Hop til indhold

Hjemkomst-problemer


vinhou
 Share

Recommended Posts

Posten gør specielt ikke, så nu hænger postkassen udenfor lågen, da han ikke længere vil sætte fod på matriklen :genert:

Min postdame kom engang helt op til døren for at aflevere en pakke, og hundene gik helt amok da jeg åbnede... de var helt skøre, Sascha hoppede op og ned og Nellie holdt fast i hendes tøj, så det endte med at hun simpelthen smed pakken på jorden og sagde med store bogstaver "SÅ GÅR JEG!"... :oops:

 

Nu er hun begyndt at dytte ude fra vejen, hvis hun har en pakke med. Det fungerer noget bedre... :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg gider da godt :cool:

 

Men hvis døren gør udfaldet, ville jeg måske starte med at åbne døren - hund spasser ud i glæde - jeg lukker døren... eller hvordan?

 

Nu skal du passe på, det kunne jo være jeg tog dig på ordet, jeg har dog ikke nær så meget brug for en der går ind og ud af hoveddøren, som jeg har brug for en der gider køre forbi os i bil en milliard gange :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ganske opmuntrende at høre jeres historier, synes jeg. :blink:

 

Buddha - ja, det med pølsestykkerne giver god mening, men så er jeg nødt til at have Sascha kontrolleret på en måde, for hun har lidt mad-aggressivitet og kan blive helt gal i hovedet, hvis der er noget lækkert og Nellie er tættest på det. Ellers er hun den rareste hund i verden. :engel:

 

Men det kan da være, Sascha har for travlt med at slæbe rundt på puder til at opdage pølsestykkerne - haha, som om Sascha kunne overse mad. :mrgreen:

 

Her er forøvrigt en ny Nellie-video som jeg optog igår. :roll:

 

nellien.mp4 video by vinhou - Photobucket

 

Har du prøvet at gå igen? Altså simpelthen gå ud af døren igen når hun kører op og så komme ind når hun er lidt behersket, feks sidder. Og blive ved, til hun kan blive siddende og selvfølgelig belønnes når du kommer ind.

 

Kan måske endnu nemmere øves med en børnelåg eller en dør inde i huset?

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du prøvet at gå igen? Altså simpelthen gå ud af døren igen når hun kører op og så komme ind når hun er lidt behersket, feks sidder. Og blive ved, til hun kan blive siddende og selvfølgelig belønnes når du kommer ind.

 

Kan måske endnu nemmere øves med en børnelåg eller en dør inde i huset?

Jeg har faktisk en børnelåge installeret indenfor. Jeg har dog ikke øvet det der, men ude ved mine forældre har de en låge nedenfor trappen, og der har jeg prøvet simpelthen at trække benet tilbage når hun ikke sidder pænt. Det forstår hun nogenlunde logikken i, dog bliver hun vild når jeg så er kommet ned.

 

Jeg kan ikke rigtig tænke, klokken er 3.20 og hundene snød mig til at tro, det var morgen kl. 2.45. Gab. Must. Sleep. :neutral: :sove:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Vinhou, hvis du vil af med problemet, er du nødt til at skabe en situation du kan kontrollere. Som det ser ud på videoen er det Nellie som styrer situationen og dig som kun kan halte bagefter og forsøge at redde situationen.

Du kan prøve nogle gange at lukke hende i haven med godbidder, eller selv gå med, for at bryde det kendte mønster for mønstret skal brydes hun går jo helt i selvsving.

Jeg ser ikke en glad hun, jeg ser en hund som handler af vane i situationen og som skruer sig selv mere og mere op. Når først situationen og Nellies adfærdsmønster er startet kan hun ikke selv bryde adfærden.

 

Hvad tror du ville ske hvis du hurtigt satte line på Sascha og gik udenfor med begge to?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vinhou, hvis du vil af med problemet, er du nødt til at skabe en situation du kan kontrollere. Som det ser ud på videoen er det Nellie som styrer situationen og dig som kun kan halte bagefter og forsøge at redde situationen.

Du kan prøve nogle gange at lukke hende i haven med godbidder, eller selv gå med, for at bryde det kendte mønster for mønstret skal brydes hun går jo helt i selvsving.

Jeg ser ikke en glad hun, jeg ser en hund som handler af vane i situationen og som skruer sig selv mere og mere op. Når først situationen og Nellies adfærdsmønster er startet kan hun ikke selv bryde adfærden.

 

Hvad tror du ville ske hvis du hurtigt satte line på Sascha og gik udenfor med begge to?

Jeg tror Nellie ville blive forvirret - og det er vel også pointen, nærmest at "re-boote" situationen så Nellie kan finde et andet adfærdsmønster frem. Ikke en dårlig ide, tror jeg. Nellie er jo også vant til at få al opmærksomheden når jeg kommer hjem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg tror Nellie ville blive forvirret - og det er vel også pointen, nærmest at "re-boote" situationen så Nellie kan finde et andet adfærdsmønster frem. Ikke en dårlig ide, tror jeg. Nellie er jo også vant til at få al opmærksomheden når jeg kommer hjem.

 

Ja det er hensigten at skabe en ukendt situation som du kan nå at vejlede hende i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er dejligt at se så glad en hund :klap:, men jeg kan godt se problemet...

Nellie stresser helt op og får alt opmærksomheden. Især på den første video kan man se at Sascha sidder pænt og venter på at blive hilst på, men Nellie kræver ALLLT din opmærksomhed. Jeg tænker om du selv skulle gå ud og ind af døren en million gange, så hun kan se at du faktisk kommer igen lige om lidt. Det virker lidt som seperations angst, hun ser helt stresset ud i øjnene. Men du skriver jo også selv at hun gerne vil holde flokken samlet... Men hvis hun nu kan lære at forstå at det er ok at flokken deles og at du faktisk kommer igen lige om lidt... så kunne det jo være at der kom mere ro over situationen. Ved det ikke, bare et forslag. Men hold da op hun er super glad for at se dig :klap:

Den ene af mine forældres hund er også fuldstændig oppe at køre når der kommer gæster og springer op og kan godt lave nogle voldsomme blå mærker efter kløerne... Der har jeg fundet ud af at jeg tager noget om benene og sætter mig ned på en stol og så kommer hun ind og hilser. Det har jeg gjort ret tit nu og nu kan jeg faktisk godt gå ind til hende og rimeligvis styre hende så hun ikke hopper for meget op og kradser.

Men du er nødt til at prøve nogle forskellige ting ind til du finder "opskriften" eller måske spørge en adfærdskonsulent.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...