Hop til indhold

Kan / bør vi fodre vores hunde ifølge ulven?


Gæst snevinter
 Share

Recommended Posts

Gæst Ninjamor

vilde rovdyr i naturen har ikke en stærk lugt i pelsen da deres bytte ville kunne opfange denne lugt og løbe inden

de har dog en stærk lugr når de markere deres omr

 

 

Jeg tror ikke din teori holder.

De fleste store vilde rovdyr forsøger at spurte byttedyrene op, som ulven og de store katte. De kommer slet ikke så tæt på byttedyrene forud for slutjagten at de ville kunne lugtes.

 

Bortset fra det, så ses byttedyrene på naturfilm ofte stirre på rovdyret forud for spurten.

Da byttedyret SER rovdyret er der ingen grund til at tro, at rovdyrets lugt ville skræmme byttedyrene væk.

 

en hund skal ikke lugte grimt fra pels og mund

mange hunde har en stærk lugt af hund når man omgåes disse hunde

 

Jeg kan ikke være mere enig :-)

 

selvfølgelig er mange hunde bevæget sig for langt væk fra naturen pga denne manipulerende avl

måske burde avlerne se mere på den hele hund istedet for ofte kun udseende og racestandard

 

Bestemt, det ville være dejligt med sunde hunde

 

alt dette med man ikke må cykle,gå lange ture med hvalpen osv osv trapper er pga disse hunde er for skravlet avlet

 

Forstår jeg dig ret, hvis jeg tror du mener, at sundere hundemateriale ville bevirke at hvalpe "måtte" løbe ved cyklen, gå lange ture (hvad det så er) og gå på trapper?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 58
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst milder batmusen

hvalpe skal selvfølelig ikke slæbes efter en cykel sund eller ej

 

i naturen er det uhyre vigtigt for de fleste rovdyr at kunne snige sig ind på byttet de kan ikke bare begynde at løbe efter dem får så fanger man ikke noget hvis de skal for det meste have en passende afstand til byttet ellers bliver der ingen mad denne gang

 

jeg cykler aldrig med mine i snor da jeg synes det er synd og hundene absolut intet fornuftigt ud af det og de ikke selv kan vælge men uden snor er det ok

forresten hvordan får jeg et billede ind i profilen når jeg skriver som jer andre

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Det kan SYNES som om at Barf er det rigtige for vores hunde, fordi de nedstammer fra ulven.

 

Jeg finder der er en forskel på BARF og så råfodring.

Jeg barfér ikke jeg fodrer bare råt.

 

Men Barf-foder har et meget højt indhold af protein.

 

Hvis man fodrer råt så er protein procenten på ca 20-22 % Det er ikke voldsomt.

 

 

Tarmindholdet er det første en hund/ulv vil spise af et byttedyr.:lol:

 

Det er så fuldstændigt forkert antaget.

Du kan læse om det her:

http://www.123hjemmeside.dk/fjeldhund/5324707

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg finder der er en forskel på BARF og så råfodring.

Jeg barfér ikke jeg fodrer bare råt.

 

 

 

Hvis man fodrer råt så er protein procenten på ca 20-22 % Det er ikke voldsomt.

 

 

 

 

Det er så fuldstændigt forkert antaget.

Du kan læse om det her:

http://www.123hjemmeside.dk/fjeldhund/5324707

 

Når du skriver "råt" så betyder det altså, at du fodrer med 78-80% kulhydrat og fedt?

 

For vand tæller jo ikke, hvis du sammenligner med tørfoder... Hunde, der får tørfoder drikker jo vand til, eller man opbløder tørfoderet inden serveringen....

 

Angående hvad en hund/ulv vil spise først, så er det mine egne betragtninger. Vi har hjorte her i skoven, od det er et par gange sket at nogle hunde har fundet/nedlagt/jaget en hjort..

Det, der røg op igen, da hundene kom hjem, var fyldte tarme... :shock:

 

Nej, min hund har ikke været med i den flok, men hendes kuldsøster har..

Og flere andre hunde, jeg kender.......

 

Så der ER muligvis noget i det halvtfordøjede grøntfoder, som er umådeligt tiltrækkende for tamhunde.. Måske noget de mangler i den daglige kost?

 

Silke får daglig blendede rå grøntsager. Men hendes kød bliver stadig stegt/kogt fordi jeg vil undgå salmonella. IKKE for hendes skyld, for hunde tåler jo de bakterier meget bedre end mennesker. Men for at undgå -eller nedsætte hendes mulighed for at være rask smittebærer.

Og jeg tror ikke rigtig på at selv blendede rå grøntsager kan gøre det ud for halvt fordøjet grønt fra tarmene i en hjort.

Men det er det nærmeste, jeg kan tilbyde hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Når du skriver "råt" så betyder det altså, at du fodrer med 78-80% kulhydrat og fedt?

 

Nej for jeg fodrer ikke med kulhydrater overhovedet. Ikke bevidst eller efter en plan sker det at der er gulerødder på bordet og så kan det sagtens ske at hunden får en eller to.

Derudover kan jeg slet ikke følge dig i dine beregninger.

 

 

Angående hvad en hund/ulv vil spise først, så er det mine egne betragtninger. Vi har hjorte her i skoven, od det er et par gange sket at nogle hunde har fundet/nedlagt/jaget en hjort..

Det, der røg op igen, da hundene kom hjem, var fyldte tarme... :shock:

 

Nej, min hund har ikke været med i den flok, men hendes kuldsøster har..

Og flere andre hunde, jeg kender.......

 

Så der ER muligvis noget i det halvtfordøjede grøntfoder, som er umådeligt tiltrækkende for tamhunde.. Måske noget de mangler i den daglige kost?

 

Jeg har nu stor tiltro til de undersøgelser som HHJ skriver om. Hvad stressede tamhunde gør i en drabsituation kan jeg ikke tage stilling til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej for jeg fodrer ikke med kulhydrater overhovedet. Ikke bevidst eller efter en plan sker det at der er gulerødder på bordet og så kan det sagtens ske at hunden får en eller to.

Derudover kan jeg slet ikke følge dig i dine beregninger.

 

 

 

 

Jeg har nu stor tiltro til de undersøgelser som HHJ skriver om. Hvad stressede tamhunde gør i en drabsituation kan jeg ikke tage stilling til.

 

Hvad mener du at din hunds mad består af, --ud over de 20-22% protein? Der mangler jo 78-80%.. :confused:

 

 

Det er sandsynligt, at tamhunde, der falder over en halvdød hjort er stressede og af den grund æder tarme med indhold først..

 

Jeg tror nu, at der simpelthen er tale om, at indvolde generelt er mere tilgængelige og lettere at "hugge" i sig, -end at flænse kød af knoglerne.

 

Det er næppe et sundhedsbetinget valg hundene eller ulvene træffer. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Hvad mener du at din hunds mad består af, --ud over de 20-22% protein? Der mangler jo 78-80%.. :confused:

 

Jeg har lige postet "mit" foder i tråden om foderanalyse.

 

 

Det er sandsynligt, at tamhunde, der falder over en halvdød hjort er stressede og af den grund æder tarme med indhold først..

 

Jeg tror nu, at der simpelthen er tale om, at indvolde generelt er mere tilgængelige og lettere at "hugge" i sig, -end at flænse kød af knoglerne.

 

Det er næppe et sundhedsbetinget valg hundene eller ulvene træffer. ;-)

 

Mange tamhunde er vænnet til at søde ting er lækre og aner simpelt hen ikke hvad de skal gøre med hele byttedyr. Og da maveindholdet i hjorte maver er delvist nedbrudt så skønner jeg det er den søde duft og smag der får dem til at snuppe det først.

 

Hele byttedyr er nok noget hunden skal være vant til for at kunne finde ud af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...