Gæst TheQueen Skrevet Januar 16, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2011 Jeg har en Chihuahua dreng, 7 mdr og korthåret.. Altså han ryster meget, det gør chihuahua så vidt jeg kan læse mig frem til.. Men han ryster tit, synes jeg.. Når man sidder med ham, faktisk også nogen gange når han sover.. Han er heller ikke glad for at være udenfor - han vil aller helst være indenfor.. Han gider ikke gå særlige lange ture - max 500 meter.. Hvis jeg endelig får ham ud i haven ( Vi bor på en gård) så står han bare og kigger sørgeligt på mig mens han ryster - det er som om vi mishandler ham når han skal ud og gøre det en hund nu skal gøre.. Han er en rigtig baby - og det er en fejl, for jeg ville bare have en lille hund - ikke en baby Min kæreste elsker King utrolig højt, men han har desværre også den fejl at han netop behandler King som en lille baby - bær på ham, sidder med ham, ligger ham i hans arme som en baby, og lader ham sove hos sig hele tiden.. King ligger også med i sengen, trods det at jeg har købt en rigtig lækker og dejlig hunde seng til ham, som er lige en halv meter fra vores seng.. Jeg elsker King - men det er svært at opdrage en hund, når vi ikke er enige i hvordan han skal opdrages.. Nogen der har nogle gode råd?? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ditte91 Besvaret Januar 16, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 16, 2011 Tror det er typisk at mange små hunde ikke er så vilde med at være ude, i hvert fald i det her vejr. Det er jo ret koldt for sådan en lille fyr, så har i tænkt på om det kunne være en god ide med et dækken eller noget? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst TheQueen Besvaret Januar 16, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 16, 2011 Ja, troede vi også, så vi købte faktisk et dækken i sin tid, men han nægter at have det på, og når jeg endelig får tvunget ham i det, så bider han i den, og lægger sig på jorden og prøver at "rulle" den af .. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ditte91 Besvaret Januar 16, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 16, 2011 Ja okay. Men vil tro det handler om tilvænning. Har dog ingen råd, for jeg bruger ikke dækken til min hund Men tænker det er lidt som at vænne hunden til et halsbånd. Oskar var helt elektrisk da han fik det på - Og hans sele, men efter kort tid, så var han helt med på det. Men mon ikke der er nogle chi ejere herinde, der kommer frem med nogle råd Ved i hvert fald der er nogle stykker. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Stella Besvaret Januar 16, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 16, 2011 Jeg bliver også nød til at bruge dækken på min cocker spaniel, ellers ryster han frygtelig nr han er udenfor og ville ikke med ud. Han var hellre ikke glad for dækknet i starten, men har købt et så naturligt dækken som muligt, så der er hverken " ben" på eller hætte eller noget som helst, og efter lidt tilvænning glemte han alt om det, når han først var kommet ud, for så skulle der jo snuses og nu er faktisk glad for sit dækken og henter det når vi skal ud at gå Jeg har aldrig helt forstået hvorfor små hunde som feks chi, ryster hele tiden. ?? Nogle der kan svare på det. For ser mange af de helt små racer, som ryste rkonstant, både indenfor og udenfor og når de sidder hos ejeren osv. Det må da være rigtig træls ?? Men når du er ude med din hund, så ryster den nok pga kulde. Og is, sand og salt er ikke rart for en hund at gå på i de her vintertiden. Hvad siger din hund til dækkenet, når han først ER kommet udenfor ?? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Stella Besvaret Januar 16, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 16, 2011 og min umiddelbare tanke, er at en chi aldrig bliver behandlet som man ville behandle en labrador feks, hvis du forstår. Ikke fordi det ikke er en rigtig hund, selvfølglige er det det, men mere fordi vi mennesker kommer til at behandle den anderledes, og fordi den har andre behov. Det er jo en lille skødehund. Verden er jo kæmpe stor for sådan en lille størrelse. Den føler sig sikker mest tryg på skødet af feks din kæreste, ligesom det er varmest at sove sammen med sine mennesker. Det er jo ikke en hund man tager på lange skovture med, ud gennem mudder og vand. Dens behov for at komme på lang ture i alt slags vejr, er nok begrænset. En chi, er jo en lille skøde/selskabshund. Men kan egentlig godt forstå din kæreste kommer til at bære rundt på ham og sådan, det kommer jeg også altid til på min venindes volpino italiona. Den vejer endda 5 kg og er ikke lille som sådan, men alligevel kommer man til at løfte på hende, og hun er også en rigtig skødehund og ville helst sidde på ens skød og hendes yndlingsstilling er som at ligge som en baby. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Findus Besvaret Januar 16, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 16, 2011 Duffy lignede én der skulle aflives de første gange hun havde dækken på, men smed nogle guffer på jorden og straks gik hun i gang med at søge og efter kort tid glemte hun alt om at hun havde dækken på.. Har du prøvet at lege/smide godbidder eller andre ting for at aflede ham fra at han har dækken på og gøre det til en positiv oplevelse? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst TheQueen Besvaret Januar 16, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 16, 2011 Jeg er enige i det I skriver.. Men jeg synes vi har prøvet alt for at han "glemmer" at han har dækken på .. Godbidder virker ikke, han er ikke madglad, han falder ikke for leverposteg, kødpølse eller almindelige hundegodbidder - han gider dem simpelthen ikke, han gider kun lige at spise sit eget foder - og det har jeg også prøvet at give ham som godbider - men han gider lige en gang, og så smutter han.. Han er en meget mærkelig chihuahua - jeg læste om racen inden vi fik ham - selvfølgelig, men han er slet overhovedet ikke som en "rigtig" chihuahua - han er doven, sover konstant, han gør ikke, han er ikke sådan vildt legesyg, han elsker mennesker tilgengæld, han er meget menneskeglad - han sover på alt og alle Men jeg må indrømme at han er ikke som jeg havde regnet med Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Januar 16, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 16, 2011 jo mindre end hund er, jo mere overfladeareal i forhold til kropsmasse , har jeg læst. Det vil uvægerligt give meget større varmeafgivelse til luften omkring og så give anledning til kulde og ubehag. Det er sværere at holde få kg kropsvægt varme, end en på over 20 kg. Så alle temperaturforskelle vil kunne give ubehag for mindre hunde. Når selv en cocker(10-16 kg) med måske god underuld kan fryse , nok kun hvis den altid går i snor, så gør de små da også. Tillige går små hunde med kroppen tæt på jorden og får derfor vel kulden fra den underafkølede jord lige op på understellet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst TheQueen Besvaret Januar 16, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 16, 2011 Ulla H: Okay, havde for at være helt ærligt ikke tænkt sådan på det :stupid:.. Hehe, så skal der måske bare trænes for alvor med at kan vænne sig til hans dækken Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dinah Besvaret Januar 16, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 16, 2011 hej:vinken: Det er ganske normalt med gå-turs-problem her i den enten kolde eller våde tid, når man har en chi. Hun ryster i samme øjeblik, hvor hun står stille - dog ikke i disse dage med +grader op til 8. Jeg accepterede bare, at sådan ER det og hun kom ud i den tid, som hun nu syntes og mest tissede hun bare lige ude på stien. Om formiddagen, hvor jeg ved hun skal skide, så bærer jeg hende ned til et given område. Nu går hun længere og længere efterhånden som det blir varmere. Men langt er altså ikke langt, som med min gamle coton:genert: En chi ER en skødehund og elsker opmærsomhed - også mere end andre hunde. Kan blive jaloux, hvis den ikke synes, den får nok kæl og kærlighed. Rosita her har det allerbedst, hvis hun kan sidde og ligge sammen med os. Jeg kan tydeligt se, at hun er meget mere tilfreds (harmoni, gø-intensiteten, alene-hjemme) jo mere vi nusser om hende. Hun er mere selvstændig, når hun skal, end de dage, hvor der har været travlhed herhjemme. Hun har ikke rigtig brug for "lad-mig-lige-være"-tiden, som min coton havde. Hun sover i midten om natten og er meget sammen med os/mig om dagen, men tilgengæld har jeg en tydelig afslappet hund. Men . . .hun er ikke en baby - hun er en hund! træner med hende, hun får hundespil mv. Rosita ryster kun ved kulde eller når hun kommer ud af boksen et nyt sted. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tweesa Besvaret Januar 16, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 16, 2011 Jeg har også chihuahuaer(Dolph og Bitten), men to langhårede af slagsen, og de er meget anderledes i forhold til mine forældres korthårede chihuahua (Karla).. Karla ryster også en del, og jeg har efterhånden lært at hun bare nemmere føler at det trækker fra et vindue eller at det bare er generelt koldt. Du skal glæde dig til om sommeren! Karla ved ikke noget bedre end at dase i solen til hun KOGER! Faktisk elsker hun det så meget, at hun føler hun skal ligge med hovedet højt hævet så man får sol på brystet også.. hele tiden! Faktisk er hun en bedårende størrelse, også selvom hun ryster og kliiister! Hun gider heller ikke rigtig mad, men hendes belønning ligger lige så meget i at når hun gør noget godt - så får hun en nulletur - har du brugt det i forbindelse med dækken? Start med at ligge det løst over hende, så hun faktisk bare kan smutte væk fra det, imens nusser og putter du med hende - så hun forbinder dækken med "iiiih hyggetid".. Og øg gradvist derfra, og i korte sessioner Derudover så ER de bare glade for mennesker - det er jo en selskabshund! Mine sover også i sengen, trods et væld af tæpper, puder og senge. Og det er super hyggelig ^^ Med mange hundesenge, skal du tænke på at den lille bitte krop skal varme så meget stof op - stof, der på mange senge er lidt stift og ikke tager godt imod varme.. Den seng vi har, som alle hundene vil bruge, er en hjemmesyet stor sækkestols-seng. Lavede en inderpose af bomuld, hældte krøyerkugler i. Og jeg stoppede ikke bomuldsposen, så når de ligger i den, synker de ret meget i (uden at mærke gulvet) på denne måde ligger de godt varme.. Yderposen er lavet af fleece, som virkelig tager godt imod varmen, hurtig! Her lidt billeder af lille Karla - som eeelsker min far. Og ligger hos ham hver aften! Og af sengen vi lavede Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tweesa Besvaret Januar 16, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 16, 2011 hej:vinken: Det er ganske normalt med gå-turs-problem her i den enten kolde eller våde tid, når man har en chi. Hun ryster i samme øjeblik, hvor hun står stille - dog ikke i disse dage med +grader op til 8. Jeg accepterede bare, at sådan ER det og hun kom ud i den tid, som hun nu syntes og mest tissede hun bare lige ude på stien. Om formiddagen, hvor jeg ved hun skal skide, så bærer jeg hende ned til et given område. Nu går hun længere og længere efterhånden som det blir varmere. Men langt er altså ikke langt, som med min gamle coton:genert: En chi ER en skødehund og elsker opmærsomhed - også mere end andre hunde. Kan blive jaloux, hvis den ikke synes, den får nok kæl og kærlighed. Rosita her har det allerbedst, hvis hun kan sidde og ligge sammen med os. Jeg kan tydeligt se, at hun er meget mere tilfreds (harmoni, gø-intensiteten, alene-hjemme) jo mere vi nusser om hende. Hun er mere selvstændig, når hun skal, end de dage, hvor der har været travlhed herhjemme. Hun har ikke rigtig brug for "lad-mig-lige-være"-tiden, som min coton havde. Hun sover i midten om natten og er meget sammen med os/mig om dagen, men tilgengæld har jeg en tydelig afslappet hund. Men . . .hun er ikke en baby - hun er en hund! træner med hende, hun får hundespil mv. Rosita ryster kun ved kulde eller når hun kommer ud af boksen et nyt sted. Samme her, men ift Karla, så har jeg lært hvor svært det kan være når mad er totalt ligemeget.. Så må man tænke alternativt ^^, Og kærlighed er også en belønning Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dinah Besvaret Januar 16, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 16, 2011 her er lige et billede af Rosita med dækken-sele. Hun har heller ikke gidet et rigtigt dækken, men denne hvor selestroppen sidder i selve vesten/dækkenet er genial. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dinah Besvaret Januar 16, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 16, 2011 Her står chier direkte nævnt som ex:blink: Ekstra Bladet - Er det nødvendigt med tøj til hunde? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Kahlia Besvaret Januar 16, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 16, 2011 Jeg er enige i det I skriver.. Men jeg synes vi har prøvet alt for at han "glemmer" at han har dækken på .. Godbidder virker ikke, han er ikke madglad, han falder ikke for leverposteg, kødpølse eller almindelige hundegodbidder - han gider dem simpelthen ikke, han gider kun lige at spise sit eget foder - og det har jeg også prøvet at give ham som godbider - men han gider lige en gang, og så smutter han.. Han er en meget mærkelig chihuahua - jeg læste om racen inden vi fik ham - selvfølgelig, men han er slet overhovedet ikke som en "rigtig" chihuahua - han er doven, sover konstant, han gør ikke, han er ikke sådan vildt legesyg, han elsker mennesker tilgengæld, han er meget menneskeglad - han sover på alt og alle Men jeg må indrømme at han er ikke som jeg havde regnet med Nu har jeg ikke den store forstand på Chihuahuaer, men hvis han kun er 7 måneder gammel synes jeg da, at det lyder lidt mærkeligt, det markede. Han kunne måske være lidt små-syg? Har han hele tiden haft det sådan, også med rysteturene? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst TheQueen Besvaret Januar 16, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 16, 2011 Tak for alle svarene - det er helt sikkert noget jeg kan bruge - og har tænkt mig at starte her til aften med at øve med ham .. Og ja han har altid været sådan, han har været til dyrelægen - men det er nu snart 2 mdr siden, og hun sagde at der intet er i vejen med ham - han er bare go gammeldaws doven.. Men jeg håber/tror det bliver bedre til sommer - og det glæder jeg mig rigtig meget til... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tweesa Besvaret Januar 16, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 16, 2011 Tak for alle svarene - det er helt sikkert noget jeg kan bruge - og har tænkt mig at starte her til aften med at øve med ham .. Og ja han har altid været sådan, han har været til dyrelægen - men det er nu snart 2 mdr siden, og hun sagde at der intet er i vejen med ham - han er bare go gammeldaws doven.. Men jeg håber/tror det bliver bedre til sommer - og det glæder jeg mig rigtig meget til... Jeg tror ikke han er doven som sådan - men hvis han fryser, så kræver det faktisk en del energi at holde varmen.. Og han spænder garanteret en masse, ligesom når vi fryser.. Det er der ikke såårh meget at gøre ved, men doven? Nej.. Bare vent til foråret ^^ Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst TheQueen Besvaret Januar 16, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 16, 2011 Jeg tror ikke han er doven som sådan - men hvis han fryser, så kræver det faktisk en del energi at holde varmen.. Og han spænder garanteret en masse, ligesom når vi fryser..Det er der ikke såårh meget at gøre ved, men doven? Nej.. Bare vent til foråret ^^ Det glæder jeg mig til så Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts