Hop til indhold

Angst og nervøsitet

Gæst Lydde
 Share

Recommended Posts

Jeg har en hvalp på 8 måneder (tæve) som er meget bange for både fremmede mennesker og andre hunde.

Jeg fik hende da hun var 8 uger og 2 dage gammel men jeg ved hun allerede var blevet taget fra sin mor da jeg hentede hende. Jeg tænkte ikke videre over det dengang men har på fornemmelsen at det har været gjort for tidligt.

Problemet er at når der kommer andre hunde i snor på samme fortov, lægger hun sig helt ned indtil hunden kommer op ad hende og så springer hun på den som en kænguru (ikke aggressivt, hun tror hun leger). Hvis jeg tager hende et sted hvor hunde må løbe fri, løber hun væk med halen mellem benene hver gang en hund løber hen til hende og nogle gange hyler hun.

Med mennesker, så gør hun nogen gange eller også knurrer hun med halen mellem benene indtil hun lige har set dem an. Det tager lige 5 minutter så ligger hun på ryggen og lader dem klappe sig på maven. Jeg ved at der hvor hun blev født havde hun meget lidt menneskekontakt inden jeg fik hende. Men jeg synes jeg har arbejdet en del med hende men angsten er der hele tiden.

Er der nogen der har nogle gode råd til hvad jeg kan gøre? Burde jeg tage oftere på steder hvor hunde løber frit så hun kan vende sig til det eller burde jeg stoppe det helt for ikke at gøre det værre?

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg tror du er bedst tjent med at finde et GODT sted at træne, et sted hvor der er trænere som kan hjælpe dig med din hunds problem, det er ikke let at give konkrete anvisninger på nettet, vi har ikke set din hund og hvordan den reagerer, under alle omstændigheder, du skal IKKE bare slippe den løs på et fritløbs område! det kan nemt gøre problemet meget størrer.

Hvor bor du, det kan være en af os herinde kan hjælpe dig med et godt sted at få hjælp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det kræver meget arbejde, at få en god social hund ud af en sådan størrelse, der ikke er startet så godt ud som man kunne have ønsket, og som måske oven i det, er noget nervøs.

Pas på med at lade hende hilse på hunde på den måde, for det lyder for mig mere som et afstandssøgende signal end en indbydelse til leg. I hvert fald sådan som hun generelt lyder til at opføre sig. Træn i stedet stille og roligt med få udvalgte hunde, og træn på andre tidspunkter på at kunne passere andre hunde uden at hilse.

Hvis du smider hende ud på dybt vand (hundeskov), er der overhængende fare for, at hun får overskredet sine grænser så voldsomt, at hun vil blive nødt til at ty til aggression.

Lad alt foregå i hendes tempo, og styrk hende i at blive modigere. Træn en masse selvtillidsøvelser med hende hjemme, og ude blandt alt det farlige. Opbyg tillid og selvværd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes mk101 har givet et rigtig fint råd mht. andre hunde.

Mht. mennesker lyder det jo som om din hvalp egentlig selv finder ud af at de er ok, efter et stykke tid. Men du kan jo gøre det endnu tydeligere for den, ved at bede alle mennesker den møder om at gi' den godbidder. Forudsat at den altså vil ta' godbidder!

I det hele taget så gælder det nok om at kun lade hvalpen få gode oplevelser, og ingen dårlige - både med mennesker og andre hunde!

Pøj pøj med det!

Link til indlæg
Del på andre sites