Hop til indhold

jeg bliver snart sindsyg!

Gæst karina87
 Share

Recommended Posts

Gæst karina87

jeg har hele mit liv haft hund. efter at min sidste hund døde af sygdom, fik vi en ny hund. rigtig dejlig og flot hund. en blanding af cavalier king charles/chihuahua.

nu kommer mit problem. mine hunde har altid været meget velopdaget. så føler selv at jeg har nogenlunde styr på hvordan man opdager en hund. men men.

den her hund gør mig sindsyg. vi har nu haft ham siden sommer. og han pisser og skider inde stadigvæk som det passer ham. jeg kan gå en lang tur med ham og hva er det første han gør når vi kommer hjem det er at gå ind og skide på gulvet. har prøvet ALT. det gør mig skør i hovedet.

når ikke nok med det. så har vi fra dag et vist ham at soverværelset og børneværelset er forbudt område. han har ALDRIG fået lov til at komme der ind, men det er som om han bare ikke forstår det. jeg kan sige til ham 50 gange på en dag, at han skal gå ud. og når jeg siger "ud" og pejer, gå han os ud,men lige så snart han ser sit snit til det løber han der ind igen. jeg kunne selvfølgelig tage den nemme løsning at lukke døren, men det kan ikke være rigtig at min datter skal have lukket døren hver gang hun skal lege på sit værelse. og jeg vil nævne det er både når vi er der inde og ikke er der inde at han går der ind.

andet problem er os at når vi spiser vil jeg have at han ligger i sin kurv. han skal ikke stå og tigge ved bordet. jeg har læst mig frem til at hvis man ikke kan få dem til at ligge i kurven skal man tage kurven helt helt til bordet og når han så har lært det skal man tage kurven længere og længere væk, det hjælper heller ikke.

jeg er snart ved at være desperat. skal starte til hundetræning med ham på onsdag, håber det hjælper ellers ved jeg ikke hvad jeg gør.

nogen gange tror jeg virkelig at han dum. at fordi han er blandingshund har gjort, at han ikke forstår noget.

for det kan ikke være rigtig at man skal sige til hunden 50 gange i løbet af en dag i snart et halvt år om ikke at gå ind på værelserne, har både lokket med hundebider, ros, ris, ja alt..

hva ville i gøre i mit sted????

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst solskin
jeg har hele mit liv haft hund. efter at min sidste hund døde af sygdom, fik vi en ny hund. rigtig dejlig og flot hund. en blanding af cavalier king charles/chihuahua.

nu kommer mit problem. mine hunde har altid været meget velopdaget. så føler selv at jeg har nogenlunde styr på hvordan man opdager en hund. men men.

den her hund gør mig sindsyg. vi har nu haft ham siden sommer. og han pisser og skider inde stadigvæk som det passer ham. jeg kan gå en lang tur med ham og hva er det første han gør når vi kommer hjem det er at gå ind og skide på gulvet. har prøvet ALT. det gør mig skør i hovedet.

når ikke nok med det. så har vi fra dag et vist ham at soverværelset og børneværelset er forbudt område. han har ALDRIG fået lov til at komme der ind, men det er som om han bare ikke forstår det. jeg kan sige til ham 50 gange på en dag, at han skal gå ud. og når jeg siger "ud" og pejer, gå han os ud,men lige så snart han ser sit snit til det løber han der ind igen. jeg kunne selvfølgelig tage den nemme løsning at lukke døren, men det kan ikke være rigtig at min datter skal have lukket døren hver gang hun skal lege på sit værelse. og jeg vil nævne det er både når vi er der inde og ikke er der inde at han går der ind.

andet problem er os at når vi spiser vil jeg have at han ligger i sin kurv. han skal ikke stå og tigge ved bordet. jeg har læst mig frem til at hvis man ikke kan få dem til at ligge i kurven skal man tage kurven helt helt til bordet og når han så har lært det skal man tage kurven længere og længere væk, det hjælper heller ikke.

jeg er snart ved at være desperat. skal starte til hundetræning med ham på onsdag, håber det hjælper ellers ved jeg ikke hvad jeg gør.

nogen gange tror jeg virkelig at han dum. at fordi han er blandingshund har gjort, at han ikke forstår noget.

for det kan ikke være rigtig at man skal sige til hunden 50 gange i løbet af en dag i snart et halvt år om ikke at gå ind på værelserne, har både lokket med hundebider, ros, ris, ja alt..

hva ville i gøre i mit sted????

Vil gerne hjælpe men har brug for mere viden :vinken:

Hvad foretager du dig med din hund i løbet af dagen ?

Er han alene hjemme medens du er på job ?

Du er klar over, at han er blanding af selskabshund ?

Når du irettesætter hvordan foregår det så ?

En ting er sikker han er ikke dum BARE fordi han er blandingsund :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville gerne høre hvordan du sådan helt præcis har forsøgt at lære ham at blive ude af de respektive værelser, og hvordan det at blive i kurven er indlært - sådan, ret specifikt?

Hvornår roser du, hvordan roser du, hvor længe har du forsøgt med de forskellige metoder, hvad går galt, hvornår går det galt.. den slags :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst karina87

jamen han er alene hjemme til kl 16 to af dagene om ugen, ellers senest til kl 14.30. torsdag og weekend er vi stort set hjemme hele dagen.

når jeg kommer hjem lukker jeg ham ud i haven hvor han løber lidt rundt, han gider ikke rigtig at være udenfor heller ikke hvis jeg går rundt med ham der ude.

hvis jeg sidder ved computeren ligger han somregl ved mine ben i en kurv eller på mit skød. han har en blød kurv som er med ham rundt i huset. det er den eneste måde jeg kan få ham til falde til ro. (han har en anden kurv til at sove i om natten, som står på et værelse)

mit datter er god til at lege med ham, vilde lege og sådan, hvor de løber rundt i huset og leger fanger.

ellers går jeg en tur med ham hver aften efter han har spist os for at vende ham til at skide efter aftensmaden på gåturen. dog bli gåturene ikke så lange, for så begynder han at pive og vil hjem. går den samme runde, hvor der en gang imellem kommer en smutvej ind, så han får nye indtryk.

jeos er klar over at det er en selskabshund. havde en ren cavalier før ham her.

når jeg irettesætter ham siger jeg altid det samme ord "nej" hvis han gør noget forkert og viser ham væk. når jeg skal få ham ud af værelserne, siger jeg altid "ud" og pejer på døren og hvis jeg er i den anden ende af huset og kan høre at han går ind på værelset, råber jeg bare gismo eller ud, så går han ud. så det forstår han godt. kan bare ikke forstå at han så ikke forstår at han ikk må være der inde. har prøvet med godbider, hvor jeg når jeg har fået ham ud så sagt dygtig gismo, og så giver ham en godbid. selvom det står på længe flere uger hjælper det ikke.

har læst at ved cavalieren kan man lære den et trick eller noget andet på bare to dage hvis man er ihærdig. men synes virkelig jeg er ihærdig. roser og roser og roser ham.

selv når jeg går tur med ham og han skider så roser jeg ham til skyerne så folk der går forbi sikkert tænker de mest mærkelig ting. kan bare ikke forstå hvorfor han bliver og ved med at skide indenfor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Blandingshunde er ikke dummerer end andre hunde og cavalier er ihverfald ikke dumme. Chier kender jeg ikke rigtigt.

Så enten er den langsom opfattende eller din træningsmetode har slået fejl. Og husk.-alle hunde skal ikke opdrages ens. De er lige så forskellige som vore børn kan være. Hvis den ikke er så gammel , hvad så med en børnelåge til barneværelset til en start.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst karina87

nu når han skal op i kurven når vi spiser, siger han til ham "gismo vi skal spise" og pejer på kurven, så hopper han op og ligger jeg og jeg siger "dygtig" så sætter vi os til bords og lige så snart vi har sat os rejser han siger. og så kan jeg bliver ved og ved med at at peje på kurven og sige "kurven gismo" og så hopper han pænt op og lidt efter igen så op og stå eller måske snige sig halvvejs ud af kurven. hvor så til sidst han ligger udenfor kurven og sniger sig hen til bordet.

det er os lidt som om at han godt ved at han ikke må gå ind på værelserne, for hvis nu vi vil ligger i sengen og se fjernsyn om aften når datteren er kommet i seng. kan jeg godt få ham til at ligge i kurven ved døren i halv time inden han prøver at komme ind og når jeg så siger "kurven gismo" så hopper han pænt op igen. der er selvfølgelig os nogen gange hvor han ikke høre efter men for det meste vil han godt høre efter når vi ligger der.

synes bare ligesom det er at løbe :damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er stor tilhænger af børnegitre, det gør at jeg vælger de kampe fra, som du nu kæmper med, mht. værelserne.

Måske at du skulle træne med ham, at han skal blive i kurven, for det er jo ikke en selvfølge at han skal blive der, fordi at du fortæller ham, at han skal gå i kurven. Han skal belønnes for at blive der.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MorTilKatja

Chi er selvskabs hunde, jeg ved ikke om Cavalieren også er det.. Men hvis selvskabshunden går igennem er det klart den ikke vil efterlades alene :)

Hvorfor ikke lade den have en kurv ved siden af jeres seng?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinne og Hugo

Jeg tror måske det ville hjælpe at rose ham for at gøre det rigtige i en fart inden han gør det du ikke vil have. Det lyder som om det let kan blive noget med at "rette" på ham når han først har gjort det forkerte.

Jeg ville nok ikke bruge flere forskellige kommandoer til samme handling ("Vi skal spise nu" og "Gizmo kurv" der begge betyder at han skal gå i sin kurv, som jeg læser det)

Link til indlæg
Del på andre sites

det lyder som om du har lært ham dette: gå ind i værelset. vent til jeg siger ud. få en godbid.

du skal nok være kampklar i et par uger, holde øje og stoppe ham PÅ VEJ HEN til døren - og så en kæmpe godbid og dyyygtig når han vender om i stedet for at gå ind. mon så ikke han bedre forstår pointen.

èn gåtur om dagen? og han er urolig når i er ude for længe? har i aldrig rigtigt gået ture med ham? plejer dine hunde at tisse mm i haven?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst karina87

hva mener du med om vi aldrig rigtig har gået ture med ham??

jeg går en tur med ham på et kvarter for han vil ikke gå mere. så vil han hjem og sætter sig og piver til han finder ud af at vi tager hjem igen. men ja jeg går da rigtig ture med ham. vi tager ham da både med i skoven, en tur ned i byen, eller over til min kærestes forældre for de har en gård hvor han kan løbe frit.

men ja mine hunde må gerne tisse i haven, synes ikke det gør noget. men om morgenen gider han ikke ud og gå så der bliver han lukket ud i haven og skal skide et bestemt sted i haven. og det gør han os for det meste.

synes ikke lige pludselig at jeg vil give ham lov til at sove inde i soveværelset når han ikke må være der inde. men måske kunne jeg vende ham til at sove udenfor døren, synes bare jeg har hø'rt at hunde godt kan blive utrykke ved at sove eller opholde sig i for store rum alene. vores gang er meget stor, fordi det både er bryggers, fordelingsgang og computerrum i et.

hmmm. må en tur i tænkeboksen, om hva jeg skal gøre.

tak for svarene. nogle af dem var da noget jeg vil tage med i overvejelserne om hvad jeg skal gøre ved vores dejlige hund,

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinne og Hugo

Jeg har også et gitter ind til min søns værelse. Hugo "henter" min drengs legetøj hvis han kan se sit snit til det. Med gitteret er de "sammen" hvilket de begge holder af:hjerte:.

Link til indlæg
Del på andre sites

det var fordi du skrev du altid går tur med ham om aftenen, om morgenen og om eftermiddagen kunne jeg kun læse at han er i haven.

og så skriver du at han virker urolig på turene, måske er det derfor han ikke vil skide der - men gerne vil hjemme hvor han er tryg? upraktisk, det kan jeg godt forstå, men kan det være at han synes der er uhyggeligt på gåturene?

har han altid været sådan på ture? hvad med skoven, er det det samme eller er det kun i jeres nabolag?

vores hund skal som regel på det store toilet flere gange dagligt, og vi har så ikke have, så det er på gåture. da han var mindre, havde han foretrukne skidesteder på turene, hvor han nok følte at han kunne gøre det i ro og mag. har nu ikke noget imod hunde der tisser osv i haven, det var ikke sådan ment.

det med at sove i soveværelset, det er bare fordi at det egentlig godt kan regnes som alene-tid hvis hunden sover et sted hvor den ikke kan høre/lugte jer og så er han jo alene ret mange timer dagligt sammenlagt.

vores sover også i soveværelset, på gulvet. han gider desværre ikke ligge i sengen ;-)

Redigeret af Buddha
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst solskin

Til Karina87.

Nu har jeg prøver at tænke :genert: og regnet lidt på det som du har oplyst.

-Og jeg må indrømme at jeg bliver lidt ked af det på din hund`s vegne :cry:

Alenetid: 8 timer om natten + gennemsnitlig 8 timer i dagtimerne = 16 timer alene mandag-fredag. Så er han vel også alene en gang imellem i weekenden ? om natten er han.

Når du så er hjemme vil du have at han skal ligge i kurven når du er på din datters værelse. Hvor, du skriver at, I også ligger og ser t.v. Det er yderligere tid hvor han ikke er nær jer. Endvidere ligger han også i kurven når du sidder ved computeren. Alt den tid er han passiv.

Tilsammen med alenetid bliver det MANGE timer hvor du forventer at han er passiv.

Aktivitet for din hund: Vilde lege med din datter + en gåtur på et kvarter.

Og så en gang imellem i skoven. Hvor ofte skriver du ikke.

Du skriver at han er urolig inde. Samt han hele tiden søger jeres kontakt(vil ikke blive liggende i kurven) Kan det hænge sammen med at han ikke bliver aktiveret ? overskudsenergi.

Endvidere skriver du at han pøller/tisse inde. Og vil ikke være i haven. Det tolker jeg som usikkerhed. Hvordan trænede ud renlighed?

Nu skiver du at du har prøvet mange forskellige måder at opdrage på. Har du været hård ved ham, nu når du skælder ud. Syntes jeg kan fornemme frustrationen i dit indlæg.

Usikkerheden kan komme ved at han ikke ved hvordan du vil reagere i givne situationer-mange forskellige måder at takle den samme situation på fra din side.

Ud fra dette kommer mit forslag til dig.

Aktiver din hund noget mere i form af mentale udfordringer(søg på aktivering, så kommer der mange tråde frem)

Derved bliver jeres kontakt positiv i stedet for negativ. Det vil give ham mere sikkerhed og gøre ham træt. Hvis han bliver mere sikker vil han også nyde jeres gåture.

Når han er træt er det også nemmere at træne "bliv i kurven"(der er kommet mange forslag til hvordan dette trænes)

Og så kunne du lade ham sove i soveværelset. Så han ikke er alene så mange timer.

Generelt være mere sammen med ham.

Jeg håber du vil overveje hvad jeg har skrevet.

God fornøjelse :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Må også sige, at det lyder til din hund har behov for mere samvær og mere aktivitet. Fangelege og vilde lege med din datter, er ikke den bedste aktivering eller motion. Det kan hurtigt køre for højt op. Derved er der en risiko for at det går galt ved at han kommer til at snappe, eller han kommer til at hænge fast i en for stresset situation.

Lær hende i stedet nogle små tricks som hun kan træne med ham. Sådan noget som at gemme godbidder rundt om i hjemmet, eller fylde en halvliters flaske op med foder, som han skal bruge tid på at få ud gennem toppen (kapslen fjernes).

Det vil ikke nytte noget, at gå tur med ham lige efter aftensmaden, i håbet om, at han kommer af med noget. Hvis han spiser en gang om dagen, vil tingene ikke nå at være fordøjet, hvis du straks går ud af døren. Hvornår sker uheldene typisk? Om natten eller rundt i løbet af døgnet?

Grunden til at det ikke fungerer for dig, at lære ham at gå ud af værelserne er, at for ham ser øvelsen ud som Buddha skitserer; han bliver bedt om at gå ud, det gør han og får en godbid. Hvis han ikke må være på værelset, skal han lære, at det er det at gå ind der er forbudt - ikke at det er rigtigt at gå ud.

Så du skal være årvågen, og måske starte med kun at have åbent til et af værelserne. Så kan du stoppe ham i at gå ind, og belønne ham rigeligt for at acceptere og blive ude. Det andet vil aldrig komme til at virke for dig.

Det samme gælder for så vidt kurven. For hver gang du sender ham over, giver du kommandoen på ny. Der er ikke noget der for ham indikerer, at han skal blive liggende derovre. Så du vil blive nødt til langsomt at oplære, at han skal kunne blive liggende der.

Start med at sende ham i kurven, beløn ham for at gå over og for at blive liggende. Fortsæt med det 20 sekunders tid, hvor du fastholder ham i positionen ved at belønne. Giv ham så fri, og lad ham gå ud af kurven. Så begynder du at sætte tiden op, hvor han skal blive liggende i kurven. Og efterfølgende begynder du at gå lidt væk fra kurven, og tilbage igen og belønner for at han bliver liggende. Husk altid at give ham fri. Træn det flere gange i løbet af en dag, men kun ca. 6 gentagelser per gang.

Har turene altid været et problem, eller er kun mens det har været koldt?

En øget selvtillid, som du kan hjælpe på vej ved at støtte ham og lade ham løse problemer og opgaver, vil med stor sikkerhed gøre, at han vil få større fornøjelse ud af jeres gåture.

Link til indlæg
Del på andre sites