Jane Skrevet December 23, 2010 Rapporter Share Skrevet December 23, 2010 Nu har jeg et par gange oplevet, at Oskar kører op når vi har mødt andre hunde. Det er nu snart et år siden, at han blev kastereret, da han stressede vildt meget over tæverne i løbetid. Vi følte selv at det var en god beslutning og efterfølgende fik vi en mere afbalanceret hund. Ja svær at forklare, men han hvilede ligesom mere i sig selv. Oskar har aldrig været den efter, at han blev voksen der gider, at lege med andre hunde, undtagelsen er Victor. Han vil gerne hilse og det er det. Nå lad mig prøve at forklare. Oskar møder en hund og han starter med at hilse, som hunde gør. De snuser til hinanden og alt ser fredelig ud. Men så er det, at jeg kan se på Oskar at han begynder at køre op. Han får en rank holdning, halen i vejret, ørene frem og han læner sig ind over den anden hund og begynder at gø og selv om den anden hund viser tegn på overgivelse, så stopper Oskar ikke. Han er truende i sit sprog, men går aldrig videre til et angreb. Når han så får snoren på, så er der ingenting og når han får snoren af igen efter en tid, hvor jeg kan mærke at han er faldet til ro, er der hellere ingenting og han kan gå fredelig sammen med den hund, som han er kørt op over. Det er mest unghunde der tænder ham og særlig hvis der er mange hunde og det er hanhundene det går ud over. Den ene gang det skete havde vi en hanhund på slæb som hele tiden forsøgte, at humpe Oskar. En anden gang havde vi en hund med på slæb, som hele tiden løb og gøede af Oskar. Kommer til at tænke på at det nok har noget at sige til hans adfærd. Men andre gange kan jeg ikke sige, at der har været noget, som skulle få ham til at reagere som han gør. Men jeg er hellere ikke ekspert i hundesprog og der kan nemt være noget, som jeg har overset. Nogle gange, får man nogle svar, når man får det skrevet ned. Det sker altid i hundeskoven, hvor mange hunde mødes. I hundeskoven vælger Oskar altid når det er muligt, at løbe for sig selv et stykke foran de andre hunde, som løber sammen og leger. Han søger ofte mod udgangen. Jeg har indtil nu altid troet, at det var fordi, at han hellere ville gå gå vores tur udenfor, da han elsker turen ned til åen. Ja det er en rute som vi går næsten daglig og Oskar føler sig snydt, når vi ikke går den rute, når vi er i området. Men nu hælder jeg mere til den teori, at han simpelhen ikke kan lide at komme i hundeskoven, når der er mange hunde derinde. Hans opkørthed, stress eller hvad man vil kalde det, kan vel også skyldes usikkerhed? Tænker om det kan være en måde at skjule usiikerheden på, at han ligesom puster sig op? Heldigvis kommer vi kun sjældent i hundeskoven og det bliver nok endnu mindre herefter. Men det ægre mig på min hunds vegne, at vi igen skal til at døje med opkørthed. Ved ikke hvorfor eller hvad der er gået galt. Men indtil for en måned siden var der intet galt og jeg troede, at alle de problemer vi havde haft var overstået. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret December 23, 2010 Rapporter Share Besvaret December 23, 2010 Oskar har aldrig været den efter, at han blev voksen der gider, at lege med andre hunde, undtagelsen er Victor. Han vil gerne hilse og det er det. Men det ægre mig på min hunds vegne, at vi igen skal til at døje med opkørthed. Ved ikke hvorfor eller hvad der er gået galt. Men indtil for en måned siden var der intet galt og jeg troede, at alle de problemer vi havde haft var overstået. Jeg har nøjes med at klippe ovenstående ud af din lange tekst, og vil spørge dig, hvorfor I overhovedet kommer i hundeskoven? Du skriver at han er uinteresseret i andre hunde, og rent faktisk bare hilser høfligt, men egentlig gerne vil være fri, og så lyder det jo fuldstændigt naturligt at han så bliver udafreagerende når han tvinges i hundeskov med en masse fremmede hunde som han overhovedet ikke er interesseret i Så i mine øjne er der ikke andet galt end at du tvinger ham ud i situationer han overhovedet ikke er interesseret i, og som mange voksne hunde helst ville være foruden. 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
cs-dumle Besvaret December 23, 2010 Rapporter Share Besvaret December 23, 2010 Mine erfaringer (med Dumle) er at den adfærd sagtens kan skyldes usikkerhed og stress. Dumle udfører ofte den der "jeg er sejere end dig" adfærd når han i virkeligheden er usikker. Som i dag da han gjorde det ved Pajko da de hilste og han har også gjort det ved Sherlock, men med HF hunde har ejerne været til at snakke med, så tager vi dem lidt på afstand af hinanden igen, Dumle får lov til at gå bagved og kigge an og så går det som regel rigtig godt når han hilser igen bagefter. Så er han knap så stresset, han har fået lov til at hilse, få pause og "tænke over om han nu også kan lide hunden" og så hilse igen. Med Dumle skal der så bare meget lidt til, men jeg kunne forestille mig at det måske er sværrer at se på Oskar når det hele er ved at være lidt for meget? 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Jane Besvaret December 23, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 23, 2010 Jeg har nøjes med at klippe ovenstående ud af din lange tekst, og vil spørge dig, hvorfor I overhovedet kommer i hundeskoven? Du skriver at han er uinteresseret i andre hunde, og rent faktisk bare hilser høfligt, men egentlig gerne vil være fri, og så lyder det jo fuldstændigt naturligt at han så bliver udafreagerende når han tvinges i hundeskov med en masse fremmede hunde som han overhovedet ikke er interesseret i Så i mine øjne er der ikke andet galt end at du tvinger ham ud i situationer han overhovedet ikke er interesseret i, og som mange voksne hunde helst ville være foruden. Sandheden kan være ile hørt. Men du har fuldstændig ret. Han har det ikke godt ved at komme i hundeskoven. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Jane Besvaret December 23, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 23, 2010 Mine erfaringer (med Dumle) er at den adfærd sagtens kan skyldes usikkerhed og stress. Dumle udfører ofte den der "jeg er sejere end dig" adfærd når han i virkeligheden er usikker. Som i dag da han gjorde det ved Pajko da de hilste og han har også gjort det ved Sherlock, men med HF hunde har ejerne været til at snakke med, så tager vi dem lidt på afstand af hinanden igen, Dumle får lov til at gå bagved og kigge an og så går det som regel rigtig godt når han hilser igen bagefter.Så er han knap så stresset, han har fået lov til at hilse, få pause og "tænke over om han nu også kan lide hunden" og så hilse igen. Med Dumle skal der så bare meget lidt til, men jeg kunne forestille mig at det måske er sværrer at se på Oskar når det hele er ved at være lidt for meget? Jeg tror også, at Oskars fremturen skyldes usikkerhed. Jeg oplever også at når Oskar får en pause, så falder han ned igen og der er ingenting når han hilser igen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret December 27, 2010 Rapporter Share Besvaret December 27, 2010 hmm, jeg tror ikke man kan sige usikkerhed i oscars tilfælde, i hvertfald ikke samme slags usikkerhed ala dumle ( og mine for den sags skyld) Og jeg tror ikke det har noget med kastrationen at gøre så lang tid efter. Så jeg er ret sikker på at Oscar simpelthen bare ikke gider alle de ukendte hunde og at han så kører op når han møder en han ikke bare kan vende ryggen til/ignorere. Det er jo som lonny er inde på meget normal adfærd for voksne hunde. De er stadig meget sociale og elsker ture med vennerne, men det der med at se en ny legekamerat i enhver ny hund, den er de ligesom kommet over og gider ikke rigtigt deltage i. Derfor kan det sagtens være at oscar kan klare en tur i hundeskoven når i ikke møder så mange, så han bedre selv kan vælge om han vil have noget med den anden at gøre. Jeg synes det er ret svært når ens hunde kommer til den alder der, eller bare har det sådan. Man vil jo stadig gerne selv kunne gå hvor man plejer;-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts