Hop til indhold

Skal, skal ikke have hund?

Gæst Bjørn
 Share

Recommended Posts

Hej med jer herinde.

Min kæreste og jeg søger gode råd omkring om vi skal have hund eller ej, og evt. hvilken.

Det kunne jo være super skønt med en hund man kan hygge med om aftenen og som kan skabe lidt liv i huset, men det skal jo også være på nogle vilkår der faktisk er en hund værdig.

Sagen er den at vi begge 2 arbejder om dagen. Min kæreste er den sidste der forlader huset om morgenen, ca. kl. 7.30, og en af os er hjemme igen 16.45-17.00. Vi træner begge 2, men det kan passes ind sådan at en af os træner hver 2. dag således at der er en der kommer hjem til hunden.

Første spørgsmål er, er dette for længe for en hund at være alene hjemme???

Vi regner med at kunne gå en reel tur med den morgen og aften, og den kan naturligvis komme ud i haven og besørge når vi er hjemme, og så ellers lave øvelser eller tage den med ud på et åbent område om eftermiddagen.

Næste spørgsmål er hvilken hund der så evt. kan passe til det vi kan tilbyde? Vi vil gerne have en hygge hund, sådan en vi kan nusse med, som evt. må være i sofaen, så det skal ikke være verdens største hund. Dog syntes jeg heller ikke det skal være en helt lille, måske er det bare mig der er galt på den men syntes små hunde ofte gør når der f.eks. kommer gæster, og vi ønsker en mere rolig hund - temperament som labrador/golden retriver kunne være lækkert.

Hvis det er væsentligt så er vi 27 og 28 år, og jeg har erfaringer med en Skotte som mine forældre havde, en rigtig sød tæve, som aldrig lavede ballade, men dog gøede når der kom gæster. Vi bor i hus på 100 kvm med have på 2-300 kvm.

Vi har snakket om hvalp vs. voksen hund, og syntes lidt at der er fordele/ulemper ved begge - en hvalp knytter sig til en fra barn, men en voksen hund er (forhåbentlig) renlig og har lært at være alene hjemme. Jeg hælder rigtig meget til en tæve, da jeg personligt har bedst oplevelser med en tæve.

Kan vi have hund? Og hvilken hund kunne være godt for os??

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

I lyder som et par travle unge mennesker;-).

Personligt synes jeg, at det er for lang tid at jeres evt. hund skulle være alene hjemme, det er trods alt 9-9½ time.

Du skriver at I går til træning begge to og en hund kræver altså mere end man lige regner med, det fandt jeg ihvertfald ud af;-).

Om I skal have hund ved jeg ikke, men umiddelbart ville jeg nok råde jer til at vente til I evt. havde mere tid derhjemme.

V.H.

Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svaret :) Om vi har travlt ved jeg ikke, vi går på arbejde hvilket vel er helt normalt :) Og har så vores træning ud over, som så kan sættes ind på skiftende dage.

Men dit svar er noteret, vi ser lige hvad andre svarer også :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ER lang tid hunden skal være alene, i den tid skal den gerne forholde sig roligt - til dette lægges tiden hvor I sover.. Så er der ikke mange timer til overs, så hvis I vil have hund så vil jeg foreslå at man gør sig klart at de overskydende timer i højeste grad skal bruges sammen med hunden (ud over gåture).. Dvs. mental aktivering, luftning, træning og samvær generelt..

:-) Det lyder måske sådan overskueligt, men man skal være sikker på at man kan opfylde de krav hver dag - alle dage..

I kan selvfølgelig vælge en race der måske ikke kræver det højeste niveau af aktivering, men alle racer har brug for en meningsfuld hverdag :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Forstår udemærket hvad du mener, og som sagt så vil vi også kun have hund, hvis det også er rart for hunden :)

Men hold da op hvor må hunde med gamle ejere da kede sig så, mine bedsteforældre havde hund en del år, og det eneste de lavede var at sidde i deres stol, og så lige gå en tur med hunden et par gange om dagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg må give sille ret, men det er jo en personlig afgørelse, som i selv skal tage.

jeg ville ikke få en hund, hvis jeg som udgangspunkt var så meget hjemmefra. 9-10 timer hver dag er i sig selv for meget, efter min mening, men hvis man får hund på de vilkår, forpligter man sig i hvert fald til, at al ens hjemmetid så går med hunden - og det skal i jo tænke over, om i er villige til. det vil være svært at både arbejde så meget, træne hver anden dag, besøge venner, gå ud at spise en gang imellem, gå i byen i weekenderne osv., og samtidigt give hunden, hvad den har brug for i forhold til stimulering, motion og (især) samvær med sin familie.

om i skal have hund afgør i stadig selv, men i skal regne med, at den vil tage en meget stor del af jeres i forvejen semisparsomme fritid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Forstår udemærket hvad du mener, og som sagt så vil vi også kun have hund, hvis det også er rart for hunden :)

Men hold da op hvor må hunde med gamle ejere da kede sig så, mine bedsteforældre havde hund en del år, og det eneste de lavede var at sidde i deres stol, og så lige gå en tur med hunden et par gange om dagen.

Hunde er ofte ret gode til at affinde sig med sådan noget, men jeg tror samtidig heller ikke man skal undervurdere det at man faktisk er hjemme hos hunden.. Det tæller en hel del - at de ikke er alene :-)

De er jo flokdyr - så at have en "flok" hele tiden, der dog ikke laver så meget, er måske at foretrække for dem :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes sagtens i kan få en hund, men jeg ville vælge en voksen, synes det er lang tid for en hvalp at være alene, men når først hunden er blevet 3-4 år, så ville jeg ikke have problemer med, at lade den være alene!

Problemet med en voksen er, at man ikke aner om den har problemer med at være alene hjemme og så kan det jo også gå i kaos :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej med jer herinde.

Min kæreste og jeg søger gode råd omkring om vi skal have hund eller ej, og evt. hvilken.

Det kunne jo være super skønt med en hund man kan hygge med om aftenen og som kan skabe lidt liv i huset, men det skal jo også være på nogle vilkår der faktisk er en hund værdig.

Sagen er den at vi begge 2 arbejder om dagen. Min kæreste er den sidste der forlader huset om morgenen, ca. kl. 7.30, og en af os er hjemme igen 16.45-17.00. Vi træner begge 2, men det kan passes ind sådan at en af os træner hver 2. dag således at der er en der kommer hjem til hunden.

Første spørgsmål er, er dette for længe for en hund at være alene hjemme???

Vi regner med at kunne gå en reel tur med den morgen og aften, og den kan naturligvis komme ud i haven og besørge når vi er hjemme, og så ellers lave øvelser eller tage den med ud på et åbent område om eftermiddagen.

Næste spørgsmål er hvilken hund der så evt. kan passe til det vi kan tilbyde? Vi vil gerne have en hygge hund, sådan en vi kan nusse med, som evt. må være i sofaen, så det skal ikke være verdens største hund. Dog syntes jeg heller ikke det skal være en helt lille, måske er det bare mig der er galt på den men syntes små hunde ofte gør når der f.eks. kommer gæster, og vi ønsker en mere rolig hund - temperament som labrador/golden retriver kunne være lækkert.

Hvis det er væsentligt så er vi 27 og 28 år, og jeg har erfaringer med en Skotte som mine forældre havde, en rigtig sød tæve, som aldrig lavede ballade, men dog gøede når der kom gæster. Vi bor i hus på 100 kvm med have på 2-300 kvm.

Vi har snakket om hvalp vs. voksen hund, og syntes lidt at der er fordele/ulemper ved begge - en hvalp knytter sig til en fra barn, men en voksen hund er (forhåbentlig) renlig og har lært at være alene hjemme. Jeg hælder rigtig meget til en tæve, da jeg personligt har bedst oplevelser med en tæve.

Kan vi have hund? Og hvilken hund kunne være godt for os??

Super at noget af det første du skriver er at hunden skal ha' vilkår der er en hund værdig! :5up:

Mht. hvad I kan tilbyde:

Egen have, 2-3 daglige gåture, hvor den ene gåtur også indeholder noget træning.

Hvis I herudover kan lægge et par daglige 5-minutters træningspas i hjemmet, så lyder det da fint nok i mine ører, så længe det ikke er en af de mere krævende racer.

Men så er det jo det med alenetiden, og der synes jeg at 9,5 timer alene er alt for meget... Mine egne hunde må maks. være alene i 9 timer - og det må kun ske en sjælden gang imellem. Men er det noget der evt. kunne løses på anden måde? F.eks. med at nogen kunne komme og lukke hunden ud i haven midt på dagen, eller gå en lille tur med den?

Hvad I også bør tænke på er at alle hunde, uanset race og "brug", har godt af at gå til træning, i hvert fald det første år eller to af deres liv. Det gi'r både hund og ejer en god grund at stå på, og er en rigtig god investering for fremtiden. Det bør derfor prioriteres ret højt, så der også er afsat tid til det.

En hvalp skal jo bruge noget tid på at falde til, og ikke mindst til at lære at være alene hjemme - så det er en god ting hvis man kan ta' ferie når man får hvalpen hjem.

Hvis I finder en løsning på alene-hjemme-situationen, og er helt afklarede med at gåture og træning skal passes, hver dag (stort set, da ;-)), i al slags vejr, uanset om man har tømmermænd eller er småsyg, osv. osv. - så kan I glæde jer til næste skridt - at finde ud af hvilken race det skal være!

MVH Korvis

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror som det er nævnt at i skal stille jeres døgn op og se hvor mange timer der egentlig er at gøre godt med...

I er væk 9 timer pr dag ifm arbejde. I sover måske 7-8 timer pr døgn, der skal handles ind, laves mad, bades, gøres rent og caféture er der nok også nogen af en gang i mellem, eller familiebesøg...

Når det hele tælles sammen så er der ikke så mange timer tilbage at gøre godt med, så skal man jo gøre op med sig selv om man vil bruge resten af den tid med sin hund.. 1½-2timers gåtur er meget normalt for en mellemstor hund...

Så lav en liste med for og imod... og vurdér det derudfra.. Men hav en evt kommende hund som fokus, og ikke jeres egne følelser her og nu.. :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for de seneste svar, der er jo lidt for og imod, men som sagt - vi skal kun have en hund hvis det også bliver godt for hunden.

Vi har en nabo som er en aktiv ældre dame, hun har selv noge labrador lignende hund, og hun ville nok kunne tage hunden med på gåtur med sin egen hund nogle af dagene. Jeg har bare ikke nævnt det fordi vi ikke har snakket med hende om det og derfor ikke ved noget med sikkerhed.

Naturligvis skal hunden have en luftetur hver dag, det er jeg helt klar over, er jo ikke 12 - men point taken :)

Som sagt så skal det være en hyggehund, så træning vil bestå i at lære dagligdagkommandoer, finde foder i haven, måske noget øvelse på forskellige balancebomme osv henne på legepladsen. Og når jeg så skal løbe når temperaturen bliver god igen, så kan den jo komme med på turen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes nu heller ikke det lyder fuldstændig umuligt, vi har tilrettelagt vores hverdage således, at vores hund er alene max 8 timer - som du selv nævner, så har man jo også et arbejde at passe. Hvis jeres arbejde er fleksibelt, så kunne i måske også arrangere, at en af jer nogle dage tager tidligere hjem.

Vi forsøger så også altid at tilrettelægge det sådan, at hvis vi begge skal noget om aftenen, så bliver hunden passet, så han kun er alene de 8 timer i hverdagene.

Løb lyder da som en rigtig god ide, hvis det skal være fra starten skal i nok overveje en voksen hund.

Uanset hvad, så vil kræver en hund jo bare meget - også ofte mere end man lige regner med:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Gismo hunden

Om I skal have hund eller ej er kun noget i to kan bestemme.

Men at gå fra en hund kl. 7,30 og være hjemme igen kl. 16,45 - 17.00 gå

ikke hvis man ikke har en til at lufte den midt på dagen.

Selv fik vi hund for godt 1 år siden, og vi talte længe om det at være alene hele dagen.

Men vi fandt ud af at der jo er en del ældre mennekser der går hjemme i

dagtimerne, og nogen af dem mangler altså noget at tage sig til.

Derfor talte vi med et ældre ægtepar om de ville hjælp i det første halv år og jeg lover jeg har sjældent set en ældre mand blive så glad.

Tro sgu han gælde sig mere end hunden til den daglige luftetur.:banan:

Nu er han snart et år, og han har ikke prøvet at være alene en hel dag endnu. Der er altid lige en der kigger forbi og klapper hundi. :klap:

Kan i få løst problemet midt på dagen - jow hvorfor så ikke få en hund.

Men jeg vil samtidig mene, at kan i ikke få en til at lufte hunden midt på dagen så nej. 9-9½ time - det er synd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville personligt ikke lade min hund være alene hjemme så længe, men nu har hun også haft lidt alene-hjemme problemer. Jeg sys da sagtens I kan få hund. Ser man på hvordan størstedelen af Danmarks hunde lever så vil jeg da skyde på at en del af dem bor ved mennesker der har et fuldtidsjob og deraf lange dage alene hjemme. Hvis I så bruger resten af dagen sammen med hunni kan jeg ikke se noget problem deri. Har en veninde hvis hund er alene hjemme 7-9 timer og den virker glad og tilfreds :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ville aldrig anbefale en hund til folk som er væk så meget af døgnet :cry:

Hunde bør i min verden ikke være mere end 5-6 timer alene.

At få nogne til at lufte hunden er for mig slet ikke nok, hunden skal være sammen med nogen ikke bare luftes, de fleste voksne hunde kan sagtens holde sig i 9-10 timer, men de kommer til at mangle aktivering!

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu skriver i ikke noget om, at i har børn, så det går jeg ud fra i ikke har. I er 27 og 28, så hvis i gerne vil have børn indenfor nogen år, så skal i også lige have det med i overvejelserne :-)

Ellers har jeg ikke meget at tilføje.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan ikke se problemet i barn-hund kombien?

Det kan jeg heller ikke, men det er der mange der kan. Derfor skal man jo overveje, om man selv mener, man har tiden og overskuddet til det. Der er alt for mange hunde der ryger ud, når der kommer barn til verden.

Hvis man har overskuddet og tiden, så er det jo fint, men har man ikke, så er det jo lidt sent bagefter.

Link til indlæg
Del på andre sites