Gæst AnjaGrom Skrevet December 10, 2010 Rapporter Share Skrevet December 10, 2010 Hej hunde elskere Jeg er helt ny herinde, jeg vil hellere komme ind i den rette debat og fortælle om mig selv, men kort jeg er en pige på 17 år og jeg bor i Århus. Jeg har en fantastisk hund, en ukastreret han på 9 år, han er halv Rhodesian Ridgeback og halv Schæfer, men man kan næsten kun se det afrikanske i ham (efter hans mor, som jeg desværre, men selvfølgelig, ikke har papirer på, men hun var en udstillingshund, smuk og dejlig. Jeg har et brændende ønske sammen med min mor om at avle på vores hund, det ér mit største ønske. Han er superdejlig, frisk og rask, eneste antydning af at han er lidt ældre er at han ikke leger med de andre vovser lige så lang tid. Han er stadigvæk meget interesseret i hunhunde, der er foreløbigt 2 hunde i løbetid lige nu som han er vild efter. Mit spørgsmål til er kære medmennesker er, hmm, om der er på nogen måde noget dejligt menneske der vil hjælpe mig med at få mit ønske opfyldt? Vi er indforstået med at det kræver noget at have hvalpe som hunhund og vi er parate til at tage imod alle hvalpene hvis det skulle være og sælge videre, men jeg vil brændende inderligt utroligt meget gerne beholde en eller to. Så, hvad siger I? Kan det overhovedet lade sig gøre? På forhånd tak, Anja Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst AnjaGrom Besvaret December 10, 2010 Rapporter Share Besvaret December 10, 2010 p.s. han "kom til" at parre sig med en hunhund på et tidspunkt, da han stak af, men hun fik straks en sprøjte fordi ejerne ikke ville avle på hende, det skete for ca. 1½ år siden. Lige siden, hver gang de ser hinanden kigger de smaskforelsket på hinanden og mindes de gode tider :slem: det var desuden en brun labrador. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret December 10, 2010 Rapporter Share Besvaret December 10, 2010 Jeg har selv haft en helt fantastisk blandingshund, og havde de samme tanker som du. Men jeg lod være fordi det rent faktisk er en rigtig dårlig idé. For det første vil din blandingshunds afkom ikke komme til at ligne ham, hverken i udseende eller adfærd. For det andet sætter du 6, 8 eller måske flere nye hvalpe i verden - til et marked der allerede er oversvømmet af hvalpe som ingen vil have, især af de større racer. Hvilket liv vil de hvalpe få? Er det noget du interesserer dig for, og tror du at du vil kunne finde gode og kærlige ejere til dem allesammen? For det tredie er der en risiko for at enten din egen hund, tævehunden eller begge er bærer af sygdomsgener. Er din hund nogensinde undersøgt for HD, AD og andre sygdomme, der er hyppigt forekommende hos større racer? Er hans forældre? RR er en forholdsvis sund race, men schæferen er svært plaget af HD, og selv om din hund er rask, kan han sagtens videregive syge gener til sine hvalpe. Jeg håber du vil tænke lidt over ovenstående, før du giver dig i kast med dit avlsprojekt. Det er et stort ansvar at sætte nyt liv i verden, og man skylder både hvalpe og deres kommende ejere at være ansvarlig og udvise omtanke når man avler. Det kan desværre sjældent lade sig gøre ved avl med blandingshunde. Nyd din enestående hund. Du får aldrig en mage til, men du kan være heldig at få en der er lige så fantastisk, bare på en anden måde :5up: 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret December 10, 2010 Rapporter Share Besvaret December 10, 2010 Jeg har også en lækker blandingshund, der faktisk kunne ligne en rhodesian, bare mindre. Hun er lysere og steriliseret. Fik hun ved en fejltagelse fik hvalpe ville det være umuligt at finde seriøse hjem til sådanne aktive modeller og de ville ende deres dage i for ung en alder.Husk der aflives måske 10000 raske hunde /år og mange er unge. Folk vil ofte ikke have store for livlige hunde. Og mht sundhed er det skidt at avle på hunde uden en masse sundhedschek og desuden skal en tæve være i bestemt alder og superform for at gennemføre drægtighed og fødsel uden det slider på hende. Prøver lige at sætte smukke Nana ind Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret December 10, 2010 Rapporter Share Besvaret December 10, 2010 Jeg vil lige tilføje at opdræt ofte bliver en dyr fornøjelse. Der bliver ofte brug for dyrlægehjælp vedfødsel og f.eks et kejsersnit kan løbe op i måske 10-15 000 kr. Hvis så et par hvalpe skal undersøges for mistanke om skavanter, så koster det også. Jeg gav 4.300 kr for en CT scan, og heldigvis var intet galt med den lille. Fra 1/7 skal de så chippes inden 8 uger. Og fra 5 uger til de 8 uger kræver de plads og sviner meget. De skal vel have mindst et rum på 16 m2 meter for at lege + i haven når vejret er til det.Og seriøs foder til så store hurtigvoksende hvalpe er dyrt. Så man skal gerne have en gemt kapital til disse projekter på vel over 20000 kr, hvis noget går galt.Og ferie i fødselperioden + fra 4 ugers alderen, hvor de skal spise selv. Så¨hovsaparringer er ofte noget skidt. Man har jo også et ansvar for, hvor disse evt hvalpe ender.Altså deres viderer liv. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Obelix Besvaret December 10, 2010 Rapporter Share Besvaret December 10, 2010 Jeg har selv haft en helt fantastisk blandingshund, og havde de samme tanker som du. Men jeg lod være fordi det rent faktisk er en rigtig dårlig idé. For det første vil din blandingshunds afkom ikke komme til at ligne ham, hverken i udseende eller adfærd. For det andet sætter du 6, 8 eller måske flere nye hvalpe i verden - til et marked der allerede er oversvømmet af hvalpe som ingen vil have, især af de større racer. Hvilket liv vil de hvalpe få? Er det noget du interesserer dig for, og tror du at du vil kunne finde gode og kærlige ejere til dem allesammen? For det tredie er der en risiko for at enten din egen hund, tævehunden eller begge er bærer af sygdomsgener. Er din hund nogensinde undersøgt for HD, AD og andre sygdomme, der er hyppigt forekommende hos større racer? Er hans forældre? RR er en forholdsvis sund race, men schæferen er svært plaget af HD, og selv om din hund er rask, kan han sagtens videregive syge gener til sine hvalpe. Jeg håber du vil tænke lidt over ovenstående, før du giver dig i kast med dit avlsprojekt. Det er et stort ansvar at sætte nyt liv i verden, og man skylder både hvalpe og deres kommende ejere at være ansvarlig og udvise omtanke når man avler. Det kan desværre sjældent lade sig gøre ved avl med blandingshunde. Nyd din enestående hund. Du får aldrig en mage til, men du kan være heldig at få en der er lige så fantastisk, bare på en anden måde :5up: Jeg er helt enig med Umulia :5up:. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts