Gæst Mimas Skrevet December 15, 2010 Rapporter Share Skrevet December 15, 2010 Hej! Jeg har denne dejlige foxterri blandings hvalp på nu 9½ uge. Hun sover helt fint i sin kasse om natten - den er proppet med vores brugte tøj, varmedunk og en bamse. Men om dagen vil hun bare ikke sove der. Hun vil kun sove når vi tager hende op og holder hende. Hvilket er ganske kært, men hun er efterhånden ved at køre os ned, da hun bliver ganske syg i låget, når hun bliver over træt. Hun sover gerne efter 20 mins leg, men når hun ikke kommer op fortsætter hun legen i timer, og det bliver vildere og vildere - som om hun bliver kørt fuldstændigt op. Nogle der har nogle ideer at hente? Jeg er nemlig bange for at gøre hende for vant til at komme op til os og sove i sofaen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Rams Besvaret December 15, 2010 Rapporter Share Besvaret December 15, 2010 Hej! Jeg har denne dejlige foxterri blandings hvalp på nu 9½ uge. Hun sover helt fint i sin kasse om natten - den er proppet med vores brugte tøj, varmedunk og en bamse. Men om dagen vil hun bare ikke sove der. Hun vil kun sove når vi tager hende op og holder hende. Hvilket er ganske kært, men hun er efterhånden ved at køre os ned, da hun bliver ganske syg i låget, når hun bliver over træt. Hun sover gerne efter 20 mins leg, men når hun ikke kommer op fortsætter hun legen i timer, og det bliver vildere og vildere - som om hun bliver kørt fuldstændigt op. Nogle der har nogle ideer at hente? Jeg er nemlig bange for at gøre hende for vant til at komme op til os og sove i sofaen. Er det en transportkasse i har til hvalpen? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Mimas Besvaret December 15, 2010 Rapporter Share Besvaret December 15, 2010 Nej. Det er en alm papkasse, som er rimelig høj i det, men klipper foran til sådan hun kan komme ind. Hun sover gerne i den om natten. Det er kun om dagen det er et problem. Men tror at vi har gjort tingene forkert fra starten af. Eftersom vi rykker den kasse rundt fra soveværelse til stuen. Den skal stå fast et sted. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst MorTilKatja Besvaret December 15, 2010 Rapporter Share Besvaret December 15, 2010 Lige nu rykker jeg Njords kurv rundt.. Om dagen står den midt i den stue som vi bruger (vi har 2 stuer) til glæde for både hvalp og barn.. Om natten står den lige ved siden af sengen ved mit hovede, hvis han piver stikker jeg lige hånden ned og så er han rolig.. Jeg har ingen problemer med han ikke vil sove Jeg tror netop det er fordi han kender kurven, og at han kan komme i kontakt med mig hele tiden at han vil sove Han kurv er en PetPile Snugglebed Den fungere fint til hvalpe af små racer, og kan holde til de ligger underligt i den Min har så også en løs bund i, jeg ved ikke om det er standart eller det er fordi jeg vandt den at den er lidt speciel Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret December 15, 2010 Rapporter Share Besvaret December 15, 2010 Nej. Det er en alm papkasse, som er rimelig høj i det, men klipper foran til sådan hun kan komme ind. Hun sover gerne i den om natten. Det er kun om dagen det er et problem. Men tror at vi har gjort tingene forkert fra starten af. Eftersom vi rykker den kasse rundt fra soveværelse til stuen. Den skal stå fast et sted. Det burde ikke være et problem at man flytter kassen... Men kan du ikke fortælle lidt mere præcist om hvordan hun "ikke vil" i den om dagen? Og hvad I så gør? MVH Korvis Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret December 15, 2010 Rapporter Share Besvaret December 15, 2010 Hej! Jeg har denne dejlige foxterri blandings hvalp på nu 9½ uge. Hun sover helt fint i sin kasse om natten - den er proppet med vores brugte tøj, varmedunk og en bamse. Men om dagen vil hun bare ikke sove der. Hun vil kun sove når vi tager hende op og holder hende. Hvilket er ganske kært, men hun er efterhånden ved at køre os ned, da hun bliver ganske syg i låget, når hun bliver over træt. Hun sover gerne efter 20 mins leg, men når hun ikke kommer op fortsætter hun legen i timer, og det bliver vildere og vildere - som om hun bliver kørt fuldstændigt op. Nogle der har nogle ideer at hente? Jeg er nemlig bange for at gøre hende for vant til at komme op til os og sove i sofaen. :hmm:Jeg forstår ikke rigtig? Hvad leger hun, der er så vildt? Og hvad leger I med hende? ---I skal lege nogle rolige lege med hende, så hun ikke bliver så opkørt. --Leg skal være noget hvor hun skal bruge hovedet og snuden for at løse opgaver. IKKE noget med at trække og styrte af sted.. Hvis hun fistrer rundt og laver underlige ting mens I prøver på at ignorere hende, så er det måske kontakt, hun mangler? Det kunne det godt tyde på, siden hun er ganske tilfreds når hun ligger hos jer. Selv om hun kun er 9½ uge, så kan I godt lege noget, der senere kan bruges til grundlaget for lydighed. F.eks. er det ikke for tidligt at starte med at lære klikkertræning. Og man kan sagtens lave snuselege med hende også, hvor I gemmer nogle hundeguffer (tørkost) forskellige steder i huset. Første gang man får en hvalp, bliver man tit overrasket over HVOR meget sådan en lille hundebaby kræver. Men det kan godt betale sig at give hvalpen hvad den har behov for. De allerførste måneder er samtidig en meget vigtig tid for at lære alting om alting. Det, hun oplever nu, vil ikke skræmme hende senere i livet. Brug endelig tid på daglig soignering. Klip en lillebitte smule af nogle få negle og børst tænder og rens ører, --selv om hun sikkert slet ikke har behov for noget af det. I starten skal I også bare lade som om. Hun skal vænnes til at blive rørt og undersøgt i hovede og r** fordi der kan blive brug for det engang. --Og så skal hun ud og opleve en masse ting i den store verden. DET er også med til at gøre hende dejlig træt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Mimas Besvaret December 15, 2010 Rapporter Share Besvaret December 15, 2010 (rettet) Ang søvn, Hun vil hellere end gerne være i kurven om natten, men så snart varmedunken bliver kold begynder hun at pive og vil op i sengen til os. Hun bliver leget med i max 15-20 min af gangen, fordi vi ved at hun derefter skal hvile og falde ned igen. Men når hun ikke få lov til at komme op til os for at sove - vi kan godt se at hun er træt eftersom hendes øjne bliver små og hun svejer let når hun sidder. Så kommer hun højere op i gearet, begynder at bide ekstra meget i ting, løber frem og tilbage i lang tid, og virker ellers gak - kender godt til hvalpe og terrier, men det her virker overgearet I dag legede hun i 4 timer, fordi vi ikke lod hende komme op i sofaen til os. Vi kunne løfte hende op i kassen, og straks hoppede hun ud. Hun faldt først hen da jeg tog hende op og lod hende ligge ved mig - og hun faldt i søvn med det samme. Prøver at ligge hende i kassen, men så vågner hun straks og begynder at lege videre, selvom hun måske kun sovet i ganske kort tid. Vi har prøvet at have kassen oppe hos i sofaen for at se om det så var mere indbydende, men nej. Selvom vi sidder med vores hænder dernede og aer hende, så vil hun ikke være der. Det er det samme som hvis den står ved siden af sofaen. Men ja, vi har ikke haft hende så længe. Så vores plan er nu at vi går med hende ind i soveværelset når vi kan se at hun er træt, bliver hos hende indtil hun sover og så smutter vi ud - holder selvfølgelig med om hun vågner, da hun ikke skal føle sig forladt Problem er "bare" at hun ikke vil sove i kassen om dagen, selvom hun er ufattelig træt. Ang kontakt - så kan hun næsten ikke få mere af det. Vi er helt nede på jorden og tumle med hende, selv når vi er i gang med at ligge vasketøj sammen, får hun opmærksomhed. Vi er konstant opmærksom på hende og er altid åben og klar til at hilse på hende når hun kommer løbende hen imod os Vi er godt i gang med at træne hende til at kende sit navn. Aktiverer hende ved at kaste mad ud i græsset, foderbolde, godbider når hun har lavet udenfor. Leg er alt fra at trille boldt til hinanden/ hende, være helt nede ved hende tumle let rundt med hende. Ingen voldsomme lege her, overhovedet. Vi giver hende tyggegenstande når hun bider i os eller ting hun ikke må bide i, øver hende let i at være alene, og er begyndt at gå små ture med hende, og lære hende at gå i snor - noget hun ikke just er glad for. Alt er med stor tålmodighed herfra. Hun er ellers meget dejlig, og utrolig dygtig allerede - fra dag et af viste hun tydelige tegn på at hun skulle ud og bimmelimme/bummelumme. Hun fryser bare rigtig meget disse dage Redigeret December 15, 2010 af Mimas Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst MorTilKatja Besvaret December 15, 2010 Rapporter Share Besvaret December 15, 2010 Ang søvn, Hun vil hellere end gerne være i kurven om natten, men så snart varmedunken bliver kold begynder hun at pive og vil op i sengen til os. Hun bliver leget med i max 15-20 min af gangen, fordi vi ved at hun derefter skal hvile og falde ned igen. Men når hun ikke få lov til at komme op til os for at sove - vi kan godt se at hun er træt eftersom hendes øjne bliver små og hun svejer let når hun sidder. Så kommer hun højere op i gearet, begynder at bide ekstra meget i ting, løber frem og tilbage i lang tid, og virker ellers gak - kender godt til hvalpe og terrier, men det her virker overgearet I dag legede hun i 4 timer, fordi vi ikke lod hende komme op i sofaen til os. Vi kunne løfte hende op i kassen, og straks hoppede hun ud. Hun faldt først hen da jeg tog hende op og lod hende ligge ved mig - og hun faldt i søvn med det samme. Prøver at ligge hende i kassen, men så vågner hun straks og begynder at lege videre, selvom hun måske kun sovet i ganske kort tid. Vi har prøvet at have kassen oppe hos i sofaen for at se om det så var mere indbydende, men nej. Selvom vi sidder med vores hænder dernede og aer hende, så vil hun ikke være der. Det er det samme som hvis den står ved siden af sofaen. Men ja, vi har ikke haft hende så længe. Så vores plan er nu at vi går med hende ind i soveværelset når vi kan se at hun er træt, bliver hos hende indtil hun sover og så smutter vi ud - holder selvfølgelig med om hun vågner, da hun ikke skal føle sig forladt Problem er "bare" at hun ikke vil sove i kassen om dagen, selvom hun er ufattelig træt. Hun er ellers meget dejlig, og utrolig dygtig allerede - fra dag et af viste hun tydelige tegn på at hun skulle ud og bimmelimme/bummelumme. Hun fryser bare rigtig meget disse dage Tager i hende op? For så lad være med det Hun har jo fanget fidusen Leger i når hun piver? Igen lad være, i lærer hende bare at når man har pivet, så skal der være gang i den Lig evt. med en hånd nede i kurven til hun falder til ro og så træk hånden til dig igen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Zaz-zaz Besvaret December 15, 2010 Rapporter Share Besvaret December 15, 2010 Flipper hun fordi hun går og fryser ? Forsøger at holde varmen ved at være hyper ? Jeg tror jeg ville finde en trøje til hende og se om det hjalp. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Mimas Besvaret December 15, 2010 Rapporter Share Besvaret December 15, 2010 Vi tager hende ikke op når hun piver - har begge haft hund hele livet, så vi ved godt hvad der sker hvis man gør det Vi leger heller ikke når hun piver. Hvis hun ikke piver fordi hun skal ud, så har vi i dag puttet vores hånd ned til hende, lokket hende over i kassen og så er hun blevet stille - men også kun indtil man har fjernet den ( vi lå inde i sengen på det tidspunkt) Og da det fortsatte i 30 min stod vi altså op og fik så opmærksomhed i form af at vi snakkede sammen og med hende - hun gik i gang med at lege med legetøjet da vi kom ind i stuen. Hun fryser ikke indenfor, men udenfor Hun fiser ud, tisser hurtigt og fiser ind igen, hvilket koster nogle uheld når det er ekstra koldt om aftenen. Men ja, frem med den ekstra tålmodighed og ned med hånden i kassen når man kan se hun er sove-trængende Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret December 15, 2010 Rapporter Share Besvaret December 15, 2010 Når i synes hun skal sove (og gerne mere end 20 min), så er det også en god ide at fjerne alt legetøjet så der ikke er noget at komme efter. I kan måske også prøve at give hende tyggestænger og gemme lidt godbidder i kassen, så hun synes den er super rar at være i. Varmedunken? Hvorfor? Som du selv skriver, den bliver jo kold på et tidspunkt. Er det ikke nok med et tæppe og jeres tøj og sådan? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Syfongse Besvaret December 15, 2010 Rapporter Share Besvaret December 15, 2010 jeg tænker også lidt på, om hun mon får for meget opmærksomhed..? jeg kan ikke se hvordan det har indflydelse på hendes modvilje mod at sove i kassen om dagen, men som en anden også nævner, så har hun jo lært, at man kan få sin vilje hvis man er standhaftig og bliver ved jeg gik meget op i, i starten med arnold, at han ikke fik opmærksomhed HVER gang han ville have det og samtidig skulle han nogle gange GIVE opmærksomhed til mig, selv om han ikke gad. for en førerhund tager sig da ikke af om en "bette hvalp" vil have opmærksomhed.. den giver og tager når dén vil jeg kunne tro at nogle af jeres kontakt/opmærksomhedsproblemer kan løses ved nogle gange at ignorere hendes kontaktsøgen (selv om det er MEGET svært! :hjerte: ), på andre tidspunkter af dagen og så lærer hun at i giver opmærksomhed når I har lyst og så ved hun det til næste gang hun VIL op i sofaen.. måske kan det gøre hende mere "selvstændig" eller hvad man nu kan kalde det.. bare en tanke herfra.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Mimas Besvaret December 15, 2010 Rapporter Share Besvaret December 15, 2010 Jeg vil prøve at fjerne det i morgen Men godbidder får hun allerede i kassen Hun får en varmdunk efter jeg læste om det som et fif. Hun ville nemlig overhovedet ikke være i kassen de to første nætter, og så læste jeg at det kunne virke som om der ligger en anden i kassen, når der er sådan en varm dunk i kassen det virker skam også ganske fint, det meste af natten.. Hun bliver ignoret når vi fx spiser. Hvis hun søger kontakt bliver det lige klappet på hovedet, sagt hej og ellers får hun kastet tøjdyr i hovedet og hun leger med det. Hun er rigtig god til at lege alene og med sig selv - hurra for det. Hun får kun lov til at komme op i sofaen når vi inviterer hende. Forsøger hun selv at komme op, så bliver hun altså puffet ned igen med lyden " ned" Så hun får ikke hendes vijle hvad det angår. Det er det samme i sengen - kun op når hun får lov og ikke fordi hun piver og smider med hundeøjne Vi roser hende når hun giver os opmærksomhed når vi vil have det, men også når hun kommer af sig selv. fx ved at hun leger og pludselig kommer hen til en for at sige hej, for at vende tilbage til legen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts