Hop til indhold

Rådyrben og andet fra jægerne?

FrkSmilla
 Share

Recommended Posts

altså underbenet/ foden. Kan man selv tørre dem? (Hvordan) Jeg tror helt sikkert ikke Smilla vil spise dem rå. Og tilberede dem (koge) må man vel ikke... :hmm:

Hvis man kender en jæger, er der så andet man kan bede ham samle fra til sin hund? Noget som jægeren evt bare ville have kaseret lligevel? Det kunne være enten noget til foder eller legetøj tænker jeg...?

HÅber I kan hjælpe, jeg ved absolut ingenting. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

tror det bliver svært.

De fleste jeg kender udbener først når de skal bruge den stump kød som benet sidder på. Kølle, bov, ryg etc...

Under forlægningen af vildtet er det jo reelt set kun skind, klove og evt et hovede når det ikke lige er bukken man har hængt op, der skæres fra.

Så jeg vil mene at det vil være de dele, eller ingen ting. Ihvertfald ved mig, medmindre man lige har en aftale om andet.

Og ja. du kan sagtens tørre skidtet selv.

SMid det ud i fyrrummet et par dage på en rist, eller i ovnen ved 40-50 grader varmluft en 5-8 timer eller lignende.

Alternativt kan du ryge skidtet.

Link til indlæg
Del på andre sites

tror det bliver svært.

De fleste jeg kender udbener først når de skal bruge den stump kød som benet sidder på. Kølle, bov, ryg etc...

Under forlægningen af vildtet er det jo reelt set kun skind, klove og evt et hovede når det ikke lige er bukken man har hængt op, der skæres fra.

Så jeg vil mene at det vil være de dele, eller ingen ting. Ihvertfald ved mig, medmindre man lige har en aftale om andet.

Og ja. du kan sagtens tørre skidtet selv.

SMid det ud i fyrrummet et par dage på en rist, eller i ovnen ved 40-50 grader varmluft en 5-8 timer eller lignende.

Alternativt kan du ryge skidtet.

Tak, det er min far der er går på jagt og indimellem får et dyr med hjem, så kan nok godt overtale ham til at være lidt rundhåndet i udskæringerne. Jeg havde tænkt på noget alla det her: Køb Tørrede lammeben - Hurtig levering! (ville man kunne lave det sådan med et rådyrben i ovnen)?

Jeg kan også se, at nogle hunde butikker sælger tørrede kanin-ører som naturlige snacks - ville man selv kunne lave det? Og hvad med geviret? (Eller noget af det, de taber?) Og skindet, hvordan ordner man det? Det er noget med salt, ikke?

Link til indlæg
Del på andre sites

hvis det er til hunden, så tør det, eller ryg det.

Gevir osv skal du ikke gøre noget ved. Sav det af, og giv det til hunden....

Men gevir og opsatser skal du nok ikke forvente at få, andet end hvis du selv finder et par kastestænger i skoven

Ok. Og mht til skindet (hvis det bare er til hunden/ dummy) er det så nok at lægge et tykt lag salt på hver side af skindet og lade det ligge nogle dage? Eller skal man rigtigt igang med at garve for at det ikke rådner?

Edit: Fandt nedenstående, som ikke lyder alt for kompliceret:

(Tørsalte? Vil der sige at lægge skind sammen med salt, som jeg skrev ovenover)?

Tilberedning af skind?

En af måderne, man kan gøre det på, er at tørsalte skindet et døgn. Derefter kommes det i en opløsning af salt og alun (Blandingsforhold: 10 liter vand * 1 kg salt * 1/4 kg alun) i ca. 3 uger. Så skylles skindet godt og hænges til tørre. Når skindet er tørt, skæres det i passende stykker.

Hvis skindet er meget stift, når du skal til at slå det på dummyen, kan det gøres lidt vådt igen

Edderfugle flås, og den indvendige side tørsaltes i så lang tid, at de bliver helt tørre. Disse kan så sys sammen om klude, eller de kan slås på rundstokke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok. Og mht til skindet (hvis det bare er til hunden/ dummy) er det så nok at lægge et tykt lag salt på hver side af skindet og lade det ligge nogle dage? Eller skal man rigtigt igang med at garve for at det ikke rådner?

Edit: Fandt nedenstående, som ikke lyder alt for kompliceret:

(Tørsalte? Vil der sige at lægge skind sammen med salt, som jeg skrev ovenover)?

Tilberedning af skind?

En af måderne, man kan gøre det på, er at tørsalte skindet et døgn. Derefter kommes det i en opløsning af salt og alun (Blandingsforhold: 10 liter vand * 1 kg salt * 1/4 kg alun) i ca. 3 uger. Så skylles skindet godt og hænges til tørre. Når skindet er tørt, skæres det i passende stykker.

Hvis skindet er meget stift, når du skal til at slå det på dummyen, kan det gøres lidt vådt igen

Edderfugle flås, og den indvendige side tørsaltes i så lang tid, at de bliver helt tørre. Disse kan så sys sammen om klude, eller de kan slås på rundstokke.

På vildtspor.dk kan du finde denne opskrift:

artikel af per jeske om gravening af skind..

Denne metode som bliver beskrevet her, er natur måden , så man bevar mest fært i skindet.

Man starter med at lave en ramme af træ, på ca 60x100 cm. Passer til de fleste skind..

Til at fastgøre skindet bruges en hæfte maskine el. papsøm , hæftemaskine er klart det nemmeste,

man tager skindet og ligger det over trærammen og hæfter skindet godt fast.. husk at stramme skindet godt op

det gør arbejdet meget nemmere,

skær evt. overskydende skind væk , det kan ikke garves ordenligt og vil lugte fælt ..

Så renser man det meste blod og fedt væk med en skarp kniv ...

Derefter drysses der salt på ca 250 g og skindet skal ligge i ca 24 timer på et tørt sted.

Så garver (skraber) man salt og det første lag væk og virker skindet vådt gentager man processen igen med salt

til skindet virker tørt og dufter rimligt frisk

god fornøjelse.....

mvh

Per Jeske

Kan kontaktes på 20402505 el [email protected] Denne emailadresse er beskyttet mod programmer som samler emailadresser. Du skal aktivere javascript for at kunne se adressen. for mere info......

Jeg har brugt denne opskrift til at garve kaninskin til en dummy og det fungere fint.

God fornøjelse

• Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

På vildtspor.dk kan du finde denne opskrift:

artikel af per jeske om gravening af skind..

Denne metode som bliver beskrevet her, er natur måden , så man bevar mest fært i skindet.

Man starter med at lave en ramme af træ, på ca 60x100 cm. Passer til de fleste skind..

Til at fastgøre skindet bruges en hæfte maskine el. papsøm , hæftemaskine er klart det nemmeste,

man tager skindet og ligger det over trærammen og hæfter skindet godt fast.. husk at stramme skindet godt op

det gør arbejdet meget nemmere,

skær evt. overskydende skind væk , det kan ikke garves ordenligt og vil lugte fælt ..

Så renser man det meste blod og fedt væk med en skarp kniv ...

Derefter drysses der salt på ca 250 g og skindet skal ligge i ca 24 timer på et tørt sted.

Så garver (skraber) man salt og det første lag væk og virker skindet vådt gentager man processen igen med salt

til skindet virker tørt og dufter rimligt frisk

god fornøjelse.....

mvh

Per Jeske

Kan kontaktes på 20402505 el [email protected] Denne emailadresse er beskyttet mod programmer som samler emailadresser. Du skal aktivere javascript for at kunne se adressen. for mere info......

Jeg har brugt denne opskrift til at garve kaninskin til en dummy og det fungere fint.

God fornøjelse

Tak for udførlig beskrivelse. Nu må jeg se, om jeg orker... :-) :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites