Hop til indhold

opdate på lexus' træning


Gæst Dogue1
 Share

Recommended Posts

Gæst Dogue1

Det går meget laaaaangsomt, men det går fremad med at han skal gå på venstre side. Det største problem er at såsnart han har fået godbid går han frem, altså forlader "plads" Jeg/vi har så forsøgt at trække godbidden lidt. Men så bliver han utålmodig og forlader plads for at snuse, jeg ser det som overspringshandling!!...????

Jeg ved ikke rigtig om jeg skal skrue bissen på og gå lidt i "gamledage" og sige du går der! fordi JEG! siger det!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Det går meget laaaaangsomt, men det går fremad med at han skal gå på venstre side. Det største problem er at såsnart han har fået godbid går han frem, altså forlader "plads" Jeg/vi har så forsøgt at trække godbidden lidt. Men så bliver han utålmodig og forlader plads for at snuse, jeg ser det som overspringshandling!!...????

Jeg ved ikke rigtig om jeg skal skrue bissen på og gå lidt i "gamledage" og sige du går der! fordi JEG! siger det!

 

 

Tror du, at du tager et for stort spring, selvom det virker lille?

 

Hvad med at give ham en godbid for at gå plads (og her ved du at han så er parat til at smutte frem så snart den er slugt), så fanger du ham igen med det samme med endnu en godbid, og igen.

 

Stop og stå stille hvis i har brug for pause - jeg tror det er rigtigt observeret, at lexus laver overspringshandlinger. Jeg oplever det samme nogle gange med vinters (katte) træning og ved det kan være stressende for hende, selvom jeg går langsomt frem.

 

Gå så igen og giv godbidder i træk. Du oplever måske, at du så får mere af hans (vedvarende) kontakt, og kan så begynde at trække godbidden lidt mere. Men igen, hvis han går frem, så er springet for stort og godbidder skal komme oftere...

 

Samtidigt kan du bruge det, at hvis han går frem, så stopper du bare og venter til han tager kontakt med dig, så siger du plads og i fortsætter.

 

Ved ikke om det kan bruges, for det er måske det du allerede har gang i. Men jeg håber det bliver ved at gå fremad for jer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det går meget laaaaangsomt, men det går fremad med at han skal gå på venstre side. Det største problem er at såsnart han har fået godbid går han frem, altså forlader "plads" Jeg/vi har så forsøgt at trække godbidden lidt. Men så bliver han utålmodig og forlader plads for at snuse, jeg ser det som overspringshandling!!...????

Jeg ved ikke rigtig om jeg skal skrue bissen på og gå lidt i "gamledage" og sige du går der! fordi JEG! siger det!

 

Har han ikke et eller andet pivdyr-bold-knudelegetøj, som han er vild med? Som du kan vifte ham lidt om snuden med, så du fanger hans opmærksomhed.. Det gør man jo tit med de unge hunde på udstillingerne..

 

---Og så er der den der "kaskadevirkning", hvor du går rask af sted med ham, --og pludselig stopper du op og roooser helt vildt og overstrømmende mens du fodrer ham med alverdens godter.

Så siger du "plads" og går fremad igen.... Og stopper måske 10 skridt senere og rooooser helt vildt og overstrømmende mens du fodrer ham med godter..

Efter få gange begynder han at holde opmærksomt øje med, om der skulle komme en kaskade mere........ Og Så kan du trække tiden lidt længere før næste kaskade..:lol:

Han behøver ikke at gå korrekt for at udløse en kaskade. Det er omvendt: Forventningen om en ny kaskade får ham til at gå og være opmærksom på dig.

 

Selvfølgelig kan du osse bare rykke hovedet af ham, så han forstår, at det er DIG, der bestemmer..... Men så er det den vej, du må fortsætte... For han vil så blive ved med at afprøve grænser... Og han er en stor hund, --Der skal kræfter til at vise ham at du er den stærkeste... Tror du det går i længden?:???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1
Har han ikke et eller andet pivdyr-bold-knudelegetøj, som han er vild med? Som du kan vifte ham lidt om snuden med, så du fanger hans opmærksomhed.. Det gør man jo tit med de unge hunde på udstillingerne..

 

---Og så er der den der "kaskadevirkning", hvor du går rask af sted med ham, --og pludselig stopper du op og roooser helt vildt og overstrømmende mens du fodrer ham med alverdens godter.

Så siger du "plads" og går fremad igen.... Og stopper måske 10 skridt senere og rooooser helt vildt og overstrømmende mens du fodrer ham med godter..

Efter få gange begynder han at holde opmærksomt øje med, om der skulle komme en kaskade mere........ Og Så kan du trække tiden lidt længere før næste kaskade..:lol:

Han behøver ikke at gå korrekt for at udløse en kaskade. Det er omvendt: Forventningen om en ny kaskade får ham til at gå og være opmærksom på dig.

Pivdyr dur ikke...giiider ikke det pjat, gå hurtigt frem dur heller ikke... Puha det går stærk, jeg sætter mig ned i demostration.

Han går ok på godbidder i måske 2 min, men såsnart min hånd går i gotte posen for at hente nye forsyninger, er vi tilbage ved udgangspunktet, overspringshandlinger:(

Selvfølgelig kan du osse bare rykke hovedet af ham, så han forstår, at det er DIG, der bestemmer..... Men så er det den vej, du må fortsætte... For han vil så blive ved med at afprøve grænser... Og han er en stor hund, --Der skal kræfter til at vise ham at du er den stærkeste... Tror du det går i længden?:???:

Tja, jeg ved det godt. Men det er kun indtil han bliver så bange for mig at han ikke TØR andet end at gå som jeg siger han skal. Jeg vil ikke ud i det:megaked::megaked::megaked: Men det er den på den side og på den måde Han SKAL gå på udstillinger som giver mig kvalerne, han har jo ellers lært det. Men på den forkerte side

Link til indlæg
Del på andre sites

Pivdyr dur ikke...giiider ikke det pjat, gå hurtigt frem dur heller ikke... Puha det går stærk, jeg sætter mig ned i demostration.

Han går ok på godbidder i måske 2 min, men såsnart min hånd går i gotte posen for at hente nye forsyninger, er vi tilbage ved udgangspunktet, overspringshandlinger:(

 

Tja, jeg ved det godt. Men det er kun indtil han bliver så bange for mig at han ikke TØR andet end at gå som jeg siger han skal. Jeg vil ikke ud i det:megaked::megaked::megaked: Men det er den på den side og på den måde Han SKAL gå på udstillinger som giver mig kvalerne, han har jo ellers lært det. Men på den forkerte side

 

Næ! Han skal ikke "gå på godbidder" Du stopper op når du rooooooooser og giver godbidder. Og godbidder skal altså ikke bare være tørfoder. Men en god smørstegt kotelet skåret i firkanter... eller lign. --Når jeg træner seriøst med Silke, så får hun nystegt cyvettetern... :-P

 

--Du giver ham bare tre-fire godbidder til overstrømmende ros.. Så vil han blive overrasket over at der pludselig ikke var flere....... så I måske lige følges lidt fremad... --SÅ hurtigt behøver du altså heller ikke at gå :lol:.. Det vigtigste er at I liige følges lidt til næste kaskade..

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores hvalp er 6 mdr og det er ca 1 måned siden vores ringtrænere (både hos DKK og i special klubben) mente, at nu kunne vi godt skrue bissen lidt på og sige; Du SKAL...ja ja, meget upædagogisk i vore dage, men det har hjulpet gevaldigt og bæstet bliver stadig noget så begejstret, når han ser sin udstillings line og halsbånd, sååååå....

Link til indlæg
Del på andre sites

Har i prøvet at træne inde i stuen??

 

Der er en lille øvelser, hvor man går på en cirkel og hunden er løs eller i lang line. Så shaper man fri ved fod. Først klikker du bare for kontakt, så for kontakt på venstre (indvendig i cirklen) side. Så klik for pladsposition og så øges tiden hunden går på plads før klik.

 

Og denne øvelse kan fint udføres inde i stuen, hvis man har lidt plads.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1
Næ! Han skal ikke "gå på godbidder" Du stopper op når du rooooooooser og giver godbidder. Og godbidder skal altså ikke bare være tørfoder. Men en god smørstegt kotelet skåret i firkanter... eller lign. --Når jeg træner seriøst med Silke, så får hun nystegt cyvettetern... :-P

 

--Du giver ham bare tre-fire godbidder til overstrømmende ros.. Så vil han blive overrasket over at der pludselig ikke var flere....... så I måske lige følges lidt fremad... --SÅ hurtigt behøver du altså heller ikke at gå :lol:.. Det vigtigste er at I liige følges lidt til næste kaskade..

Ok det prøver vi, takker:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1
Er det forøvrigt DKK-udstillingen i Vejen du træner Lexus op til ? For så skal jeg finde ikke ikke mindst SE det der fantastiske kræ du har anskaffet dig... :-)

Ja det er til udstillingen i Vejen. Men jeg tvivler mege på at vi når det. Men om ikke andet så kommer vi for t se hvordan han tager det med så mange nye indtryk og hunde. Det er så bare forudsat at det ikke er så varmt som det lige har været, for det var i overkanten for bettemand

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1
Har i prøvet at træne inde i stuen??

 

Der er en lille øvelser, hvor man går på en cirkel og hunden er løs eller i lang line. Så shaper man fri ved fod. Først klikker du bare for kontakt, så for kontakt på venstre (indvendig i cirklen) side. Så klik for pladsposition og så øges tiden hunden går på plads før klik.

 

Og denne øvelse kan fint udføres inde i stuen, hvis man har lidt plads.

Det må prøves. Takker Nille :kys:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu Luckyluna nævnte shaping, så kom jeg til at tænke på, at jeg har en artikel i et canisblad, med to forskellige måder at lære "plads"/udgangsstilling på. Jeg kan scanne den ind og sende den til dig, hvis du har interesse?

Artiklen er skrevet af Morten Egtved, som jeg personligt synes er én af dem, som er lettest at forstå...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1
Er det forøvrigt DKK-udstillingen i Vejen du træner Lexus op til ? For så skal jeg finde ikke ikke mindst SE det der fantastiske kræ du har anskaffet dig... :-)

Jamen går det helt galt kommer du da bare her forbi, Vi har altid kaffe, the og en kold øl hvis det skulle være;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1
Det lyder som Dumle i den alder.

Jeg ved desværre ikke hvad i skal gøre. Vi prøvede med alt og intet og endte med at være glade for bare små skridt, og så lige pludselig en dag så kunne han gå plads :shock:

Jeg tror problemet ligger i at han havde lært at gå på højre side og nu er han pis** forviret over at han nu skal om på venster side, det er sådan han ser ud i alle tilfælde

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror problemet ligger i at han havde lært at gå på højre side og nu er han pis** forviret over at han nu skal om på venster side, det er sådan han ser ud i alle tilfælde

 

Vil jeg også tro det er. Dumle var i det hele taget forvirret over at skulle gå plads. Prøver vi på højre side nu lukker han også helt af.

 

Jeg vil tro det er som med tricks bare at tage meget lidt og meget små skridt ad gangen, men nu har i jo selvfølgelig en træls deadline.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1
Vil jeg også tro det er. Dumle var i det hele taget forvirret over at skulle gå plads. Prøver vi på højre side nu lukker han også helt af.

 

Jeg vil tro det er som med tricks bare at tage meget lidt og meget små skridt ad gangen, men nu har i jo selvfølgelig en træls deadline.

Tja. Men det er ikke værre end vi tager en anden udstilling senere.

Det er ikke absolut nødvendigt, der er jo ikke avlskåring på ddb. Det eneste krav for at de må bruges i avl er A/B hofter, C hofter må kun parres på A. Albue status skal være kendt, og jeg mener SAS skal være mindre end 3.

Udstlling er bare den eneste mulighed for at vise hunden frem for andre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja. Men det er ikke værre end vi tager en anden udstilling senere.

Det er ikke absolut nødvendigt, der er jo ikke avlskåring på ddb. Det eneste krav for at de må bruges i avl er A/B hofter, C hofter må kun parres på A. Albue status skal være kendt, og jeg mener SAS skal være mindre end 3.

Udstlling er bare den eneste mulighed for at vise hunden frem for andre.

 

Okay. Jeg troede egentligt det var nødvendigt, men det er da også lidt træls det skal til på udstilling når det forvirrer ham så meget :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1
Hvordan går det med jer? :-)

Takkert være de råd jeg har fået i denne tråd, synes jeg det går stiiiile og meget rooooligt fremad igen.

Vi er så kommet frem til at han kommer ikke til vejen iår. Vi var ude hvor der skete mange ting og mange fremmede lyde på en gang igår. Det kunne han slet ikke finde ud af så der er lige en lille ting der også vi skal arbejde med. Han søgte hele tiden mod sin safe-spot (bilen)

Han er heller ikke særlig langt mentalt men det kommer, ddb er meget sent udviklede mentalt....

Vi fortsætter med at proppe nye oplevelser ind i hovedet på ham som vi altid har gjort;-)

Det skal nok gå alt sammen:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Takkert være de råd jeg har fået i denne tråd, synes jeg det går stiiiile og meget rooooligt fremad igen.

Vi er så kommet frem til at han kommer ikke til vejen iår. Vi var ude hvor der skete mange ting og mange fremmede lyde på en gang igår. Det kunne han slet ikke finde ud af så der er lige en lille ting der også vi skal arbejde med. Han søgte hele tiden mod sin safe-spot (bilen)

Han er heller ikke særlig langt mentalt men det kommer, ddb er meget sent udviklede mentalt....

Vi fortsætter med at proppe nye oplevelser ind i hovedet på ham som vi altid har gjort;-)

Det skal nok gå alt sammen:-)

 

æv. mon i kunne tage afsted bare for oplevelsens skyld...der kunne man måske spørge en dommer ang. h*n om lexus virkelig skal over på den anden side....

Link til indlæg
Del på andre sites

Takkert være de råd jeg har fået i denne tråd, synes jeg det går stiiiile og meget rooooligt fremad igen.

Vi er så kommet frem til at han kommer ikke til vejen iår. Vi var ude hvor der skete mange ting og mange fremmede lyde på en gang igår. Det kunne han slet ikke finde ud af så der er lige en lille ting der også vi skal arbejde med. Han søgte hele tiden mod sin safe-spot (bilen)

Han er heller ikke særlig langt mentalt men det kommer, ddb er meget sent udviklede mentalt....

Vi fortsætter med at proppe nye oplevelser ind i hovedet på ham som vi altid har gjort;-)

Det skal nok gå alt sammen:-)

 

altså... Tror du ikke, at du skal tage ham med alligevel?? Han er jo ikke så gammel, --er det ikke et års tid til august..?

 

Så han hører til i junior-klasse, hvor hundene er 9-18 måneder. Det vil sige, at de allesammen er unge og forvirrede. Og dommeren er helt klar over det.

 

Hvis du IKKE går på udstilling med ham til august, så vil du sandsynligvis først få ham udstillet til næste år. Og så ryger han direkte i åben klasse (fra 24 mdr.) og bliver udstillet med de voksne. Der vil kravene/ forventningerne være meget højere fra dommerens side.. Og konkurrencen vil være MEGET hårdere.

 

Det ER jo ikke en elitepræstation, I skal servere. Du skal bare vise din store dejlige unge hund frem foran en dommer, der kender alt til hvordan lige netop den race ser ud og opfører sig.

--Slap af... Det er ligegyldigt, om han sætter sig ned i utide eller om han står "forkert".. Det betyder ikke så meget..... i juniorklasse...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...