Hop til indhold

Baglænskædning af apport

Gæst Miss_menelli
 Share

Recommended Posts

Gæst Miss_menelli

Bamse er ikke super glad for apport og det er noget vi har arbejdet med i lang tid.

Men det går egentlig fint, så længe vi kun træner nogle få gentagelser ad gangen - En snasket og tilsavlet apportbuk er ikke noget for Bamse :fornaermet:

Vi er forbi stadiet hvor han kan sidde med apporten og er også stabil i at hente og aflevere den til mig.

Men bæstet vil så absolut ikke sætte sig, når han har den i munden :vedikke:

Det giver jo lidt problemer i forhold til DcH's konkurrence program ;-)

Hvis jeg beder ham sitte, når han aflevere, så smider han straks apporten.

Hvordan ville i komme videre herfra?

Vil helst ikke blive hængende på det her stadie for længe, altså at han aflevere i stå - For er bange for den bliver svær at pille af ham igen.

Hvilket jo sådan set allerede er et problem.

Ved ikke helt om jeg skal gå tilbage til udgangspunktet og starte forfra med at holde apporten i sit, eller hvad jeg skal. :vedikke:

Der er en hel uge til træning næste gang, så enten skal jeg springe apport træningen over indtil da, så jeg ikke laver rod i øvelsen, eller også så skal jeg lytte til jeres råd ;-)

Håber på det sidste :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Kan du ikke pille denne del af øvelsen ud og øve den seperat, altså træne delmomentet, at sætte sig med en apportbuk i munden, og her så klikke for at han holder apporten imens han sænker numsen lidt, så lidt mere, osv...?

Det er lidt det jeg selv har tænkt.

Men han gør overhovedet ikke tegn til at sænke bagdelen del fjerneste.:stupid:

Så tror jeg skal opstille en situation hvor bagdelen er i jorden fra starten :roll:

Overvejer om jeg skal præsentere apporten for ham med en hånd lidt til siden, mens han er i sit og han så skal aflevere til den anden hånd som jeg holder ud for mig, så han sidder lige - Og så kun klikke for at han aflevere med måsen plantet på jorden.

Så får jeg jo hurtigt nogle succeser jeg kan klikke for med bagdelen i jorden - Og så hoppe videre til at han samler op fra f.eks en skammel i sit og aflevere i sit uden egentlig at bevæge sig.

Grunden til jeg overvejer en skammel, er at det jo er temmelig svært at samle en apport op fra jorden uden at løfte bagdelen og tror selve afleveringen af apporten som delmoment, skal sidde på rygmarven før vi kan gå videre.... :vedikke:

Den skal nok gentages et utal af gange, før at det er naturligt for ham at aflevere i sit - har jo fået shapet en stå ind som slutstilling i stedet :damn:

Men lyder det sådan rimelig fornuftigt, eller helt hen i vejret?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville nok ikke begynde at involvere en skammel, jeg tror bare at du gør øvelsen mere kompliceret, og hvad skal han så gøre når der ikke længere er en skammel

Men at starte ud med han sidder ned, det tror jeg er rigtig godt. Når I så har det på plads, så kan du give ham apporten imens han står, men straks bede ham om at sitte (altså ikke noget med at han skal gå). Dette er også den måde jeg har lært at man skal indlære apport på, først skal hunden sidde og tage apporten og aflevere den igen, herefter skal hunden hente apporten 10 cm væk og komme ind i position og aflevere den, men det lyder som om du er startet på en anden måde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er lidt det jeg selv har tænkt.

Men han gør overhovedet ikke tegn til at sænke bagdelen del fjerneste.:stupid:

Så tror jeg skal opstille en situation hvor bagdelen er i jorden fra starten :roll:

Overvejer om jeg skal præsentere apporten for ham med en hånd lidt til siden, mens han er i sit og han så skal aflevere til den anden hånd som jeg holder ud for mig, så han sidder lige - Og så kun klikke for at han aflevere med måsen plantet på jorden.

Så får jeg jo hurtigt nogle succeser jeg kan klikke for med bagdelen i jorden - Og så hoppe videre til at han samler op fra f.eks en skammel i sit og aflevere i sit uden egentlig at bevæge sig.

Grunden til jeg overvejer en skammel, er at det jo er temmelig svært at samle en apport op fra jorden uden at løfte bagdelen og tror selve afleveringen af apporten som delmoment, skal sidde på rygmarven før vi kan gå videre.... :vedikke:

Den skal nok gentages et utal af gange, før at det er naturligt for ham at aflevere i sit - har jo fået shapet en stå ind som slutstilling i stedet :damn:

Men lyder det sådan rimelig fornuftigt, eller helt hen i vejret?

Absolut en mulighed du skal prøve.

En anden ting kunne være først at repetere sid foran fører UDEN apport.

Klik og beløn for at sætte sig foran fører. Kast derefter godbidden ud en meter bag hunden så den må rejse sig op for at spise den. Afvent en ny frivillig sid foran fører - klik og beløn når den kommer. repeter så det sidder i skabet at hunden rejser sig for godbidden og går direkte (uden at tænke over det) tilbage til sid foran fører for at få nyt klik. Du kan gerne bruge to godbidder efter klikket - 1 gives i sidposition + en der kastes en meter bag ham.

Herefter går du over til at erstatte godbidden en meter bag ham med apporten. Han vender sig om for at samle op og sætter sig ind foran som du lige har terpet uden apport. Nu ved han hvilken en bevægelse som forventes.. Prøv - det virkede for mig.:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Jeg ville nok ikke begynde at involvere en skammel, jeg tror bare at du gør øvelsen mere kompliceret, og hvad skal han så gøre når der ikke længere er en skammel

Men at starte ud med han sidder ned, det tror jeg er rigtig godt. Når I så har det på plads, så kan du give ham apporten imens han står, men straks bede ham om at sitte (altså ikke noget med at han skal gå). Dette er også den måde jeg har lært at man skal indlære apport på, først skal hunden sidde og tage apporten og aflevere den igen, herefter skal hunden hente apporten 10 cm væk og komme ind i position og aflevere den, men det lyder som om du er startet på en anden måde?

I princippet er vi startet på samme måde... Der har bare lige været en overspringshandling i forhold til at han skal sætte sig.

Vi har simpelthen overset det :engel:

Tror det er fordi, at han jo ALTID sætter sig foran mig, fordi vi har trænet HER kommandoen temmelig intensivt, så regnede nok egentlig med, at det var en default adfærd som automatisk blev ført videre til apport.

Det var det så ikke :stupid: Og det var lidt en hovsa, at jeg overhovedet opdagede at han overhovedet ikke ville sætte sig foran mig, med den i munden :oops:

Hmm.... Du har nok ret i skamlen.

Spørgsmålet er, om jeg skal hjælpe ham lidt og være hurtig til at tage apporten de første par gange, han selv skal samle den op og derefter arbejde på at han skal sætte sig og holde den i længere og længere tid. :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Klik og beløn for at sætte sig foran fører. Kast derefter godbidden ud en meter bag hunden så den må rejse sig op for at spise den. Afvent en ny frivillig sid foran fører - klik og beløn når den kommer. repeter så det sidder i skabet at hunden rejser sig for godbidden og går direkte (uden at tænke over det) tilbage til sid foran fører for at få nyt klik. Du kan gerne bruge to godbidder efter klikket - 1 gives i sidposition + en der kastes en meter bag ham.

Herefter går du over til at erstatte godbidden en meter bag ham med apporten. Han vender sig om for at samle op og sætter sig ind foran som du lige har terpet uden apport. Nu ved han hvilken en bevægelse som forventes.. Prøv - det virkede for mig.:-D

Hehe - Ja, min default sit foran mig, var nok knap så meget default, som jeg regnede med :engel:

Man kan sommetider blive overrasket over, at det man troede bare sad i skabet, pludselig ikke er så nemt at overføre til andre øvelser, som man regnede med.

Ris til egen røv, ikke at kvalitetssikre øvelserne godt nok.

Men det er nok en skide god ide, at repetere sit foran mig, så der er flyd på, inden jeg går videre til at præsentere apporten i sit :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder som en rigtig god plan :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Dumle havde samme problem.

Bjørn gjorde det at han gav Dumle apportbukken i en sit, klikkede og belønning. Det gjorde han et par gange. Så lod han Dumle samle den op fra lige foran Bjørn, ventede, Dumle satte sig, klik og beløn. Så kom den efterhånden længere og længere væk. (Edit: Her havde han også lavet frivillig sit foran fører forinden).

Han var også ved at træne den på platform på et tidspunkt. Da Dumle havde forbundet platformen med at skulle sidde tæt foran Bjørn fik han apportbukken i munden og så satte han sig helt automatisk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
ja det er ikke altid lige som man tro :hmm:

Heh - nej!

Men det gør jo også bare det at træne hund endnu sjovere og mere lærerigt.

For det kræver dælme erfaring at spotte alt det man gør forkert og at tilrettelægge træningen rigtigt - Og have styr på sine kriterier :mrgreen:

Men øvelse gør mester.

Det lyder som en rigtig god plan :5up:

Det har det allerede vist sig at være - Prøvede lige at terpe sit foran mig til flyd et par gange.

Og så tog han fint apporten og afleverede den til mig og blev i sit, hvilket han ikke plejer.

Det var kun lige nogle få gentagelser, men hans bagdel blev hvor den skulle være :5up:

Og så stoppede jeg mens legen var god og arbejder videre i morgen :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
For at komme med et rigtig amatør-idé. Har du forsøgt at løbe animerende baglæns og så stoppe op pludselig og sige sit? Tænker, at så er han så koncentreret om at stoppe OG sitte, at han ikke spytter ud :genert:

Nøhhh... det har jeg ikke :genert:

Men synes nu ikke det lyder helt amatøragtigt - Så det kan NEMT tænkes det virker!!

Prøves skal det i hvertfald, så ser vi hvad der sker :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville som Riesenfan foreslår sikre mig, at han er HELT sikker i at sidde foran dig! Dvs. han skal - som du selv er inde på - helt automatisk komme ind og sidde foran dig, når du står stille med samlede ben (eller hvordan du nu står). Tit skyldes problemer med afleveringen netop, at hunden bruger for meget energi på at skulle sætte sig.

Sideløbende kan du træne, at han skal holde fast uanset hvad - dvs. du skal kunne stikke hænderne ned til apporten, røre apporten, vifte med en rød bøf foran ham, kaste en bold osv. osv. uden at han slipper. Han skal først slippe på din kommando - nemt, ikke :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Så er der lige en update på træningen.

Vi har trænet en masse "her" så han med sikkerhed ved, at det foregår med måsen i jorden, foran mig og den sidder på rygmarven.

Total bonus i forhold til at vi også trænede løbearbejde og han jo så ved at når jeg står med fronten mod ham, så kommer man ind og sætter sig uden tøven ;-)

Så har han fået præsenteret apporten nogle gange siddende foran mig og afleveret siddende.

Herefter har jeg så lagt apporten mellem os og så har han fint samlet og så bakker jeg en lille smule baglæns og så sætter han sig fint med apporten og aflevere som han skal :klap:

I dag behøvede jeg ikke bakke det mindste på træningspladsen, så det var bare SUPER :banan:

I det hele taget så køre træningen bare skide godt for tiden. :5up:

Kan godt mærke jeg har fået en pisse dygtig træner, som har fuldstændig styr på hvad hun laver og hvordan MIN hund hurtigst lære.

Så med hjælp herfra og fra min træner, så er der pludselig ikke længere så langt til konkurrencerne :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites