Hop til indhold

Brugshund ej tilladt


Gæst geggo_69
 Share

Recommended Posts

Gæst geggo_69

Min kæreste og jeg står og skal have :vuf: her til sommer. Det skal være en schæfer og vi har valgt sommerferien for at have tid til uldtoten....Og vi glæder os bare SÅ meget men, for der er et men.

Den boligselskab vi p.t bor i er boligselskabet HD og i deres lejekontrakt står der følgende :

 

 

  1. Der må højst holdes 2 husdyr.
  2. Husdyrene skal være små, dvs. under 20 kg.
  3. Der må ikke holdes farlige eller giftige dyr, eller dyr der af offentligheden kan opfattes som farlige, skadedyr eller giftige, som fx slanger, skorpioner, rotter, hunderacer der kan benyttes som kamp-, muskel- eller brugshunde, mv.

Hvad mener de med brugshunde, m.v, for det er jo ikke kun 1 race der benyttes og kan bruges til dette formål vel??

 

Nogen der kan hjælpe med ovenstående for ovenstående var lidt af en mavepuster :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis i får lov at holde schæfer, så er regler ikke meget værd, schæferen er jo en brugshund til "poterne", men ja det er en "sjov" betegnelse, jeg ville dog ikke anskaffe mig den, før jeg havde på skrift fra foreningen at den var tilladt

 

Der er efterhånden rigtig mange boligselskaber der har forbud mod visse racer

Link til indlæg
Del på andre sites

har selv haft terrier..... kan bare ikke se at hvis man træner sin hund at der så bør være problemer med netop det de "frygter"..... terrieren er jo en bitte hund med et MEGET stort hjerte....

 

Kan man ikke få "nedvejet" schæferen og få den reg. igen :blink: ....

 

Der er andre lejere hvor jeg lejer som har golden retrievere og labrador krydsninger som viser tænder og gør når man går forbi deres lejebolig....

Tror nu heller ikke de har søgt dispensation....

 

HD skriver endvidere :

 

Udlejer kan give dispensation til at holde et husdyr, som ikke opfylder punkt 1) 2). Dispensation skal gives skriftligt og gives under forudsætning af, at husdyret ikke er til gene for omgivelserne ved fx truende opførsel, lugt eller støj. Udlejer alene vurderer, hvorvidt dyret er til gene, og udlejer kan i så fald tilbagekalde dispensation og kræve husdyret bortskaffet

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MorTilKatja
har selv haft terrier..... kan bare ikke se at hvis man træner sin hund at der så bør være problemer med netop det de "frygter"..... terrieren er jo en bitte hund med et MEGET stort hjerte....

 

Kan man ikke få "nedvejet" schæferen og få den reg. igen :blink: ....

 

Der er andre lejere hvor jeg lejer som har golden retrievere og labrador krydsninger som viser tænder og gør når man går forbi deres lejebolig....

Tror nu heller ikke de har søgt dispensation....

 

HD skriver endvidere :

 

Udlejer kan give dispensation til at holde et husdyr, som ikke opfylder punkt 1) 2). Dispensation skal gives skriftligt og gives under forudsætning af, at husdyret ikke er til gene for omgivelserne ved fx truende opførsel, lugt eller støj. Udlejer alene vurderer, hvorvidt dyret er til gene, og udlejer kan i så fald tilbagekalde dispensation og kræve husdyret bortskaffet

 

Jeg ville søge om dispensation, og hvis jeg får et nej, så ville jeg anskaffe mig en hund efter deres regler..

 

Jeg ville ikke bare anskaffe en og "glemme" at oplyse om den og derved ricikere at skulle flytte eller sælge hunden, så hellere vente til man har sit eget eller bor et sted hvor schæferen er tilladt

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville søge om dispensation, og hvis jeg får et nej, så ville jeg anskaffe mig en hund efter deres regler..

 

Jeg ville ikke bare anskaffe en og "glemme" at oplyse om den og derved ricikere at skulle flytte eller sælge hunden, så hellere vente til man har sit eget eller bor et sted hvor schæferen er tilladt

 

Det nok det mest fornuftige men hvis det bliver nej, ja så venter vi med hunden, for det den race vi vil ha....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Det nok det mest fornuftige men hvis det bliver nej, ja så venter vi med hunden, for det den race vi vil ha....

 

Jeg ved ikke om det er det mest fornuftige... for hvad hvis der bliver fx alene hjemme problemer eller en ser sig sur på den og klager :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg læser det, så venter de med at få hunden, til de kan få lov eller flytter:-D

 

Det gør vi.... Jeg anskaffer mig ikke en anden hund som indfrier udlejers regler for, blot at få hund, når man nu ønsker sig en bestemt race.....

 

For nogen ligger der virkeligt meget, i det, at få en bestemt race/hund og for andre er det ikke så vigtigt..... Det er det for mig

 

I mit barndomshjem havde vi kun schæffere indtil jeg flyttede hjemmefra så fik de gamle papillon, Phalene og chihuahua hunde.... Har selv haft en blandningshund (siberien Husky + labrador + schæffer), derefter kom der en West Highland Terrier ind men stadigvæk brændte jeg for schæfferen.....

Jeg har da holdt af de hunde der har været inde i huset men ikke 100%

 

Vi har tid nok til at vente hvis dispensationen ikke gives for en hund er ikke bare en hund, for nogen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om det er det mest fornuftige... for hvad hvis der bliver fx alene hjemme problemer eller en ser sig sur på den og klager :confused:

 

Som jeg læser det, så venter de med at få hunden, til de kan få lov eller flytter:-D

 

Jeanette jeg tror meningen med Malenes indlæg var, at det er risikofyldt hvis man får dispensation, fordi det er en ukendt faktor om man får alenehjemme problemer eller lign, og derfor ikke kan overholde aftalen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
har selv haft terrier..... kan bare ikke se at hvis man træner sin hund at der så bør være problemer med netop det de "frygter"..... terrieren er jo en bitte hund med et MEGET stort hjerte....

 

Kan man ikke få "nedvejet" schæferen og få den reg. igen :blink: ....

 

Der er andre lejere hvor jeg lejer som har golden retrievere og labrador krydsninger som viser tænder og gør når man går forbi deres lejebolig....

Tror nu heller ikke de har søgt dispensation....

 

HD skriver endvidere :

 

Udlejer kan give dispensation til at holde et husdyr, som ikke opfylder punkt 1) 2). Dispensation skal gives skriftligt og gives under forudsætning af, at husdyret ikke er til gene for omgivelserne ved fx truende opførsel, lugt eller støj. Udlejer alene vurderer, hvorvidt dyret er til gene, og udlejer kan i så fald tilbagekalde dispensation og kræve husdyret bortskaffet

 

Som jeg læser det, så venter de med at få hunden, til de kan få lov eller flytter:-D

 

Det gør vi.... Jeg anskaffer mig ikke en anden hund som indfrier udlejers regler for, blot at få hund, når man nu ønsker sig en bestemt race.....

 

For nogen ligger der virkeligt meget, i det, at få en bestemt race/hund og for andre er det ikke så vigtigt..... Det er det for mig

 

I mit barndomshjem havde vi kun schæffere indtil jeg flyttede hjemmefra så fik de gamle papillon, Phalene og chihuahua hunde.... Har selv haft en blandningshund (siberien Husky + labrador + schæffer), derefter kom der en West Highland Terrier ind men stadigvæk brændte jeg for schæfferen.....

Jeg har da holdt af de hunde der har været inde i huset men ikke 100%

 

Vi har tid nok til at vente hvis dispensationen ikke gives for en hund er ikke bare en hund, for nogen...

 

Det var den markerede sætning jeg hæftede mig ved :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gør vi.... Jeg anskaffer mig ikke en anden hund som indfrier udlejers regler for, blot at få hund, når man nu ønsker sig en bestemt race.....

 

For nogen ligger der virkeligt meget, i det, at få en bestemt race/hund og for andre er det ikke så vigtigt..... Det er det for mig

 

I mit barndomshjem havde vi kun schæffere indtil jeg flyttede hjemmefra så fik de gamle papillon, Phalene og chihuahua hunde.... Har selv haft en blandningshund (siberien Husky + labrador + schæffer), derefter kom der en West Highland Terrier ind men stadigvæk brændte jeg for schæfferen.....

Jeg har da holdt af de hunde der har været inde i huset men ikke 100%

 

Vi har tid nok til at vente hvis dispensationen ikke gives for en hund er ikke bare en hund, for nogen...

 

Jeg får heller ikke selv en hvilken som helst hund, så jeg forstår jer udemærket:-D Bare ærgeligt, der kommer så mange dumme regler:???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gør vi.... Jeg anskaffer mig ikke en anden hund som indfrier udlejers regler for, blot at få hund, når man nu ønsker sig en bestemt race.....

 

:5up: fornuftigt !

 

Første gang jeg har læst at man ikke må holde brugshund? Hvorfor mon?

 

Tror man kalder det en "helgardering" :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Tror man kalder det en "helgardering" :blink:

 

Men..? Still dont get it? Border collie er vel også en brugshund, sødere hund kan der da vel næsten ikke opdrives? Hvilken brugshund mener folk er farlig - hvis det er det det handler om (stammer ikke, der var bare mange det'er lige i den sætning :mrgreen:).

 

Når jeg tænker brugshund, tænker jeg schæfer, samojed, border collie, aussie, malamut, og efter hyrdeturene, så faktisk endnu flere racer. Hvad med retriever, går det egentlig under brugshund?

Link til indlæg
Del på andre sites

Men..? Still dont get it? Border collie er vel også en brugshund, sødere hund kan der da vel næsten ikke opdrives? Hvilken brugshund mener folk er farlig - hvis det er det det handler om (stammer ikke, der var bare mange det'er lige i den sætning :mrgreen:).

 

Når jeg tænker brugshund, tænker jeg schæfer, samojed, border collie, aussie, malamut, og efter hyrdeturene, så faktisk endnu flere racer. Hvad med retriever, går det egentlig under brugshund?

Som Njord skrev, så tror jeg bare det er en besværlig måde at skrive på, at man kun må have selskabsracer. Der har sikkert været et helt vildt ophidset generalforsamlingsmøde engang, hvor folk har disket op med racer, de var bange for, og så blev det på den her måde :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men..? Still dont get it? Border collie er vel også en brugshund, sødere hund kan der da vel næsten ikke opdrives? Hvilken brugshund mener folk er farlig - hvis det er det det handler om (stammer ikke, der var bare mange det'er lige i den sætning :mrgreen:).

 

Når jeg tænker brugshund, tænker jeg schæfer, samojed, border collie, aussie, malamut, og efter hyrdeturene, så faktisk endnu flere racer. Hvad med retriever, går det egentlig under brugshund?

 

Jeg tror, at det er schæfere og rottweilere, de vil undgå. Som Frigga siger, de har garanteret haft en ophidset generalforsamling, hvor folk sagde, at de ikke ville have muskelhunde/kamphunde ind i foreningen. Der er så nogle, der har sagt "jamen, hvad med schæfere og rottweilere, de er også farlige", og så har man besluttet at skrive "brugshunde".

 

At de så allerede har udelukket dem ved at skrive, at hundene er under 20 kg, er en anden sag. Men på den her måde bliver det også lettere at give afslag til visse dispensationsansøgninger og ikke andre. "En schæfer? Nej, det går ikke, det er jo en brugshund". "En golden? Ja, ok, den bliver måske lidt større end 20 kg, men det er jo ikke en muskel- eller brugshund, så det går an".

Link til indlæg
Del på andre sites

Men..? Still dont get it? Border collie er vel også en brugshund, sødere hund kan der da vel næsten ikke opdrives? Hvilken brugshund mener folk er farlig - hvis det er det det handler om (stammer ikke, der var bare mange det'er lige i den sætning :mrgreen:).

 

Når jeg tænker brugshund, tænker jeg schæfer, samojed, border collie, aussie, malamut, og efter hyrdeturene, så faktisk endnu flere racer. Hvad med retriever, går det egentlig under brugshund?

 

Jeg tror, at der med "brugshunde" menes de racer, der dyrkes brugshundesport IPO/BHP/PH med:vedikke:

 

Det vil sige racer som: schæfer, rottweiler, dober, de belgiske hyrdehunde, boxer etc.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...