Hop til indhold

Hund til min kusine

Gæst Venus222
 Share

Recommended Posts

Gæst Venus222

Sagen er den at min kusine gerne ville have sig en hund om 1-2 år. Jeg tror hun ville blive en helt fantasktisk hundeejer, det eneste problem er at hun lider af kroniske ledsmerter.Så skal hun have en hund skal det være en relativt lille hund, som nogle dag godt kan nøjes med mindre ture.

Hun bor iøvrigt i lejlighed.

Min kusine er på "overførselsindkomst", hun er ikke på arbejdsmarkedet pga. ovenstående ledsmerter. Så hun har masser af tid til at opdrage hund. Hun går lange ture og er ret udafvent. Så hunden kommer ikke til at mangle stimuli, ud over de dage hvor smerterne er værst.

Hvilke race tror i vil passe hende? Jeg er ved at finde info om pondegoen, som hun er faldet lidt for (men ved endnu ikke om den passer til hende)

Hun er mest til mastiffer og andre store hunde, men det desværre nok ikke særlig realistisk. Jeg har foreslået en Bichon frisé, men hun kan ikke helt se sig selv med sådan en....

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hun ikke kan se sig selv med en frisé, så kan hun nok heller ikke se sig selv med en shi tzu, som jeg ellers ville foreslå. :hmm: Hvad har hun af ønsker til en hund, ud over at den skal kunne gå lange ture, men også kunne klare sig med helt korte ture nogle gange? Faktisk er mastiffer, Grand Danois og de andre rigtigt store racer jo ikke specielt krævende (og skal ikke have megalange ture), og de går for at være ret rolige. Men problemet er måske, at de er for stærke for hende pga. ledsmerterne?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmmmm... Jeg synes du skal vise din kusine denneher side...

Så kan hun selv forklare hvad hun kan og hvad hun ikke kan.

Og så kan hun selv vælge hvilken hund, der er den bedste for hende.

Bor hun i Danmark?

Generelt er racehunde meget dyre, så hvis din kusine er på overførselsindkomst, så skal hun måske starte med at spare de 10.000 kr sammen som det mindst koster at anskaffe en hundehvalp af en eller anden race.

De store hunde er nogle gange mindre krævende end de mellemstore og små hunde. Men de er dyre at have på kost. Og de har bestemt ikke godt af at gå op og ned af trapper, hvis der er sådan nogle hvor hun bor.

Det er IKKE! sikkert, at en hund kan vænne sig til, at den i lange perioder bliver luftet med mange lange ture -for derefter pludselig slet ikke at komme ud og gå. Nogle hunde vil kunne få adfærdsproblemer af det.

Hun skal måske finde en ordning med en hundelufter, der kan aflaste hende, når hun ikke selv kan gå.

Og hun skal selvfølgelig være helt sikker på at hun kan få tilladelse til at holde hund der hvor hun bor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Millepigen

Jeg ønsker ikke at være lyseslukker, men har hun tænkt over følgende:

1 Vælger hun hvalp, kræver det altså en del "gymnastik", og det også når hun har feks. rigtigt ondt.

2 Er hendes lidelse, en der risikere at blive forværret ?, for en hund kan blive ca. 10-15 år, alt efter race osv.

3 hvilken sal, og er der elevator, hunde tåler ikke så godt at gå på trapper, og med hendes lidelse, er det vel ikke smart at bære rundt på hunden.

4 økonomi

ja og mm.

syntes personligt det ikke er så smart at anskaffe sig en hund, når man allerede inden, ved at man hele hundens levetid skal være "afhængig" af andre, for at tilgodese hundens alm. behov. Tænkte hvad med en kat ?, ja det er jo ikke det samme, men den vil hun nok bedre kunne passe selv.:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Sagen er den at min kusine gerne ville have sig en hund om 1-2 år. Jeg tror hun ville blive en helt fantasktisk hundeejer, det eneste problem er at hun lider af kroniske ledsmerter.Så skal hun have en hund skal det være en relativt lille hund, som nogle dag godt kan nøjes med mindre ture.

Hun bor iøvrigt i lejlighed.

Min kusine er på "overførselsindkomst", hun er ikke på arbejdsmarkedet pga. ovenstående ledsmerter. Så hun har masser af tid til at opdrage hund. Hun går lange ture og er ret udafvent. Så hunden kommer ikke til at mangle stimuli, ud over de dage hvor smerterne er værst.

Hvilke race tror i vil passe hende? Jeg er ved at finde info om pondegoen, som hun er faldet lidt for (men ved endnu ikke om den passer til hende)

Hun er mest til mastiffer og andre store hunde, men det desværre nok ikke særlig realistisk. Jeg har foreslået en Bichon frisé, men hun kan ikke helt se sig selv med sådan en....

Hvad med en mops? Kender ikke nogen men efter hvad jeg kan læse mig til, lyder de ikke til at være vildt motions krævende. Den kunne godt ligne en krympet mastif race (ok, hvis man lige bruger sin fantasi lidt) :mrgreen:

En mops vil hun også kunne bære hvis der er trapper, især hvis hun finder en god taske (men forestiller mig på den anden side ikke at man bor på 4. sal uden elevator, hvis man har ledsmerter :hmm: ).

Der er vist bare noget med sygdomme man skal være opmærksom på, men der findes vel også raske linjer, hvis man bare undersøger det grundigt:hmm:

At man er på overførsels indkomst kan jeg slet ikke forstå skulle være et problem? Men forsikring + opsparing eller mulighed for at låne er jo altid en god ting at overveje...

Heller ikke at hun ikke kan gå lange ture eller tumle vildt hver dag, kan jeg forstå skulle være en hindring, hvis folk som sidder i kørestol kan aktivere en retriver, kan hun vel også aktivere en lille selskabshund. Det kræver ikke meget bevægelse at smide en håndfuld godbidder eller kaste en bold, jeg tror bare det handler om at være lidt kreativ :-D

Desuden tror jeg bare det, at hun er sammen med den 24 timer i døgnet, vil betyde at hun nok ikke behøver aktivere den lige så "intenst" som andre hvis hunde er alene 8 timer mens de sover og 8 timer mens de er på job, men bedre kan fordele det ud over hele dagen.

Pondegoen har jeg selv overvejet, men jeg synes det lyder som en ret aktiv hund med ret stort aktiverings behov? Igen ikke noget jeg har erfaring med, men ud fra hvad jeg har læst rundt omkring. Men det er så også den store/mellem jeg har intresseret mig for, muligvis den mindste er anderledes :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Venus222

Tak for jeres svar!

Jeg tror det ender med at min kusine anskaffer en voksen hund (evt. fra internat/redningdorganisation)

Min tanke er jo også at når handicappende kan have hund, kan min kusine også. Hunden bliver ikke anskaffet lige nu og her for der skal først lige styr på økonomien, behandling osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Millepigen

Det er rigtigt fint, at din kusine venter til der er lidt styr på hendes behandling. Dog vil jeg lige sige til andre der har skrevet, at når handicappet kan have hund, så kan (i dette tilfælde kusinen) også have hund ??, der er altså rigtig rigtig mange handicappede, der på ingen måde kan have en hund selv:vedikke:. Den med at når en i kørestol kan have hund, ja så kan hun også, det kan man da på ingen måde sammenligne. De har hvis ellers de har nogenlunde raske arme, store muligheder for at trille ture med en hund, hver eneste dag, flere gange om dagen. Så er der en der skriver at det er fint, fordi hun kan være sammen med den "hele" dagen. min nabo er førtidspensionist, men fint gående, hun skulle bare aldrig have haft hund, for alle hendes behov kommer før hunden, og hun får hele tiden nye (behov).

Når jeg skriver på sådan en tråd, var det fordi der står, at kusinen nogle dage, er afhængig af andre kunne passe hunden, pga sygdom, og at hun ønsker en lidt stor/stærk race.jeg forstår godt at hun gerne vil have en hund, de er også dejlige. jeg syntes bare det er synd for hende og hunden, hvis de begge ender i en sørgelig situation. så kommer der lidt afklaring på hendes sygdom, og har hun en nødplan, de dage hun ikke selv kan, ja så tror jeg også det kan blive rigtig godt. Held og lykke til kusinen:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Venus222, Jeg har lidt den fornemmelse, at hvis din kusine rigtig gerne ville have hund, så ville hun SELV sidde ved computeren og oprette profil.

Hun har måske et svært liv lige nu, med smerter og begrænsninger. Måske går det -forståeligt nok- ud over hendes humør.

Men I skal nok ikke anskaffe en hund i håb om at hun vil få det bedre med den.

Det kan nemt gå lige modsat.

Vent til hun har overskud og til trangen er stærk nok til at hun selv sidder ved computeren for at lede efter den helt rigtige hund. SÅ kan du hjælpe hende med at finde de rigtige sider at kikke på.

---Men det er jo sådan set også hvad du har lagt op til: Det er først om et par år, din kusine skal have hund, ikke? Mange ting kan ændre sig inden da.

Måske vælger hun at flytte til en mere egnet lejlighed, og måske kan hun så have en rigtig stor og rolig hund, som hun ønsker sig mest.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er en af de hersens handicappede :engel: Jeg har leddegigt, og det har jeg så ikke taget hensyn til mht. hunderace. For jeg ville ha' en papillon :mrgreen: Men jeg har da selvindsigt nok til at se, at jeg vil have svært ved at holde til trækket fra en Leonberger, som jeg ellers også er helt vild med.

Men for mig kan det altså sagtens lade sig gøre at have hund på trods af sygdom. Det er faktisk med til at fjerne fokus på min sygdom. Victor's behov kommer altid før mine. Nu har jeg jo ikke kun ham, men også 2 katte, som jeg fik inden Vic, så det var nøje planlagt her.

Jeg er glad for Victor, fordi jeg kan have ham med overalt. Jeg har ikke bil, så det er praktisk at han er så let 3 kg er nemt at håndtere i bæretasken i bussen, toget, i cykeltraileren osv.

Mht. motion, så hvis jeg har haft en dårlig dag eller en doven dag, motionere/stimulere ham fra min Fatboy med håndtegn og kommandoer :mrgreen:, fordi han er så super intelligent :lun: Der er så mange inde-aktiviteter man kan lave, så lige der skal man i hvert fald ikke kimse af de små selskabshunde. Når kroppen brokker sig, så kan man aktivere dem med hjernen (der er 100 vis af gode bøger med tips til tricks man kan lære dem), og det er lige det er skal til.

Men papillonen er nok ikke den mest nemme hund man kan få. Det er en ret aktiv hund. En stor hund i en lille krop. Man får meget for pengene:blink: Så det er op til ens temperament, om man er til det. En hund der "fylder meget" og mener at solen står op fordi den står op :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites