Gæst Vic :) Skrevet December 30, 2010 Rapporter Share Skrevet December 30, 2010 Hej! Min hund Valdemar trækker på gåturen. Ikke virkelig meget men nok til at det er irrerterende. Så læste jeg en artikel på internettet om at det har noget at gøre med lederskab, og at når hunden går forest tror den at den er lederen. Og at det derfor var vigtigt at hunden går ved siden af en eller bagved en. Nu har jeg så prøvet at holde Valdemar i kort snor så han hele tiden gik ved siden af mig eller bagved mig. Og når han gjorde mine til at trække og prøve at gå op foran mig så rykkede jeg i snoren. Ikke meget hård men sådan "Nej" - agtigt. Så ville han til sidst gå ved siden af mig helt uden at trække. Er det dårligt at jeg gør sådan ? Jeg er ikke helt sikker .. Jeg har også læst om en anden metode, hvor at man stopper op hver gang hunden trækker, så den lærer at den ikke kommer hurtigere frem ved at den trækker. Jeg er meget forvirret faktisk Kan i hjælpe ? / Victoria Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Zaz-zaz Besvaret December 30, 2010 Rapporter Share Besvaret December 30, 2010 Hej!Min hund Valdemar trækker på gåturen. Ikke virkelig meget men nok til at det er irrerterende. Så læste jeg en artikel på internettet om at det har noget at gøre med lederskab, og at når hunden går forest tror den at den er lederen. Og at det derfor var vigtigt at hunden går ved siden af en eller bagved en. Nu har jeg så prøvet at holde Valdemar i kort snor så han hele tiden gik ved siden af mig eller bagved mig. Og når han gjorde mine til at trække og prøve at gå op foran mig så rykkede jeg i snoren. Ikke meget hård men sådan "Nej" - agtigt. Så ville han til sidst gå ved siden af mig helt uden at trække. Er det dårligt at jeg gør sådan ? Jeg er ikke helt sikker .. Jeg har også læst om en anden metode, hvor at man stopper op hver gang hunden trækker, så den lærer at den ikke kommer hurtigere frem ved at den trækker. Jeg er meget forvirret faktisk Kan i hjælpe ? / Victoria Hold dig til den med fed markerede metode. Det første er noget oldtids-noget som ikke har nogle steder hjemme i vore dage. Og husk at give Valdemar godbid HVER GANG han gør som du vil. Så skal kræet snart lære, at det betaler sig at holde sig til dig og ikke flakse rundt uden mål og med. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Bam Bam Besvaret December 30, 2010 Rapporter Share Besvaret December 30, 2010 Kan kun være helt enig med Zaz-zaz-:5up: Læser du igen noget lign. med lederskab og overtagelse af hjemmet o.s.v, så spring let og elegant over det. Du kan bla. prøve at købe eller låne denne bog Dominans og lederskab. Fakta eller overtro? (dansk) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst stenshoej Besvaret December 30, 2010 Rapporter Share Besvaret December 30, 2010 Det med lederskab hos hunden er noget ævl, som man skal holde sig fra. Man kommer tusind gang længere ved at bruge positive metoder, hvilket nr. to du nævner er. Det andet er jo en lettere form for fysisk afstraffelse (i mine øjne), og man vil jo ikke have en hund der kun gør som man siger, fordi den ikke tør andet? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst bøvle Besvaret December 30, 2010 Rapporter Share Besvaret December 30, 2010 lederskab har hunde sammen med deres artfæller, altså hunde og ikke mennesket... belønning ved det DU ØNSKER er vejen frem..... hunde er nogle madglade bæster:slem:, så det er den vej de lærer hurtigst, på en positiv måde:-D lidt ligesom manden:klap: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnjaCS Besvaret December 30, 2010 Rapporter Share Besvaret December 30, 2010 Som alle de andre siger Det der med lederskab er noget underligt gammeldags noget... Tænk på at når du straffer det uønskede (at hunden trækker) frem for at belønne det ønskede (at hunden IKKE trækker) så bruger du helt vildt meget energi på at fremhæve det uønskede. Og det er jo spild af tid.. Så hellere bruge helt vildt meget energi på at fremhæve det du GERNE vil have hunden til.. Det giver bedre resultater, og et bedre samarbejde mellem jer to, da hunden motiveres via ros og godbidder og ikke straf og skideballer.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret December 31, 2010 Rapporter Share Besvaret December 31, 2010 Alle raske ivrige hunde trækker fremad, hvis de ikke har lært andet. Mine hunde, også de små har en helt anden naturlig fart over feltet end min gåhastighed. Det er narturligt for dem at gå stærk og intet med at få magt , lederskab eller andet at gøre. Det er alene træning at få en frisk hund til at gå uden den trækker.Og den skal nok også lige vide , hvad på plads er , før den fatter det.Og roses når den går pænt. Hvis den er ung og opmærksom på dig , kan den også trænes med godbidder , så den går til venstre og du holder godbidder foran næsen og selvfølgelig giver dem i god mængde for god opførsel. At gå ture skal helst være en hyggelig ting for begge. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Vic :) Besvaret December 31, 2010 Rapporter Share Besvaret December 31, 2010 Mange tak for hjælpen! Jeg er så glad, fordi at jeg vil Valdemar det aller-bedste. Igang med glade gåture! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts