Hop til indhold

To unge hanhunde ødelægger julefreden

Ajsas
 Share

Recommended Posts

Hej alle,

Jeg har lidt svært ved at vurdere hvordan jeg skal håndtere situationen herhjemme. Jeg er på juleferie og har min 7 måneders hanhund med. Her er der en 3½ årig hanhund. Begge intakte.

1. De leger mange gange om dagen meget vildt og den ældste, Marco, har meget lyd på. Jeg vælger indtil videre at stole på at de kan klare situationen selv og prøver at blande mig udenom. MEN det foregår som regel indenfor og hele familien er efterhånden trætte af larmen og al den tumlen. Kan man lære dem at den vilde leg skal foregå udenfor eller er det helt tåbeligt?

Det er nemlig tit når vi spiser eller ser fjernsyn (og garanteret når vi skal gå om juletræet) og det er virkelig forstyrrende. Jeg har prøvet at skille dem ad når det blev for voldsomt, men så skal de i snor for ellers begynder de igen indtil de er færdige. Hvis de får lov til at fortsætte er der ofte mere ro bagefter. Vi giver dem flere muligheder dagligt for at krudte af udenfor og på gåture.

2. Hvis jeg så skal lære dem at det skal foregå udenfor, hvordan gøres dette bedst? Jeg tænkte først at jeg konsekvent ville tage min den lille i snor hver gang. Men legen starter tit sådan at den store ikke kan lade den lille være og slikker på og snuser til ham hele tiden. Så bider den lille ud i luften et par gange. Den store fortsætter med at slikke og snuse. Og så springer den lille op og så er legen (eller hvad det er) ellers begyndt. Så hvis jeg tager den lille i snor hver gang virker det lidt som om at han ikke må sige fra?

Engang imellem er det selvfølgelig også den lille der byder op til leg og enten er den store med eller også vender han hovedet væk og det kører egentlig fint nok.

3. Jeg tror det er den store der startede, men i hvert fald er de begyndt at strinte indenfor. Der er løbetid i nærheden. Kan det være derfor? Den store forsøger også at humpe den lille mange gange om dagen. Vi gør grundigt rent når de har strintet og jeg lægger nogle godbidder på stedet i håb om at det kunne holde dem væk.

4. Når vi gerne vil have ro giver vi dem hver deres tyggeben, men den lille stjæler fra den store og den store finder sig for det meste i det. Synes I jeg skal gribe ind og holde den lille væk? Han nægter at tage sit eget tyggeben når den store ligger og tygger i et der åbenbart er meget bedre. Får den lille bedre manerer med alderen eller er det mig der burde hjælpe ham med det?

Håber der er en venlig sjæl der orker sådan et langt indlæg. God jul :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har 4 hanhunde, 3 intakte 1 kastrat en tæve og en hvalp, og de får på ingen måde lov til at lege vildt indenfor ALDRIG.

Hvis jeg gav lov til det, endte det helt sikkert som hos jer, og det får de simpelt hen ikke lov til.

Kort og kontant! Jeg var bare i tvivl om om det var for strengt når de nu begge er så legesyge. Vil du så foreslå den ene eller begge i snor hver gang de begynder indenfor? Eller skal vi lukke dem ud i haven?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

Al leg foregår undenfor hos os.. Hvis jeg kan se at det trækker op til leg (hvilket jeg synes er skønt), så går jeg hen og åbner teressedøren og siger UD!... og så stormer de rundt ude i haven istedet for inde.

Mine bedsteforældre kommer til jul. De har en lille kastereret hanhund, som skal med ud til os også. Der kan man tilgengæld godt mærke at det er forskellige racer, da mine bedsteforældres hunds hvilepuls ligger hvor mine hunde er "i hopla" så at sige.:lol:.. så de misforstår lidt hinanden.. Især Freya tror at den "bette" hele tiden vil lege... Kan det være det samme problem som i har???:hmm:

Her fungerer det så godt med afledning af halvstore guffer så som okseører, kalveører, politistave osv.. altså fedtfattige ting, da guf mængden godt kan ryge op:lol:... Men jeg kan så forstå på dig at det ikke rigtig virker, da de stjæler fra hinanden... Hvad med at give den ene guffen i køkkenet og den anden i stuen??

Mht. juleaftens dag, hvis du har mulighed for det, så synes jeg at du skal gå en MEGET lang tur med dem begge. Find også et sted hvor du kan slippe dem løs og de kan tumle og brænde krudt af.

Et alternativ til det hele vil være et børnegitter - du kan købe et billigt et i ikea, dog ikke sååå højt, men kan sættes op uden skruer. Så kan i skille dem ad inden det bliver for meget. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Kort og kontant! Jeg var bare i tvivl om om det var for strengt når de nu begge er så legesyge. Vil du så foreslå den ene eller begge i snor hver gang de begynder indenfor? Eller skal vi lukke dem ud i haven?

Jeg synes kun du skal være glad for at to intakte hanhunde godt kan sammen, så jeg synes du skal lukke dem ud i haven og lade dem lege færdig derude.:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har ikke så mange råd, men jeg kan sige, at vi er i samme situation, jeg er på juleferie med min 10mdrs hanhund hos mine forældres to voksne hunde - en steriliseret tæve på 2 og en intakt hanhund på 8.

her er heldigvis intet strinteri, men min hund er noget stresset over det konstante lækre selskab - han er jo vant til, at når man møder hunde, så skal der leges. jeg ved ikke, hvor længe i har været af sted nu? men jeg ser en stor bedring nu efter et døgns tid. jeg har ikke holdt i snor, men gjort noget lignende, afskåret ham vejen fra tæven rent fysisk, når hun sover/spiser/slapper af (det er hende han leger med), haft ham på skødet (sikkert politisk ukorrekt og sådan noget, men effektivt) og haft voksenhundene i gangen nogle timer midt på dagen, så han kan få ro.

desuden træner jeg en del med dem alle tre sammen, så de kan være sammen uden at have vild og ustyrlig fokus på hinanden, lige som jeg laver en del fodersøg til dem, for lige at få hans stressniveau ned. og så går jeg nogle ture med ham alene, så han kan få lidt ro på og tid til at snuse og tisse. det går okagtigt her, men jeg glæder mig da pt. til, at min hund blir voksen :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Al leg foregår undenfor hos os.. Hvis jeg kan se at det trækker op til leg (hvilket jeg synes er skønt), så går jeg hen og åbner teressedøren og siger UD!... og så stormer de rundt ude i haven istedet for inde.

Mine bedsteforældre kommer til jul. De har en lille kastereret hanhund, som skal med ud til os også. Der kan man tilgengæld godt mærke at det er forskellige racer, da mine bedsteforældres hunds hvilepuls ligger hvor mine hunde er "i hopla" så at sige.:lol:.. så de misforstår lidt hinanden.. Især Freya tror at den "bette" hele tiden vil lege... Kan det være det samme problem som i har???:hmm:

Her fungerer det så godt med afledning af halvstore guffer så som okseører, kalveører, politistave osv.. altså fedtfattige ting, da guf mængden godt kan ryge op:lol:... Men jeg kan så forstå på dig at det ikke rigtig virker, da de stjæler fra hinanden... Hvad med at give den ene guffen i køkkenet og den anden i stuen??

Mht. juleaftens dag, hvis du har mulighed for det, så synes jeg at du skal gå en MEGET lang tur med dem begge. Find også et sted hvor du kan slippe dem løs og de kan tumle og brænde krudt af.

Et alternativ til det hele vil være et børnegitter - du kan købe et billigt et i ikea, dog ikke sååå højt, men kan sættes op uden skruer. Så kan i skille dem ad inden det bliver for meget. :5up:

Jeg er glad for at det åbenbart er meget normalt at hunde ikke må lege indenfor. Jeg har været for sød og så har jeg nydt at se dem lege.

Den store er meget interesseret i den lille og den lille reagerer på dette med leg. Den store er dog mest interesseret i at slikke, slikke og slikke.. De bliver kaldt kæresterne her i huset.

Ja, guffen skal gives i hvert sit rum hvis de begge skal kunne ligge og slappe af med dem. Men min har ikke lært at være i et rum alene her og jeg tror at den stores ejer synes det er lidt synd at det altid er ham der skal lukkes væk. Men ja - børnegitter kunne være en idé ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Jeg er glad for at det åbenbart er meget normalt at hunde ikke må lege indenfor. Jeg har været for sød og så har jeg nydt at se dem lege.

Den store er meget interesseret i den lille og den lille reagerer på dette med leg. Den store er dog mest interesseret i at slikke, slikke og slikke.. De bliver kaldt kæresterne her i huset.

Ja, guffen skal gives i hvert sit rum hvis de begge skal kunne ligge og slappe af med dem. Men min har ikke lært at være i et rum alene her og jeg tror at den stores ejer synes det er lidt synd at det altid er ham der skal lukkes væk. Men ja - børnegitter kunne være en idé ;-)

Jeg synes at den store hunds ejer må gribe ind der.. jeg ville ikke finde mig i at min hund bliver slikket så meget på. Det kommer selvfølgelig an på om det er mundvige slik, for det er jo positivt, men hvis det er snusen og slikken i bagenden så at sige, ja så ville jeg gribe ind.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Det lyder til, at stressniveauet er ret højt i Jeres julehjem :lol:

Her leges der heller ikke indenfor - så snart der er optræk til leg, så ryger de ud...ved jeg at det er fordi de er overtrætte, så får de besked på at lægge i deres respektive kurve og 10 ud af 10 gange snorksover alle indenfor et par minutter.

Mht strinteriet, så tror jeg det er pga det høje stressniveau - igen kan jeg kun anbefale at hjælpe hundene til, at forstå husreglerne mht leg og at man er rolig, når man er inde :-)

At den mindste hugger gufferne, tror jeg er meget normalt - der sker intet ved, at du siger nej til den lille, når den forsøger at hugge fra den anden - hvis den anden ikke selv er interesseret i guffen, så fjern det hele, hvis den lille gentagne gange stjæler og du ikke kan overskue at have et øje på den hele tiden :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg synes jo også, at det er skønt når de tumler, men det skal foregå udenfor.

Og hvis de ikke bliver lukket ud, kommer de på hver side af hundegitret, og så ved de at der skal slappes af, så kan de fortsætte senere udenfor :blink:

Når jeg har hvalp i huset, er der som regel gang i den og ballade, der har jeg ind imellem, puttet snor på den lille imens at jeg for eks. sidder i sofaen, så der lige bliver droslet ned.

Redigeret af Drentsche
Tilføjelse
Link til indlæg
Del på andre sites