægger Max i løbet af nul komma fem, da han absolut SKAL igennem den (også selvom den er lukket) :roll:. Halsbånd til vores katte? Nix det tør jeg for det første ikke, og det bliver også bare smidt af hurtigst muligt af i hvert fald den ene kat. Så nej, det duer vist ikke. Vi har været alle tankerne igennem, og det er bare ikke lige sagen til vores luksusdyr :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med at stille noget foran lemmen (indenfor), så den stadig kan åbne, men som spærrer for hundene? En stol eller lign, så kattene kan møve sig igennem, men ikke hundene. Ved det lyder lide langt ude, men det er vel et forsøg værd, hvis man er desperat nok ;-) Eventuelt holde hundene inde i soveværelset med et børnegitter om natten... hvis de ikke springer over selvfølgelig. Og så skal der være vand i soveværelset hvis de ikke kan komme ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Vil du fortælle hvad jeres hunde bruger deres energi på i løbet af dagen?

Overskudsenergi er for eksempel ikke godt, når man oplever problemer med sin hund

Redigeret af Ninjamor
Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har prøvet en lille kattelem, men den ødelægger Max i løbet af nul komma fem, da han absolut SKAL igennem den (også selvom den er lukket) :roll:. Halsbånd til vores katte? Nix det tør jeg for det første ikke, og det bliver også bare smidt af hurtigst muligt af i hvert fald den ene kat. Så nej, det duer vist ikke. Vi har været alle tankerne igennem, og det er bare ikke lige sagen til vores luksusdyr :lol:

 

Den erfaring har jeg også med halsbånd. Den ene kat smed det konsekvent.

Og den anden fik iøvrigt ofte halsbåndet drejet, så låge-åbningsmekanismen ikke altid gik i gang.

 

Vi har fornylig sat en ekstra kattelem i et helt andet sted i huset.

Var det en mulighed for jer? Og så lade hunde og katte være i forskellige dele af huset om natten?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, som Vivi skriver en kattelem et andet sted i huset og evt. børnegitter ind til det værelse så hundene ikke kan komme derind.

 

Eller evt. stille et "hundehegn" rundt om den kattelem, der er nu, som kattene kan springe over men ikke hundene.

 

Mine hunde er også meget glade når jeg vågner, men jeg har lært dem, der ikke sker noget før jeg begynder at snakke. Jeg kan gå på toilettet, kigge på vækkeuret osv. selvom det er morgen. De ved godt der ikke sker noget før de får et "godmorgen" :lol: Men så står vi også op, ret hurtigt derefter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Ja, som Vivi skriver en kattelem et andet sted i huset og evt. børnegitter ind til det værelse så hundene ikke kan komme derind.

 

Eller evt. stille et "hundehegn" rundt om den kattelem, der er nu, som kattene kan springe over men ikke hundene.

 

Mine hunde er også meget glade når jeg vågner, men jeg har lært dem, der ikke sker noget før jeg begynder at snakke. Jeg kan gå på toilettet, kigge på vækkeuret osv. selvom det er morgen. De ved godt der ikke sker noget før de får et "godmorgen" :lol: Men så står vi også op, ret hurtigt derefter.

 

Sådan er det også her, jeg har vænnet dem til nogle ting om morgenen der gør at jeg kan gå på toilettet og sove videre osv..

 

Det gøres ved ikke at give repsons overhovedet, dvs man så heller ikke er negativ/positiv, man reagere ikke :-)

Derimod kan jeg give rolig og dæmpet kærlig ros til dem hvis de putter sig, jeg gaber, sukker dybt og småsmasker, det gør de så også, og vi sover videre, meget hyggeligt, det gør vi også inden vi sover om aftenen :lun:

 

Man kan evt give noget tygge i, de er to meget unge hunde :-)

 

Hvis man vil have ro om morgenen kan man også sørge for at hundene får udfordringer om aftenen og derfor er trætte når i går iseng.

 

Mine hunde får aftensøg i græsset, en leo fyldt med lækre kogte kød/indmad godbidder og de får deres aftenkonger med hjemmelavt mad i :-D

Derudover nusser vi og snakker sammen, vi kan også lave øvelser, lidt forskelligt :-)

 

De er trætte når vi går i seng og kan sagtens sove længe.

 

Hvis jeg ikke sørgede for aktivering, men bare lod dem sove hele aftenen væk så ville de have en masse overskudsenergi om morgenen.

 

Jeg ville aldrig lade mine hunde sove andre steder end hos mig, hverken ude eller inde.

 

2 hunde i den unge alder, de kan hurtigt vælge ejerne fra hvis de ikke har den tætte, kærlige kontakt med ejerne :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har prøvet en lille kattelem, men den ødelægger Max i løbet af nul komma fem, da han absolut SKAL igennem den (også selvom den er lukket) :roll:. Halsbånd til vores katte? Nix det tør jeg for det første ikke, og det bliver også bare smidt af hurtigst muligt af i hvert fald den ene kat. Så nej, det duer vist ikke. Vi har været alle tankerne igennem, og det er bare ikke lige sagen til vores luksusdyr :lol:

 

Altså..... :hmm:

Jeg forstår det sådan, at kattelemmen både kan lukkes op indefra og udefra....

Det skulle vel ikke være så svært at sætte et bræt, en liste eller en kant evt. af jern på åbningen på ydersiden, så hullet bliver mindre end lemmen?

Så kan dyrene komme ind, men ikke ud igen.

 

Men fortæl mig lige hvorfor I har de to hunde?

Og endda af så aktive racer?

Hvad bruger I dem til?

 

--for det lyder som om de to aktive og arbejdsivrige hunde ikke rigtig har noget job? ---Så finder de altså på noget selv.. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lisette - slettet bruger

Hej alle, og tak for jeres gode svar :-)

 

Vil overveje om det evt. kunne fungere med at sætte noget på lemmen så den kun kan åbne en vej. De sidste par dage har vi lukket den om dagen, og det har faktisk fungeret rigtig godt. Så måske vi bare bliver ved med det.

 

Ninjamor, de får en til to gåture om dagen, somme tider med søg, gemmelege, eller anden træning indlagt. De bliver trænet i dagligdagen når vi ellers laver det vi nu skal, så vi træner ikke specifikt med dem f.eks. 1 time om dagen, det foregår i løbet af hele dagen. Ellers er de med udenfor til hvad vi nu foretager os, og det elsker de, så kan de rigtig huje og lege voldsomt. Fra august har vi meldt den lille til unghunde træning og den store til lydighedstræning for forsættere så vi kan træne op til et par prøver. Så det går dagligdagen også med, at træne lydighed og forskellige "tricks". Når Max er gammel nok skal han gå agility, det kan Sara, som tæven hedder, ikke holde til da hun har HD.

 

Personligt tror jeg ikke det er fordi de har en masse energi de skal af med om morgenen, (jo de er selvf. friske og udvilede) jeg tror mere det er fordi det er blevet en vane for dem. Specielt Max. Sara kunne sagtens sove længe før vi fik ham, men han er så "vims" og sprudlende at han skal være med hvor det sker hele tiden. Han laver også de der højlydte gab i løbet af dagen, og kan somme tider godt ligne en der er på speed :lol:

 

De er generelt begge ret højtkørende, så der skal ikke så meget til at få dem op i det røde felt. Og når Max først begynder om morgenen, er Sara straks med.

 

Men nu er kattelemmen lukket om morgenen, så tvivler jeg på det er helt så sjovt at drøne ud af døren mere. Men ellers vi vi prøve og have nogle tyggeben klar til dem, og så bare håbe de ikke begynder at vække os for at få dem i stedet :lol:

 

Til sidst, hvorfor vi lige har disse hunde? Tjaa, vi ville have hund og fandt ud af at vores dyrlæge tog herreløse hunde ind. Så en dag havde han så en lille sort hvalp på 3 mdr. og vi faldt selvf. straks for hende og tog hende med hjem. Det var Sara. Hun blev fundet på gaden hvor hun gik rundt radmager, fuld af orm og lidt sky i det. ½ år efter bestemte vi os for at få en hund mere som kammerat til Sara, da hun manglede dette meget. Hun var/er ikke så god til at snakke med fremmede hunde (sprogkludder og nervøsitet, hvilket vi selvf. arbejder med), så derfor ville det være bedre hvis hun havde en sød kammerat hun kunne med derhjemme. Så da Max kom ind hos dylægen, måtte vi jo bare have ham med hjem. Han er ligeledes tidligere gadehund, og nok lidt mere mærket af det end Sara, men en ekstremt sød og kærlig (og meget underdanig) lille hund :-).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Hej alle, og tak for jeres gode svar :-)

 

Vil overveje om det evt. kunne fungere med at sætte noget på lemmen så den kun kan åbne en vej. De sidste par dage har vi lukket den om dagen, og det har faktisk fungeret rigtig godt. Så måske vi bare bliver ved med det.

 

Det kan være nødvendigt foir nogler hunde at blive begrænset i ders udfoldelser da disse ellers kan "løbe af med hunden".

 

Ninjamor, de får en til to gåture om dagen, somme tider med søg, gemmelege, eller anden træning indlagt. De bliver trænet i dagligdagen når vi ellers laver det vi nu skal, så vi træner ikke specifikt med dem f.eks. 1 time om dagen, det foregår i løbet af hele dagen. Ellers er de med udenfor til hvad vi nu foretager os, og det elsker de, så kan de rigtig huje og lege voldsomt. Fra august har vi meldt den lille til unghunde træning og den store til lydighedstræning for forsættere så vi kan træne op til et par prøver. Så det går dagligdagen også med, at træne lydighed og forskellige "tricks". Når Max er gammel nok skal han gå agility, det kan Sara, som tæven hedder, ikke holde til da hun har HD.

 

Fint at høre de har en aktiv hverdag. Aktivitetsniveauet skal med i billedet, når der skal gives råd så dette ikke gøres på et forkert grundlag.

 

Personligt tror jeg ikke det er fordi de har en masse energi de skal af med om morgenen, (jo de er selvf. friske og udvilede) jeg tror mere det er fordi det er blevet en vane for dem. Specielt Max. Sara kunne sagtens sove længe før vi fik ham, men han er så "vims" og sprudlende at han skal være med hvor det sker hele tiden. Han laver også de der højlydte gab i løbet af dagen, og kan somme tider godt ligne en der er på speed :lol:

 

Det lyder også som om, det er vanen som kører showet :-)

 

De er generelt begge ret højtkørende, så der skal ikke så meget til at få dem op i det røde felt. Og når Max først begynder om morgenen, er Sara straks med.

 

Og det vil være godt for begge hunde at få ændret. Sig til hvis du vil have råd om dette

 

Men nu er kattelemmen lukket om morgenen, så tvivler jeg på det er helt så sjovt at drøne ud af døren mere. Men ellers vi vi prøve og have nogle tyggeben klar til dem, og så bare håbe de ikke begynder at vække os for at få dem i stedet :lol:

 

Hvis tyggebenene virker som afledning vil det muligvis gå i sig selv. Men ellers kan I give tyggeben gradvist senere. Jeg tror at vanen med at vågne tidligt muligvis går i sig selv da tygggeben ikke er så spændende som en rask hestejagt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lisette - slettet bruger

Citat:

De er generelt begge ret højtkørende, så der skal ikke så meget til at få dem op i det røde felt. Og når Max først begynder om morgenen, er Sara straks med.

Og det vil være godt for begge hunde at få ændret. Sig til hvis du vil have råd om dette

 

Det vil jeg da gerne ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Det vil jeg da gerne ;-)

 

 

Jeg så først dit svar nu...

 

Hvis hundene skal køre mindre voldsomt på, skal de ikke få succes med det de vil gennem at køre op.

 

Dette indebærer, at de for eksempel ikke kommer ud af døren før der er helt ro på. Og da en af gangen.

 

I dit sted ville jeg tænke på tævens HD og forsøge en smertekur, hvis dette ikke allerede er under afprøvning, fordi murren, ømhed, irritation og smerter ofte giver højtkørende/stressede hunde pga. den smertelindring aktivitet/stress giver.

Hunde kan under disse omstændigheder ligefrem gå og være på udkik efter noget de kan køre op over og nogle hunde går decideret på jagt efter imaginære dyr for at opnå smertelindring.

 

Terrieren er en hund som typisk vil være på vagt efter noget at gø ad, forbipasserende personer, dyr, hestene på folden, katte og fugle m.m.

Som rotte- og musefangende hund har den en reaktionstid på mindre end et øjeblik og er ude af hullerne meget hurtigt.

 

Hvis sådan en hund føler den skal holde vagt med hvad der sker udenfor huset OG selv kan komme ud og ind er der basis for stort alarmberedskab og stress som igen får hunden til at være meget hurtig og højtgøende.

 

Og så er der konkurrencemomentethundene imellem: Hvem kommer først ud? Hvem gør først af hestene? osv. osv. hvilket også ksn holde hundene i det høje gear, så de kan være parat til at reagere på lyd og synsindtryk.

På denne måde kan to hunde holde gang i hinanden hele dagen, hvis det skal være.

 

Fremgangsmåden for at undgå denne højtkørende adfærd er som jeg startede med at skrive dels ved ikke at belønne adfærden, f.eks. at lade hundene styrte til hundelemmen og spurte ud, dels ved at give rolige aktiviteter og sørge for at have kontrol med situationerne.

Rolige aktiviteter er fodersøg, måske en hund af gangen, rolige gåture med samarbejdsaktiviteter, problemløsning og indlæring af øvelser.

Så hundene ikke har overskudsenergi at lægge i den voldsomme adfærd.

Vigtigst af alt er dog at forhindre de højtråbende aktiviteter som at "jage" hestene og styrte ud af huset da disse er selvforstærkende idet hundene bliver belønnet for adfærden.

 

Giver det mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...