Hop til indhold

Rally-o eller agility


Gæst achoj
 Share

Recommended Posts

Gæst achoj

Hej.

 

Når nu vi skal starte træning igen til august, kunne jeg godt tænke mig at træne mere end lydighed, man kan ikke rigtig finde ud af om det skal være rally-o eller agility. Jeg kender ikke noget til rally-o, men synes at det lyder spændende. Agility derimod kunne jeg godt tænke mig, men ved ikke rigtig om det er noget, da tino også skal synes det er sjovt :-D

 

Er der nogen der har for og imod om både rally-o og agility?

Nogen herinde der træner rally-o?

 

Vil gerne vide mere og har læst lidt rundt om på nettet, men synes mest at jeg finder øvelserne til rally-o.

 

venligst jannie

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej. Jeg går til agility.

JEg tænkte også over Rally O, men valgte så agility, da det er mere Bananna, da jeg ved hun mere er til fart, og ikke så meget til lydigheds øvelser og sånn.. hvis du forstår hvad jeg mener. Vi har haft stor succes med agility, og jeg kan se hvor meget hun nyder det, hvilket er det vigtigste for mig. Så mit råd er. Hvad tror du din hund mest er til? HVis den er til begge dele, så ved jeg ikke rigtig hvad svaret er. Men jeg kan i hvertfald anbefale agility, jeg synes også selv at det er ret sjovt. Men jeg ved at der er nogle her inde der går til RAlly O, som kan fortælle om det.

 

Bantus

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen fart over feltet er lige tino og springer også gerne over bækken mv. hvor vi går tur. Til lydigheds træning skal han også gå over et A-bræt og det synes han er sjovt, så jeg hælder nok mest til agility.. men tror også det er fordi at jeg ikke ved nok om rally-o endnu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er banerne ens hver gang eller skiftes der mellem øvelser?

 

Tænkte bare om man lærer et antal øvelser og så må man se hvilke der er sat op, feks til stævne? :confused:

 

Banerne er ikke ens. Jeg kan ikke lige huske hvor mange øvelser der er :hmm: Mange! Og så sættes de jo op til forskellige baner. Øvelserne er delt ind efter hvor øvet man er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Er banerne ens hver gang eller skiftes der mellem øvelser?

 

Tænkte bare om man lærer et antal øvelser og så må man se hvilke der er sat op, feks til stævne? :confused:

 

Man får lært forhindringerne løbende hen af vejen - fx. startes der op med fremadsendelse, så hunden lærer at løbe fremad på kommando, derefter bygger man et spring på, så hunden lærer at løbe fremad, springe osv.

 

Derudover er der

*tunnel

*pose

*slalom

*a-bræt

*balance

*vippe

*hjul

*flyv (længdespring)

*Og så selvfølgelig springene :-)

 

Forhindringerne bliver indlært hver for sig og hen af vejen bliver de sat sammen, så man laver en minibane - derefter udbygger man banen med sværere kombinationer - banerne er altid forskellige og man laver en banegennemgang inden start, så man ved hvad vej man skal (der er også numre på). Det er ikke så svært at finde rundt inde på banen, da den oftest er 'let at læse' (oplagt) :-)

 

Man lærer også hunden forskellige kommandoer. Den skal lære at løbe på højre side af dig, den skal kunne vende sig og springe væk fra dig osv, den skal lære at berøre felter (på a-bræt, vippe, balance), den skal lære at 'stå' inden fremadsendelse (ved start) osv.

 

Alt bliver bygget på hen af vejen og det er sjovt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er også mit indtryk at agility er sjovt, både for hund og fører :-D

 

Men jeg tænker også lidt på, at nu er mit hund jo ikke hverken shelti eller border, men kan alle typer bruges? Eller er det sværere med store hunde?

 

Beklager de måske "dumme" spørgsmål :roll:, men må jo spørge for at få svar. :blink:

 

Hvad med ulemper? Er der nogen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er også mit indtryk at agility er sjovt, både for hund og fører :-D

 

Men jeg tænker også lidt på, at nu er mit hund jo ikke hverken shelti eller border, men kan alle typer bruges? Eller er det sværere med store hunde?

 

Beklager de måske "dumme" spørgsmål :roll:, men må jo spørge for at få svar. :blink:

 

Hvad med ulemper? Er der nogen?

 

Så vidt jeg ved kan alle hunde træne agility, men det er selvfølgelig sværere jo større og langsommere hunden er... Ellers er der kommet Soft agility, hvor alle kan være med... http://www.vaerloesehundeskole.dk/soft-agility.htm

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Det er også mit indtryk at agility er sjovt, både for hund og fører :-D

 

Men jeg tænker også lidt på, at nu er mit hund jo ikke hverken shelti eller border, men kan alle typer bruges? Eller er det sværere med store hunde?

 

Beklager de måske "dumme" spørgsmål :roll:, men må jo spørge for at få svar. :blink:

 

Hvad med ulemper? Er der nogen?

 

Agility er for alle!

 

Dog er der undtagelser, hvis man vil ud og løbe for alvor.

 

De helt store racer kan have det svært, da fx. tunnelen ikke er lavet til en hund i 'malkeko størrelse', men alm store hunderacer som dalmatiner, labrador osv klarer det helt fint.

Ligeledes findes der racer der pga af deres store og tunge bygning vil få det svært.

 

Hunde der går ind under begrebet 'muskelhunde' vil ikke kunne starte konkurrence i bla DcH, da reglerne foreskriver at racerne efter kønsmodning altid skal føres i snor.

 

Hvis man for alvor vil ud og 'sparke r*v' så er det dog en border collie man skal overveje. Border collien springer klasserne for store hunde og det er klart, at den har mange fordele fremfor fx. dalmatineren, da den er 'designet' til tempo, snævre vendinger osv.

 

På det konkurrencehold jeg går på er der racerne - border collie, cavalier king charles spaniels, bordercollie/dansk-svensk, howawart/kleiner münsterlænder, puddel/bomuldshund og en sheltie.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg ikke om vi skal til konkurrencer, tror jeg holder det på "hobbyplan". Jeg har lige talt med min træner og hun mener sagtens at vi kan starte, desværre er der ventetid og vi skal også lige klare lydighedsprøven først. Men dejligt at vide at det kan lade sig gøre.:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...