Hop til indhold

CM i Forum


Gæst Dogue1
 Share

Recommended Posts

  • Svar 961
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Smider lige et par gode links herinde - ved ikke hvor jeg ellers skal lægge dem? :vedikke:

 

Smid lederskabet ud!

 

https://www.dyrekassen.dk/?DK/HUND/IRENE%20JARNVED/BLOG/Januar%202011/Cesar%20Millan%28x17x%29%20del%201.aspx

 

 

To rigtig gode artikler! Obs at den på dyrekassens hjemmeside er i to dele, og at der også er en forudgående advarselsartikel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Øv, øv, øv....

 

Så fik jeg lige bekræftet vores alle sammes frygt i dag - At hr. og fru danmark tager mandens metoder til sig, og selv afprøver dem.

 

Dette skete i dag overfor en ung, lalleglad og overgearet hund, som blev hevet op i halsbåndet, på to ben - Derefter lagt ned med et fast tag i nakken.

Det var meget, meget ubehageligt at se på.

Som træner er jeg ellers rimelig god til at styre temperamentet, men lige her råbte jeg sgu' højt.... :cry::evil:

 

Hvorfor gjorde ejeren så sådan?

Jo, vedkommende havde set, at det var sådan man viste hunden, at man var lederen og bestemte, i en vis tv udsendelse på 3puls :megaked:

 

Det eneste det gjorde godt for, ved denne hund, var at køre den endnu mere op og gøre den endnu mere overgearet - Adrenalinen flød rundt i hele kroppen på den, så den kunne slet ikke slappe af.

 

Puha.... Kan ikke overskue hvis vi skal til at kæmpe med flere af den slags episoder på HVALPEHOLD!!!

 

Brugte laaang tid på at snakke og vise kontakt øvelser bagefter og forklare hvad det gør ved hunden at hive sådan i halsbåndet.

Men min metode tager jo tid og er lidt mere kompliceret at forstå - Så det er noget op ad bakke :vedikke:

Heldigvis fangede hunden lynhurtigt hvad jeg ville have den til og slappede fuldstændig af efter kort tid, så håber det viste at man kommer længere med den måde at træne på.

 

Tak Cesar - Nu kommer rigeligt med arbejde til adfærdsbehandlerne og dyrlægerne hvis det her ikke er et engangs tilfælde :vedikke::cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv, øv, øv....

 

Så fik jeg lige bekræftet vores alle sammes frygt i dag - At hr. og fru danmark tager mandens metoder til sig, og selv afprøver dem.

 

Dette skete i dag overfor en ung, lalleglad og overgearet hund, som blev hevet op i halsbåndet, på to ben - Derefter lagt ned med et fast tag i nakken.

Det var meget, meget ubehageligt at se på.

Som træner er jeg ellers rimelig god til at styre temperamentet, men lige her råbte jeg sgu' højt.... :cry::evil:

 

Hvorfor gjorde ejeren så sådan?

Jo, vedkommende havde set, at det var sådan man viste hunden, at man var lederen og bestemte, i en vis tv udsendelse på 3puls :megaked:

 

Det eneste det gjorde godt for, ved denne hund, var at køre den endnu mere op og gøre den endnu mere overgearet - Adrenalinen flød rundt i hele kroppen på den, så den kunne slet ikke slappe af.

 

Puha.... Kan ikke overskue hvis vi skal til at kæmpe med flere af den slags episoder på HVALPEHOLD!!!

 

Brugte laaang tid på at snakke og vise kontakt øvelser bagefter og forklare hvad det gør ved hunden at hive sådan i halsbåndet.

Men min metode tager jo tid og er lidt mere kompliceret at forstå - Så det er noget op ad bakke :vedikke:

Heldigvis fangede hunden lynhurtigt hvad jeg ville have den til og slappede fuldstændig af efter kort tid, så håber det viste at man kommer længere med den måde at træne på.

 

Tak Cesar - Nu kommer rigeligt med arbejde til adfærdsbehandlerne og dyrlægerne hvis det her ikke er et engangs tilfælde :vedikke::cry:

 

:stupid:

 

Men heldigvis var de da så dumme at gøre det til træning, hvor du har mulighed for at gribe ind og få forklaret både dem og resten af holdet hvorfor det er en rigtig dårlig idé.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Øv, øv, øv....

 

Så fik jeg lige bekræftet vores alle sammes frygt i dag - At hr. og fru danmark tager mandens metoder til sig, og selv afprøver dem.

 

Dette skete i dag overfor en ung, lalleglad og overgearet hund, som blev hevet op i halsbåndet, på to ben - Derefter lagt ned med et fast tag i nakken.

Det var meget, meget ubehageligt at se på.

Som træner er jeg ellers rimelig god til at styre temperamentet, men lige her råbte jeg sgu' højt.... :cry::evil:

 

Hvorfor gjorde ejeren så sådan?

Jo, vedkommende havde set, at det var sådan man viste hunden, at man var lederen og bestemte, i en vis tv udsendelse på 3puls :megaked:

 

Det eneste det gjorde godt for, ved denne hund, var at køre den endnu mere op og gøre den endnu mere overgearet - Adrenalinen flød rundt i hele kroppen på den, så den kunne slet ikke slappe af.

 

Puha.... Kan ikke overskue hvis vi skal til at kæmpe med flere af den slags episoder på HVALPEHOLD!!!

 

Brugte laaang tid på at snakke og vise kontakt øvelser bagefter og forklare hvad det gør ved hunden at hive sådan i halsbåndet.

Men min metode tager jo tid og er lidt mere kompliceret at forstå - Så det er noget op ad bakke :vedikke:

Heldigvis fangede hunden lynhurtigt hvad jeg ville have den til og slappede fuldstændig af efter kort tid, så håber det viste at man kommer længere med den måde at træne på.

 

Tak Cesar - Nu kommer rigeligt med arbejde til adfærdsbehandlerne og dyrlægerne hvis det her ikke er et engangs tilfælde :vedikke::cry:

 

Jeg håber at rigtigt mange har skrevet til TV3 og truet med at opsige deres abonnement.

 

Det du skriver, ville være fint at få ud i debatten på FB og andre steder hvor folk skriver at hundeejere "er for kloge" til at tage Millans metoder til sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg håber at rigtigt mange har skrevet til TV3 og truet med at opsige deres abonnement.

 

Det du skriver, ville være fint at få ud i debatten på FB og andre steder hvor folk skriver at hundeejere "er for kloge" til at tage Millans metoder til sig.

 

Man kan jo ikke rigtig opsige sit abonnement på tv3? Ikke nogen af de steder jeg har boet i hvert fald, der kan man kun købe pakker, og jeg mener endda at tv3 puls ligger i den lille pakke, så skulle man jo helt opgive at have tv, hvis man skulle true dem:hmm::vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv, øv, øv....

 

Så fik jeg lige bekræftet vores alle sammes frygt i dag - At hr. og fru danmark tager mandens metoder til sig, og selv afprøver dem.

 

Dette skete i dag overfor en ung, lalleglad og overgearet hund, som blev hevet op i halsbåndet, på to ben - Derefter lagt ned med et fast tag i nakken.

Det var meget, meget ubehageligt at se på.

Som træner er jeg ellers rimelig god til at styre temperamentet, men lige her råbte jeg sgu' højt.... :cry::evil:

 

Hvorfor gjorde ejeren så sådan?

Jo, vedkommende havde set, at det var sådan man viste hunden, at man var lederen og bestemte, i en vis tv udsendelse på 3puls :megaked:

 

Det eneste det gjorde godt for, ved denne hund, var at køre den endnu mere op og gøre den endnu mere overgearet - Adrenalinen flød rundt i hele kroppen på den, så den kunne slet ikke slappe af.

 

Puha.... Kan ikke overskue hvis vi skal til at kæmpe med flere af den slags episoder på HVALPEHOLD!!!

 

Brugte laaang tid på at snakke og vise kontakt øvelser bagefter og forklare hvad det gør ved hunden at hive sådan i halsbåndet.

Men min metode tager jo tid og er lidt mere kompliceret at forstå - Så det er noget op ad bakke :vedikke:

Heldigvis fangede hunden lynhurtigt hvad jeg ville have den til og slappede fuldstændig af efter kort tid, så håber det viste at man kommer længere med den måde at træne på.

 

Tak Cesar - Nu kommer rigeligt med arbejde til adfærdsbehandlerne og dyrlægerne hvis det her ikke er et engangs tilfælde :vedikke::cry:

 

Det er sjovt, som vi alle sammen kan se forskelligt på de ting, der sker omkring os.

 

Jeg synes som sådan ikke det lyder "farligt", det som hundeejeren gjorde ved sin hund i det der tilfælde.

Nu har jeg ikke just stået og set det, så jeg kan ikke tale med om, hvor alvorligt det har været, men som udgangspunkt, ser jeg intet overdrevet farligt i deres forsøg på at efterligne Milan.

 

Så længe de har været rolige og ikke aggresive overfor hunden, så lyder det mere som et mislykket træningsforsøg på at efterligne Milan.

 

At hunden bliver hevet op på to ben i halsbåndet, det bryder jeg mig ikke om og kan se mange dårlige ting ved, som mulige hals/nakkeskader, men at ligge hunden ned, det synes jeg som sådan bare er en anden måde at pascificere hunden på.

 

Det er en meget fin øvelse at kunne, hvad end man bare vælger at holde den på brystet og sidde med den til der falder ro på, eller om folk vælger, at hunden skal helt ned at ligge og blive der, til der er ro på.

 

Nogle hvalpe der ikke gider at sidde eller ligge stille, kan jo godt lyde og se ud som om alle verdens uretfærdigheder er ramlet ned over dem på en gang, men det er trods alt en meget fin øvelse, synes jeg. Så længe den bliver gjort roligt og vedvarende.

 

I dit tilfælde lyder det mere som om de forsøgte sig ad med en øvelse, som de havde set og som de så manglede praktisk erfaring med at udføre, hvor det så bliver kluntet og kaotisk at se på.

Du vælger så at afbryde øvelsen, istedet for at guide dem igennem den på en rolig måde.

 

Det kan også være rigtig svært lige i situationen, men vi skal huske at mennesker har lige så meget brug for rolig indlæring, som vores hunde har det.

 

Jeg ville have samlet stafetten op og bygget videre på deres øvelse og vist dem en anden måde at holde hunden, som giver den jord under fødderne imens den samtidig bliver holdt til den falder til ro.

 

At sidde bagved hunden, med hundens ryg imod sit eget bryst, imens man holder hænderne roligt på hundens bryst, - det giver mere kontrol over situationen og giver hunden mulighed for at bevare jordforbindelsen, så øvelsen virker knap så skræmmende, som når man ligger hunden helt ned.

 

Idet man viser folk denne øvelse og når der er kommet ro på hund og menneske, så kan man stille og roligt forklare forskelle i de to metoder og hvordan hunden opfatter øvelserne.

 

Det er ikke kun hundens ve og vel der skal tilgodeses, men i særdeleshed også menneskene der kommer med deres hunde.

Bliver de mødt roligt, så føler de også større tillid til den indlæring, der skal finde sted og så er chancerne større for, at de overfører samme ro til de øvelser, de gør med deres hunde derhjemme.

 

Men det er bare en måde at se det på, jeg er heller ikke så skræmt over Milan som så mange andre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Man kan jo ikke rigtig opsige sit abonnement på tv3? Ikke nogen af de steder jeg har boet i hvert fald, der kan man kun købe pakker, og jeg mener endda at tv3 puls ligger i den lille pakke, så skulle man jo helt opgive at have tv, hvis man skulle true dem:hmm::vedikke:

 

Nogle kan. Hvis man vil kan man vælge antennepakken fra og købe parabol og det ved Viasat.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogle kan. Hvis man vil kan man vælge antennepakken fra og købe parabol og det ved Viasat.

 

Ah okay :-D Nu har jeg aldrig boet et sted hvor det var lovligt at have parabol, så det er nok derfor! Men det er da rigtig smart, har altid irriteret mig over at man ikke kan nøjes med at betale for de kanaler man gider se :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
:stupid:

 

Men heldigvis var de da så dumme at gøre det til træning, hvor du har mulighed for at gribe ind og få forklaret både dem og resten af holdet hvorfor det er en rigtig dårlig idé.

 

Heldigvis - For det var virkelig helt galt det han havde gang i.

De andre kursister var fuldstændig lamslåede og målløse og rystede på hovedet over den måde han behandlede hunden på - Så der var da heldigvis ikke andre på holdet der synes den behandling var OK.

 

Jeg håber at rigtigt mange har skrevet til TV3 og truet med at opsige deres abonnement.

 

Det du skriver, ville være fint at få ud i debatten på FB og andre steder hvor folk skriver at hundeejere "er for kloge" til at tage Millans metoder til sig.

 

Ja, problemet er bare, hvis det lige pludselig er en enkelt hundeføre der bliver hængt ud.

Her er der jo ingen der ved hvilken føre jeg taler om, men på FB er der hurtigt kan resonere sig frem til hvem det er.

Men selve episoden må såmænd godt blive spredt, for nogle kan desværre ikke finde ud af at sortere :vedikke:

 

Man kan jo ikke rigtig opsige sit abonnement på tv3? Ikke nogen af de steder jeg har boet i hvert fald, der kan man kun købe pakker, og jeg mener endda at tv3 puls ligger i den lille pakke, så skulle man jo helt opgive at have tv, hvis man skulle true dem:hmm::vedikke:

 

Det er jo desværre det... Men man kan da heldigvis overvælde dem med saglige klagebreve, som det er gjort da TV2 sendte programmerne :5up:

Tror tv3 er tungere at danse med, men det virker i hvertfald ikke, at man ikke prøver :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Miss_menelli Hvordan kan en hundeføre blive hængt ud? Hvis du og andre som træner kursister, har udvist moden respekt overfor hundeføreren?

 

Jeg synes, det lyder lidt bekymrende, hvis der har manglet forståelse for lige netop den type ejers bagage.

Det hører faktisk ingen steder hjemme, hvis sådan en person ikke bliver mødt med forståelse og indlevelse.

 

Og andre kursister skal på ingen måde forstærkes i deres "foragt", det er rigtig dårlig holdånd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Det er sjovt, som vi alle sammen kan se forskelligt på de ting, der sker omkring os.

 

Især når du ikke har set det :vedikke:

 

Jeg synes som sådan ikke det lyder "farligt", det som hundeejeren gjorde ved sin hund i det der tilfælde.

Nu har jeg ikke just stået og set det, så jeg kan ikke tale med om, hvor alvorligt det har været, men som udgangspunkt, ser jeg intet overdrevet farligt i deres forsøg på at efterligne Milan.

 

Igen - du udtaler dig om noget du ikke har set.

Og skal det være farligt, i den forstand at hunden dør af det før man skal gribe ind, eller hvor vil du hen?

 

Så længe de har været rolige og ikke aggresive overfor hunden, så lyder det mere som et mislykket træningsforsøg på at efterligne Milan.

 

De var da temmelig aggressivt at tage hunden i nakkeskindet, slæbe den hen over jorden - Den blev løftet i kvælerhalsbåndet alene i 3-4 meter og via nakke/kvæl tvunget ned på siden mens den pev og skreg.

Agressivt nok for dig?

 

At hunden bliver hevet op på to ben i halsbåndet, det bryder jeg mig ikke om og kan se mange dårlige ting ved, som mulige hals/nakkeskader, men at ligge hunden ned, det synes jeg som sådan bare er en anden måde at pascificere hunden på.

 

Så hals og nakkeskader er IKKE alvorligt? :vedikke:

 

Det er en meget fin øvelse at kunne, hvad end man bare vælger at holde den på brystet og sidde med den til der falder ro på, eller om folk vælger, at hunden skal helt ned at ligge og blive der, til der er ro på.

 

Gu' fanden er ro øvelser da en utrolig vigtig del af træningen - Men det han lavede var IKKE ro øvelser, men det var straf fordi den ikke havde opført sig ordentligt.

 

I dit tilfælde lyder det mere som om de forsøgte sig ad med en øvelse, som de havde set og som de så manglede praktisk erfaring med at udføre, hvor det så bliver kluntet og kaotisk at se på.

Du vælger så at afbryde øvelsen, istedet for at guide dem igennem den på en rolig måde.

 

Hold da op, hvor kan du kloge dig på noget du ikke har set.

Det var IKKE en "øvelse" hverken jeg eller klubben vil guide nogen som helt igennem - Den slags metoder toleres ikke.

 

I stedet blev der som jeg skrev, brugt meget tid på at introducere en alternativ måde at gøre det på, via kontakt og positiv forstærkning - Som hunden fangede på under 2 minutter og manden fik noget af en øjenåbner, fordi det pludselig virkede!!

 

Hvorfor i alverden skulle jeg så hjælpe ham med at arbejde videre med afstraffelse af sin hund - For det var DET han havde gang i.

Så kan den LÆRE ikke at være så vild overfor de andre hunde og gå pænt..........

 

Det kan også være rigtig svært lige i situationen, men vi skal huske at mennesker har lige så meget brug for rolig indlæring, som vores hunde har det.

 

Jeg ville have samlet stafetten op og bygget videre på deres øvelse og vist dem en anden måde at holde hunden, som giver den jord under fødderne imens den samtidig bliver holdt til den falder til ro.

 

Læs hvad jeg skriver - det var præcis det jeg gjorde.

 

At sidde bagved hunden, med hundens ryg imod sit eget bryst, imens man holder hænderne roligt på hundens bryst, - det giver mere kontrol over situationen og giver hunden mulighed for at bevare jordforbindelsen, så øvelsen virker knap så skræmmende, som når man ligger hunden helt ned.

 

Idet man viser folk denne øvelse og når der er kommet ro på hund og menneske, så kan man stille og roligt forklare forskelle i de to metoder og hvordan hunden opfatter øvelserne.

 

Igen... Læs hvad jeg skriver!!!

 

Det er ikke kun hundens ve og vel der skal tilgodeses, men i særdeleshed også menneskene der kommer med deres hunde.

Bliver de mødt roligt, så føler de også større tillid til den indlæring, der skal finde sted og så er chancerne større for, at de overfører samme ro til de øvelser, de gør med deres hunde derhjemme.

 

Så absolut - men læs lige at jeg skriver at jeg brugte lang tid på at tale med manden bagefter og vise han alternativer som han kunne bruge.

Lige netop ro og overblik talte vi meget om, da han brugte mange ryk, og skældte konstant ud på hunden, hvilket kun forværrede den stressede tilstand den hund befandt sig i.

 

Fremfor at hjælpe ham videre med ryk - Så gav jeg ham nogle simple småting at arbejde med, som var noget af en AHA oplevelse - For det virkede med det samme og hunden stressede af efter få minutter.

 

Men det er bare en måde at se det på, jeg er heller ikke så skræmt over Milan som så mange andre.

 

Nej - Det kan jeg læse mig til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan jo ikke rigtig opsige sit abonnement på tv3? Ikke nogen af de steder jeg har boet i hvert fald, der kan man kun købe pakker, og jeg mener endda at tv3 puls ligger i den lille pakke, så skulle man jo helt opgive at have tv, hvis man skulle true dem:hmm::vedikke:

 

En anden god mulighed for at få kommercielle tv-stationer til at høre efter, er at kontakte de firmaer som annoncerer (reklamerer) hos dem. Notér hvilke reklamer der kører i forbindelse med CM-programmet og send de pågældende firmaer en mail, hvor I forklarer problemet med CMs metoder og at det er meget uheldigt at de og deres produkter sættes i forbindelse med den slags mishandling.

Når annoncørerne begynder at trække sig, så skal TV3 nok vågne op :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Miss_menelli Hvordan kan en hundeføre blive hængt ud? Hvis du og andre som træner kursister, har udvist moden respekt overfor hundeføreren?

 

Jeg synes, det lyder lidt bekymrende, hvis der har manglet forståelse for lige netop den type ejers bagage.

Det hører faktisk ingen steder hjemme, hvis sådan en person ikke bliver mødt med forståelse og indlevelse.

 

Og andre kursister skal på ingen måde forstærkes i deres "foragt", det er rigtig dårlig holdånd.

 

Fordi at det ikke er alle der har lyst til, at folk på internettet og andre steder, har været for hård ved sin hund i andres øjne.

Det må være op til den enkelte om det skal frem, blandt de mennesker som man færdes mellem.

 

Det har intet med manglende forståelse, indlevelse og respekt at gøre.

 

Tværtimod, så synes jeg ikke at vedkommende skal stå som "det dårlige eksempel" fordi de vitterligt troede at det de gjorde var rigtigt - Tror ikke på at nogen er onde overfor deres hunde, eller er unødvendigt hårde ved dem fordi det er det de vil.

 

Jeg er af den overbevisning alle der kommer på en træningsplads deres hund det bedste - og det er vores pligt som trænere, at vise dem alternativerne hvis de bruger metoder der absolut ikke tjener til deres hundes (eller deres eget) bedste.

 

Netop derfor er der ingen grund til, at vedkommende skal stå model til at blive "hængt op" på én episode, hvilket nemt sker via sladder og snak i krogene, hvis det pludselig står på FB, at en hundeføre brugte Cesars metoder - Og endda brugte dem forkert.

 

Det synes jeg sgu' ikke er OK og det er manglende respekt - og det var netop i forbindelse med at formidle den episode på FB at jeg mener det er at hænge vedkommende ud.

 

Det har intet med at gøre, at der har manglet respekt for manden i situationen - Kan ikke liiiige se hvordan du får den vendt rundt til, at det er det der er sket :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

 

 

Ja, problemet er bare, hvis det lige pludselig er en enkelt hundeføre der bliver hængt ud.

Her er der jo ingen der ved hvilken føre jeg taler om, men på FB er der hurtigt kan resonere sig frem til hvem det er.

Men selve episoden må såmænd godt blive spredt, for nogle kan desværre ikke finde ud af at sortere :vedikke:

 

Jeg tænkte ikke at du skulle nævne tid og sted, men fortælle at du havde observeret en hændelse...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Miss_menelli Hvordan kan en hundeføre blive hængt ud? Hvis du og andre som træner kursister, har udvist moden respekt overfor hundeføreren?

 

Jeg synes, det lyder lidt bekymrende, hvis der har manglet forståelse for lige netop den type ejers bagage.

Det hører faktisk ingen steder hjemme, hvis sådan en person ikke bliver mødt med forståelse og indlevelse.

 

Og andre kursister skal på ingen måde forstærkes i deres "foragt", det er rigtig dårlig holdånd.

 

Måske skulle du lige læse det igen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Jeg tænkte ikke at du skulle nævne tid og sted, men fortælle at du havde observeret en hændelse...

 

Ahhh... Ok!

Nogle gode råd til, hvordan man får det formuleret, uden at komme ind på den specifikke hændelse og sted?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Hov forresten...

Vi har snakket om at lave "lektier" i form af lidt teorilæsning, som skal være let forståeligt og kort, så folk faktisk får det læst.

 

Jeg har bare svært ved at finde noget materiale der kan bruges.

Enten er det for langt eller der bliver brugt for mange fagudtryk.

 

Er der slet ikke noget simpel læsning, som kort forklare principperne om positiv og negativ forstærkning og straf?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...