Hop til indhold

Hjemkomst-problemer


vinhou
 Share

Recommended Posts

Længe siden jeg har været herinde - jeg er startet på universitetet og har derfor lidt travlt i forhold til at surfe rundt på nettet. :genert:

 

Men nu bliver jeg altså nødt til at få lidt assistance. Nellie - som vi har konstateret er halv labrador og halv DJÆVELEN (just kidding :mrgreen:) - er sådan pænt irriterende ved hjemkomst. Altså, hvis jeg kommer hjem, hvis der kommer gæster, hvis vi er ude ved mine forældre og min far kommer hjem, eller gæster, tja, også hvis vi møder folk på vores gåture. Så reagerer pigen, som forøvrigt blev 1 igår, således som på videoen nedenunder. Det skal lige nævnes, at jeg altså kun var væk knap 5 minutter inden denne video blev filmet.

 

Heldigvis ødelægger hun ingenting når hun er alene hjemme, hun ligger bare pænt i vindueskarmen (:engel:) og venter på, at jeg kommer hjem. Ude ved mine forældre SKRIGER hun ud ad kattelemmen (= hundevinduet) hvis jeg er udenfor og hun er inde (sammen med Sascha og Silver, så altså ikke helt alene). Men hvis jeg i stedet tager bilen og kører væk, så er hun rolig.

 

Jeg har forsøgt at ignorere hende (pænt svært), at give hende legetøj, at berolige hende, at tale med store bogstaver, og en overgang troede jeg det hjalp at give hende et griseøre inden hun når at gå amok, men hun spiste det bare og var så vild bagefter.

 

Hvis der kommer gæster og jeg holder hende forholder hun sig i nogenlunde ro, lige indtil jeg slipper hende. Ligegyldigt hvor længe jeg holder hende i ro eller afleder hende, så SKAL gæsterne partout molestreres og have ødelagt deres tøj (det er ikke alle, der bryder sig lige meget om det :blink:). Når hun så har været oppe at køre i godt et minut, falder hun lige så stille ned igen, og så kan hun sagtens ligge og sove en 5-10 minutter senere.

 

Er det bare sådan hun hilser? Det er værst når det er mig der har været væk, hun skriger og gør og knurrer som om hun siger "Hvad bilder du dig ind at forlade mig SÅ LÆNGE!!!!!"

 

Hun ER ret afhængig af mig. Hun vil også gerne have hele "flokken" samlet. Ude ved mine forældre, hvis min mor fx er gået ud for at fodre hestene, så vader hun rundt og småpiver indtil hun kommer ind igen.

 

Nogle gode råd? Hun er en ret hektisk hund, men utroligt kærlig og trofast. Det er bare denne ene ting, der er et problem - tja, jeg har vel efterhånden vænnet mig til det, men min omgangskreds er ikke helt tilfredse, må jeg indrømme... :hmm:

 

Sikken smøre. Her kommer et link til videoen. Jeg forsøger at holde mig nogenlunde neutral på videoen, også halvsvært at agere med et kamera i hånden. :roll:

 

MOV01030.mp4 video by vinhou - Photobucket

 

(Læg mærke til pude-bæreren Sascha: "Velkommen hjem! Her, tag en pude og sæt dig og slap af!" :mrgreen:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hah - herlig video! Jeg ved godt at det er et problem - men hold op hvor er hun skøn som hun tåger rundt :lol:

 

Jeg tror det ord, du selv bruger - nemlig "hektisk" - beskriver reaktionen meget godt. Jeg oplever det selv med min unge border collie og hans reaktion ligner faktisk meget den jeg ser på videoen. Jeg har vænnet ham til at vi sætter os i sofaen i 2 minutter, hvor han forholder sig roligt og jeg snakker med ham, stryger ham og aer ham. På den måde får han den kontakt han har behov for ved hjemkomst og er samtidig rolig.

 

Og så tror jeg altså at meget af den adfærd forsvinder med alderen - eller rettere sagt.. det håber jeg:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes at kunne huske noget fra et program med en hund, som blev så ivrig når der kom gæster - den udtrykkede det så ved at tisse på dem :shock:

Men der prøvede de at øve det ved at få folk til at komme på besøg og bare komme ind af hoveddøren og fortsætte gennem stuen og ud af havedøren - uden at stoppe op eller hilse på hunden. Bare ignorere den.

 

Jeg tænker lidt om du kunne prøve noget lignende. Du har selv prøvet at ignorere - og det tror jeg du skal prøve igen og så først når hun er faldet til ro, så hilse stille og roligt på hende.

Og så overtale nogle venner/familie til at hjælpe med det andet - komme på besøg og ignorere hende og gå igen med det samme...?

 

Prøv at se om du kan finde nogle videoer eller noget på nettet - der må være noget hjælp at finde :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan ikke lige lure ud fra dit indlæg, om du har prøvet at træne ro? Altså haft sindssygt gode godbidder i hænderne og først uddelt dem og kontakt når hun sidder?

 

Herhjemme har den yngste samme dårlige vane, men der er en helt klar sammenhæng mellem om det er blevet trænet eller om vi ikke har gjort det i lang tid. Så snart vi begynder at glemme de gode takter, gør hunden det også.

 

Hun tager dog selv noget i munden, hvilket hjælper hende en del. Så gætter på det også kunne gøre noget godt for din halve lab, at få noget at bære på. Men altså: herhjemme skal indlæringen af ro ved hjemkomst vedligeholdes, ellers falder vi tilbage i det gamle.

 

Det gælder også ved gæster, hvor vi skal stå klar med godbidder. Ellers bliver de både sparket i skridtet og får flyvekys i hovedet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Årrhh det vildt sødt :lun: Men ja, rimelig hektisk.

 

Har du prøvet at sætte dig på gulvet?? Hvis Motor kammer over i gensynsglæde, så plejer jeg at sætte mig for så kan han komme til at dutte mig i hovedet og slikke mig i øret og så falder han hurtigere ned igen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak til alles kommentarer. :-D

 

Det med at få gæster til at gå igennem huset og ignorere hende - det er helt umuligt, vil jeg mene. Hun hænger nærmest i ens tøj og så kan man pænt slæbe rundt med en lille sort hund. Hun vejer heldigvis kun 20 kg., så man får nok ikke rygskader, men det vil nok være generende alligevel.

 

"Hjemkomst" bliver ellers øvet i korte intervaller flere gange dagligt (når jeg er på badeværelset), men jeg bliver hapset alligevel, når jeg kommer tilbage. Dog ikke så intenst som på videoen. :genert:

 

Kan ikke lige lure ud fra dit indlæg, om du har prøvet at træne ro? Altså haft sindssygt gode godbidder i hænderne og først uddelt dem og kontakt når hun sidder?

 

Herhjemme har den yngste samme dårlige vane, men der er en helt klar sammenhæng mellem om det er blevet trænet eller om vi ikke har gjort det i lang tid. Så snart vi begynder at glemme de gode takter, gør hunden det også.

 

Hun tager dog selv noget i munden, hvilket hjælper hende en del. Så gætter på det også kunne gøre noget godt for din halve lab, at få noget at bære på. Men altså: herhjemme skal indlæringen af ro ved hjemkomst vedligeholdes, ellers falder vi tilbage i det gamle.

 

Det gælder også ved gæster, hvor vi skal stå klar med godbidder. Ellers bliver de både sparket i skridtet og får flyvekys i hovedet.

Det markerede: :klap:

 

Nå, men nej, jeg har faktisk ikke decideret trænet ro med hende. Dog er hun god til i træningssituationer at holde øjenkontakt og sidde ubevægelig indtil hun får en guf; men det vil jeg ikke kalde 'ro', for så snart jeg siger 'værsgo' eller 'op' så flyver hun afsted som ud af en raket. Det er mere 'at sidde på nåle' end det er ro, tror jeg.

 

Jeg har ikke prøvet det i hjemkomst-situationen, må jeg indrømme. Kun med griseører, men jeg kan godt se, at det burde virke bedre når det er i længere tid hun skal være rolig. Det må jeg lige prøve næste gang jeg er væk - dvs. senere idag, når jeg skal over og hente vasketøj og derfor er væk i mindst TO minutter. :mrgreen:

 

Hun er ikke en bære-glad hund ligesom en gængs labrador. Det eneste hun gider bære på eller hente er nogle helt specifikke bolde, og dem ænser hun slet ikke, når jeg/gæster kommer ind ad døren. Det er som om hendes hjerne helt har slået klik der. Det er KUN mit tøj eller mit ur, der kan bruges; selv hvis jeg holder noget stof eller en af Saschas puder (faktisk er det jo mine puder, men det er Sascha ikke heeeelt enig i) op mellem os, så vil hun forbi så hun kan få fat i mit tøj - som om hun siger "kan du så blive her! forlad mig aldrig igen!"

 

Men selvfølgelig er det dejligt med en så glad hund når man kommer hjem - hvis hun bare ville holde munden lukket (og ikke om mit tøj), så var det også til at have med at gøre. :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Årrhh det vildt sødt :lun: Men ja, rimelig hektisk.

 

Har du prøvet at sætte dig på gulvet?? Hvis Motor kammer over i gensynsglæde, så plejer jeg at sætte mig for så kan han komme til at dutte mig i hovedet og slikke mig i øret og så falder han hurtigere ned igen :-D

Sødt, ja helt sikkert, i mine øjne. :-D Ikke-hundemennesker synes dog IKKE det er sødt, kan jeg informere om. :???:

 

Sidde på gulvet? Så hun kan komme til at bide i mit hår og ansigt? Ah, det virker lidt som et selvmordsforsøg - selvfølgelig bider hun ikke i ansigtet (men slikker meget meget meget hurtigt, dét gør hun!), men lige under hjemkomster kan hun blive så hektisk at hun slet ikke kan styre sin søde lille hundekrop. :hjerte:

 

Meeeen, jeg kan da give det et forsøg. Jeg plejer at prøve at få hende til at sætte sig i sofaen, hvor jeg så sætter mig ved siden af hende, men der hopper hun også rundt som en lille gummibold der har taget speed. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

Det kunne godt være min berner dreng på videoen:stupid:(dog bider han ikke i ting).

Jeg har dog vænnet ham til at vi ikkke hilser før han sætter sig stille og roligt ned-dette kan godt tage et minuts tid.

Derefter snakker jeg roligt med ham. Det skal dog siges at han gerne rejser sig og er lidt rigeligt glad når jeg så begynder at sige goddag til ham-han kan bare ikke lade være:rolleyes:.

V.H. Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Sødt, ja helt sikkert, i mine øjne. :-D Ikke-hundemennesker synes dog IKKE det er sødt, kan jeg informere om. :???:

 

Sidde på gulvet? Så hun kan komme til at bide i mit hår og ansigt? Ah, det virker lidt som et selvmordsforsøg - selvfølgelig bider hun ikke i ansigtet (men slikker meget meget meget hurtigt, dét gør hun!), men lige under hjemkomster kan hun blive så hektisk at hun slet ikke kan styre sin søde lille hundekrop. :hjerte:

 

Meeeen, jeg kan da give det et forsøg. Jeg plejer at prøve at få hende til at sætte sig i sofaen, hvor jeg så sætter mig ved siden af hende, men der hopper hun også rundt som en lille gummibold der har taget speed. :mrgreen:

 

Arh klart, altså vil jo nødigt være skyld i at du kommer til skade :lol:

 

Ellers, hvad med at smide godbidder på gulvet og lade hende søge dem først, så er hun måske LIDT roligere når i så hilser ligeså stille bagefter?

Et tip jeg læste engang, har aldrig selv prøvet det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Arh klart, altså vil jo nødigt være skyld i at du kommer til skade :lol:

 

Ellers, hvad med at smide godbidder på gulvet og lade hende søge dem først, så er hun måske LIDT roligere når i så hilser ligeså stille bagefter?

Et tip jeg læste engang, har aldrig selv prøvet det.

Det er faktisk muligt det ville virke - de får altid deres aftensmad i haven, så hun er jo vant til fodersøg. Det vil jeg lige prøve senere, det kræver vist ikke den helt store forberedelse. :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

uuuh

 

Sådan gør mine forældres hund også. Det er nu meget kært. Men noget så træls når han så vælter en fordi man ikke er klar til det.

 

Men er det ikke "bare" at sige sit så snart man kommer ind og give godbidder når hun gør det?

 

Jeg vil i hvert fald også gerne have lidt fif ^.^

Link til indlæg
Del på andre sites

Sødt, ja helt sikkert, i mine øjne. :-D Ikke-hundemennesker synes dog IKKE det er sødt, kan jeg informere om. :???:

 

Sidde på gulvet? Så hun kan komme til at bide i mit hår og ansigt? Ah, det virker lidt som et selvmordsforsøg - selvfølgelig bider hun ikke i ansigtet (men slikker meget meget meget hurtigt, dét gør hun!), men lige under hjemkomster kan hun blive så hektisk at hun slet ikke kan styre sin søde lille hundekrop. :hjerte:

 

Meeeen, jeg kan da give det et forsøg. Jeg plejer at prøve at få hende til at sætte sig i sofaen, hvor jeg så sætter mig ved siden af hende, men der hopper hun også rundt som en lille gummibold der har taget speed. :mrgreen:

 

Hvad med så lige at tage fat i halsbåndet på hende og stryge hende stille over brystet indtil hun falder til ro. Altså holde hende, så hun ikke kan springe rundt - for det er også lidt selvforstærkende når hun fiser rundt over det hele :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Både at sige sit og at ae hende stille og roligt er helt umuligt - jeg kan godt se, med den video jeg har lagt ind, at det egentlig ikke viser helt godt nok, hvor intens hun faktisk er i situationen. Det virker som om hun helt har slået hjernen fra, og hun skriger normalt så højt at jeg ikke engang kan høre min egen stemme, hvis jeg prøver at skære igennem.

 

Hmm. Jeg skal vist have taget en ny video ved lejlighed. :oops:

 

Derudover virkede det faktisk lidt da jeg igår forsøgte at kaste noget foder, men igen, det var kun efter et fravær på nogle minutter, så chancen for at det også virker når hun er helt oppe i det røde felt, tja...?

 

Når jeg prøver at holde hende så hun ikke kan hoppe rundt, så vrider hun sig og bider i tøjet og skubber og skriger og går helt berserk.

 

Hun er en speciel lille charmetrold. :hjerte::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Arh klart, altså vil jo nødigt være skyld i at du kommer til skade :lol:

 

Ellers, hvad med at smide godbidder på gulvet og lade hende søge dem først, så er hun måske LIDT roligere når i så hilser ligeså stille bagefter?

Et tip jeg læste engang, har aldrig selv prøvet det.

 

Jeg tror at du fik tippet i en tråd jeg lavede om Baldur og Luna's hilseseancer, de var jo nærmest ved at komme op og slås om hvem der skulle hoppe op ad mig :blink:

 

Her virkede det med straks at smide godbidder på gulvet og undlade at tage fysisk kontakt, bevægelse hjælper også, så jeg smed som regel godbidder på gulvet, hvorefter jeg gik ud i haven og gik omkring, og det fik heldigvis vores problemer til at forsvinde. Men der skal nok noget træning til ved siden af, man kan jo ikke bede alle sine gæster om først at gå rundt i haven i 15 minutters tid :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Havde lidt håbet på nogle gode og kreative forslag specielt til håndtering af gæstesituationen :genert:

 

Jacki er ikke slem ved mig :lun: - men ved ALLE andre såe :slem:

 

Nellie er nærmest ingenting i forhold til Jacki :roll: Hun hopper op - helst til øjenhøjde :roll: hun bidder i folks tøj, specielt omkring albuen :damn: forsøger man at ignore hende/vende ryggen til o.lign., bliver hun bare endnu mere intens :damn:

 

Pudsigt nok sætter folk ikke specielt pris på denne adfærd :vedikke: som følges af en intens og skinger halsgivning :damn:Posten gør specielt ikke, så nu hænger postkassen udenfor lågen, da han ikke længere vil sætte fod på matriklen :genert:

 

Jeg forudser, at casa a9 skal have maaange maaange gæster i løbet af foråret - nogle frivillige herfra :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Havde lidt håbet på nogle gode og kreative forslag specielt til håndtering af gæstesituationen :genert:

 

Jacki er ikke slem ved mig :lun: - men ved ALLE andre såe :slem:

 

Nellie er nærmest ingenting i forhold til Jacki :roll: Hun hopper op - helst til øjenhøjde :roll: hun bidder i folks tøj, specielt omkring albuen :damn: forsøger man at ignore hende/vende ryggen til o.lign., bliver hun bare endnu mere intens :damn:

 

Pudsigt nok sætter folk ikke specielt pris på denne adfærd :vedikke: som følges af en intens og skinger halsgivning :damn:Posten gør specielt ikke, så nu hænger postkassen udenfor lågen, da han ikke længere vil sætte fod på matriklen :genert:

 

Jeg forudser, at casa a9 skal have maaange maaange gæster i løbet af foråret - nogle frivillige herfra :slem:

 

Jeg har læst om hvordan man gør, men det vil kræve mange frivillige for at få det til at lykkedes :vedikke:

 

Du tager Jackie i snor (eller binder hende til et møbel i entréen) så hun ikke kan belønne sig selv. Så får du gæsten til at gå ind, og så snart Jackie forsøger at springe op, så går gæsten ud igen, men hvis Jackie er rolig, så hilser gæsten, men så snart Jackie igen kører op, så går gæsten.

 

Jeg har aldrig fået gennemført ovenstående træning, der er simpelthen ikke så mange frivillige der gider først at køre helt uden for lands lov og ret, for derefter at skulle gå ind og ud af en hoveddør 50 gange :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forudser, at casa a9 skal have maaange maaange gæster i løbet af foråret - nogle frivillige herfra :slem:

 

Jeg har aldrig fået gennemført ovenstående træning, der er simpelthen ikke så mange frivillige der gider først at køre helt uden for lands lov og ret, for derefter at skulle gå ind og ud af en hoveddør 50 gange :blink:

 

Når jeg får en bil, forhåbentligt i løbet af dette år, så vil jeg mega gerne komme og gå ind og ud 50 gange, hos jer begge :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Derudover virkede det faktisk lidt da jeg igår forsøgte at kaste noget foder, men igen, det var kun efter et fravær på nogle minutter, så chancen for at det også virker når hun er helt oppe i det røde felt, tja...?

 

 

jeg tror det skal være bedre end foder, det skal være pølsestykker eller andet hun er helt vild med, for det skal jo kunne konkurrere med dig :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har læst om hvordan man gør, men det vil kræve mange frivillige for at få det til at lykkedes :vedikke:

 

Du tager Jackie i snor (eller binder hende til et møbel i entréen) så hun ikke kan belønne sig selv. Så får du gæsten til at gå ind, og så snart Jackie forsøger at springe op, så går gæsten ud igen, men hvis Jackie er rolig, så hilser gæsten, men så snart Jackie igen kører op, så går gæsten.

 

Jeg har aldrig fået gennemført ovenstående træning, der er simpelthen ikke så mange frivillige der gider først at køre helt uden for lands lov og ret, for derefter at skulle gå ind og ud af en hoveddør 50 gange :blink:

 

Jeg gider da godt :cool:

 

Men hvis døren gør udfaldet, ville jeg måske starte med at åbne døren - hund spasser ud i glæde - jeg lukker døren... eller hvordan?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har læst om hvordan man gør, men det vil kræve mange frivillige for at få det til at lykkedes :vedikke:

 

Du tager Jackie i snor (eller binder hende til et møbel i entréen) så hun ikke kan belønne sig selv. Så får du gæsten til at gå ind, og så snart Jackie forsøger at springe op, så går gæsten ud igen, men hvis Jackie er rolig, så hilser gæsten, men så snart Jackie igen kører op, så går gæsten.

 

Jeg har aldrig fået gennemført ovenstående træning, der er simpelthen ikke så mange frivillige der gider først at køre helt uden for lands lov og ret, for derefter at skulle gå ind og ud af en hoveddør 50 gange :blink:

 

Det er jo nemlig humlen, at finde gæster nok :oops:

 

 

Når jeg får en bil, forhåbentligt i løbet af dette år, så vil jeg mega gerne komme og gå ind og ud 50 gange, hos jer begge :-D

 

Du er altid mere end velkommen :kys:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun er da bare for lækker:hjerte: præcis sådan en hilsen fik jeg da jeg skulle ud og se 10 mdr gamle sheila hos hendes gamle ejere og jeg var solgt på stedet:lun::mrgreen:

 

Og nej, det er ikke blevet ret meget bedre:lol: Nu er hun 9 år! Og vi har trænet og trænet..

 

Men det der har virket bedst her og stadig virker bedst er at hun får mine vanter i munden eller at jeg smider en håndfuld foder på gulvet, og derefter sætter mig ned og lader mig overfalde:mrgreen:

 

Nu er det dog næsten kun mig det går ud over, gæster er hun ret civiliseret ved;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ganske opmuntrende at høre jeres historier, synes jeg. :blink:

 

Buddha - ja, det med pølsestykkerne giver god mening, men så er jeg nødt til at have Sascha kontrolleret på en måde, for hun har lidt mad-aggressivitet og kan blive helt gal i hovedet, hvis der er noget lækkert og Nellie er tættest på det. Ellers er hun den rareste hund i verden. :engel:

 

Men det kan da være, Sascha har for travlt med at slæbe rundt på puder til at opdage pølsestykkerne - haha, som om Sascha kunne overse mad. :mrgreen:

 

Her er forøvrigt en ny Nellie-video som jeg optog igår. :roll:

 

nellien.mp4 video by vinhou - Photobucket

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...